Tinapigens log!


Tinapigen
 Share

Recommended Posts

Kondicykel, bænkpres med spændetrøje, vippebræt, svømning :baaa: Hva med noget grappling og crazy styrketræning i CSA!!??? Jeg forventer jo, at du lige viser mig hvordan det skal gøres til Adrenaline 2 :superman:

Håber i hvert fald du snart er fit4fight igen...

Hej DBM :bigsmile:

Kan slet ikke vente til knæet er klar til grappling m.v. igen!!!!!

Det er slet ikke ligeså sjovt kun at se med fra sidelinjen :crybaby:

Arbejder på sagen - og tro mig - det er svært bare at prøve på at være tålmodig... Ikke min stærkeste side :blush: :blush:

Men, noget skal tiden jo gå med, mens knæet heler sig stærkere :smile: - og det ER jo sjovt at udvide sin horisont :innocent: og afprøve nye sportsgrene og variere lidt. Især når det går godt :devil::wink:

Og mange ting kan jo heldigvis sagtens kombineres :smile:

:devil: :devil: :devil::wink:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 14. maj

12 uger siden min korsbåndsoperation

Hold-genoptræning

Knæet middelgodt denne morgen.

Udmærket genoptræning: stående øvelser, blandede løbeøvelser.

Her går det bedre - stadig ikke optimalt med løb fremad, godt ved sidelæns+baglæns.

Trappeløb.

Stationstræning (a 1½ minut): balanceøvelserne gik fremragende :4thumbup: Stående på sammenfoldet blød måtte med bind for øjnene og sat ud af balance med to "pinde"/skafter x2- gik det ret godt selv på ét ben :bigsmile:

Vippebræt m/bold. Step-maskine, øvelse med stor bold, "hesten"x2(trækkeøvelsen har fået navn :tongue: ), VMO-øvelse: et ben med lille bold stræk op ad væg (føltes ej godt for mig).

Hviler lige knæet 10-15 min m is bagefter, så det lige får lidt ro inden lang arbsdag.

Cykling ca. 16 km

Tirsdag d. 15. maj

VMO-øvelse

squat/knæbøjninger

Cykling 4 km

Onsdag d. 16. maj

God knæ-dag idag :bigsmile: Faldt meget tidligt i søvn igår, så er udhvilet idag :bigsmile:

Hold-genoptræning

Brugte lidt tid på udstrækning og flekksion af knæet efter cykling på motionscykel og inden start på fællesprogram. Det føltes rigtig godt!!! Kunne efterhånden strække (og overstrække) knæet, mens det føltes "rart" og ca. ens med det raske ben. Kan stadig mærke det en smule i knæet, når det bøjes helt sammen, men det bliver også mindre efter at være blevet strukket og bøjet nogle gange.

Startede ud med en masse hoppeøvelser. Kunne være med til de fleste - pånær til allersidst. Gik fint, når jeg prøvede at hoppe lidt "blødt" mest på tæerne. Syrer dog til i læggene :tongue:

Sving, gulvkludetøffen... gik fint.

Løbeøvelser: kunne løbe et par runder - føles absolut bedre end tidligere, men halter hurtigt, så valgte at løbe trapper selv imens.

"Hesten", nogle styrkeøvelser på gulv... Prøvede bl.a. en ny, hvor man ligger på siden og løfter sig op på den ene underarm og foden - evt. løftes det øverste ben: utroligt så hård, sådan en bette øvelse kan være. Kunne/turde ikke løfte øverste ben, når det opererede ben lå nederst.

"Et-bens squat"over briks: m/let støtte fra det raske ben. Føltes ikke godt helt alene.

Udstrækning.

Lavede selv lidt VMO-træning bagefter, da vi ikke rigtig havde nået dette idag.

En lang dag på arb. Knæet haft det bedre end sædvanligt, men nåede dog at blive træt til allersidst :unhappy:

Cykling: 13 km

Træning i HSF

Lige en god times træning direkte efter arb.

Med PR i bænkpres :bigsmile::superman:

Bænkpres

2x10x40

1x6x65 Med overskud :smile:

1x5x70 PR

1x5x70 (løftede dog enden en lille smule på sidste rep. :nonono: )

1x5x70

1x5x70 (2 flotte, så 3 ikke særlig pæne - men op kom de)

1x3x70 (+ 1 rep m.hjælp :crybaby: +1 rep selv + 1 rep m. meget hjælp)

Gik selvfølgelig efter 5x5, men den var der desværre ikke helt. Er dog ganske godt tilfreds - og prøver igen en anden dag :smile: :smile: :smile: Det er gået over al forventning. Husker de 5x67,5 for lidt siden som tunge....så bare 1x5x70 er helt vildt for mig :devil: :devil: :devil::bigsmile:

Lavede lidt leg curl i bænkpres pauserne

Leg curl

1x15x5

1x10x10 Spænder lidt inde i knæet - ved ikke helt hvor meget betydning det skal tillægges...

1x15x5

Supported rows

1x4x50

3x5x50 Tuuungt :tongue:

Dips

1x25xbw

2x10xbw + 10 kg

Chins

1x10xbw + 10 kg

1x8xbw + 10 kg

Må snart til at sætte nogle nye mål at gå efter.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 17. maj-Kr. Himmelfartsdag

SEJLTUR

Nød dagen ombord på et lækkert, lækkert sejlskib (normaltbesætning ved kapsejladser er 10 mand). :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Det pustede godt ude på vandet, så det var rigtigt skægt.

Sejlede med omkring 10-11 knob, kun med storsejl og fok - vi var ikke erfarent mandskab nok ombord (=1 mand) til mere - vinden blæste med ca. 11-12 sekundmeter.

Turen gik fra Kerteminde Havn - Romsø rundt - frokost i læ af det fynske - og tilbage til Kerteminde igen.

SKØØØN dag! :4thumbup:

Kunne nyde at se vejret skifte fra silende regn i det københavnske til solskin, hvor vi var :tongue: Perfekt timing :smile:

Fredag d. 18. maj

Videre på familiebesøg i det jydske.

Benøvelser

Det blev lige til en lille times blandede benøvelser :4thumbup: flest styrkeøvelser, da det var hvad omgivelserne egnede sig bedst til.

Haseøvelser, boldøvelser, VMO-øvelser m/bold, et-bens squat uden støtte fra det raske ben :smile: sidespændingsøvelse: kunne idag laves på det opererede ben også. Div.hoppeøvelser: f.eks. hoppe i firkant: gik supergodt :4thumbup:

Pistols v.ben

2x8

Lørdag d. 19. maj

:walking: :walking: :walking:

Ca. 50 min's travetur - med hunde :4dog: i skoven :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

(men så var knæet også ved at blive lidt træt :sneaky2: )

Kan mærke stor forbedring i gangen (endelig). Kan efterhånden i perioder gå "normalt" uden at skulle spænde aktivt.

Søndag d. 20. maj

:sun: :sun: :sun:

Kajak

Ca. 10 km's rotur i hygge/motionisttempo. Vinden mild.

Kapbåd. Turen: udenom øen, ind til sluserne og langs valbyparken (sidebølger) hjem. Var syret til i skuldrene de første 4-5 km før de heldigvis endelig løsnede op. SÅ lækkert at ro i solskinsvejret i korte ærmer og ben :4thumbup:

En hurtig mad indenbords i det fri, og så...

Styrketræning

Bænkpres

2x10x40 Puha - opvarmningen føltes tung idag :unhappy:

1x8x62,5 Men, så vendte styrken tilbage og det gik forrygende :bigsmile:

1x8x65 :smile:

1x8x67,5 :smile:

1x6x70 (PR) :bigsmile:

1x10x60 m. pause på brystet v/hver.

Vippebrætøvelser i bænkpres-pauserne

Squat m. 8-kgs stang

3x15 Føltes godt mht. knæet. Må hellere langsomt øge belastningen, selvom man ikke kan mærke den :innocent:

Chins

6x5xbw+15 kg

Military press

0x1x40 Hmm...store ambitoner fra en vis herres side :tongue:

1x2x35

3x6x30

DB curl - siddende

4x5x13,5

Dips

1x20xbw Bare lige et vedligeholdelsessæt :4whistling:

Husk - IKKE træne bænk, military og dips samme dag - det bliver for hårdt for skuldrene!

Cykling 10 km

Er begyndt at udtænke et par stille og rolige (?) mål, men har ikke tid til at nedfælde dem nærmere nu...

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 21. maj

Hold-genoptræning

Knæet middelgodt denne dag.

Cykling, udstrækning. Stående blandede opvarmningsøvelser. Gulvkludeøvelser.

Hesten - kan trække hele vejen uden gener.

En smule trappeløb - udendørs. Ikke godt at løbe ligeud andet end de første meter.

Mit "arvæv" på siden af knæet valgte igen at genere lidt idag (har også gjort det nogle gange i løbet af weekenden). Det var dog muligt ind i mellem at gå nedad to trinsgang. Løber rimeligt opad.

Lange "kattepotehop" forlæns til siden samt baglæns. Sideøvelsen - bedre stabilitet på det opererede ben, lidt haseøvelser m.m., forskellige VMO-øvelser kombineret med maveøvelser (m/ bold). Hård VMO-træning :smile: Udstrækning.

Cykling 21 km

Tirsdag d. 22. maj

Cykling 7 km

Træning i HSF

Ville egentlig hellere ha' trænet onsdag, men skal noget andet, så det blev idag.

Fik hilst på "seniorerne" samt et par andre :smile: Dejligt, der er andre der træner om tirsdagen!

Bænkpres

2x10x40

1x8x50

Besluttede at prøve lidt træning med kæder:

1x3x50 + kædesæt med store led (- led 10 passede vist i længden).

Fik lige et råd med på vejen, om at koncentrere mig om at ramme det samme sted på brystet hver gang - evt køre lidt længere nedad :tongue:

En smule usikkerhed hos mig og seniorhjælper 1, så rådførte mig også hos DonPrehn, der anbefalede kæderne med de små led til bænkpres, og lige hjalp med at justere højden ind :smile:

5x3x50 + kædesæt med små led (led 17 og 18 i længden).

Føltes tungt, men ikke fuldstændigt vildt.

Prøvede at fokusere på eksplosivitet i de sidste 2 sæt (DonP igen) - selvom de vist var for tunge til, at det rigtigt lykkedes :nonono: Men virkede ellers udmærket :smile:

Kædesættet skulle vist veje 38 kg...gad vide hvor mange af de kg, der bliver liggende på gulvet under sådan en træning? (Ved godt man først løfter kæderne med i toppen af løftet - men ellers ved jeg ikke meget om kædetræning - kom gerne med indput, så jeg kan blive klogere! :4smartass: )

Dips

1x10xbw+15 kg

1x8xbw+20 kg

1x6xbw+25 kg

1x3xbw+30 kg

1x1xbw+35 kg :bigsmile:

Supersættet med

Leg curl

1x20x5

1x12x10 ingen gener :smile:

2x15x10

1x1x15 føles ikke godt endnu

Chins

6x4xbw+20 kg

Supersættet med

"Squat"

1x2x20 Føles ej godt for knæet

1x10x10 (vægtskive i armene)

3x10x5 ("over head squat" m vægtskive over hovedet)

Laterals

2x15x5

Hammer curl

1x10x11

3x8x11

Supersættet med

Lægøvelse - vip fra trin

1x30

2x25 syrer godt til i læggene!

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Nye mål

Prøver at lægge rep'sne lidt i baggrunden for stund...

Bænkpres raw: 85 kg

Bænkpres m/trøje: 100 kg

Chin-Up: bw + 40 kg

Dips: bw + 45 kg

Military press: 45 kg

Vil ikke sætte konkrete mål mht. bentøjet endnu andet en fremgang... men på sigt måske pistols med 16 kg...noget dødløft og squat - og selvfølgelig braziliansk jiu jitsu.

At løbe igen er også et stort ønske!

Link to comment
Share on other sites

Prøvede at fokusere på eksplosivitet i de sidste 2 sæt (DonP igen) - selvom de vist var for tunge til, at det rigtigt lykkedes :nonono: Men virkede ellers udmærket :smile:

Nu kørte du jo tungt, så du kan ikke forvente at vægten bare eksploderer op. Det så ganske fint ud når man tænker på at der er over 80 kilo i toppen af løftet.

Link to comment
Share on other sites

Mine strøtanker omkring kæder.

1.Personligt synes jeg at man får bedre spænd i kroppen når der er kæder på stangen.

Måske nok fordi man gør sig hård til at bænke/squatte en vægt x antal kg højre og derved får god eksplosivitet i bunden end du ellers ville have haft på samme % af dit RAW.

Man snyder lidt kroppen til at trykke igennem. Et eksempel jeg har oplevet i dødløft, hvis man har sat for få kg på end man regnede med: Når du løfter vægten er det mere eksposivt end man ellers ville have gjort ved samme %. Effekten aftager formodentlig med hvor frekvent du træner med kæderne, fordi du tilpasser dig vægten.

2.Kæderne kan simulerer din kraftkurve, som måske tilnærmelsesvis er lineær.

Men jeg tror ikke man skal fordybe sig for meget i teori omkring dit og dat :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for strøtankerne. Du har sikkert ret. Synes umiddelbart ok om at prøve m/ kæder på.

DonPrehn: tak :smile: Husk blot, at jeg har ret høje forventninger til mig selv :wink: :wink:

Onsdag d. 23. maj

Hold-genoptræning

Middel knædag :sneaky2: Har ikke ondt i knæet, men det føles bare ikke helt i hopla og brokker sig hurtigere over øvelser, det har kunnet klare på gode dage tidligere.

Diverse opvarmningsøvelser med sving og hop, gulvkludeøvelser + drible m/bold, stabilitets, vmo-, baglårsøvelser...

Cykling 16 km

Torsdag d. 24. maj

Cykling 12 km

Dårlig knædag - knæet lidt hævet i knæhasen og lidt "usmidigt" - måtte hvile benet (og mig selv!)... hele eftermiddagen med en morfar :smile: ... knæet let hævet (hjalp noget med hvilen!). Vejret lokkede ellers til en rotur, så det passede absolut ikke tøsen :unhappy:

Tror jeg har overbelastet knæet en smule med at lave alt for mange småting oveni hinanden såsom hårde arbsdage, lidt for mange trapper, lidt for mange aftaler samt lidt for lidt søvn og afslapning... :nonono: Så nu hævner det sig...

Fredag d. 25. maj

Hold-genoptræning

Knæet bedre end igår, men ikke super. Havde overvejet at droppe genopt, men havde en aftale om at prøve ultralyd og se om det evt. kunne hjælpe, så valgte at dukke op alligevel.

Meget nedsat motivation! Så det blev på lavt blus. Øvelserne meget a la a onsdag - dog med en hurtig trappetræning udendørs og vi lavede en del øvelser udendørs i solen :bigsmile: !

Ultralyd. Måske effekt. Havde måske taget lidt at den smule hævelse i knæhasen, der var - men så kom lidt af det tilbage - ifølge fys'en? Havde selv lidt svært ved at vurdere...knæet føltes meget godt, men om det skyldtes det var blevet varmet op af træningen og den efterfølgende hvile eller ultralyden, svært at vurdere. Vi prøver lige en gang mere...

Skal til kontrol m/knæet hos opererende læge på onsdag.

Styrketræning i HSF

BP:

Fokus på eksplosivitet

1x10x20

1x8x40

1x3x40

6 (8?)x3x50

Ved, det er godt at træne let ind i mellem og eksplosiviteten med tiden skal overføres til de tungere vægte, men føler ikke helt den samme fornøjelse ved at træne på denne måde ... :nonono:

Military press:

1x8x20

1x5x30

5x5x32,5 (tungt)

Pullups:

1x15xbw

2x6xbw+10 kg

1x2xbw+20 kg (tydelig forskel på hvilke øvelser, der trænes regelmæssigt- eller var jeg bare træt?)

Chins:

1x3xbw+20 kg

Bænktræk/sup.rowing:

3x5x50

1x6x50

1x5x50

Træk til hage:

4x3x40 (tungt)

Reverse curl:

2x10x20

1x8x20

Cykling 12 km

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Hej Tinapigen

Skal lige love for at du kan bænkpresse :tongue: og hvis du allerede har fået 90 kg godkendt så er der jo ikke lang vej til en danmarksrekord (den er 90 i -60 og 102,5 i -67,5)

:bigsmile:

Hej Bash :smile:

Ja, det går ganske udmærket med bænkpressen, tak :bigsmile: Øvelsen har også fået lidt større prioritering siden efteråret :innocent:

Til orientering kan jeg lige uddybe at "godkendt" her i min log = udført med start signal etc. under træning og løftet tilfredsstillende nok til, at det nok ville blive godkendt til konkurrence, men intet officielt involveret.

P.t. er jeg i -67,5 klassen (ca. 63 kg), så selv om jeg da absolut træner på at forbedre mig, så er der (desværre :tongue: ) et stykke vej til 102,5... Nu ser vi, hvad der sker :superman:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 26. maj

Cykeltur i Skåne

39 km cykeltur med kæresten :heartpump: :heartpump: :wub: :wub:

Kun m. let oppakning. Knæet haft det ganske fint. Det går stadig fremad med cyklingen (selvom det foregår i de lavere gear på længere strækninger) :smile: Vejret let overskyet, lunt, ingen vind :smile:

Overnatning hos venner i Trelleborg.

Mit "arvæv"knitrer/krepiterer temmelig meget, når der mærkes på det, mens knæet bukkes og strækkes. Glæder mig til at få en udtalelse fra lægen.

Søndag d. 27. maj

Hjemad igen. Af toget i Ørestad og via grønne cykelstier hjem derfra: langt rarere end fra hovedbanegården, selvom det er lidt længere. Distance 42 km.

Aftengåtur ca. 10-15 min: næsten ren gang :smile: Solnedgangsregnbue! Smukt :smile: Tror jeg får gået for lidt i hverdagen, så det nok vil være godt at gå nogle ture.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej

Følger spændt med og kan så meget kende dine små problemer og fremgange :smile:

Her forleden opdagede en veninde, at jeg var blå bag på det opereret knæ? Er det noget du os er? 2 pletter på størrelse med en 5kr.

Hej cj8000, :bigsmile:

Har selv savnet information mht. genoptræningsforløbet efter en korsbåndsoperation, hvorfor jeg har valgt at nedskrive sådant rimelig udførligt, hvordan det er (for mig) og hvilke øvelser, der laves

- både for andres skyld og min egen (lettere at se fremgang og "dumheder", hvis det evt. skulle gå dårligt, samt huske øvelser til hjemmebrug :smile: ). Så er kun glad, hvis det kan bruges!

Mht. dit spørgsmål: nej, jeg har ingen blå mærker i knæhasen lige nu.

Er dine ømme? meget tydelige?, ved du om de har været der længe? Sidder de midt i knæhasen, til siden eller? Tidligere i forløbet fik jeg dog nogle blå mærker nede på siden af anklerne, som ikke kunne mærkes, men mere virkede som "blodtilløbninger", hvis man kan kalde det det.

Har jo efterhånden fundet ud af, at der er store individuelle forskelle i genoptræningsførløbene og hvilke ting/bevægelser forskellige knæ tåler...

Synes selv det går ret godt mht. bøjelighed, stræk, balance og styrkeøvelser uden vægt. Kan desuden godt løbe sidelæns og baglæns.

Til gengæld er jeg langt bagud (synes jeg ihvertfald) mht. at gå ordentligt og løbe fremad og stå meget :sneaky2: Hvilket frustrerer mig meget! På trods af de "dårlige" dage, kan jeg dog mærke et generelt fremskridt, så håber at det hele kommer til at fungere ordentligt med mere tid!

Ønsker dig fortsat pøj pøj med din træning og hygligt med en hilsen fra dig :bigsmile:

/Tinapigen

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 28. maj - 2. pinsedag

Kajak

Ca. 12 km i ener kap-kajak. Vi roede ud langs Amager næsten til Kongelunden.

Ingen særlige bølger pånær ved vendingen, hvor balancen lige blev udfordret lidt fra døningerne fra Køge bugt, der pludselig kom skråt bagfra fra min "dårlige side" :tongue: Rimelig roligt tempo.

Skal stadig lige varme op adskillige km før det går mere flydende uden at syre så meget til.

Kort frokost

Træning i kajakklubben

Bænkpres

1x10x30

1x8x40

1x6x50

3x6x65

2x3x72,5 :smile:

1x2x75 :smile:

Dips

4x10xbw+10 kg Pyha, lidt træt i overkroppen...

Kørte bengenoptræning i pauserne mellem sættene.

VMO-øvelser (bold ml anklerne, benene løftes mens der klemmes mod bolden): ca. 4x20

Vippebræt: to ben, et ben, lukkede øjne...

Lidt op og ned, henover og op ned sidelæns på stepbænk

squat m/ 8 kg stang

3x15

Fødder på bold, liggende på ryggen: bolden trilles frem og tilbage (hasetræning+balance)

VMO/mavetræning: mavebøjninger m/ bold mellem anklerne og knæene.

Stabilitetsøvelse: op på albuer og tæer, skiftevis løft benene - pause 10 s. på hvert. 2 sæt a 10 reps.

Cykling ca. 9 km

Her til aften:

Pullups

Stigetræning op til 8 reps og ned igen.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 29. maj

Gå-tur en lille halv time - lidt fokus på gangstil...

Cykling 4 km

Onsdag d. 30. maj

Kontrol på Bispebjerg hospital- 3½ mdr postoperativt

Desværre ikke hos ham, der opererede mig - det ville ellers have været meget rart...

Det lød på lægen som om, jeg nærmest var "heldig," at få tilbudt en ca. 4 mdrs kontrol - fremover tilbydes kontrol vist først efter et år (hvor jeg så også skal til kontrol igen).

Personligt synes jeg, at man har mest behov for et tjek tidligere i forløbet, hvor man også har mange flere spørgsmål, man er usikker omkring - samt at det selvfølgelig er udmærket med et sent tjek, hvor det nærmest er på normalt niveau igen. (På Parkens privathospital tilbydes kontrol vist efter 6 uger og 3 mdr.).

Så går noget galt tidligere skal man åbenbart selv diagnosticere det! Tidlig indgriben og evt. retten op på evt. problemer, det ... :nonono: :nonono: :nonono:

Korsbåndet var stabilt, og der føltes intet pivotshift eller lign. :4thumbup: (det er helt normalt at et opereret korsbånd er 1-2 mm løsere end det oprindelige).

Mit krepiterende "arvæv" (som ikke er typisk) vil sandsynligvis forsvinde med tiden - ellers kan det fjernes arthroskopisk...

Det som forårsager smerten er nok, at det er en irriteret, hævet slimsæk - og den har mange nerveender.

(jeg fik allernådigst lov til at kontakte dem igen, hvis det stadig medførte store gener om 3 mdr.)

Mht. mit gang- og løbebesvær, så er der store individuelle forskelle. Nogle kan først efter 5 mdr...

Fleksionen og ekstensionen (bøj+stræk) var fin, så alt i alt, synes lægen at det virkede meget fint :bigsmile:

Spurgte mht. hvor meget man må belaste knæet med vægttræning, cykling etc. Blev nærmest henvist til fys'erne samt fik atter beskeden om, at hvis knæet er hævet næste dag og det gør ondt, så er det for meget. Gør det ikke det, så må træningen gerne udføres. Det er ok, hvis det er en anelse hævet lige bagefter træningen/øvelserne.

Få min's konsultation og så videre...

Træning i HSF

Ville oprindeligt have haft løftet med trøje, men det blev aflyst og er udsat til en anden gang.

Besluttede i stedet at se, hvor omkring mit raw maxløft ligger her efter operationen og nu efter nogen træning.

Ikke helt optimalt i forhold til en ret tung træning i mandags, men har til gengæld haft kort arb'sdag og er rimelig udhvilet :superman::bigsmile:

Bænkpres

1x10x40

1x10x40 m.pause

1x4x50

1x2x60

1x1x80 m. signal- den var tung, men blev godkendt af formanden :4thumbup: :superman::bigsmile:

(1)x1x82,5 m. signal - underkendt, kom skævt op, holdt ikke opspændet - men op kom den :smile:

1x2x70 m. signal - hold opspændet :4whip::tongue:

1x3x70 m.signal - meget bedre - den sidste tung.

VMO-øvelse siddende m/bold i opvarmningspauserne.

3x15

Dips

1x6xbw+20 kg

3x4xbw+25 kg

1x2xbw+30 kg

1x1xbw+35 kg

supersættet med

Leg curl

1x12x10

2x15x10

1x1x15 øv, knæet brokker sig

prøvede et-bens curl

1x4+4x5 - MEGET tung m. højre ben :sneaky2: , enormt let m. venstre.

Chins

5x6xbw+15 kg

1x5xbw+15 kg

supersættet med squat og læg-vip

Squat

3x10xcurlstang m. 2x2,5 kg Knæet ok, men det er lige på grænsen for h.knæ

"Læg-vip"

2x15+15

Barbell curls

3x8xstang+2x8,5 kg

Rigtig god, men tung og hård træning!

Det er rarest, når genoptræningen af knæet er overstået inden, men kunne heller ikke overskue at vente til senere... Så kan de pauser ligeså godt udnyttes :nonono::tongue:

Måske lige i overkanten for knæet? Ville gerne have lavet nogle småøvelser også - måske det bliver lidt vippebræt i aften? Det skal lige have lidt ro nu.

Knæet har ellers haft det rigtig godt de seneste dage :4thumbup:

Cykling 13 km

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Hej cj8000, :bigsmile:

Har selv savnet information mht. genoptræningsforløbet efter en korsbåndsoperation, hvorfor jeg har valgt at nedskrive sådant rimelig udførligt, hvordan det er (for mig) og hvilke øvelser, der laves

- både for andres skyld og min egen (lettere at se fremgang og "dumheder", hvis det evt. skulle gå dårligt, samt huske øvelser til hjemmebrug :smile: ). Så er kun glad, hvis det kan bruges!

Mht. dit spørgsmål: nej, jeg har ingen blå mærker i knæhasen lige nu.

Er dine ømme? meget tydelige?, ved du om de har været der længe? Sidder de midt i knæhasen, til siden eller? Tidligere i forløbet fik jeg dog nogle blå mærker nede på siden af anklerne, som ikke kunne mærkes, men mere virkede som "blodtilløbninger", hvis man kan kalde det det.

Har jo efterhånden fundet ud af, at der er store individuelle forskelle i genoptræningsførløbene og hvilke ting/bevægelser forskellige knæ tåler...

Synes selv det går ret godt mht. bøjelighed, stræk, balance og styrkeøvelser uden vægt. Kan desuden godt løbe sidelæns og baglæns.

Til gengæld er jeg langt bagud (synes jeg ihvertfald) mht. at gå ordentligt og løbe fremad og stå meget :sneaky2: Hvilket frustrerer mig meget! På trods af de "dårlige" dage, kan jeg dog mærke et generelt fremskridt, så håber at det hele kommer til at fungere ordentligt med mere tid!

Ønsker dig fortsat pøj pøj med din træning og hygligt med en hilsen fra dig :bigsmile:

/Tinapigen

Hej Hej :smile:

Ja, genoptræning har efter de første 10 uger været lidt svær at hitte ud af. De siger allesammen "gør hvad der ikke hæver bla bla bla" men de er altså ikke klar over, at vi er folk som træner tungt og meget. Derfor har jeg taget det lidt i egen hånd og begyndt på mit benprogram med samme øvelser som før (minus fri squat og leg ext.). Styrken var i starten helt elendig, men ret hurtigt kommet tilbage til "før operations" niveau. Snakkede med en fys omkring det og han ville i 99% tilfælde sige det var tåbeligt at træne sådan. Men kunne os godt se min styrke og fremgang var kanon - så det holder jeg ved :smile:

Med hensyn til de to blå ringe, sku jeg ikke være nervøs, så længe de ik gjorde ondt. Det var meget normalt sagde han :smile:

Med hensyn til, at gå, går jeg ret normalt igen (hvis jeg selv skal bedømme det). Prøvede at løbe igår og gik fint, dog godt mærke knæet. Løb vel en 1000m ca. stille og roligt :smile:

Fortsat god genoptræning :superman:

Venlig hilsen

CJ

Link to comment
Share on other sites

Hej CJ:

Ja, det er imponerende, så hurtigt du er kommet på banen igen mht. benstyrke! :4thumbup: Glæder mig også til min kommer igen - det er efterhånden mange år siden benene er trænet ordentligt op mht. styrke :unhappy:

Ifølge fys'erne er det også vrid og hop (især i forb. m/ boldspil), der er de store syndere - Selve korsbåndet skulle være ret stærkt. Og hvis dit knæ netop ikke hæver voldsomt op af træningen skulle alt være i orden. Så tror også roligt du kan fortsætte :smile:

Leg extensions er ifølge mange ikke godt før langt senere i forløbet...

På Bispebjerg er netop startet et "forsøg/ en undersøgelse" op mht. om tung styrketræning startende tidligt kontra let styrketræning faktisk vil fremme forløbet (inkl leg ext - dog ikke til helt udstrakt).

Blev desværre selv sorteret fra( :unhappy: ) pga. min skade sandsynligvis stammer fra et alvorligere trafikuheld for 4 år siden og så ikke er sammenlignelig.

Torsdag d. 31. maj

Cykling 4 km

Fik gået en del trapper - tror det er dem, der trætter mit knæ mest!

Fredag d. 1. juni

Hold-genoptræning

Knæet har bare haft det godt de sidste dage. Hvor er det SKØNT :bigsmile:

Det føles meget bedre igen og er begyndt at kunne gå mere normalt :smile:

Div. gulvkludeøvelser på et ben, forskellige hop, gulvkludeøvelser, øvelser med bold: VMO, dribling, kast balancerende på sammenfoldet måtte, hop rundt på de sammenfoldede måtter (valgte dog ikke at hinke rundt på dem på det opererede knæ) etc.

Trappeløb udendørs (ca. 15 min?). Kunne nogenlunde løbe de første ca. 30 m derhen. Det er ikke meget, men dog fremskridt. Selve trappeløbet gik rigtig godt: to-trins op og ned, sidelæns, baglæns, enkelt trin hurtigt o.lign. Konditionen skal dog trænes op igen :tongue: Bliver alt for nemt forpustet...

Gulvøvelser, små knæbøjninger på et ben stående på sammenfoldede måtter (pistols på det venstre :smile: ), udstrækning.

Ultralyd på mit "arvæv".

Cykling 10 km

Lørdag d. 2. juni

Kajakroning

ca. 8 km i kapkajak (knap en time). Noget blæsende, himlen grå - men meget lunt. Balance i sidebølger i starten - derefter i modbølger ind til Sjællandsbroen og surfende på medbølger hjem derfra, aahh :bigsmile: Havde et godt flow.

Styrketræning i klubben

Bænkpres

Eksplosivt m. pause

1x10x30

5x5x50

"Normalt"

4x4x70 (turde ikke tage flere, da jeg trænede alene)

Vippebrættræning i pauserne

Ned at røre anklerne 1x10, knæbøjninger på et ben 2x10

(pistols på v. 2x5)

Et ben: vip til gulvet i 4 retninger

Med lukkede øjne, et ben+begge ben etc.

Chins

3x5xbw+20 kg med 1 min's pause

1,5 min pause

1x3xbw+ 20 kg

Military press

2x5x35

2x4x35

Supersættet med

Squat

1x15x8 kg stang

1x12x8 kg stang

og

Læg "vip"

2x15+15

Mave på skråbænk

1x20xbw+ 5 kg - små vip

1x20xbw store vip

Hmm, kunne måske vælge at opprioritere mavetræningen lidt fremover??

Træk til hage

3x3x40

Supersættet med

DB curl, siddende

2x5x13,5

1x4x13,5

Laterals

3x10x6

Dips

1x25xbw

Cykling 9 km

Knæet føles også godt idag :4thumbup:

Og så er der dømt 30-års fødselsdagsfest i aften :partytime2: :4drunk: :4band: :cheer: :cheer: :cheer:

Med udklædning..:hippy: :gun2: ... :rolleyes::nonono::nonono: :nonono:

God weekend! :smile: :smile: :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 3. juni

Knæet havde lige et par gevaldige opture i løbet af aftenen/natten :bigsmile:

Prøvede for første gang efter operationen en enkelt gang at kunne gå helt normalt ned af trapper uden at føle det anstrengende, hårdt, haltende - men bare helt naturligt og let :4thumbup: Tror på at det nok skal komme helti orden med tiden :smile:

Hmmm, fik vist dog alligevel danset for meget - selv om det både var forsigtigt og kun en-to danse ad gangen og ganske lidt :sneaky2::nonono:

Synes dog det var det værd :tongue: For det ER jo sjovt og dejligt at :cheer: rundt til go' musik!

En travetur på ca. en times tid (tiden fløj afsted) i den skøønneste naturskov over væltede træstammer m.v. nede omkring Tystrup-Bavelse søerne. Suserup skov?? Meget sjovere end "alm" plejet skov, som absolut også er dejlig. Kan kun anbefales.

Men, så synes knæet også at der var gået langt nok.

Mandag d. 4. juni

Droppede genoptræningen til fordel for søvn, da mere hvile var tiltrængt og knæet heller ikke følte sig helt klar til genoptræning.

Trøjetræning i HSF

Bænkpres

2x8x40

1x4x60

1x3x70

Trøje på (sad lidt længere fremme på skuldrene end de andre gange)

1x1x85

1x1x90 God fart på, men ramte ind i stativet.

0x1x90 For langt op mod halsen

2x1x90

1x1x90

1x1x90

Ingen af trøjeløftene var helt gode idag - desværre. Havde svært ved at holde opspænd m.v. ordentligt, selvom jeg prøvede...

Men, fik da lært af det! Det skal nok blive bedre næste gang. Træning, teknik...

Skal nok vælge fremover ikke at træne tungt, når jeg er træt og efter knap 9 timers travl arbejdsdag :nonono: (undskyldninger :tongue: )

Dips

3x10xbw+10 kg

supersættet med

VMO-squat m/bold efterfulgt af

Leg curl

3x10x10

Cykling 7 km

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 5. juni - Grundlovsdag

Cykling 16 km

En Travetur

Onsdag d. 6. juni

Hold-genoptræning

Knæet udmærket her til morgen :smile:

Div. opvarmnings-, hoppeøv., løbeøvelser m.v.

Blev frustreret over min ringe fremgang mht. løb og gang (det er ufatteligt, så meget mit knæ egentlig påvirker mig :nonono: ) - og spurgte til, om der var nogle supplerende specifikke øvelser eller noget jeg kan gøre mht. dette. Eller er det blot psykisk?

Talte lidt med en af de andre fys'er, mens de andre løb trapper - Fik løbet lidt ude på gangen og nogenlunde lokaliseret "smerten/spændingen" til at komme især nede fra lateralsiden af knæet ved mit arvæv, men også en smule i den anden side samt lidt bagpå? Blev mærket lidt på mit krepiterende arvæv etc. Vi endte med at finde ud af, at det godt må irritere lidt og føles mærkeligt under løb (men ikke gøre meget ondt) og at det (løB) nok skal trænes. Det kan også være, at det ville gå bedre på løbebånd (eller stepmaskine), hvor man kan løbe mere kontrolleret og ikke bliver presset af de andre, som når man løber i en flok rundt i cirkel...

Så jeg prøvede at løbe lidt på løbebånd med stigende tempo, og det gik efter et lille stykke tid egentlig ok

(fikløbet ca. 500 m). :4thumbup:

Så måske det er ved at komme alligevel!

De andre vendte tilbage. Fik lavet div. gulvøvelser - specielt haseøvelser m. gulvklude og bækkenløft, stoleøv. (squatøv. over bænk på et ben - gik super med det opererede ben :4thumbup: ), lægøv...

Udstrækning.

Tog selv få min på stepmaskinen.

Træning i HSF

Mægtig hygligt - og var lidt mere oplagt på trods af lummerheden :smile:

Bænkpres

Fokus på eksplosivt op samt opspænd

2x10x40

1x4x50

5-6x3x55

Lidt mave imellem på skråbænk

5x20

Military press

1x6x32,5

1x5x35

3x4x35

Pull-ups ("opvarmning")

1x10xbw

Chins

1x5xbw+20 kg

3x4xbw+20 kg

1x30xbw+30 kg Fik lige akkurat hagen over :smile: Chins har føltes tungt idag (tungere end sidst) - men det var også temmelig lummert og svært at holde ordentligt fast.

Bænktræk/supp. rowing

1x5x50

3x6x50

Leg curl - single leg imellem

2x8+8x5 Føltes meget bedre end sidst

samt

Hanging leg raises

2x3 (bare lige for at komme igang igen)

Hammer curl

Lærte en ny øvelse :smile:

Reverse hyper extensions

3x20

supersættet med

front- efterfulgt af lateralraises

3x10x5

Knæhasen en smule hævet... pga. leg curl? at det er slutningen af dagen? Det er nok væk i aften/imorgen.

Cykling 12 km

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 7. juni

Bloddonation

½ l blod type B, rh+ tappet. Hgb: 8,1.

Faldet lidt siden sidst, men motionsniveauet, stress og kostniveau har desværre heller ikke været optimalt.

En is fra ismageriet må være sagen i denne hede :tongue:

Fik vandret alt for meget rundt :nonono: i Fields+Bilka sammen med en anden "knæinvalid", da vi skulle handle i anledning af 10-års studenterjubilæums- og gensynsfest.

Så knæet :unhappy:

Cykling 14 km

Fredag d. 8. juni

Nåede under et kvarters holdgenoptræning, da knæet begyndte at gøre ondt på en ny måde, nærmest ved alle øvelser, selv bare ved vippebrætøvelser - så endte med at droppe det hele og gå - for at hvile benet i stedet :cry3: :cry3: :cry3:

(Lidt ondt uspecifikt i knæhasen samt ved knitrevævet.)

Knæet fik det heldigvis lidt bedre op ad dagen.

Cykling 10 km

Lørdag d. 9. juni

Kajak

Vejret :sun: :sun: :sun: Næsten ingen vind.

ca. 16 km i kapbåd - alene i godt jævnt flow til Kongelunden og tilbage.

Nåede en hurtig badetur (årets 1. ) ved "Sandøen" samt en enkelt entringsprøve: hun kan stadig i kapbåd :4thumbup:

Tid: ca. 1 time og 40 min i det hele.

Bænkpres

1x10x30

1x8x50

3x6x60

1x4x65

2x3x67,5

Times up (+ energien)

Cykling 29 km

10-studenterjubilæumsfest

:sun::partytime2: :4mewantfood: :4drunk: :4band: :cheer: :cheer: :cheer:

Var medarrangør. Stort set alle kunne (og ville) komme :4thumbup: - og det var megahygligt og festligt :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: Mange gode minder blev genopfrisket og nye kom til :smile:

Søndag d. 10. juni

Badedag i :sun: :sun: :sun:

Træning i kajakklubben

Bænktræk/ supp. rowing

1x8x50

3x5x55

1x3x60 Det går meget bedre som 1. øvelse :tongue:

Chins

1x10xbw+10 kg

2x6xbw+20 kg

2x3xbw+25 kg

Vippebræt i pauserne

Backextensions

4x12xbw+10 kg

DB curl, siddende

5x5x13,5

Reverse curls

4x6xstang (8 kg?)+15 kg supersættet med

Seated pulley rows

1x4x55

3x6x50

Dejligt at kunne træne "opdelt" - især på varme dage og med træthed i kroppen :tongue:

Cykling 13 km

Mandag d. 11. juni

Hold-genoptræning

Modereret program mere baseret på styrkeøvelser pga. varmen.

Tæppeflisøvelser - etbens+ div. hoppeøvelser.

Øvelser udendørs på trappe: læg, flertrinsgang, sidelænsgang m.m.

Hinke op og ned. Mit knæ forbløffende godt idag, men alligevel en lidt modereret hinkning m. støtte opad på det opererede ben, og "hop m. afsæt fra det andet ben" nedad: gik rigtig godt. Prøvede efter opmuntring fra fys'en at hinke de sidste tre trin ned, men så avs i knæet. Knæet ikke helt klar hertil endnu.

Div. haseøvelser på bolde + statisk spænding på tæer og albuer. Udstrækning.

Måtte lige prøve løbebåndet.

Løbebånd: 500 m. De 450 m gik godt, de sidste 50 begyndte det at gøre lidt ondt i knæet.

Træning i kajakklubben

Bænkpres

1x10x30 eksplosivt

1x8x50

1x4x65

1x3x70

3x2x70

1x5x60

Dips

2x10xbw+15 kg

2x5xbw+20 kg

Cykling 13 km

Dejlig, men kort træning. Var traaaart efter en lang arb'sdag + weekenden.

Husk nu restitution og afslapning! hmm...

Tirsdag d. 12. juni

Cykling 16 km

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres

1x1x80 m. signal- den var tung, men blev godkendt af formanden :4thumbup: :superman::bigsmile:

(1)x1x82,5 m. signal - underkendt, kom skævt op, holdt ikke opspændet - men op kom den :smile:

WOW! :dropjaw: Super flot bænket!! :superman: :superman: :superman:

Indhenter lige lidt loglæsning... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Det satme godt kørt :crazy: Sikker på der ik er en lille tastefejl :w00t::wink:

Tak - men jo, du har absolut ret i, at der har sneget sig en tastefejl ind :nonono:

Det ville ellers ha' været mega cool :tongue:

Der skulle vist ha' stået 1x1xbw+30 kg (måske 1x3xbw+30 kg - kan ikke huske det præcis, men det har nok bare været en enkelt).

Hoosier: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Tak - men jo, du har absolut ret i, at der har sneget sig en tastefejl ind :nonono:

Det ville ellers ha' været mega cool :tongue:

Der skulle vist ha' stået 1x1xbw+30 kg (måske 1x3xbw+30 kg - kan ikke huske det præcis, men det har nok bare været en enkelt).

Hoosier: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:

Thanks.

:tongue:

Sku godt kørt anyway :superman:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 13. juni

En krillerhoste og lidt ondt i halsen fik så småt rigtig taget i mig, så sammenlagt med et halvt omtumlet hoved, søvnunderskud blev planen at melde fra til holdgenoptræning og sove lidt ud og "helbrede sig lidt" inden en fuldt booket aften med faglig opdatering om cancerdiagnostik og behandling hos hund og kat.

Ellers vildt trist at bruge sin første fridag efter en mega travl periode med underbemanding på jobbet, på at droppe sine dejlige planer om kajakroning og træning m.m. og blot geare ned og ikke føle sig på toppen :unhappy:

Cykling 18 km.

Havde det heldigvis bedre om aftenen til et super arrangement.

Torsdag d. 14. juni

Kajakklubben

Tiden knap, og måske ikke optimalt at træne for hårdt lige idag, så det blev en

lille lækker kort opvarmningstur på vandet i kajak, 4 km

og en kort træning i kajakklubben:

Bænkpres

1x8x50

5x5x65

supersættet med

over head-squat

2x8x10 Knæet gjorde ikke ondt, men er heller ikke sikker på om det kunne lide det, så valgte at stoppe efter to sæt.

Military press

4x3x35

Upright rowing m/ smalt greb

3x4x40 (sat'me tungt! - sidste rep ej helt pæn- i alle sætne)

1x2x40

Fredag d. 16. juni

Hold-genoptræning

Rolig opbygning efterhånden med div. hop.... bl.a. bl.a.

Afsluttede med løbebånd 700 m :4thumbup: uden gener (andet end en meget dårlig løbekondition :tongue: )

Cykling ca 25 km...? og en aften i jordbærmargaritaens tegn... :innocent:

Lørdag d. 17. juni

Cykling 4 km - aflyst Kullenklatretur (nok ikke megen klatring fra min side anyway, så afslapning og "praktiske hængepartier".

Krillerhosten har desuden rigtig bidt sig fast og huserer vældigt ved nattetide og spolerer stort set al søvn og hvile. :unhappy: :unhappy: :unhappy:

Søndag d. 18. juni

Lidt malerarbejde og ellers indendørsfantasihyggeaktiviteter i venners selskab :bigsmile:

Pullups

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10xbw (nåede aldrig at tage den ned igen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share