Hjemmetræner til cykel


Hessel
 Share

Recommended Posts

Jeg står overfor og skulle til at investere i en hjemmetræner til min kommende racercykel. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad man skal kigge efter, hvilke tekniske foreskelle der er og hvad i selv har personlige erfaringer med.

Hessel

Link to comment
Share on other sites

Jeg står overfor og skulle til at investere i en hjemmetræner til min kommende racercykel. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad man skal kigge efter, hvilke tekniske foreskelle der er og hvad i selv har personlige erfaringer med.

Hessel

Tjek: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9593

Jeg har btw en Tacx hometrainer til salg. Brugt få timer, under 1 år gammel. Sælges da jeg har købt en spinningcykel istedet.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Det er en Tacx Ergotrainer Flow. Hos Bikebuster koster den 2100. Du kan også finde den i Tyskland til billigere penge (1900 + fragt). Købt i december, så vidt jeg husker, og er brugt 3-5 timer.

http://www.tacx.com/producten.php?fl=true&...9&ttop=Flow

Jeg vil sælge den for 1400 + fragt (som nok er 100kr vil jeg tro, den er solid).

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok vælge at købe en helt ny i Tyskland til de 1900 + fragt, da der er 2 års reklamationsret på. At spare (kun) 500 bobs på en vare der er et år gammel og uden nogen form for garanti er ikke det værd efter min mening.

Når en vare købes i Tyskland, men leveres i DK, er det den danske købelov der gælder.

Bare lidt at tænke over for køber :wink:

Link to comment
Share on other sites

2 ting.

1: Min lokale Aldi har pt en indendørs cykel træner ala tacx modelen til under en tusse til salg ( mener den ligger omkring 6-700). Om den er bedre eller værre end Tacx'sen skal jeg ikke kunne vurdere uden at have prøvet den.

2: Det er ekstremt kedeligt at træne på disse og jeg kender "INGEN" der har brugt dem vedvarende men jeg kender "MANGE" der har investeret i dem og hvor de nu samler støv eller bliver brugt som reperations stativ. Grundet deres udformning kan stående kørsel ikke anbefales. Du risikerer simpelthen at splitte din cykel ad!! Den er ikke skabt til at være fastspændt ved baghjulet mens du cykler på den. Så køb en brugt spinning cykel hvis du vil have noget at træne indendørs på. Bor du i lejlighed skal du være klar over at Tacxsen faktisk larmer en del under brug og at den slider ret kraftigt på dækkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig så langt som at det ikke er vanvittigt spændende at sidde på en træner og rulle derudaf time efter time. Men når det er sagt, så er det vel trods alt de færreste der bruger hjemmetræneren som det eneste træningsmiddel. Kombineret med en film på TV, en fodboldkamp eller anden underholdning, synes jeg det er et fantastisk middel til at supplere den almindelige landevejstræning og måske endda undgå det allerværste sne- eller regnvejr, som vi jo jævnligt må trækkes med herhjemme.

Jeg ville godt nok nødig være underbo til en hjemmetræner, så jeg vil primært anbefale den form for træning til folk der bor i stueetagen eller i hus. Selv har jeg stillet træneren i kælderen siden jeg flyttede i lejlighed, men lur mig om den ikke kommer frem igen, når jeg en dag igen bor i hus.

Henrik B

Edited by henrik b
Link to comment
Share on other sites

Hvis du svømmer i penge kan man få en hjemmetræner (også Tacx) der kobles til computeren der spiller den gennemkørte rute på DVD og regulerer modstanden afhængig af fart og stigning. Hvis jeg en dag vinderi lotto kunne det være et fristende køb, f. eks. på bikebuster.dk. Der er mere at læse på feltet.dk eller mere specifikt f. eks. her http://www.feltet.dk/forum/read.php?4,109230,page=1

Men det koster altså boksen :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en Elite hometræner med i købet sammen med Principia'en. Jeg fik fortalt at det primært er det mærke som f.eks. benyttes til Tour de France? Den kan både måle watt, km, kadance, hastighed (selvom det måske ikke er så præcist). Mht. støjniveauet synes jeg ikke at den larmer synderligt meget. Jeg er faktisk meget positivt overasket. Da jeg bor på 3-sal finder jeg ud af om underboen er af samme opfattelse. Tiden vil vise om jeg vil få den brugt hen over vinteren.

PS.: Jeg svømmmer ikke i penge, - desværre! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som svar til MTBforever så er jeg faktisk en af dem som BRUGER min hometrainer hver vinter. Jeg har mulighed for at træne HVER dag udendørs - men kører alligevel mine intervaller indendørs på hometraineren. Jeg bruger den ca. 2 dage om ugen i vinterperioden.

Jeg har en tacx swing - som jeg har købt istedet for en tacx basic. Jeg har desuden prøvet andre modeller. Swingen er den bedste jeg har prøvet indtil videre, dens svinghjul er tungere, hvilket er VIGTIGT, idet det ellers er svært at holde en høj belastning i længere tid af gangen.

Jeg bruger også hometraineren de få gange om året hvor jeg ikke kan komme ud og køre pga. sne og is. Sidste år kørte jeg nogle 5 timers ture indenfor - hvilket er DØD kedeligt men MEGA effektiv træning.

Det ska lige siges at jeg har en SRM monteret på min cykel, så jeg har ikke brug for en computer indbygget i selve træneren.

3 vigtige ting:

Køb en eller flere ventilatorer: Jeg har ALDRIG kunnet lave nogen form for effektiv træning indenfor uden KRAFTIG ventilation. (Det gik først for alvor op for mig hvor vigtigt dette er da jeg fik en wattmåler - pulsen stiger uhæmmet og belastningen falder - typiske tegn på overophedning).

Køb et trænerspecifikt dæk, det er en god investering på lang sigt. Jeg har KUN prøvet continentals - som fungerer godt.

kør på en måtte - det dæmper lyden. Glem de dyre specialfremstillede slags og køb en i et byggemarked. Jeg har også hørt man kan bruge et liggeunderlag - jeg synes bare umiddelbart det må være for blødt?

Til sidst kan man evt. købe en "svedfanger" så der ikke kommer alt for meget salt på cyklen fra sved - alternativt kan man bruge håndklæder.

Link to comment
Share on other sites

Halløj i lykkelige brugere af tacx'en. Det er fair nok at i bruger den, men jeg holder stadig væk på at man skal være mere end almindeligt seriøs for at kunne tage sig sammen til at slide sig igennem sine intervaller på traineren, især hvis det skal være mere end 1 times træning. Garvede licensryttere ol der skal holde formen har muligvist den motivation og diciplin der skal til, men det skal du ikke bilde mig ind at alle og en hver kan mønstre.

Jeg vil helt klart anbefale en brugt bodybike der kan findes til omkring de 2500.

Hvad mener du iøvrigt med at du ikke kan køre pga sne og is?? :devil: Biltema sælger da pikdæk til mtb for ca 100 stk så kom du bare ud og leg med :w00t:

Og til Hessel: God fornøjelse med investeringen. Håber at den lever op til dine ønsker!! Skal vi ikke have et billede??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share