Spiseforstyrrelse?


STAUBER
 Share

Recommended Posts

Hej.

Hvis i tjekker min tråd under kost og kosttilskud som hedder; Er min kostplan ok?

fik jeg konstateret jeg var ved at danne en Spiseforstyrrelse og at jeg trænede på et alt for højt niveua.

Jeg har lagt min kostplan total om og mine løbevaner total om, kan i måske godkende det hele nu?

Løbeplan;

Mandag: - Løber 60 min. om aftenen.

Tirsdag - Løber 20 min om morgenen.

Onsdag - Løber 60 min om aftenen.

Torsdag - Løber 20 min om morgenen

Fredag - Løber 60 min om morgenen.

Og i weekenderne er det sådan ca. bare lidt mindre :)

Min kostplan ser således ud nu, Godt nok er det forskelligt hva jeg spiser til aftensmad og har med i skole af grønsager, den ser for det meste bare sådan her ud;

Morgenmad kl. 07:30;

50 g. Havregrød = 170 kcal.

100 g. Grapefrugt = 45 kcal.

200 g. A38 Cheasy = 70 kcal.

= 285 kcal.

Frokost i skolen ud af 3;

Dette er bare et eksempel, det behøver ikke lige præcis være disse grønsager osv. Sådan ser den bare nogenlunde ud:

Inden morgensang kl. 09:50;

100 g. Agurk = 12 kcal.

Spisefrikvarter 10:50;

100 g. Iceberg Salat = 18 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

100 g. Bøklunder = 102 kcal.

100 g. Gulerødder Dybfrost = 25 kcal.

50 g. Linser = 155 kcal.

Efter udefrikvarter 11:55;

55 g. Rugbrød = 99 kcal.

100 g. Blomme = 46 kcal.

= 508 kcal.

Når jeg kommer hjem 14:00 ca. vejer jeg 100 g. frugt af som fx. kunne være;

100 g. grapefrugt = 45 kcal

100 g. æble dansk & råt - 50 kcal.

100 g. mandarin - 51 kcal.

100 g. blomme - 46 kcal.

100 g. appelsin rå - 56 kcal.

100 g. vandmelon - 38 kcal.

100 g. pærer - 61 kcal.

100 g. rababer - 33 kcal.

100 g. clementin - 51 kcal.

100 g. fersken - 77 kcal.

100 g. nektarin - 56 kcal.

100 g. vindruer - 65 kcal.

100 g. mango - 72 kcal.

100 g. kiwi - 65 kcal.

100 g. mangofrugt - 72 kcal.

100 g. rabarber - 33 kcal.

100 g. abrikoser - 44 kcal.

100 g. jordbær - 44 kcal.

100 g. hindbær - 64 kcal.

100 g. kirsebær - 59 kcal.

Aftensmad det kan være kl. 17:00 eller kl 18:00 stk's:

Det behøver ikke se således ud, dette bare et eksempel:

Eksempel 1:

100 g. Tun = 105 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

300 g. Agurk = 36 kcal.

100 g. Tomat = 29 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

= 301 kcal.

Eksempel 2:

100 g. Kalkunkød (fra fryser) - 100 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

70 g. Tomat'puré på dåse = under 8 kcal.

200 g. Broccoli dybfrost = 60 kcal.

50 g. Snackpeber det svinger med kcal. da det kommer an på farven.

Pr. 50 g:

GUL peberfrugt - 17 kcal.

GRØN peberfrugt - 13 kcal.

RØD peberfrugt - 17 kcal.

= 287 kcal. (Med den mest kcal'rige peberfrugt)

Så spiser jeg ikke mere :) ? er det fint nok ?? Plz . svar , ved det er plat at spørge på internettet . . Men altid rart at hører spredte meninger

kcal_mit..rtf

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis i tjekker min tråd under kost og kosttilskud som hedder; Er min kostplan ok?

fik jeg konstateret jeg var ved at danne en Spiseforstyrrelse og at jeg trænede på et alt for højt niveua.

Jeg har lagt min kostplan total om og mine løbevaner total om, kan i måske godkende det hele nu?

Løbeplan;

Mandag: - Løber 60 min. om aftenen.

Tirsdag - Løber 20 min om morgenen.

Onsdag - Løber 60 min om aftenen.

Torsdag - Løber 20 min om morgenen

Fredag - Løber 60 min om morgenen.

Og i weekenderne er det sådan ca. bare lidt mindre :)

Min kostplan ser således ud nu, Godt nok er det forskelligt hva jeg spiser til aftensmad og har med i skole af grønsager, den ser for det meste bare sådan her ud;

Morgenmad kl. 07:30;

50 g. Havregrød = 170 kcal.

100 g. Grapefrugt = 45 kcal.

200 g. A38 Cheasy = 70 kcal.

= 285 kcal.

Frokost i skolen ud af 3;

Dette er bare et eksempel, det behøver ikke lige præcis være disse grønsager osv. Sådan ser den bare nogenlunde ud:

Inden morgensang kl. 09:50;

100 g. Agurk = 12 kcal.

Spisefrikvarter 10:50;

100 g. Iceberg Salat = 18 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

100 g. Bøklunder = 102 kcal.

100 g. Gulerødder Dybfrost = 25 kcal.

50 g. Linser = 155 kcal.

Efter udefrikvarter 11:55;

55 g. Rugbrød = 99 kcal.

100 g. Blomme = 46 kcal.

= 508 kcal.

Når jeg kommer hjem 14:00 ca. vejer jeg 100 g. frugt af som fx. kunne være;

100 g. grapefrugt = 45 kcal

100 g. æble dansk & råt - 50 kcal.

100 g. mandarin - 51 kcal.

100 g. blomme - 46 kcal.

100 g. appelsin rå - 56 kcal.

100 g. vandmelon - 38 kcal.

100 g. pærer - 61 kcal.

100 g. rababer - 33 kcal.

100 g. clementin - 51 kcal.

100 g. fersken - 77 kcal.

100 g. nektarin - 56 kcal.

100 g. vindruer - 65 kcal.

100 g. mango - 72 kcal.

100 g. kiwi - 65 kcal.

100 g. mangofrugt - 72 kcal.

100 g. rabarber - 33 kcal.

100 g. abrikoser - 44 kcal.

100 g. jordbær - 44 kcal.

100 g. hindbær - 64 kcal.

100 g. kirsebær - 59 kcal.

Aftensmad det kan være kl. 17:00 eller kl 18:00 stk's:

Det behøver ikke se således ud, dette bare et eksempel:

Eksempel 1:

100 g. Tun = 105 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

300 g. Agurk = 36 kcal.

100 g. Tomat = 29 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

= 301 kcal.

Eksempel 2:

100 g. Kalkunkød (fra fryser) - 100 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

70 g. Tomat'puré på dåse = under 8 kcal.

200 g. Broccoli dybfrost = 60 kcal.

50 g. Snackpeber det svinger med kcal. da det kommer an på farven.

Pr. 50 g:

GUL peberfrugt - 17 kcal.

GRØN peberfrugt - 13 kcal.

RØD peberfrugt - 17 kcal.

= 287 kcal. (Med den mest kcal'rige peberfrugt)

Så spiser jeg ikke mere :) ? er det fint nok ?? Plz . svar , ved det er plat at spørge på internettet . . Men altid rart at hører spredte meninger

Som sagt tidligere, synes jeg du er tilstrækkelig slank nu, og du behøver derfor ikke være så påpasselig/hysterisk med din kalorietælling. Når man går så langt som til at veje 100 g. frugt af (som ca kan have mellem 50-100 kcals), er det - efter min mening -helt ude hampen.

Endvidere synes jeg stadig at du løber for meget hvis du løber hver dag. - Igen kommer det an på intensitet og træningsbaggrund, men jeg tvivler på disse faktorer er en gyldig "undskyldning" i dette tilfælde. Behøver du løbe hver dag?

Der er flere negative aspekter ved at løbe så meget som du gør. Overtræning = skader og manglende restitution er for at nævne de 2 væsentligste.

Og som endda så flot lige har fået svar på af Torben F i en anden tråd, er det ligegyldigt om du spiser kl 1805 eller 2213. Derfor kunne du med fordel spise lidt inden sengentid, da en 12 timers faste-periode ikke ligefrem gavner din situation.

Kort:

Ind med mere føde, og pnap så hysterisk med kalorierne. - tvivler på du kommer til at forspise dig.

Skær ned på løbeturene. - din verden falder ikke sammen pga. en afslapningsdag.

Go vind

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere, synes jeg du er tilstrækkelig slank nu, og du behøver derfor ikke være så påpasselig/hysterisk med din kalorietælling. Når man går så langt som til at veje 100 g. frugt af (som ca kan have mellem 50-100 kcals), er det - efter min mening -helt ude hampen.

Endvidere synes jeg stadig at du løber for meget hvis du løber hver dag. - Igen kommer det an på intensitet og træningsbaggrund, men jeg tvivler på disse faktorer er en gyldig "undskyldning" i dette tilfælde. Behøver du løbe hver dag?

Der er flere negative aspekter ved at løbe så meget som du gør. Overtræning = skader og manglende restitution er for at nævne de 2 væsentligste.

Og som endda så flot lige har fået svar på af Torben F i en anden tråd, er det ligegyldigt om du spiser kl 1805 eller 2213. Derfor kunne du med fordel spise lidt inden sengentid, da en 12 timers faste-periode ikke ligefrem gavner din situation.

Kort:

Ind med mere føde, og pnap så hysterisk med kalorierne. - tvivler på du kommer til at forspise dig.

Skær ned på løbeturene. - din verden falder ikke sammen pga. en afslapningsdag.

Go vind

.. Har hørt man ikke må spise efter kl 18:00 ? Det er da noget vrøvl ikke?

Og fordeler det nogengange inden jeg går i seng [:

Link to comment
Share on other sites

.. Har hørt man ikke må spise efter kl 18:00 ? Det er da noget vrøvl ikke?

Og fordeler det nogengange inden jeg går i seng [:

Visse vasse.. Du skal ikke tro på alt hvad du hører. - især ikke hvis oraklet er et caps-brugende, uunderstøttet orakel ved navn "Marianne".

Link to comment
Share on other sites

Det lugter for mig langt væk af spiseforstyrrelse - sorry, men det er da helt sygt, at afmåle sine kalorier SÅ korrekt og tænke SÅ meget over madens indhold, når man ikke er stor og overvægtig og har et virkelig reelt behov for at tabe sig. Der findes jo grader af spiseforstyrrelse, og det her må fylde alt for meget i dit liv. Jeg ville gå sulten i seng, hvis jeg ikke fik mad efter kl. 18.00..

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis i tjekker min tråd under kost og kosttilskud som hedder; Er min kostplan ok?

fik jeg konstateret jeg var ved at danne en Spiseforstyrrelse og at jeg trænede på et alt for højt niveua.

Jeg har lagt min kostplan total om og mine løbevaner total om, kan i måske godkende det hele nu?

Du skriver og spørger hvis vi kan godkende din måde at spise på og træne på m h p evt spiseforstyrrelse... I mine ører lyder det næsten som at du faktiskt ikke selv er helt sikker på dit forhold til mad og træning. Måske ikke så langt som en spiseforstyrrelse endnu, men med alt for stort et fokus på det kan man risikere at komme dertil.

Som der tidligere er blevet nævnt - det flugknepperi med at veje forskellige frugte - hvor forskellen ikke er den store hvis du spiser et æble eller en apelsin - og tælle kalorier i et styk agurk. Det har du ikke nogen gavn af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt foruroligende at læse dit indlæg!! Der er op til flre ting der falder i øjnene...

For det første er det direkte sygeligt at veje sine grøntsager på den måde! - Normalt er grøntsager noget, som man stort set bare spiser løst af som det passer én, uanset om man er på diæt eller ej! Der er simpelthen så få kalorier i, at man skal spise usandsynligt store mængder, før det virkeligt batter noget i kalorieregnskabet...

Desuden synes jeg bare generelt, at du indtager ALT for få kalorier, hvilket kan ende med at give bagslag... Især skal du altså være opmærksom på, at du skal indtage en vis mængde fedt og protein hver dag, hvilket det ikke ser ud som om du gør! Du kender vel godt billederne af små udsultede negerbørn med oppustede maver? det er bl.a. pga. proteinmangel...

I øvrigt synes jeg det lyder lige offensivt nok at løbe hver dag, da ni ud af ti mennesker hurtigt vil overbelaste kroppen... Overtræning er altså klart undervurderet - husk nu at give musklerne hvile, så de kan restituere af og til! Men det kommer selvfølgelig an på din træningsbaggrund, men med det kalorieindtag du lægger for dagen, lyder det ikke ligefrem til, at du har den helt store erfaring på bagen, for så ville du hurtigt have fundet ud af, at dit kalorieindtag ikke rækker særligt langt og dermed kan have negativ effekt for dig og din træning!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis i tjekker min tråd under kost og kosttilskud som hedder; Er min kostplan ok?

fik jeg konstateret jeg var ved at danne en Spiseforstyrrelse og at jeg trænede på et alt for højt niveua.

Jeg har lagt min kostplan total om og mine løbevaner total om, kan i måske godkende det hele nu?

Løbeplan;

Mandag: - Løber 60 min. om aftenen.

Tirsdag - Løber 20 min om morgenen.

Onsdag - Løber 60 min om aftenen.

Torsdag - Løber 20 min om morgenen

Fredag - Løber 60 min om morgenen.

Og i weekenderne er det sådan ca. bare lidt mindre :)

Min kostplan ser således ud nu, Godt nok er det forskelligt hva jeg spiser til aftensmad og har med i skole af grønsager, den ser for det meste bare sådan her ud;

Morgenmad kl. 07:30;

50 g. Havregrød = 170 kcal.

100 g. Grapefrugt = 45 kcal.

200 g. A38 Cheasy = 70 kcal.

= 285 kcal.

Frokost i skolen ud af 3;

Dette er bare et eksempel, det behøver ikke lige præcis være disse grønsager osv. Sådan ser den bare nogenlunde ud:

Inden morgensang kl. 09:50;

100 g. Agurk = 12 kcal.

Spisefrikvarter 10:50;

100 g. Iceberg Salat = 18 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

100 g. Bøklunder = 102 kcal.

100 g. Gulerødder Dybfrost = 25 kcal.

50 g. Linser = 155 kcal.

Efter udefrikvarter 11:55;

55 g. Rugbrød = 99 kcal.

100 g. Blomme = 46 kcal.

= 508 kcal.

Når jeg kommer hjem 14:00 ca. vejer jeg 100 g. frugt af som fx. kunne være;

100 g. grapefrugt = 45 kcal

100 g. æble dansk & råt - 50 kcal.

100 g. mandarin - 51 kcal.

100 g. blomme - 46 kcal.

100 g. appelsin rå - 56 kcal.

100 g. vandmelon - 38 kcal.

100 g. pærer - 61 kcal.

100 g. rababer - 33 kcal.

100 g. clementin - 51 kcal.

100 g. fersken - 77 kcal.

100 g. nektarin - 56 kcal.

100 g. vindruer - 65 kcal.

100 g. mango - 72 kcal.

100 g. kiwi - 65 kcal.

100 g. mangofrugt - 72 kcal.

100 g. rabarber - 33 kcal.

100 g. abrikoser - 44 kcal.

100 g. jordbær - 44 kcal.

100 g. hindbær - 64 kcal.

100 g. kirsebær - 59 kcal.

Aftensmad det kan være kl. 17:00 eller kl 18:00 stk's:

Det behøver ikke se således ud, dette bare et eksempel:

Eksempel 1:

100 g. Tun = 105 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

300 g. Agurk = 36 kcal.

100 g. Tomat = 29 kcal.

100 g. Champignon = 29 kcal.

= 301 kcal.

Eksempel 2:

100 g. Kalkunkød (fra fryser) - 100 kcal.

100 g. Hytteost = 102 kcal.

70 g. Tomat'puré på dåse = under 8 kcal.

200 g. Broccoli dybfrost = 60 kcal.

50 g. Snackpeber det svinger med kcal. da det kommer an på farven.

Pr. 50 g:

GUL peberfrugt - 17 kcal.

GRØN peberfrugt - 13 kcal.

RØD peberfrugt - 17 kcal.

= 287 kcal. (Med den mest kcal'rige peberfrugt)

Så spiser jeg ikke mere :) ? er det fint nok ?? Plz . svar , ved det er plat at spørge på internettet. Men altid rart at hører spredte meninger

Din postede kostplan giver dig samlet set knap 1000 Kcal (bemærk iøvrigt at dit "efter udefrikvarter" måltid ikke giver 508 Kcal, men 145 Kcal.)

Såfremt du løber i omegnen af 10 km. på 60 min., vil dit kalorieforbrug ved din kropsvægt på ca. 50 kg., være på ca. 480 Kcal ved sådan en løbetur.

Du er 14 år, 176 cm., og vejer 48 kg. Dit basalstofskifte ALENE er derfor omkring 1500 Kcal, mens dit totale energiforbrug må være i omegnen af 2500 Kcal.

Dvs. på en mandag når dagen er omme har du et kalorieunderskud på ca. 1500 Kcal.

Alene med dit ønskede vægttab på 5 kg. in mente, er det en alt for skrap kostplan.

fordobel dit kalorieindtag, så du kører med 350-500 Kcal underskud om dagen.

Men med dine mål har du i den grad ikke brug for at tabe dig. Tværtimod kan du, alt andet lige, kategoriseres som værende kraftig undervægtig.

Så nej, din kosplan er ikke god nok. Og et kalorieunderskud på 1500 Kcal med dine stats er det glade vanvid.

Du er i voksealderen, så kom i gang med at opbygge din krop, fremfor at nedbryde den.

Link to comment
Share on other sites

Din postede kostplan giver dig samlet set knap 1000 Kcal (bemærk iøvrigt at dit "efter udefrikvarter" måltid ikke giver 508 Kcal, men 145 Kcal.)

Såfremt du løber i omegnen af 10 km. på 60 min., vil dit kalorieforbrug ved din kropsvægt på ca. 50 kg., være på ca. 480 Kcal ved sådan en løbetur.

Du er 14 år, 176 cm., og vejer 48 kg. Dit basalstofskifte ALENE er derfor omkring 1500 Kcal, mens dit totale energiforbrug må være i omegnen af 2500 Kcal.

Dvs. på en mandag når dagen er omme har du et kalorieunderskud på ca. 1500 Kcal.

Alene med dit ønskede vægttab på 5 kg. in mente, er det en alt for skrap kostplan.

fordobel dit kalorieindtag, så du kører med 350-500 Kcal underskud om dagen.

Men med dine mål har du i den grad ikke brug for at tabe dig. Tværtimod kan du, alt andet lige, kategoriseres som værende kraftig undervægtig.

Så nej, din kosplan er ikke god nok. Og et kalorieunderskud på 1500 Kcal med dine stats er det glade vanvid.

Du er i voksealderen, så kom i gang med at opbygge din krop, fremfor at nedbryde den.

Så dvs. jeg skal have over 1500 kcal. om dagen?

.. Altså, hvis vi nu siger, jeg gerne ville holde min vægt på de 48 kilo.

Behøver jeg så løbe hver dag?

Link to comment
Share on other sites

Så dvs. jeg skal have over 1500 kcal. om dagen?

.. Altså, hvis vi nu siger, jeg gerne ville holde min vægt på de 48 kilo.

Behøver jeg så løbe hver dag?

ja for helvede. Du skal løbe som om du havde en liderlig neger, med en kæmpe pik, i hælene. Ellers bliver du mega fed. Men hvad ved jeg... du ved jo alt! Din underskønne krop blænder os almindelig dødelige.

Link to comment
Share on other sites

Oversætter lige det JB siger: "Nej!"

Du behøver ikke at løbe hver dag, og du skal min. have 1500 kcals hver dag...

Hvis vi siger du forbrænder mellem 3-500 kcals ved din løbe tur (hvilket ikke er helt urealistisk for en tur med moderat tempo som du beskriver i en tidligere tråd), kommer du med din kostplan ned på omkring 1000 kcals om dagen.

Hvis du af en eller anden grund vil forblive på dine 48 kg, kan du, med dit aktivitetsniveau, med lethed komme op på 2000 kcals.

Link to comment
Share on other sites

STAUBER, jeg håber virkelig at du ikke er seriøs. :blink:

Du er ikke i fare for at blive overvægtig. Du har et BMI på under 18.

Noget at tænke over, er at normalvægt ligger ved BMI mellem 18,5 og 24,9.

Hvis du gerne vil holde din vægt nede af rent udseendesmæssige grunde, så er det at sulte sig selv hellere ikke vejen.

Jeg ville hellere tage 3-4 kilo på ved at træne, hvis jeg var dig. Hvis du gør det, vil du tage vægt på i form af muskelmasse.

Du får fantastisk lidt ud af det, du har gang i nu.

I øvrigt, som det var nogen, der skrev: Så vokser du stadigvæk og mens du vokser, så får du en del mere ud af at have et kilo eller to for meget end at have 3-4 kilo for lidt (som du har nu). Jeg kender det af min egen erfaring...

Hvis jeg havde spist noget, da jeg var mindre, ville jeg sikkert være 10-15 cm højere nu, fordi det skulle jeg have genetik til.

I stedet for, gik jeg rundt og spiste slik og drak sodavand hele dagen og det, at jeg var kræsen gjorde det sgu ikke bedre. Nu havde jeg ikke fobi for at blive fed, men det var lige så tåbeligt som det, du laver.

Kort sagt: Spis, når du vil spise og hvor meget du vil spise. Dyrk samtidigt et eller andet sport og det vil være fint.

Link to comment
Share on other sites

Der er sagt en masse negativt omkring energimængden og manglen på (ordentlig ) fedt og proteiner. Proteiner synes jeg dog du har en del af, og det vil jo kun øges når indtaget af føde stiger.

Men det skal også siges at det da lader til at du spiser varieret i løbet af dagen, og at du har arbejdet for det, og det er jo en god ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal bruge så meget tid på at fokusere på hvad du spiser og hvad du nu vejer. Jeg ved godt det er lettere sagt end gjort, men er det virkelig mad, vægt osv. som det kommer an på. :blink:

Jeg tror at de fleste spiseforstyrelser kommer pga. psykologisk påvirkning. Ting du har været ude for, ting i opdragelsen, måske en trend blandt veninderne. Ofte er det jo startet fordi man sammenligner sig med andre mennesker eller at man måske pludselig har fået noget opmærksomhed fordi man er blevet tyndere. Den opmærksomhed kan så have givet et negativt resultat. Nemlig det at man søger den opmærksomhed igen og igen.

Det er måske blevet en levevej for dig, at måle, veje og se på sig selv med bedømmene øjne hver dag. Som før nævnt ved jeg godt at det er lettere sagt en gjort at lade være med at tænke sådan. Altså at omlægge hele din hverdag. Prøv istedet for at finde ud af hvad du vil med dig selv, hvilken person vil du gerne være? Hende der måler og vejer alt, eller hende som lever sundt og har et godt helbred. Det sidst nævnte giver også en klart bedre hverdag, med mere energi osv.

Med mere energi og accept af sig selv, kommer der jo også mere selvtillid og du kan helt sikkert få opmærksomhed på mange andre måder end den vej du køre nu.

Som du selv er inde på, så er det en klart begyndelse på spiseforstyrelse og hvis jeg har tolket det rigtigt, så er det vel også det du gerne vil høre? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share