Tinapigens log!


Tinapigen
 Share

Recommended Posts

Hej og velkommen til Tinapigens log :4thumbup:

Så skal det prøves :devil:

Efter at have gennemført kajakmarathonløbet "Tour de Gudenåen 2006" - 120 km over to dage (et for mig meget stort mål), er der brug for at fokusere på lidt andet.

Først kort om mig selv:

Køn: Kvinde

Alder: Decemberbarn fra '78

Højde: 165 dejlige cm

Vægt: 62 fantastiske kg

:bigsmile:

Formålet med denne log vil være at få overblik over min træning og træningsfremgang, at holde motivationen oppe og gerne at få sat nogle nye træningsmål :smile:

Jeg er er netop startet til BJJ (Brazilian jiu jitsu), styrketræner lidt for sjov (har f.eks. moret mig med MOL's 10 min challenge tidligere på sommeren :tongue: ) og satser på at holde kajakformen ved lige vinteren over. Jeg elsker friluftsaktiviteter - klatring, vandring etc. og holder utroligt meget af min trofaste følgesvend - min cykel (fantastisk transportmiddel).

Det bliver vist alt for denne gang - men så er jeg on line :bigsmile:

Spørgsmål og kommentarer er selvfølgelige velkomne :smile:

Nye mål - besluttet og indsat fra 22. maj 2007:

Prøver at lægge rep'sne lidt i baggrunden for stund...

Bænkpres raw: 85 kg

Bænkpres m/trøje: 100 kg: Nået d. 8. oktober 2007, i trøje af typen nxg str. 34 (til træning)

Chin-Up: bw + 40 kg Nået 21. april 2008

Dips: bw + 45 kg

Military press: 45 kg

Vil ikke sætte konkrete mål mht. bentøjet endnu andet en fremgang... men på sigt måske pistols med 16 kg ...noget dødløft og squat - og selvfølgelig braziliansk jiu jitsu.

At løbe igen er også et stort ønske!

Følgende indsat den 19. november 2006

Formålet med denne log var bl.a. at få styr/overblik over min træning samt konkretisere nogle mål.

Jeg starter med at sætte nogle nogenlunde realistiske mål (succes-oplevelser er en dejlig ting). Så må jeg sætte nogle nye hårdere mål, hvis jeg når dem inden udløbsfristen (hvor kajak-sæsonen virkelig går igang igen).

Styrketræningsmål indtil 1. Maj 2007

:pumpin:

Bænkpres:

80 kg (PR 70 kg d. 18/11-06, 75 kg d. 5/12-06, 77,5 kg d. 25/1-07)

Nået d. 14. februar 2007 - 1x1x80 kg - egen vægt ca. 63 kg)

- Føler faktisk dette mål er lidt højt, men på den anden side er jeg gået ca 10 kg frem i max på de 2 mdr, hvor jeg har trænet det mere seriøst, så nu må jeg se :smile:

Chin-Ups:

BW+50% (31 kg) Nået d. 29. dec. 2006 (61,5 kg + 31,6 kg=93,1 kg)

25 reps

105 i MOL's 10 minutters challenge Nået d. 9. dec. 2006 - 108 reps

- Har på forunderlig vis haft ret hurtig fremgang i denne øvelse, så nu håber jeg på det bliver ved - selvom jeg synes rent max rep-mæssigt jeg er stagneret lidt. Min PR sidste år var 22 og den har jeg kun tangeret i år på trods af mere Chin-Up træning. Tror nu på det nok skal lykkes :4sport:

Pull-Ups:

20 reps Nået d. 7. februar 2007 - 20 reps

100 i MOL's 10 minutters challenge

Dips:

30 reps Nået d. 28. januar 2007 - 31 reps

BW+50% (31 kg) Nået d. 28. januar 2007 - bw+33 kg

125 i MOL's 10 minutters challenge Nået d. 2. februar 2007 - 154 reps!

Leger med tanken om at træne mig op til en one-armed chin-up, men ved ikke om det er realistisk. Ville bare være SÅ Über sejt... :superman:

Nu håber jeg min krop vil tage godt imod mine nye udfordringer og bare løfte det jeg giver den besked på :4whip::4whip::laugh:

Glade hilsner

Tinapigen

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Var det dig der var i CSA i lørdags :unsure: ???

Det var i hvert fald også en som hed Tina og som lige var startet til BJJ :bigsmile::cheer:

Hvis det var vil jeg da lige formelt introducere mig som det andet hunkønsvæsen der var til stede :slut::bigsmile::superman: ..

Velkommen til og god fornøjelse med træningen :devil:

/Cat

Link to comment
Share on other sites

Starter lige med et tilbageblik, da min træningslog egentlig begyndte på papirstadiet sidste lørdag. Meen, i denne moderne tidsalder ER det jo lidt for gammeldags og upraktisk :blush:

Da jeg overvejende har brugt min tid og energi på kajakroningen de sidste par måneder med overskud til kun ganske få styrketræningsøvelser i ny og næ - er jeg lige ved at finde ud af, hvilket niveau jeg starter på denne gang.

Har endnu ikke fuldt styr på de tekniske navne på alle øvelser, men satser på det kommer med tiden.

Lørdag d. 23. september

BJJ (2. BJJ træning) - 2 timer u/GI

Derefter skulle deres chinupstativ lige udnyttes og chinupformen så småt genopbygges igen, så testede lige en gammel træningsudfordring, hvor pushups udgør det for pause mellem chinups. Målet er (10-8-6-4-2 i chinups med 20 pushups mellem hvert sæt).

Chinups - pushups

15 - 20

8 - 20

6 - 20 (så døde armene)

4 - 10

6 - 10

Cyklede selvfølgelig de 7 km frem og 7 km tilbage i det gode vejr.

Mandag d. 25. september

BJJ - intro - 1 time.

Derefter dips 4x10 (god pause imellem)

Pushups 4x20

Skulderpres 4x8 (lille stang med 2x5 kg+2x2½ kg - ved endnu ikke hvad stangen vejer)

Træk til hage 4x6-8 (ovennævnte stang med 4x5 kg)

Cykling: 2x7 km.

Onsdag d. 27. september

Styrketræning efter arb. Var bare ikke motiveret denne dag, så hev fat i lidt hjælp - og startede "forfra" med nogle foreslåede basisøvelser og prøvede at finde nuværende træningsniveau, så der forhåbentligt kan spottes nogle forbedringer med tiden.

Træk til nakke: 3x8x60

One arm row: 3x8x20

Bænk pres: 3x6-7x50

Flyers: 3x8x10 (- skal lige lære denne øvelse igen, samt passe på skulderen. Usikker på hvilken vægt jeg endte med.)

Biceps curl, siddende: 3x8x12

Biceps-stang OH-greb: 3x6-8x stang+2x5 kg (stang med tykke ender)

Rygbøjninger i stativ: 3x20xBW+5 kg

Sidebøjninger: 3x20

Fredag d. 29. september

Fantastisk vejr. Udendørsaktiviteterne kalder!!

12 km kajakroning i varighedstempo. Tid: ca. 1 t 10. Inkl. 2 små spurter.

Føltes let, godt og rart :bigsmile: Skønt bare at være på vandet igen - helt uden stress.

Styrketræning efterfølgende:

Pullups (skal helst trænes efter kajak - en gammel tradition :smile: )

10 reps derefter længere snakkepause. Besluttede at prøve med pause på tid 1 min.

10-8-5. Længere pauser uundværlige pt.!!

Dips 4x10

Mavetræning

Prøvede et par nye skulder/bagskulderøvelser liggende på "bænk"

Håndvægte - løftes lige frem i strakte arme 3x8x2,5

Håndvægte - løftes til siden 3x8x5

Lørdag d. 30. september

BJJ - 2 timer u/GI. Temmelig hård træning denne gang.

Lige bagefter:

Kettlebells - 1 time.

Min 1. gang med kettlebells :4thumbup: Fin introtime, der blev holdt på begynderniveau. Jeg har dog meget at lære herom endnu - bl.a. at spænde ordentligt i håndledene! Trænede med 12 kg kettlebell.

2x7 km cykling.

Der blev ikke cyklet ret stærkt hjemad :nonono:

Søndag d. 1. oktober

:bubblebath: REN AFSLAPNING.

Det var vist ca. det. Så er vi up to date og kan fortsætte herfra! :smile::smile::smile:

:4boxing: Tinapigen

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 2. oktober

BJJ - intro 1 time

Chinups - pushups

12-20

10-20

8-20

6-12

4-12

5

Har et hemmeligt ønske om at forbedre mine resultater i MOL's 10

-min challenge, så bliver nødt til at forbedre formen ... Det kommer desværre ikke gratis til een...

Så er det jo godt, at det er et par herlige øvelser - selvom de er forb...... hårde :crazy:

Dips 1x8 (var vist lige optimistisk nok at prøve efter ovennævnte)

Cykling 18 km

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 4. oktober

Havde en hård og superdejlig træning idag!! :bigsmile:

Var så heldig, at der var et afbud (=en ledig plads), så lagde ud med en times ret hård spining, som jeg lige akkurat nåede på trods af akut overarbejde :crazy:

Så var man jo dejlig varm, og da hun lige havde tiden idag blev der fortsat med den planlagte styrketræning.

Bænkpres 2x8x50, 1x8x55, 1x4x60 :4thumbup: Det kørte bare derudad.

Flyers 3x8x10

Dips 4x10 - de var hårde, måtte holde korte stop i strakte arme før de sidste par reps :dry:

Skulderpres 20 kg: 8-8-6 (hvis stangen vejer 10 kg - mangler stadig at få bekræftet). Det var tungt!

Træk til hage 3x10x25 (hvis ovennævnte stadig passer)

Laterals 1x5x8, 2x10x6

Triceps 1x5x8, 2x8x6

Ryg -Træk til hage? i maskine (kan ikke lige huske hvad denne øvelse hedder - underhåndstag - trækkes ned foran): 4x10x60

One arm row 3x8x20

Biceps curl 3xx6x12 - nu melder trætheden sig :nonono:

Rygbøjninger 3x12xbw+10 kg

Hammer curl 2x8x10

Stadig lidt rod i at navngive øvelserne - det må jeg lige finde ud af en dag med bedre tid - men er godt brugt nu :tongue:

:bigsmile::bigsmile::bigsmile: fra Tinapigen

Og en kæmpe hilsen tilbage til Oksen fra Århus!

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 6. oktober

Desværre ingen tid til træning - så dagens sportslige udfoldelser bestod af ca 10 km cykling (transport).

Lørdag d. 7. oktober

Nød dagen som tilskuer til Open Mat i CSA fra 9.30 til 18-tiden.

Kanon dag - meget lærerigt - både mht. hvad man skal og ikke skal gøre :tongue::devil:

Det gav klart fremskridt i den tekniske forståelse af submission wrestling med genkendelse af flere teknikker og tydeliggørelse af små, men VIGTIGE detaljer. Så skal det "bare" indlæres i praksis... :4whistling:

Det var fantastisk dejligt at se denne sammenblanding af dedikerede sportsudøvere på alle niveauer fra forskellige klubber samlet under en god og afslappet stemning :smile:

Derudover var det super hygligt at møde både en masse nye ansigter samt "gamle"!!!

I alt 15 km i selskab med min kære cykel.

Søndag d. 8. oktober

Styrketræning i kajakklubben

Opvarmning: 1 km roning på romaskine (kajakromaskine), belastning 5, tid 6 min. :dry:

Selvom det skulle være god træning, så må jeg tilstå at jeg hader at ro på disse romaskiner - det føles alt, alt for hårdt - og så uden den friske luft og gode udsigt. Meen, selvfølgelig som opvarmning kan det vel bruges samt i nødstilfælde på vejrmæssigt for triste dage...

BP: 3x8x50, 1x6x50 med 1 min pause imellem sættene.

Chin ups: 1x18xbw, 3x5xbw+10 kg

Pull ups: 1x8xbw, 1x6xbw, 1x2xbw+10 kg, 1x3xbw+10 kg

Havde lige lyst til at prøve nogle sæt med ekstra vægt... Det gik rimeligt.

One arm dumbbell rows: 4x8x21 - føltes godt uden at kunne tage mange flere :bigsmile:

Dips: 4x12 Det begynder så småt at føles bedre at lave dem :devil:

Back extensions: 3x12xbw+10 kg kombineret med

Lateral? extensions: 3x20

(sidebøjninger i stativ)

Dumbbell curls: ca 3x8x11 Snakkede med én imens så havde ikke styr på reps'ne. Desværre føltes 13,5 kg for tunge.

Reverse curls: 2x10x18, 2x8x18

Fransk pres: 2x15x14,5, 2x10x17

Skulderøvelse - på høj bænk, dumbbells til siden: 3x8x5 - der skal vist mere vægt på nu.

Kan ellers anbefale Frédéric Declaviers bog "Muskel og styrketræning- en anatomisk guide til mere end 100 træningsøvelser" - der fint beskriver de fleste øvelser samt involverede muskelgrupper :smile:

Tager imorgen til Prag en uge på kongres - faglig opdatering og hygge :bigsmile::bigsmile::bigsmile: - så træningsmæssigt bliver næste uge nok lidt sløj - men satser på at vende stærkt tilbage derefter.

:4boxing: Tinapigen

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Hey Tinapigen,

Fedt med endnu en BJJ-kæmpende CSA'er :4thumbup: Hvis du var med Maxpower til OM, tror jeg, at du er spottet. Du skal da deltage næste gang der er OM :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hey Tinapigen,

Fedt med endnu en BJJ-kæmpende CSA'er :4thumbup: Hvis du var med Maxpower til OM, tror jeg, at du er spottet. Du skal da deltage næste gang der er OM :superman:

Hey DBM,

Tak for de søde velkomstord og opmuntringen :bigsmile:

Du er mere end velkommen til at komme over og præsentere dig selv, så jeg også kan sætte ansigt på dig!

Har jo ikke trænet submission særlig længe (ca 2 uger nu og ca ½ årstid for 3-4 år siden), men det er da ikke helt umuligt, at jeg kan lokkes til den tid :superman:

Tinapigen

Link to comment
Share on other sites

Yep, så er hun hjemvendt efter en skøn uge socialt og fagligt. Rent træningsmæssigt blev det udover en masse byvandring kun til 5x20 pushups tirsdag. Mødte ellers kampklar op i en frokostpause efter endelig at have lokaliseret en svømmehal for blot at finde ud af, der kun var åbent for offentligheden senere på dagen - øv altså :sneaky2: Nåh, men livet gik videre alligevel :tongue:

Mandag d. 16. oktober

BJJ 1 times intro efterfulgt af 1,5 times "normal". Dejlig træning med god effekt på både kondi'en og teknikken :smile:

(cykling 4 km)

:4boxing: Tinapigen

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag den 17. oktober

Cykling 12 km

Onsdag den 19. oktober

Dejligt lige at få trænet lidt igen, selvom tiden desværre ikke var til mere. Spinningen føltes dog ret hård, da et tiltagende søvnunderskud er ved at gøre sig bemærket...

Styrketræning

Ryg - træk til hage: 1x10x65, 2x8x70, 1x6x70

Bænkpres: 1x10x45, 2x8x55, 1x6x55 (lidt hjælp på de sidste to gentagelser)

One arm row: 4x10x20

Rygbøjninger i stativ: 3x12xbw+10 kg

Sidebøjninger i stativ: 3x20xbw

Dips: 3x12

En times spinning

Link to comment
Share on other sites

Hey DBM,

Tak for de søde velkomstord og opmuntringen :bigsmile:

Du er mere end velkommen til at komme over og præsentere dig selv, så jeg også kan sætte ansigt på dig!

Har jo ikke trænet submission særlig længe (ca 2 uger nu og ca ½ årstid for 3-4 år siden), men det er da ikke helt umuligt, at jeg kan lokkes til den tid :superman:

Tinapigen

Har først set dit svar nu.... så må jeg lige hilse på næste gang jeg ser dig i CSA :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 20. oktober - styrketræning i kajakklubben

Desværre lidt i tidsmangel (igen :innocent: ), så roturen på vandet udskudt...

Besluttede at lægge "hårdt ud" med at vurdere hvordan 10-min'sformen mht. chinups stod til efter at have været på stand by et godt stykke tid.

Målet var min 70, så det gik fint:

10-6x5-11x3-2x2-1 (troede tiden var gået, men endnu et minut tilbage)-3x2-1 = 85 :bigsmile:

Biceps curl: 4x8x11 pyh, føltes temmelig hårdt efter ovenstående!

Reverse curls: 4x10x18

Military press: 1x12x20,5, 2x8x25,5

Upright rowing/træk til hage: 3x8x28

Lateral raises: 1x6x8,5, 1x5x8,5, 2x10x6

Er desværre en smule generet af mit h.knæ igen, som har tilladt sig at vedblive med at være en anelse hævet i knæhasen efter den åbenbart "barske byvandring/? i Prag" :dry: I mellemtiden glæder vi os over at resten af kroppen fungerer fint, og en dag retter vi op på bentræningen igen!

(Cykling ca 13 km)

Det var vist dagens excercise.

:4boxing: Tinapigen

Link to comment
Share on other sites

Lørdag den 21. oktober

Desværre ingen BJJ-træning idag, men besluttede at prøve kettlebelltræningen endnu engang. Min 2. :smile:

Det blev til en times kettlebelltræning med et rimeligt højt tempo! :4whip:

Lagde ud med en masse opvarmningssving med både en og to arme. Blev bedre til tyrkish getup, prøvede øvelser med to kettlebells samtidig, lavede walking longes, military press, squat, rowing samt et par andre + sammensat i serier.

Trænede med 12 kg's i 1. halvdel, men gik ned til 8 kg's i 2. halvdel, hvor der skulle bruges to samtidig ( og indtil jeg lærer at have fuld kontrol) :dry:

Mangler stadig noget teknisk snilde (og kunne godt have brugt lidt mere detaljeret guidning idag), men synes nu det gik meget godt alt i alt. :bigsmile:

Sluttede lige træningen med dips 3x20 :4thumbup: Det føltes bare nice idag. Fantastisk. Håber det fortsætter!

(Cykling 16 km indtil videre)

:4boxing: Tinapigen

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 23. oktober

BJJ 2,5 time - Må vist hellere snart få investeret i en GI...

Cykling 22 km

Tirsdag d. 24. oktober

Chins 4x16

Yes, der begyndes at kunne anes fremskridt igen. Har aldrig kunnet holde så mange reps i flere sæt før :bigsmile: Supermorgen! Ærgeligt tiden ikke er til mere.

Cykling 13 km

:devil: Tinapigen

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share