Hurtige kulhydrater efter træning


mils
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid lært, at man efter træning (på eliteniveau) bør indtage hurtige kylhydrater efter et træningspas fx en toast af hvidt brød med syltetøj eller nutella. Ved dette hurtige kulhydrat indtag sikrer man en hurtigere genopfyldning af musklernes glykogen depoter og derved en hurtigere restitution.

Hvorfor er det, at man ikke bare kan spise en frugt eller to ?? er det fordi, fructose, der findes i et stor mængde i frugt, skal omdannes før det kan blive til glykogen???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid lært, at man efter træning (på eliteniveau) bør indtage hurtige kylhydrater efter et træningspas fx en toast af hvidt brød med syltetøj eller nutella. Ved dette hurtige kulhydrat indtag sikrer man en hurtigere genopfyldning af musklernes glykogen depoter og derved en hurtigere restitution.

Hvorfor er det, at man ikke bare kan spise en frugt eller to ?? er det fordi, fructose, der findes i et stor mængde i frugt, skal omdannes før det kan blive til glykogen???

Nej, det er udelukkende fordi du opnår et større insulinspejl/rejsning i blodsukkeret, hvilket er gunstigt i en situation, hvor dine muskler er trænede og derfor insulinsensitive. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor kan det ikke opnås ved indtag af fruktose ?

Fruktose skal først omdannes til glukose hvilket foregår i leveren... da leveren også ofte er tappet for glycogen efter et hårdt træningspas, vil den omdannet fructose ofte blive "hængende" her (i leveren) og omdannes til leverglycogen i stedet for at føres ud med blodet videre til musklen!!

Link to comment
Share on other sites

Fruktose skal først omdannes til glukose hvilket foregår i leveren... da leveren også ofte er tappet for glycogen efter et hårdt træningspas, vil den omdannet fructose ofte blive "hængende" her (i leveren) og omdannes til leverglycogen i stedet for at føres ud med blodet videre til musklen!!

Vil en stor del af den glukose der opsuges fra tarmen ikke undergå samme process, altså først og fremmest blive optaget i lever ?

Skal begræsningen ikke nærmere findes optagelsen over tarmen, hvor glukose optages via aktivtransport, i forhold til fruktose som optages i forhold til koncentrationsgradienten ?

Link to comment
Share on other sites

Vil en stor del af den glukose der opsuges fra tarmen ikke undergå samme process, altså først og fremmest blive optaget i lever ?

Skal begræsningen ikke nærmere findes optagelsen over tarmen, hvor glukose optages via aktivtransport, i forhold til fruktose som optages i forhold til koncentrationsgradienten ?

Fruktose optages faktisk i kombination med glukose, hurtigere end normalt... alene er optagelseshastigheden rimeligt ens.

Det er muligt at den mindre blodsukkervirkning som fructose giver bl.a. skyldes at noget af det bliver "hængende" i leveren og først skal omdannes her kontra alm. glukose som fiser lige forbi (altså forstået det passerer først gennem levern men skal IKKE undergå formationsændringer) og ud til de sultende muskler og hjerne.

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Det sukker der er i hvidt brød skal også omdannes før det kan blive til glucose så jeg har svært ved at se argumentet for at frugt skulle være dårligere! Det vi kalder sukker er jo saccarose!

Tværtimod så er frugt hurtigere igennem systemet og dermed også hurtiger nede i tarmene hvor processen primært foregår.

Det argument jeg kan se fornuften i er det med insulinniveauet som eksplodere ved indtagelse af saccarose (hvidt bordsukker/ raffineret sukker). Dog tror jeg ikke det har en heldig effekt på lang sigt!

hygge

jesper

Link to comment
Share on other sites

Det sukker der er i hvidt brød skal også omdannes før det kan blive til glucose så jeg har svært ved at se argumentet for at frugt skulle være dårligere! Det vi kalder sukker er jo saccarose!

Tværtimod så er frugt hurtigere igennem systemet og dermed også hurtiger nede i tarmene hvor processen primært foregår.

Det argument jeg kan se fornuften i er det med insulinniveauet som eksplodere ved indtagelse af saccarose (hvidt bordsukker/ raffineret sukker). Dog tror jeg ikke det har en heldig effekt på lang sigt!

hygge

jesper

Hvem har sagt at det er det hvide brød der skulle give insulineffekten?? jeg tror det er syltetøjet der bliver snakket om her....altså sukker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvem har sagt at det er det hvide brød der skulle give insulineffekten?? jeg tror det er syltetøjet der bliver snakket om her....altså sukker :wink:

Ja :bigsmile: det var selvfølgelig også syltemøjet og nutella'en jeg refererede til, selvom at hvidt brød også indeholder store mængder sukker!

Link to comment
Share on other sites

Det sukker der er i hvidt brød skal også omdannes før det kan blive til glucose så jeg har svært ved at se argumentet for at frugt skulle være dårligere! Det vi kalder sukker er jo saccarose!

Tværtimod så er frugt hurtigere igennem systemet og dermed også hurtiger nede i tarmene hvor processen primært foregår.

Det argument jeg kan se fornuften i er det med insulinniveauet som eksplodere ved indtagelse af saccarose (hvidt bordsukker/ raffineret sukker). Dog tror jeg ikke det har en heldig effekt på lang sigt!

hygge

jesper

Sukrose (det du kalder sakkarose) nedbrydes direkte af enzymer i tarmvæggen og optages derefter som glukose og fructose, det begrænsende trin i denne proces er ikke nedbrydningen af sakkarid polymerer til monosakkarider, men derimod optagelsen af sakkarid-monomerer som fx glukose, galaktose og fruktose. Glukose optages ved sekundær aktiv transport (GLUT-1) i symport med Na (idet intracellulært Na holdes lavt af Na-K-ATPasen). Optagelsen af fructose er faciliteret af GLUT-5 og GLUT-2 og er derfor Natrium-uafhængigt, og ikke nødvendigvis langsommere end optagelsen af fx glukose.

Problemet med fruktose er at kroppen ikke umidelbart kan bruge det som angel er inde på, først skal fruktose påkobles en fosforbinding så det bliver til Fructose-1-fosfat, og det er først efter spaltningen af dette stof (til DHAP og glyceraldehyd-3-fosfat) af aldolase-B som kun findes i leveren at det kan bruges. Som nævnt vil mængden af glykogen i leveren efter træning være stærkt begrænset, man kan derfor sagtens forvente at stigningen i blodsukker ved indtag af fructose efter træning vil være stærkt forsinket. Hvis blodsukkeret hurtigt skal rejses vil et stof som fx druesukker nok være langt mere anvendeligt end fructose.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Frugt som banan og rosiner er super at indtage efter træning.

Glukose optages hovedsageligt fra tarmen via SGLT-1 ikke GLUT-1 og transporteres videre til blodbanen via GLUT-2. Fruktose optages hovedsagelig via GLUT-5 og transporteres videre til blodbanen via GLUT-2 ligesom glukose og galaktose samt GLUT-5. Der er flere transportere i tarmcellerne men ovenstående menes at være af størst betydning.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Frugt som banan og rosiner er super at indtage efter træning.

Glukose optages hovedsageligt fra tarmen via SGLT-1 ikke GLUT-1 og transporteres videre til blodbanen via GLUT-2. Fruktose optages hovedsagelig via GLUT-5 og transporteres videre til blodbanen via GLUT-2 ligesom glukose og galaktose samt GLUT-5. Der er flere transportere i tarmcellerne men ovenstående menes at være af størst betydning.

Sorry mente selvfølgelig SLGT-1 og ikke GLUT-1.

Bemærk stubbe, at mit indslag her gik på kulhydrater der skal påvirke blodsukkeret hurtigst muligt, og ikke nødvendigvis hvad der i træningsmæssigt øjemed er bedst, - her synes jeg angels tese lyder plausibel idet fruktose kun kan bruges af kroppen efter den har gået igennem aldolase-B i en ellers glykogentrængende lever - druesukker derimod vil optages direkte og hæve blodsukkeret hurtigere.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Sorry mente selvfølgelig SLGT-1 og ikke GLUT-1.

Bemærk stubbe, at mit indslag her gik på kulhydrater der skal påvirke blodsukkeret hurtigst muligt, og ikke nødvendigvis hvad der i træningsmæssigt øjemed er bedst, - her synes jeg angels tese lyder plausibel idet fruktose kun kan bruges af kroppen efter den har gået igennem aldolase-B i en ellers glykogentrængende lever - druesukker derimod vil optages direkte og hæve blodsukkeret hurtigere.

Bemærk at jeg ikke snakker om fruktose ej heller kommenterer hvad der påvirker blodsukker hurtigst muligt.

Jeg vil stort set altid foretrække en indtagelse af f.eks. banan og rosiner fremfor druesukker især sundhedsmæssigt men også præstationsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

En der der gider/kan uddybe hvorfor transporten af glukose og fructose fra tarmen tilnærmelsesvis af den samme - som der påstås.

Ja og Angel skriver tilmed at fructose optages hurtigere i kombination med glukose ? Som jeg kan se det, benytter de forskellige transport systemer ind i celler, men "konkurrerer" om den samme transportør når de skal i blodet (GLUT2).

Desuden virker det mere logisk for mig, at transporten generelt må være langsommere for fruktose, da den er afhængig af koncentrationsgradienten, hvorimod, som andre også skriver, at glukose optages via sekundær aktiv transport.

Teach me! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En der der gider/kan uddybe hvorfor transporten af glukose og fructose fra tarmen tilnærmelsesvis af den samme - som der påstås.

Ja og Angel skriver tilmed at fructose optages hurtigere i kombination med glukose ? Som jeg kan se det, benytter de forskellige transport systemer ind i celler, men "konkurrerer" om den samme transportør når de skal i blodet (GLUT2).

Desuden virker det mere logisk for mig, at transporten generelt må være langsommere for fruktose, da den er afhængig af koncentrationsgradienten, hvorimod, som andre også skriver, at glukose optages via sekundær aktiv transport.

Teach me! :wink:

Fruktose optages lidt langsommere end glukose. Glukose og fruktose indtaget på samme tid øger optagelse af fruktose og optagelsen sker her omtrent i samme tempo som glukose, hvorfor ved man så vidt jeg husker ikke.
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har noget reelt belæg for at skrive, at fruktose lagres i leveren før det frigives til blodet? Vil man se, at indtaget fruktose lagres til leverglykogen, for derefter at blive frigivet til blodbanen? Prioriterer kroppen leverglykogen før muskelglykogen??? Alt andet lige vil leveren frigive glukose til blodbanen når glukosekoncentrationen falder under et givent niveau. Efter træning vil musklerne trække glukose ind, hvilket vil mindske blodglukosekoncentrationen => frigivelse fra leveren. Er enig i, at hastigheden hvorved fruktose er klar til musklerne er langsommere ved indtag af fruktose, men at den ligefrem lagres i leveren istedet for at blive frigivet :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har noget reelt belæg for at skrive, at fruktose lagres i leveren før det frigives til blodet? Vil man se, at indtaget fruktose lagres til leverglykogen, for derefter at blive frigivet til blodbanen? Prioriterer kroppen leverglykogen før muskelglykogen??? Alt andet lige vil leveren frigive glukose til blodbanen når glukosekoncentrationen falder under et givent niveau. Efter træning vil musklerne trække glukose ind, hvilket vil mindske blodglukosekoncentrationen => frigivelse fra leveren. Er enig i, at hastigheden hvorved fruktose er klar til musklerne er langsommere ved indtag af fruktose, men at den ligefrem lagres i leveren istedet for at blive frigivet :raisebrow:

Kan godt se din pointe, ikke desto mindre er leveren i stand til at lagre plasma-glukose uden videre respons mens musklerne som bekendt helst responderer på insulin via GLUT-4 ... indrømmer gerne at diskussionen kører på det teoretiske plan fra min side, men svarede også bare på Jespers kommentar, og kan godt se logikken i det angel prøver at fremføre med fructose kontra glukose.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har noget reelt belæg for at skrive, at fruktose lagres i leveren før det frigives til blodet? Vil man se, at indtaget fruktose lagres til leverglykogen, for derefter at blive frigivet til blodbanen? Prioriterer kroppen leverglykogen før muskelglykogen??? Alt andet lige vil leveren frigive glukose til blodbanen når glukosekoncentrationen falder under et givent niveau. Efter træning vil musklerne trække glukose ind, hvilket vil mindske blodglukosekoncentrationen => frigivelse fra leveren. Er enig i, at hastigheden hvorved fruktose er klar til musklerne er langsommere ved indtag af fruktose, men at den ligefrem lagres i leveren istedet for at blive frigivet :raisebrow:

Effects of glucose or fructose feeding on glycogen repletion in muscle and liver after exercise or fasting.

From these results we conclude that fructose is a poor nutritional precursor for rapid glycogen restoration in muscle after exercise, but that both glucose and fructose promote rapid accumulation of glycogen in the liver.

Der er også noget her om fructose siom energiform under selve træningen

Effect of metabolic rate on the oxidation of ingested glucose and fructose during exercise.

From a practical point of view, these results confirm that fructose is a less efficient energy supplement than exogenous glucose for any metabolic rate sustained.

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Læs lige dem her og her inden fruktose og især fruktose i forbindelse med glukose, som jo oftest er tilfældet, betragtes som en dårlig energikilde. Det er også vigtigt at relatere til hvilken situation det drejer sig om. Hvor mange indtager rent fruktose? Er der behov for at muskelglykogendepoterne er fyldt op samme dag? osv.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid lært, at man efter træning (på eliteniveau) bør indtage hurtige kylhydrater efter et træningspas fx en toast af hvidt brød med syltetøj eller nutella. Ved dette hurtige kulhydrat indtag sikrer man en hurtigere genopfyldning af musklernes glykogen depoter og derved en hurtigere restitution.

Hvorfor er det, at man ikke bare kan spise en frugt eller to ?? er det fordi, fructose, der findes i et stor mængde i frugt, skal omdannes før det kan blive til glykogen???

Efter hvad jeg ved.. er det dumt at indtage kulhydrater efter træning m.m.

Det er noget med det går direkte ind i blodet, men tilgengæld er proteiner godt, fordi når du har trænet, løbet m.m. nedbryddes din muskelmasse et eller andet, og så skal kroppen/musklerne have noget at bygge op af igen dvs. Protein =)

Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg ved.. er det dumt at indtage kulhydrater efter træning m.m.

Det er noget med det går direkte ind i blodet, men tilgengæld er proteiner godt, fordi når du har trænet, løbet m.m. nedbryddes din muskelmasse et eller andet, og så skal kroppen/musklerne have noget at bygge op af igen dvs. Protein =)

Det du mener at vide er ganske enkelt forkert. Så enkelt kan det siges. Søg lidt herinde i dette forum om emnet og du vil se at det er ganske vigtigt at indtage protein OG kulhydrat efter træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En der der gider/kan uddybe hvorfor transporten af glukose og fructose fra tarmen tilnærmelsesvis af den samme - som der påstås.

Ja og Angel skriver tilmed at fructose optages hurtigere i kombination med glukose ? Som jeg kan se det, benytter de forskellige transport systemer ind i celler, men "konkurrerer" om den samme transportør når de skal i blodet (GLUT2).

Desuden virker det mere logisk for mig, at transporten generelt må være langsommere for fruktose, da den er afhængig af koncentrationsgradienten, hvorimod, som andre også skriver, at glukose optages via sekundær aktiv transport.

Teach me! :wink:

Fandt "tilfældig" over en kilde der bakker "min" teori op omkring transportssystemernes forskellighed medfører et langsommere optag af fructose sammenlignet med glucose.

Kilden er McArdle, Katch & Katch dog, så det er lidt op til den enkelte hvorvidt den anses for valid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share