ok dødløft artikel


Francis
 Share

Recommended Posts

dødløft artikel

Meget spændende læsning, omend han går imod de fleste styrkeløfteres (og vel generelle) råd om at holde skuldrene bagved stangen.. Da jeg læste artiklen, slog det mig at det jo er præcis sådan at man løfter i vægtløftning, hvilket jeg altid har kunnet mærke mere i både hamstrings og lats end "normale" dødløft. Nogle der har nogle spændende kommentarer til den "opdagelse"? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Han er vægtløfter og har en fin tegning af et skelet + har dødløftet 272.5 med en kropsvægt på 100kg.. Wow :laugh:

Han gjorde det endda uden udstyr syntes han er vigtigt at pointere :tongue:

Når man tænker på hvor lidt udstyr giver i dødløft er det eneste interessante ved udmeldingen, at han bruger det som en form for validering af sin ekspertise. Lidt fladt...

Jeg er uenig i han antagelser ud fra egne praktiske erfaringer og det andre styrkeløftere anbefaler.

At man forsøger at få skuldrene bag stangen er et technical cue der hjælper en med at holde den bedste position (at undgå at komme ud at hænge med vægten).

Det giver også mulighed for at bruge egen kropsvægt som modvægt, og dermed bruge egen kropsvægt som hjælp til at trække stangen ind imod kropsstammen.

Mark Rynketå har skrevet en fremragende bog (Starting Strength). Men han skal vist holde sig til at coache atleter og vægtløftere og væk fra styrkeløft.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

synes nemlig også at det virkede lidt "forkert" i mine ører.. Men kommer vel også an på hvad formålet er? :smile: Jeg ville aldrig kunne løfte et maks dødløft og holde den stil som han foreskriver. Det ville simpelthen høvle for mange kg af løftet.. Men til gengæld synes jeg at støddødløft og stødhiv kørt på den måde som han beskriver (altså fuldstændigt som man ville starte et hugvend/frivend, blot uden accelerationsfasen og double knee bend), går en del mere i lats og baglår end "traditionelle" dødløft. Så spørgsmålet er om dem træner efter hypertrofi/forbedret rygfunktion/holdning måske ikke ville få et bedre resultat ud af at køre det som han beskriver? :smile:

Link to comment
Share on other sites

synes nemlig også at det virkede lidt "forkert" i mine ører.. Men kommer vel også an på hvad formålet er? :smile: Jeg ville aldrig kunne løfte et maks dødløft og holde den stil som han foreskriver. Det ville simpelthen høvle for mange kg af løftet.. Men til gengæld synes jeg at støddødløft og stødhiv kørt på den måde som han beskriver (altså fuldstændigt som man ville starte et hugvend/frivend, blot uden accelerationsfasen og double knee bend), går en del mere i lats og baglår end "traditionelle" dødløft. Så spørgsmålet er om dem træner efter hypertrofi/forbedret rygfunktion/holdning måske ikke ville få et bedre resultat ud af at køre det som han beskriver? :smile:

Måske. En ting er sikkert. Styrkeløfter dødlæfts formål er at flytte så mange kg som muligt. Det kan godt kompromittere muskelinvolveringen.

Min sumo stil giver f.eks. meget ringere allround hypertrofi end en konventionel dødløft ville.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share