Peanutbutter?


Stan.
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er den ikke økologiske ikke god ?

Det er NETOP den økologiske som er god :wink:

... og det er fordi fedtet ikke er hærdet!

Når du køber peanutbutter så skal du altid sikre dig at olien flyder oven på peanutmassen i det det indikerer at fedtet ikke er blevet hærdet ... gør den ikke det som f.eks. i de billige amerikanske varianter der i ny og næ er på tilbud i netto, så skal du ikke købe den for din sundheds skyld! :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hov skrive fejl, skulle ha været omvendt.. =)

Syntes da der tideligere havde været indlæg om peanutbutter, hvor konklusionen var at det bare skulle bestå så vidt muligt af peanuts.

Jeg har fks en billig chunky variant fra Dreisler med et indhold af 94% peanut.

Vil sgu nødig til at æde den økologiske, koster noget mere de steder jeg har fundet den, smagen er heller ikke lige noget at råbe hurra for =/

Link to comment
Share on other sites

Hov skrive fejl, skulle ha været omvendt.. =)

Syntes da der tideligere havde været indlæg om peanutbutter, hvor konklusionen var at det bare skulle bestå så vidt muligt af peanuts.

Jeg har fks en billig chunky variant fra Dreisler med et indhold af 94% peanut.

Vil sgu nødig til at æde den økologiske, koster noget mere de steder jeg har fundet den, smagen er heller ikke lige noget at råbe hurra for =/

Du har tilsydenladende ikke forstået Angels indlæg.

Det handler ikke om smag - det handler om sundhed.

Hvis jeg var i dit sted ville jeg sætte mig ned og læse Udo Erasmus "Fats that heals and Fats that kills" - på dansk den åh så fremragende titel "Sundt fedt og dræberfedt" og derefter gennemgå samtlige madvarer i mit køleskab.

Ellers kan du jo starter her og her

- Velbekomme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hov skrive fejl, skulle ha været omvendt.. =)

Syntes da der tideligere havde været indlæg om peanutbutter, hvor konklusionen var at det bare skulle bestå så vidt muligt af peanuts.

Jeg har fks en billig chunky variant fra Dreisler med et indhold af 94% peanut.

Vil sgu nødig til at æde den økologiske, koster noget mere de steder jeg har fundet den, smagen er heller ikke lige noget at råbe hurra for =/

Hej Seiff

Jeg ved godt at vi alle har forskellige smag, men det er da noget vrøvl det du siger! :blink:

Prismæssigt koster 340 g. økologisk peanutbutter "green choice" i føtex ca. 22 kr. og den holder for mit vedkommende i lang tid!

Smagsmæssigt har jeg aldrig smagt noget som når den til sokkeholderne :laugh:

Prøv at købe de "runde" stykke knækbrød med kanel fra "Wasa" og smør et tyndt lag peanutbutter på.....mmmmmmmmmmmmmmmums.

Dette stimulere min værste trang til søde sager når jeg er på diæt :tongue:

VH

Spider

Link to comment
Share on other sites

Hej Seiff

Jeg ved godt at vi alle har forskellige smag, men det er da noget vrøvl det du siger! :blink:

Prismæssigt koster 340 g. økologisk peanutbutter "green choice" i føtex ca. 22 kr. og den holder for mit vedkommende i lang tid!

Smagsmæssigt har jeg aldrig smagt noget som når den til sokkeholderne :laugh:

Prøv at købe de "runde" stykke knækbrød med kanel fra "Wasa" og smør et tyndt lag peanutbutter på.....mmmmmmmmmmmmmmmums.

Dette stimulere min værste trang til søde sager når jeg er på diæt :tongue:

VH

Spider

Kanel-knæk og peanutsmør er en kombi, der rykker :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan få ½kg peanutbutter i dreisler for 15 kr så jow der er en prisforskel... Og nei syntes det økologiske jeg har haft fingerne i smager af lort...

Men den her tråd jeg hentyder til

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...0&hl=peanut

Ikke just det samme som der bliver sagt her jo.

Hvis peanutbutteren er stiv som smør... så er fedtet hærdet og så er det lige meget om der står at krukken indeholder 99.3% peanuts... peanuts i sig selv indeholder jo cirka 50 gr. olie og det er denne olie som hærdes!! Men det ændre jo ikke at peanutbutteren stadigvæk indeholder 99.3% peanuts :wink:

Det som står i den tråd om at paenutbutter med 99.3% peanuts ikke indeholder transfedt holder bare ikke hvis selve peanutolien er behandlet og stiv så er en del af oliens kvaliteter ødelagt!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Om det er økologisk eller ej har ikke noget med transfedtsyreindholdet at gøre.

Man kan sagtens lave stift peanutbutter, eller andre "stive" fødevarer, uden at de har et højt indhold af transfedt, så det er ikke nødvendigvis en "regel" man kan regne med.

Med de gældende regler om transfedtsyrer i DK burde der ikke være nogen forskel af betydning hvilken man vælger andet end for smagen.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

At DK har en lovgivning er jo ikke ensbetydende med at fødevarerne på hylderne herhjemme automatisk overholder gældende lovgivning :wink:

Mig bekendt er der for nogle år tilbage lavet en test af transfedtsyrer i 250 produkter herhjemme netop ved overgang til ny lovgivning ... hvoraf hele 70 stk var over den "lovlige" grænse nogle endda helt op til over de 40% transfedtsyrer :blink:

Link to comment
Share on other sites

At DK har en lovgivning er jo ikke ensbetydende med at fødevarerne på hylderne herhjemme automatisk overholder gældende lovgivning :wink:

Mig bekendt er der for nogle år tilbage lavet en test af transfedtsyrer i 250 produkter herhjemme netop ved overgang til ny lovgivning ... hvoraf hele 70 stk var over den "lovlige" grænse nogle endda helt op til over de 40% transfedtsyrer :blink:

Det er vel klart, at det ikke er iorden fra dag 1 efter en ny lovgivning. Der er en god chance for at det tal er reduceret den dag idag, eller har du nogen nylige tal? Der udover forstår jeg ikke pointen, at det at man vælger skal være et økologisk produkt og at det formodes man kan se transfedtsyreindholdet alt efter om det er flydende eller fast :wink::blink:

Fra et fagligt synspunkt giver udtalelserne ikke nogen stor mening.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Seneste undersøgelse der foreligger er mig bekendt 2003 men så vidt jeg husker var der noget i Nyhederne for nogle måneder tilbage om at mange fødevarer stadigvæk ikke indeholdte under de 2%...

Om det er test fra Fødevarerstyrelsen eller om det var de aktive forbruger / Tænk & Test som havde lavet undersøgelsen mindes jeg ikke....

Og du har ret i at der er en chance men jeg er så heller ikke så naiv at jeg tror på at mange producenter som fremstiller til andre lande end DK vælger at omlægge hele deres produktion for at nå under den lovlige grænse.. specielt da denne jo inden for EU ikke er fastsat og DK som den enste vælger at stå på sine <2% (Heldigvis for det :smile: )

At vælge økologisk peanutbutter som er produceret efter fast standard indikerer jo netop at produktet ikke er behandlet på en sådan måde at der dannes transfedtsyrer fra peanutolien ej heller at der tilsættes andre typer af hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk olie ...

Link to comment
Share on other sites

SVJV, så år man hele vejen med peanutbutter, altså ikke delvist, men helt hydrogiseret og så er der ikke nogen transfedtsyrer tilbage...

Jeg er mere nervøs for de Lion barer jeg købte i Fakta i sidste uge. Her fremgår det også, at det er hærdet vegetabilsk olie, ikke delvist. Men kan man nu være HELT sikker på det?

Link to comment
Share on other sites

Seneste undersøgelse der foreligger er mig bekendt 2003 men så vidt jeg husker var der noget i Nyhederne for nogle måneder tilbage om at mange fødevarer stadigvæk ikke indeholdte under de 2%...
Reglerne kom i 2003 så ganske naturligt at der var produkter som ikke overholdte det. Det er utopi at tro, at alle produkter overholder de skrappe danske krav, men alligevel har de undersøgelser jeg har kendskab til vist at størstedelen rent faktisk overholder dette og det er vi som forbruger nødt til at tro på med mindre der er grund til andet - ellers kan vi jo næsten ikke indtage nogen fødevarer.
At vælge økologisk peanutbutter som er produceret efter fast standard indikerer jo netop at produktet ikke er behandlet på en sådan måde at der dannes transfedtsyrer fra peanutolien ej heller at der tilsættes andre typer af hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk olie ...
At vælge økologisk betyder ikke at produktet er behandlet så det ikke indeholder transfedtsyrer. Derfor forstår jeg ikke den fokus på at det skal være økologisk.
Link to comment
Share on other sites

At vælge økologisk peanutbutter som er produceret efter fast standard indikerer jo netop at produktet ikke er behandlet på en sådan måde at der dannes transfedtsyrer fra peanutolien ej heller at der tilsættes andre typer af hærdet eller delvist hærdet vegetabilsk olie ...

At en peanutbutter er økologisk eller ej har vel ikke nødvendigvis nogen sammenhæng med fremstillingsproceduren?

Sålænge råvarerne er økologiske kan man vel gøre med dem næsten som man har lyst og stadig kalde det økologisk.

At de økologiske mærker så måske oftere også benytter "sundere" fremstillingsmetoder er meget muligt, men igen kan det næppe læses direkte ud fra øko-stemplet?

Link to comment
Share on other sites

At en peanutbutter er økologisk eller ej har vel ikke nødvendigvis nogen sammenhæng med fremstillingsproceduren?

Sålænge råvarerne er økologiske kan man vel gøre med dem næsten som man har lyst og stadig kalde det økologisk.

At de økologiske mærker så måske oftere også benytter "sundere" fremstillingsmetoder er meget muligt, men igen kan det næppe læses direkte ud fra øko-stemplet?

Der er et "krav" om at det skal fremstilles skånsomt, men det er en ret blød parameter.

En almindelig peanutbutter kan sagtens være bedre fremstillet end en økologisk.

Does Skippy peanut butter contain trans fats?

By U.S. FDA definition, Skippy peanut butter is a trans-fat free food.

Most commercial peanut butters contain small amounts (typically less than 2%) of a partially hydrogenated fat, which prevents oil separation by helping the peanut butter "set up" a fat structure. This partially hydrogenated fat is almost totally saturated and contains only an insignificant trace amount of trans fats.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Stubbe, hvilke mærke vil du anbefale?
Min pointe er at valget skal baseres på smag og pris, da der er minimal sundhedsmæssig forskel mellem de fleste produkter (kan ikke udelukke at nogle få har et større transfedtsyreindhold end de øvrige, men det er alligevel umuligt at vurdere uden at de undersøges fra faglig side).
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share