Styrketræning for 14 årig.


XmuZz
 Share

Recommended Posts

Jeg er en dreng på 14 år som har sat sig for at styrketræne.

Skal siges at jeg har gjordt det delvist siden jeg var 11 år, men som sagt delvist.

Men nu har jeg tænkt mig at starte og blive ved, men vil gerne høre hvad der kan anbefales pt. styrketræner jeg en lille smule her hjemme hver dag.

Skal siges at jeg ikke går efter udholdenhed men støre muskler og sundhed.

Jeg har planer om at styrketræne mandag onsdag og fredag fra kl 20 til 22.

Min kostplan er som bedhæftet fil.

Kunne være dejligt hvis i har noget Ris og Ros til min kostplan :wink:

\\XmuZz

Kostplan.rtf

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Du skal desværre (???) nok ikke regne med så megen kritisk respons herinde fra; det er for mig at se, for tidligt at skemalægge sin kostplan som 14-årig. For hvis din dag går hen og bliver bygget op omkring dette, risikerer du, at det kommer til at hænge dig langt ud af halsen.

Men, et godt generelt råd ville være:

- Spis godt med kød, grøntsager, fibre samt godt fedt (omega 3-6-9). Så meget som dine forældre vil være med til at sponsorere :bigsmile:

Hvis du vil, kan du med stor fordel købe noget proteinpulver, noget dextrose (druesukker) og maltodextrin (afart af sukker).

Lav en shake med omtrent 60 gram dextrose/maltodextrin (50/50) og 30 gram proteinpulver. Bland med mælk eller vand, og drik halvdelen mens du træner samt den sidste halvdel efter du har trænet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for noget respons :4thumbup:

Ved godt at det vil komme til at ødelægge en del hvis jeg laver min kostplan total om.

Min mor har været meget syg, og fandt ud af det var fordi hun ikke kan tåle det hun spiste så hun spiser kun sundt nu, ingen kød, ingen hvidt brød, ingen rugbrød osv.

Kun fisk og grøntsager, og får så også fedtsyrer og mange andre ting, som er meget meget sundt.

______________________________________________________________________________________________

Min mor siger det er spild af penge og købe det proteinpulver, hun siger at jeg får rigeligt med protein.

Kan sige at jeg får det mad som er på min kostplan og ikke andet, men er det nok protein om dagen?

______________________________________________________________________________________________

Har et par billeder af min mave og arme.

http://www.alcoholic.dk/index.php?p=show&id=468

http://www.alcoholic.dk/index.php?p=show&id=470

http://www.alcoholic.dk/index.php?p=show&id=471

Bare lige så i kan se hvad størelse jeg er, er nemlig ikke fed men hellere ikke tynd, det bare skønt, og ikke et gram fedt på maven.

Syntes selv det er en fin størelse muskler jeg har, self forskelligt fra person til person, men er sgu glad for min.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Rugbrød er sundt

Kød er sundt

Proteinpulver er ikke spild af penge. Du har ikke skrevet hvor meget du vejer, men lad os sige, at du vejer 55kg.

Da skal du spise omkring 110 gram protein om dagen for optimal muskelvæskt. Jeg tvivler seriøst på, at du spiser et halvt kilo kød om dagen. :blink:

Jeg vil også stille lidt spørgsmålstegn ved "ikke en gram fedt på maven", da du ikke har særligt tydelige mavemuskler.

Du har et fint fundament, men ikke så meget mere.

Link to comment
Share on other sites

Rugbrød er sundt

Kød er sundt

Proteinpulver er ikke spild af penge. Du har ikke skrevet hvor meget du vejer, men lad os sige, at du vejer 55kg.

Da skal du spise omkring 110 gram protein om dagen for optimal muskelvæskt. Jeg tvivler seriøst på, at du spiser et halvt kilo kød om dagen. :blink:

Jeg vil også stille lidt spørgsmålstegn ved "ikke en gram fedt på maven", da du ikke har særligt tydelige mavemuskler.

Du har et fint fundament, men ikke så meget mere.

Hmm... Okay...

Vejer 52 kg. og er ca. 165cm høj.

Har også planer om at invistere i Proteinpulver.

Det jeg mener med et gram fedt på maven er at der ikke er noget fedt, ved godt mine mave slet ikke er i nærheden af six pack, men stadigvæk meget fin da jeg kun har styrket den i 2 uger.

________________________________________________________________

Hvis jeg skal invistere i proteinpulver hvor lang tid holder det så?

Vil tage det hver dag og satser på 5kg spand.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vejer 52 kg, skal du cirka have 2000 kalorier om dagen, for at have rimelig god muskelvækst, ved ikke før høj belastning. Cirka 500 af disse skal komme fra protein.

Det bliver til ca. 115 gram protein om dagen. Det er helt stille og roligt.

Du kan godt få det ind, uden at indtage proteinpulver, hvis du spiser målbevidst. Da, brug proteinpulver som noget ekstra på træningsdagene, helst lige efter træning, blandet op med noget kakaomælk.

Det mest praktiske er at have det blandet op hjemmefra. I så fald, vil en 5kg spand holde i nogle måneder.

Hvis du gerne vil vokse, så må du gerne spise mere end 2000 kalorier om dagen. Faktisk, så er det godt at gøre det, hvis du træner hårdt nok. Du skal ikke tænke på at blive fed, fordi du er tynd i forvejen og jeg tror ikke at du har anlæg for fedme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vejer 52 kg, skal du cirka have 2000 kalorier om dagen, for at have rimelig god muskelvækst, ved ikke før høj belastning. Cirka 500 af disse skal komme fra protein.

Det bliver til ca. 115 gram protein om dagen. Det er helt stille og roligt.

Du kan godt få det ind, uden at indtage proteinpulver, hvis du spiser målbevidst. Da, brug proteinpulver som noget ekstra på træningsdagene, helst lige efter træning, blandet op med noget kakaomælk.

Det mest praktiske er at have det blandet op hjemmefra. I så fald, vil en 5kg spand holde i nogle måneder.

Hvis du gerne vil vokse, så må du gerne spise mere end 2000 kalorier om dagen. Faktisk, så er det godt at gøre det, hvis du træner hårdt nok. Du skal ikke tænke på at blive fed, fordi du er tynd i forvejen og jeg tror ikke at du har anlæg for fedme :smile:

Mange tak for hjælpen,,, bliver bare nød til at vente til jeg får løn har sgu ikke 600 på lommen, så må nøjs med noget kakaomælk indtil næste måned.

Hvis nu vi siger jeg køber sådan en Bodylab Shaker, som der kan være 700 ml. i hvor meget pulver skal der så blandes op?

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Har lavet et lille program jeg vil træne efter.

Lår

Bryst

Ryg

Skulder

Triceps

Biceps

Og så 8 gentagelser og 3 sæt.

Er det forkert?

Skal siges at i alle de styrkecentre jeg har gået i anbefaler de altid lav belastning og flere sæt, men jeg vil have støre muskler og ikke udholdenhed og som jeg har forstået det i følge jeres side så er det bedst med meget høj belastning og mindre sæt, altså som jeg har skrevet det.

Hvis nu vi siger jeg skal træne biceps hvad for en måde vil så være bedst.

1

5kg, 15-20 gentagelser og 3 sæt

2

10kg, 8 gentagelser og 3 sæt.

Kun et eksemple.

Tager der ud kl 3 idag og får kigget tingene igennem, så kunne være kanont med et svar inden.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Mht proteinpulver sagen, vil jeg give din mor ret. Det er ikke noget problem at få dækket behovet gennem kosten. Dit fokus bør i hvert fald ikke være på, at du KUN opnår fremgang hvis du indtager pulver - som nogle unge fejlagtigt ofte tror. Mht træning er det bedste råd der kan gives formentlig: LÆS artikler på forsiden og tråde rundt omkring i underforaerne herinde.

Link to comment
Share on other sites

Havde læst den, men godt lige og få genopfrisket hukommelsen.

Jeg vil så træne på følgene måde.

10 gentagelser og 3 sæt, og så lægge ud med.

Lår

Bryst

Ryg

Skulder

Triceps

Biceps

_______________________________________________

(-Elvirus-) Tak for svar.

Satser på at købe en 2kg's spand til at starte med, og indtage noget hver gang jeg har trænet, og så må jeg se på det, det er jo fordi jeg skal have noget protein efter jeg har trænet.

Jeg har næsten læst alle artikler der handler om styrketræning og den bedste måde at træne på osv.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Så har du godt nok haft travlt! :wink:

Rommel

*GGG*

Har siddet de sidste 3 dage og læst og læst :D

Gad nemlig ikke ud og smadre min krop så ville være sikker den her gang...

Er lige kommet hjem fra 90min træning, har taget alle de ting jeg kunne komme til ved 10x3.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar omkring den skemalagte kost:

Jeg er selv godt i gang med de 15 år, og da jeg startede med at træne (et lille halvt år siden) spiste jeg også efter en kostplan. Det blev til sidst meget meget besværligt, da man jo ikke rigtigt kan veje den mad ens mor laver, og når man er sammen med venner og kæreste osv. Så jeg tog den viden jeg fik fra at spise efter en kostplan (altså ca. hvad jeg skulle spise, hvad maden indeholder osv.) og så droppede jeg kostplanen. Det er meget "sjovt" at prøve at gøre som de "rigtige" BB'ere gør i en overgang, men du skal bare huske at du sagtens kan opleve framgang uden at bestemme hvad du skal spise på forhånd :smile:

Håber du kan bruge det til noget, og held og lykke med træningen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du lavet?

Nu kender jeg ikke lige navne på alle de forskellige træningsmåder, men har primært trænet biceps/triceps, ryg, bryst, skuldre og ryg.

___________________________________________________________________

Tak P.E.D

Jeg har målt min, becips/triceps, læg og brystkas, så tjekker om 2 måneder og ser om der er sket noget, bedste måde jeg kan se det på...

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Du burde gå i gang med noget fundament træning :)

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=31

Starter først for alvor imorgen og køre efter det program jeg har lavet, så køre med maskiner og håndvægte i ca. et halvt år og så kan jeg gå over til Squat og Dødløft, men ikke endnu, vil først lige ind i det og det kommer jeg ikke ved at starte med et over sygt program.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Starter først for alvor imorgen og køre efter det program jeg har lavet, så køre med maskiner og håndvægte i ca. et halvt år og så kan jeg gå over til Squat og Dødløft, men ikke endnu, vil først lige ind i det og det kommer jeg ikke ved at starte med et over sygt program.

:laugh: "Over sygt program...."

Du gør ikke dig selv en tjeneste med at træne efter dit eget program i starten, tværtimod. Hvis du mener at have læst alt om fornuftig træning ville du indse det. :wink: Lyt til hvad Jagden har skrevet i "Fundament træning" og skrot dine hjemmelavede programmer og teorier.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Gør som de siger, træn efter fundament programmet... Da jeg startede for godt 4 år siden. Trænede jeg 2 år hvor jeg var lige så lost som dig. Havde trænings dage hvor jeg kun trænede biceps.. SÅ trænede jeg lidt af det ene og det andet.. mega nedern og total spild af tiden, men vidste jo ikke bedre.. :D Så stoppede jeg med at træne 1 år. Derefter trænede jeg HST program og efter 2 måneder var jeg vokset mere end på 2 år :crazy:

EDIT:

Lige mht til protein pulver, vil absolut ikke mene det spild af penge. Synes det er bedre at have i baghånden. Lad os antage at du en tag måske kun får 20g protein eller lign. Så det da meget godt at have stående ? og desuden smager det mega godt :4mewantfood:

Edited by mat88'
Link to comment
Share on other sites

Tak for input (mat88)

Som jeg kan forstå det på jer så tror i at jeg træner nogle ting den ene dag og nogle den anden og jeg ikke altid træner det samme?

Jeg træner mandag, onsdag og fredag kl 20 til 22 og tager 10 gentagelser og 3 sæt og træner følgene ting hver gang med de samme vægte og samme maskiner.

Læg

Lår

Bryst

Ryg

Biceps

Triceps

____________________________________________________________________________________________________

______________________________

Så hvad gør jeg forkert? Mangler jeg Squat og Dødløft eller hvad? For forstår det sgu ikke, har læst fundament træning igennem men er stadigvæk ikke blevet klogere, det eneste som jeg har fundet frem til er at Squat og Dødløft indgår i det.

Hvis der er nogle der kan forklare mig hvad der er galt med mit program så vil jeg blive kanont glad, da jeg snart ikke kan klare det her mere, det sgu ikke fedt og træne og ikke vide om det er den rigtige måde at gøre det på.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige om du træner fornuftigt eller ej ud fra den beskrivelse du giver. Hvis programmet er bygget op om maskinøvelser og masser af isolations geil er det noget hø. Kan du ikke fortælle os helt præcist hvad du går og laver til træning? :smile: Det vil gøre det lidt nemmere.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige om du træner fornuftigt eller ej ud fra den beskrivelse du giver. Hvis programmet er bygget op om maskinøvelser og masser af isolations geil er det noget hø. Kan du ikke fortælle os helt præcist hvad du går og laver til træning? :smile: Det vil gøre det lidt nemmere.

Rommel

Det er hvad jeg træner.

Benpress (Maskine)

Korsryg (Maskine)

Pushdowns (Maskine)

Skuldrepress (Maskine)

Kabel Træk (Maskine)

Og så en maskine til brystet ved ikke hvad den hedder.

Og så frie håndvægte til biceps.

Jeg kender overhovedet ikke alle navnene og der står ikke noget på maskinerne, men tror det er nogle af dem jeg træner med.

Jeg ved udmærket godt at maskiner er noget shit og frie vægte er meget bedre, men ved ikke hvad for nogle ting jeg skal lave med frie vægte, så hvis i kunne skrive hvad i syntes vil være bedst, så kunne jeg give det til min fætter og så kan han vise mig tingene.

Men igen vil det ikke se lidt dumt ud at jeg ligger ud med Squat, Bænkpress og Dødløft, er også bange for at gøre det forkert og det kan jeg jo nemt og så står jeg med en smadret ryg.

Edited by XmuZz
Link to comment
Share on other sites

Hvis du overhoved har mulighed for at teame op med en der kan lære dig de store øvelser vil det være det bedste:

Noget i retning af:

Squat (istedet for benpres)

Bænkpres med håndvægte eller stang (I stedet for maskin-bænkpres)

Dødløft

Skulderpres med stang eller håndvægte

Bendover row med stang eller håndvægte

Biceps med stang eller håndvægte

Mave (Bare et eller andet)

Læg (ditto)

Det hele 3 sæt x 8 rep....

Edit: Nej det er IKKE dumt at starte med squat, dødløft og bænkpres! Du starter naturligvis med lav vægt og focus på rigtig teknik. Der hvor du er lige nu rent træningsmæssigt vokser du alligevel, selvom vægtene er lette. For øvrigt kan jeg godt lide dit mål om at blive stor! :smile:

Rommel

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share