Tinapigens log!


Tinapigen
 Share

Recommended Posts

Onsdag d. 7. februar

Endelig! Pull-Upmål: 20 reps x bw nået :4thumbup:

Styrketræning i kajakklubben

Kajakergometer: 1 km, 6½ minut - moderat tempo

Pull-Ups:

1x20xbw PR :devil::devil::devil: (bw ca. 62 kg)

Chin-Ups:

2x15xbw

Pull-Ups:

1x5xbw+10 kg

Chin-Ups:

1x6xbw+10 kg

Bænkpres:

Med pause på brystet og så eksplosivt som muligt

1x10x40

1x8x50

5x3x62,5

Dips:

2x10xbw+ 15 kg :smile:

BJJ:

Intro - 1 time: Sidemount og videre til mount - inkl. et famøst sniger-ninja-trick :smile:

Øvet hold - 1,5 time: ½ times nedtagninger. Ny guard position a la rubber guard.

Var mere frisk i hovedet idag :smile: En supernice træning.

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 8. februar

Chins:

6x15xbw (forholdsvis lange pauser mellem sæt)

Cykling 4 km

Benøvelser inkl baglårsøv 3x8 (5 sek hold)

Lørdag d. 9. februar

BJJ:

2 timers rul :smile::bigsmile::crazy::laugh:

Bruger en masse (unødige :blush: ) kræfter - så det er sat'me effektiv træning :gal: , men ellers kørte det ganske fint :bigsmile: Kan selv mærke fremgang :smile: :smile:

Bænkpres:

1x10x40

1x6x60

1x5x62,5

1x4x65

1x3x70 (med meget lidt hjælp på 3. rep)

1x1x72,5

1x4x60 (m. pause på brystet)

Dips:

1x10xbw+15 kg

2x8xbw+15 kg

Cykling 27 km

Benøvelser

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 11. februar

:unhappy: Trouble med h. knæ - det føltes slet ikke godt - især medialt på knæet - et nyt sted (ej almen muskelømhed) og jeg måtte nærmest halte... :unhappy: Var temmelig bekymret for det - synes ikke jeg lige kan tilbagedatere nogen hændelser under træningen lørdag, der gjorde ondt eller burde forklare det, så det var lidt mystisk. Derfor har det fået totalt ro hele dagen.

Mandag d. 12. februar

Knæet heldigvis i markant bedring :smile: Har dog skånet og taget ekstra hensyn til det til træning.

Min nye gi indviet :bigsmile:

BJJ:

Intro - 1 time: "Mountwork"

BJJ med gi - 1,5 time: Diverse nedtagninger (ej på fuldt blus fra min side) Forsvar mod armbar (inkl hitch hikers...). Rul/sparring.

Føltes som om det gik fantastisk meget af tiden idag :smile:

Fik adskillige FORSKELLIGE submissions ind under sparringen - og det føles jo godt, når det lykkes :bigsmile:

Det må være en specialimporteret superpowerninjagi :tongue:

Styrketræning

Push-Ups:

1x15xbw

3x10xbw

Pistols:

3x5/5

DB curl:

3x8x13

En smule benøvelser

Cykling 18 km

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 13. februar

Benøvelser

Cykling 4 km

Onsdag d. 14. februar

DET LYKKEDES!!!!! :superman:

Har idag nået mit bænkpresmål (1 rep med 80 kg) :4thumbup:

Troede egentlig ikke, at jeg ville nå det med min fremrykkede deadline (min korsbåndsoperation på mandag), men har arbejdet på sagen og håbet... og så var den der :smile:

Bænkpres i kajakklubben

2x10x40

1x3x60

1x1x70

1x1x80 PR :4boxing:

Endda med mere overskud en sidst på 77,5 kg :smile:

0x1x82,5

1x1x80 Måtte lige være helt sikker :tongue:

Dagens vægt: knap 63 kg

(note: har indtaget kreatinsupplement den sidste uges tid (pånær igår samt i torsdags), så måske det har været med til at gi' det sidste skub??)

Cykling 40 km

BJJ:

Intro - 1 time: videre focus på mountarb. Inkl. en-mandsøvelser med sandsæk.

BJJ med gi - 1 1/4 time: Sjov opvarmning med bl.a. "to-mandsrulninger" og klatring op og ned af to andre... sidemountfif fra Carsten :o)

Gik dog lidt før tid - knæet dumt, et forba.. ømt øre, koncentrationen slet ikke i top, så.... ja ... :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Du laver jo den ene PR efter den anden!!! Godt gået :cool::devil:

Tak, har jo været nødt til (for min egen personlige stoltheds skyld?) at "skynde mig" med at prøve at nå, så mange af mine fastsatte mål som muligt, da jeg ikke ved hvordan træningen det næste halve års tid kommer til at se ud, og hvad der er muligt efter sådan en korsbåndsoperation. Derfor har træningen lige fået en ekstra skalle den seneste tid :smile:

Kan jo bedst li' at nå de mål jeg sætter mig!! :4boxing:

Og er også selv blevet positivt overrasket over mine fremskridt, selvom det er svært med "mange jern i ilden" og let modstridende interesser (f.eks. både styrke og repetetioner samt fokus på at forbedre BJJ-evner) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 15. februar

Cykling 10 km

Husk at få sovet nok - energien ikke optimal, når man er træt!

Fredag d. 16. februar

Cykling 12 km

Styrketræning

Hmm, vægten været let stigende de sidste dage - morgenvægt 63,5 kg... ikke optimalt for kropsvægtøvelser - bortset fra man selvfølgelig bliver stærkere... :laugh:

Det bliver nok den sidste styrketræning de næste par uger, så vi hygger lidt...og laver hvad vi har lyst til (som sædvanligt :biggrin: )

Chins:

1x20xbw

1x4xbw+20 kg

1x5xbw+20 kg

1x4xbw+20 kg

1x1xbw+30 kg

1x1xbw+30 kg

Pistols (i chinspauserne).

1x8+8

3x5+5

Knæet brokker sig mærkeligt nok ikke over pistolsbevægelsen, men er ellers ikke helt godt i denne uge - det er nok godt nok at få det fikset snart - (bagefter).

Bænkpres:

2x10x40

1x3x60

1x5x70 Det måtte lige prøves :smile:

1x3x65 Grr...ikke mere power tilbage... :wink:

One-arm DB row:

3x3x31 For satan, hvor er det tungt, og svært at holde fast med kun en hånd! Ellers gik det okay - selvom stilen med så tunge vægte kan blive pænere efter min smag

Dips:

3x20xbw

Knæbøjninger i dipspauserne

3x30

dertil enkelte andre benøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Også held og lykke herfra! :bigsmile:

Det kan man ikke få for meget af, så mange tak - også til Gregers :smile:

Lørdag d. 17. februar

Brazilian jiu jitsu

2 timer uden gi: Igen alternativ opvarmning a la Carsten med klatring på hinanden, "skolegårdsbrydning" fra ryggen af hinanden, alle mod alle etc. :laugh:

Kort repetition fra onsdagstræningen (sidemount) samt en masse lækre moves fra half guard --> neck crank, choke, armbar...Nu mangler det bare at indøves, så det sidder godt fast. Rul, et par benlåse og atter rul :smile:

Måtte tage lidt hensyn til knæet idag, men ellers gik det okay.

Og så blev det lige til en smule styrketræning (og en masse hyggesnak :blahblah: ):

Military pres:

1x10x26

2x8x31 (de sidste reps push presses)

Uprigth rowing:

3x6x36

Lateral raises:

3x10x8

DB curls:

3x10x13,5

Cykling 14 km indtil videre...--> 29 km i alt

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Korsbåndsoperation mandag d. 19. februar

Så er hun atter hjemvendt :devil:

Har igår eftermiddags fået opereret nyt korsbånd på mit højre knæ (på Bispebjerg hospital). Havde valgt at få operetionen foretaget i rygmarvsbedøvelse (epidural), så jeg selv kunne se med, hvordan det så ud inde i knæet :smile:

Mødte fastende fra kl 22. dagen før og tørstende fra kl 6. samme morgen op kl. 8.30 på orthopædkirurgisk afdeling. Skulle opereres som patient nr. 2...

Efter at have skiftet til det yndige hospitalsoutfit og støttestrømpe :biggrin: kunne jeg pænt ligge og hygge mig til ca kl 13 (ja, tiden går ikke særlig stærkt, når man er sulten, tørstig og ligger og venter uden nærmere info), hvor jeg lige fik hilst på kirurgen, der satte et stort kryds på det syge ben :smile: og derefter blev kørt ned til bedøvelse og klargøring.

Der blev lagt venflon (venekateter - intravenøs adgang) på oversiden af venstre hånd, hvilket jeg åbenbart ikke syntes var så fedt at få lagt på mig selv - fik det lige varmt et kort øjeblik og sagde jeg hellere måtte lægge mig ned et kort øjeblik.. :nonono: Gik heldigvis hurtigt over, så vi kunne fortsætte som planlagt :smile:

Narkoselægen var heldigvis dygtig og ramte med rygmarvsbedøvelsen (3,5 ml bubivacain) i første forsøg (ellers ville hun selvfølgelig lægge lokalbedøvelse først, hvis det blev nødvendigt at stikke flere gange :tongue: .

Kort derefter bredte en varm fornemmelse sig til baller, videre ned gennem benene med en lidt prikkende fornemmelse (som når ens ben/fødder sover rigtig meget), derefter var jeg ude af stand til at løfte ben eller vrikke med tæerne. I starten kunne jeg stadig mærke overfladetryk - mest på fødderne, som en svag prikkende fornemmelse. Temperaturfølsomheden (svinder først) blev brugt til at teste effekt og udbredelse af bedøvelsen vha. en vattot vædet i koldt vand. Følelsesløsheden bredte sig op til lige under ribbenene med halvbedøvede øverste mavemuskler og samtidig med fuld bevægelighed i overkroppen og helt normal bevidsthedsniveau uden kvalme :bigsmile:.

Diverse apparatur til måling af blodtryk, ekg, puls, iltmætning blev også tilkoblet. Drejede jeg hovedet bagud kunne jeg lige skimte monitoren for disse værdier og se, at pulsen lå fint og nogenlunde stabilt hovedsagligt på 44-48 pr. minut (havde ellers selv talt den manuelt oppe i stuen til ca. 52-53). Fik desuden injiceret lidt antibiotika og noget blodfortyndende.

Et lavt rækværk blev sat henover maven og afskærmet ind til den sterile afdeling, mens benet blev sprittet og jodet grundigt til. Dertil var overkroppen tidligere pakket ind i forvarmede tæpper til at hjælpe med at opretholde normal kropstemperatur.

Kirurgen kom ind omklædt i fuld steril påklædning samt med en hjælper og operationen startede.

Først blev der artroskoperet (kigget med kikkert ind i knæet) for lige at sikre, at det nu var mit forreste korsbånd, der var problemet og ikke det bagerste.

Her blev skærmen tilkoblet artroskopet placeret, så både jeg og (vigtigst) kirurgen kunne kigge med på det forstørrede indre knæ - "ligesom at se tv".

Bruskoverfladerne var generelt fine pånær en mindre afrundet brusklæsion (fordybning) på 6x5 mm centralt på femurkondylen og helt overfladiske fibrilleringer under patella (knæskallen). Både mediale og laterale menisk normale. Forreste korsbånd var der stadig, men med helt slappe fibre, der kunne trækkes langt frem i leddet.

Korsbåndsrester blev fjernet, hvorefter de begyndte at "høste" senen (semi-tendinosus og gracilisgraft) til det nye korsbånd via et snit nedenfor knæet.

Her kunne jeg ikke se noget og det tog temmelig lang tid, så jeg sludrede hygligt med anæstesilægen (kvindelig) imens :blahblah:

En bemærkning fra kirurgen om, at jeg havde typiske "pigesener" - hvilket betød tynde og vanskelige gav lige kriller i maven et kort øjeblik... :please:

Men endelig var en 7 mm bred sene/graft klar. Der blev boret og hamret!!

- det føltes temmelig underligt, ikke at kunne mærke noget som helst i sine ben, og samtidig kunne mærke "ekkoet" af bor og hammer samt småbevægelser oppe i sin højre hofte og høre lyden af boren og hammerslag i knogle.

Senen blev sat godt fast med "plastikdims og "ravplugs"?(kan ikke de nærmere tekniske detaljer). Derefter blev der kigget i knæet igen, hvor jeg kunne se det nye korsbånd - fint og "tykt". Huden syet sammen og benet bukket og tjekket for at det nu var tilfredsstillende. Det var det :4thumbup:

Værs'go - et stykke nyt funktionelt korsbånd! :4boxing: :4thumbup:

Til slut under operationen kunne jeg mærke bedøvelsen aftage i maveregionen - men narkoselægen kunne berolige med, at der var laangt ned til knæene - samt ellers kunne man altid fuldbedøve.

"Oprydning", bandagering og pålæggelse af isbandage (iceband kølebandage= net til at spænde omkring med plads til to isterningeposeplader).

Kl. 16 - godt 3 timer efter rygmarvsbedøvelsen blev jeg kørt til opvågning.

Den første times tid stadig lam i ben og tæer. Havde heldigvis haft en god bog med på min seng - som gjorde god nytte her! Og fik lov lige at ringe og give altok-melding til kæresten. Et glas vand og 3 mariekiks til lige at dæmpe den værste sult samt et par pamoltabletter og en bonyltablet samt noget intravenøst (to...?) :4mewantfood:

Efter ca. 1½ time kunne jeg med besvær lige løfte mit raske ben og bevæge tæerne på begge fødder. Herefter blev anlagt en blokade tæt på lysken som i ca. 3/4 tilfælde skulle holde smerterne nede de næste 12-24 timer (iliosacralcompartmenttralala....) Ja tak :bigsmile:

Blæren blev skannet et par gange for at sikre at den ikke var overfyldt.

Lidt over seks kom jeg tilbage på min afdeling - og kunne endelilg få lidt rigtig mad. Fint belagt smørebrød i kvarter :laugh: Måtte be om en bolle samt lidt youghurt senere på natten.

Var glad for at overnatte på hospitalet med bl.a. handicapvenlige toiletter og "støttehøjgangstolmedhjul" til at komme omkring :tongue: Benet pænt hævet!

Så skiftede isposer hyppigt. Kunne godt støtte ret meget på benet om aftenen, selvom det gav lidt efter i knæhasen indimellem. Selve knæet og låret dog godt "numb" pga blokaden og hævelsen, og det kan ikke bøjes ret meget. Må ifølge lægen godt støtte og gå på det, ingen støttebandage nødvendig. Is og smertestillende (modvirker hævelse) anbefalesværdigt i starten samt hvad fyseterapeuterne anbefaler af øvelser.

Dag 1 (tirsdag d. 20. februar)

Sovet rimeligt -i etaper. Benet skal dog hjælpes/bæres ud og op i sengen :crazy:

Skulle have en portion blodfortyndende medicin mere, som jeg af en eller anden grund fik "lov til"/besked på at give mig selv af sygeplejersken - skulle injiceres subcutant lige under maveskindet... Hmm.., SÅ fedt er det heller ikke at stikke sig selv :nonono::tongue:

Lært (til eftermiddag) at bruge albuestokke/krykker inkl trapper og kan gå og støtte rimeligt. Vigtigt at fokusere på at gå ved at træde på hælen, rulle over foden og skubbe fra med tæerne! Kan bøje benet til ca 90 grader - dog med noget besvær og benet meget hævet og det spænder. Kan ikke trænes for meget ifølge fysen! Og ifølge lægen skulle korsbåndet holde fint og benet rent mekanisk sagtens tåle at blive bøjet og strukket helt, samt der må lægges fuld vægt på benet! Kan gå med én krykke, men to er bedre. Klarer det ifølge fysioterapeuten godt :smile: . Haft is på en masse. MEGET hævet omkring knæ og lår - hævelsen på det øverste af låret dog aftaget noget.

Det er godt at være hjemme igen.

Er spændt på de næste ugers forløb!

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Hola Tina,

Lyder til at operationen gik godt :4thumbup:

Så må vi håbe knæet bliver mere anvendeligt fremover :smile:

Hola :bigsmile:

Hygligt og dejligt med en hilsen fra DIG :smile: :smile: :smile:

Har også (stadig :blush:) planer om at komme på besøg og se hvor og hvordan :wink: du træner :weight_lift: Få lidt flere fif måske? :bigsmile:

Jeps - operationen gik godt. Håber også selv stærkt på et mere anvendeligt knæ fremover!!

DBM:

Klart vi satser på BJJ næste uge - meen, lad os lige se på det igen, når tiden nærmer sig :laugh::tongue:

Svendsen: Det ER jo vigtigt at hygge sig :laugh: Det er absolut værd at bruge tid på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dag 2 (postoperativt)- onsdag d. 21. februar

Det går fremad med knæet :bigsmile:

Har kunnet gå lidt omkring i lejligheden med én krykke :4thumbup:

Benet skal stadig løftes forsigtigt ned fra skamlen med hænderne, er en smule "wobbly" og skal lige "varmes" op/ trædes forsigtigt igang med vægt på, mens man koncentrerer sig om at prøve at gå så normalt som muligt og ikke lægge alt vægten over på det gode ben. Det er helt mærkeligt, at man skal koncentrere sig om noget så almindeligt som at tage et skridt :wacko: Kan bedre løfte benet opad på skamlen igen uden at tage fat (næsten pistoltræning :smile: ). Kan strække benet helt.

Rent fysisk er knæet monsterhævet fra lidt under knæet til godt opad låret. Knæskallen (patella) er nærmest usynlig, og det ligner man har en kæmpe forbinding på! Det virker som om hævelsen (meget langsomt!) svinder nedad mod knæet som dagene går :smile:

Prøvede at måle med målebånd (med en del måleusikkerhed) - noget skal man jo lave :rolleyes: : og så kan jeg måske bedre følge med i hvilken retning det går.

Dag 1 - Dag 2 morgen - aften - Dag 3 morgen

Lige ovenfor patella H. 42,5 - 41,5 - 43,5 - 41,5

V. x - 35,5 - 36 - x

Lige nedenfor patella H. 37,5 - 35 - 36 - 36

V. x - 31 - 31 - x

Omkring patella og has H. x - 39 - 39 - 39

V. x - 34,5 - 34,5 - x

10 cm under patella H. x - 36 - 37,5 - 35,5

V. x - 33 - 34 - x

10 cm over patella H. x - 46,5 - 47 - 46,5

V. x - 44,5 - 44 - x

20 cm over patella H. x - 53 - 52,5 - 52

V. x - 53 - 52 - x

Et rigtigt skema vist bedre...

Har lavet "bøjeknæetøvelser" nogle gange siddende på kanten af en stol, mens man lader benet glide frem og tilbage fra strakt --> tilbage til så bøjet som muligt - fremskridt fra dag 1. Kunne om aftenen bøje benet selvstændigt til ca. 90 grader ret nemt og passivt skubbe det videre nogle gange til ca 100 grader. Her spænder det pga. hævelsen, så man ikke skubber længere...

Kan spænde lårmusklen (medialt som om man "trækker knæskallen op") en lille bitte smule nu, men endnu ikke muligt at lave den anbefalede øvelse.

Skiftet plastre og måtte komme i bad igen :bigsmile: Skønt. 3 små huller og et ca 5 cm ar under knæet.

Har haft en masse is på i løbet af dagen. Rent smertemæssigt er det indtil videre gået bedre end forventet. Synes ikke, jeg har haft rigtig ondt (kan selvfølgelig mærke, når der rykkes i knæet osv., men ingen voldsomme smerter) og har egentligt kun været på en bonyl 2 x dagligt. Det har ikke været nødvendigt at supplere med pamol eller andet :smile:

Dag 3 - torsdag d. 22. februar

Været ned af trapperne fra 2. sal og gået en lille tur (med to krykker) og kigget på al sneen :4thumbup: So nice med frisk luft - og smukt er det! Kunne nogle af trapperne opad gå to-trinsgang og ikke kun et trin ad gangen - dog lidt svært.

Ville SÅ GERNe ha' været nede en lille tur igår - men nej....

Det er utroligt man helst vil alt det man ikke må/kan :nonono::tongue:

Ellers står den fortsat på en masse hvile med is og højt hævet ben kombineret med småøvelserne.

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Dag 4 - fredag d. 22. februar

Det går stille og roligt fremad :bigsmile:

Var nede at gå en tur (ca. 4-500 m tror jeg) om morgenen - to krykker. Det er godt lige at kunne gå et lidt længere stræk i træk, for man når at få en bedre rytme i sin gang. Det er super med en kæreste :heartpump: , der lige kan "rette" ens gangstil, så man får bevæget fod og knæled på en "mere naturlig måde" - selvom det er lidt vildt, det faktisk er nødvendigt her i starten :hmmm: Hurra for fysioterapeuter :smile:

Når man går rundt i lejligheden føles knæet mere "wobbly", det er lidt sværere at gå flydende og man skal lige forsigtigt lægge vægt på benet, hver gang man rejser sig.

Får mere og mere kontrol over lårmuskulaturen, så det denne dag var muligt f.eks. at løfte benet strakt op og ned samt spænde i låret og låse/løfte knæskallen. En smule fremgang i hvor meget benet kunne bukkes, men stor fremgang i nemheden af det, samt har kunnet siddet med halvbøjet ben og benet nedad i længere tid ad gangen.

Min dejlige veninde (Hun blev igår opereret i sit knæ (bruskskade) og kom forbi for at "blive passet" og så vi kan holde hinanden med selskab de næste dage :biggrin::partytime2::secret::bigsmile: ) viste mig forresten et par øvelser med at sidde med strækt ben, flekset fod, spænde i låret og løfte benet. Ligeledes blev jeg anbefalet (af hendes orthopædkirurg) at få aktiveret lårmusklen ved at "presse knæhasen mod underlaget og låse knæskallen fast i furen" flere hundrede gange om dagen (minder om en øvelse jeg allerede laver).

Push-Ups: 4x20 (med vægten på det raske ben :smile: )

Aftengåtur - 4-500 m - de sidste 70 m med én krykke - flydende gang - hele trappen i "to-trinsgang" - nedad dog et trin med samme ben først hele tiden.

Dag 5 - lørdag d, 24. februar

Knæet knapt så hævet til morgen - nu kan man faktisk se hævelsen er ved at aftage - omridset af knæskallen kan anes igen :laugh:

Lægen sagde forresten at knæet normalt godt kunne hæve lidt op til om aftenen, bare det ikke var mere hævet næste morgen!

Nedenfor et skema for at følge hævelsen af mit knæ - og det ser umiddelbart foornuftigt ud i mine øjne :smile: (Det er mere overskueligt som skema - skulle læses nedad... men selve skemaet kan jeg ikke lige få overført til loggen :sneaky2: )

Tidspunkt 10 cm u.p. Lige u.p Omkring p. Lige o.p 10 cm o.p 20 cm o.p

Dag 1 A - 37,5 - 42,5 - -

Dag 2 M 36 35 39 /34,5 41,5 /35,5 46,5 /44,5 53 /53

Dag 2 A 37,5 36 /31 39 /34,5 43,5 /36 47 /44 52,5 /52

Dag 3 M 35,5 36 /31 39 41,5 46,5 52

Dag 3 A 36 35 40 42 46 53

Dag 4 M 36 35 39 41 46 52,5

Dag 4 A 36 35,5 39 41 46 52

Dag 5 M 35,5 /34 35 /31 38,5 /35 40,5 /36 47 /45,5 52 /53

Dag 5 A

Målinger af omkreds omkring ben for at følge hævelsens str.

Dag 1 = dagen efter korsbåndsoperationen (19/2-07), , A = aften, M = morgen

u.p = under patella, p. = patella, o.p = over patella, tal = højre ben, /tal = venstre ben – angivet i cm.

Kan mærke, at det med at lave bøjeøvelser med knæet er vigtigt - der skal lige gang i det igen. Det føles hurtigt lidt "stift/ustrukket"...

Har fået en blåfarvning af huden på indersiden af min h.fod - ingen ømhed - som om lidt blod er løbet dertil?

De smertestillende tabletter HAR forresten effekt. Kan mærke lidt ved udløbet af virkningsperioden, at nu er det vist ved at være tid for næste idag og igår - lidt udefinerbart ubehag hovedsagligt omkring den store incision nedenfor knæet (- supplerede med pamol i nat).

Har ellers fortsat is på ofte og knæet hævet meget af tiden - har dog kunnet side normalt nu med benet nede uden ubehagsfølelse :bigsmile:

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Hvor er det lækker læsning, Tinatøs. Du stormer bare afsted - krykker eller ej :tongue:

Men hvor er billederne? Prøv ikke at bilde mig ind du ikke har taget billeder af det fine ben :laugh:

Hey :smile:

Kan mærke næsten daglige fremskridt, prøver ikke at storme FOR MEGET afsted, men det er svært - jeg er ikke god til al denne "siddenstillehed" - selvom jeg sagtens kan få tiden til at gå.

Billeder.... hmmm, okay, I får et par enkelte, selvom jeg ikke er meget for det :wink::blush:

Så må vi se om jeg kan finde ud af at uploade dem...

1. billede er vist fra ca 1 døgns tid efter operationen. Det er dog ikke helt nemt at illustrere selve hævelsen ordentligt på billeder. Men udenpå ser det jo nydeligt ud :tongue:

post-11543-1172507279_thumb.jpg

2. billede er fra 2. dage efter operationen - har netop været i bad (knæet pakket ind i cellufan) og er ved at skifte plastre. Bemærk krydset :laugh:

post-11543-1172507218_thumb.jpg

3. billede er vist ca. 4. dage efter operationen -har fået taget plastrene af og skrubbet klisteret m.m. af :smile:

post-11543-1172507253_thumb.jpg

Dag 6 - søndag d. 25. februar

Havde en afsindig dårlig nat! :cry3: Vågnede ofte, ubehag i benet, kramper/muskelspændinger i baglåret, ingen gode liggestillinger, ...pamol'er og mere is...

Selve dagen havde benet det dog virkelig godt!! :bigsmile:

Hævelsen er stadigt faldende om morgenen :smile: Benet føltes meget mere STABILT og stærkt. Tydelig forandring fra igår og tidligere! Var ude at gå morgentur ca 7-800 m med god gangrytme - inkl. en en-krykkes del. Turen ned af trapperne: kunne gå to-trinstrappegang nedad ved sidste trin på hver trappeafsats (turde kun ved sidste trin). Det kræver dog koncentration, da der kun lige er styrke til at bøje benet op og løfte det ned "normalt". Opad trapperne kunne, der trædes mere igennem på benet, så det ikke var nødvendigt at bruge armene rigtigt til at hive sig op med.

I løbet af dagen var det muligt endda at gå kontrolleret (meget lidt - få skridt) rundt uden krykker! Det gik fint med "løfte benet, spænde lårmuskulaturen og ROM/glide øvelserne".

Ens baglårsmuskulatur må siges at være blevet ret svækket :nonono: Det er meget sjovt at se, at når jeg stod op kunne underbenet maksimalt løftes op til ca 45 grader fra gulvet.

En gå-tur mere om eftermiddagen gik også super.

Var lidt træt i benet om aftenen - var ude på en bette gå-tur, der ikke blev ret lang. Stadig fint med trappegangen.

Dag 7 - mandag d. 26. februar

Hmmm... :nonono::unhappy: Har måske overbelastet igår?? - selvom det på INGEN måde føltes forkert og blev gjort med lange pauser mv. imellem.

Synes ihvertfald ikke at gå-turen imorges gik særlig godt, så den blev kort og den har stået på ekstra hvile og mere brug af krykkerne idag.

Hævelsen af knæet var dog faldet yderligere i morges :smile: - og det går lidt bedre her mod aften...

Skal til fysioterapeut imorgen :bigsmile:

Forresten lige en lille smule chins: 3x12xbw

Prøver også om mit skema kan ses ordentligt som vedhæftet fil... Er der ellers nogen der vil forklare, hvordan man får en tabel (wordformat) overført til loggen :please:

Skema_ang_h_velse_af_T__s_kn__p._korsb_ndsop.1.doc

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Dag 8 - d. 27. februar

Højrebenet supergodt og føles "stærkt" igen :smile:

Afsted til fysioterapeut:

Vi startede med at måle, hvor meget jeg kunne bøje benet - 120 grader med benet placeret på en ribbe. Senere prøvede jeg lige igen og kunne her bøje til 130 grader.

Fysioterapeuten var ikke den meget snakkende eller vildt opmuntrende type, men jeg fik da ud af hende, at det var udmærket (så jeg tillader mig at være glad og tilfreds :bigsmile: ), samt at hvis jeg havde kunnet bøje mindre end 90 grader, skulle jeg arbejde meget på det for at blive klar til holdtræningen.

Kunne strække benet helt, men ikke "overstrække" som når jeg spændte i modsatte ben siddende med strakte ben og flekset fod. Så her må gerne trænes videre.

Mht. at spænde op omkring knæskallen blev jeg også lige finjusteret, så jeg virkelig får fat med den rigtige del af lårmusklen - også med lidt modstand på knæskallen :smile:

Fik gennemgået en masse nye primært liggende øvelser med fokus på genoptræning af lårmusklerne, hase- og inderlårs- samt mavemusklerne - der skal laves 2-3 sæt á 10 reps ca 1 evt 2x dagligt.

På den udleverede øvelsesforklaring står der noget med uge 3-5 (?) - her fremhæves normalisering af bevægelighed, genetablering af et normalt gangmønster :walking: med god muskelkontrol over knæleddet samt lette styrkeøvelser.

Det virker som nogle gode øvelser :dumbbell_lift:

Hasemusklerne føltes som særdeles ude af funktion...men de må jo trænes op igen... :nonono:

Spurgte ind til mht. overbelastning og gå uden krykker. Blev direkte opfordret til at gå uden krykker oppe i lejligheden mest muligt. Sagde jeg har haft lidt ondt ved senetilhæftningen på ydersiden af knæet ved gang - det var hun nu ikke særlig foruroliget over, og mente jeg sagtens kunne træne videre på (har nu tænkt mig at ta' en del hensyn til det anyway) - men selvfølgelig, fik jeg ondt i knæet eller det hævede op, skulle jeg skrue ned.

Skal starte til holdtræning 2x/uge om 2 uger - onsdag d. 14. marts er næste gang. Fik lov at bytte over til dette hold (tidspunkterne/dagene passer mig meget bedre - selvom det er lidt længere fremme). Havde ellers først fået at vide, at jeg skulle starte allerede på fredag - men det blev korrigeret telefonisk.

Hjemme igen prøvede jeg at køre de nye øvelser igennem. Valgte dog at lægge ud med 1x10, da de føltes temmelig hårde og jeg lige vil starte stille op.

Ellers er det gået forbløffende fint med at gå rundt i lejligheden i små perioder uden krykker. Fandt ud af det går endnu bedre, når der virkelig overdrives med at strække benet og rulle hen over foden.

Dag 9 - onsdag d. 28. februar

Igen nogen meget belastende muskelspændinger i baglår og has sidst på natten/ tidligt på morgenen :sneaky2: - gik dog væk igen af sig selv

Hævelsen stadig på retur om morgenen, selvom den ikke er helt væk.

Kan bøje benet mere og mere og har fået bedre styr på "knæskalsmusklen" .

Havde "guide" med på formiddagsgåturen :wub:

Trapperne gik rigtig godt - kunne gå "totrinsgang" ned af hele trappen og fin gang opad :4thumbup:

Mht. gang udendørs, så er der fremskridt, går dog stadig med en anelse stift ben. Skal bl.a. koncentrere mig om, at bøje benet mere (baglårsmuskulaturen gør knuder :crazy: ) - så måtte øve overdreven "listegang" i slowmotion 10-20 skridt ad gangen, hvor der blev fokuseret og spændt op...

Note: Indimellem drillede lidt ømhed på ydersiden af knæet ca. ved hasesenen.

Fik lige mulighed for at prøve en motionscykel idag (- da jeg bare for at blive "luftet" lidt ekstra :tongue: valgte at gøre kæresten selskab til hans fysioterapi.)

Pedalerne sneglede sig rundt, meen rundt kom de - og til sidst endda med rigtig flow... "hele" 500 m. Det var godt med lidt mere bevægelse i leddene!

Var dertil med som tilskuer og for at hilse på i CSA til introtimen. Kender personligt én, der gerne ville ha' været med :cry3::nonono::4crutches:

:wink:

DB curl:

3x10x13,5

1x8x13,5

Dips:

4x15xbw

Pyha...kan mærke det ikke er gavnligt for resten af kroppen med så mange dages afslapning :rolleyes: Men, for satan, hvor er det GODT at lave en lille smule igen :4boxing: :bigsmile:

Fik også kørt fuldt genoptræningsprogram igennem :smile:

Edited by Tinapigen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share