For høj puls


jank
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er begyndt at løbetræne for et par måneder siden med et polar200 puls ur.

Der er en del programmer, og de lægger op til, at f.eks. zone 3 ligger i int. 140-159 eller deromkring.

Mit problem er, at min puls lynhurtigt ryger op i zone 4 og 5 - og at jeg dermed ikke kan holde mig i den konditionsforbedrende zone.

Jeg antog i starten at det handlede om dårlig kondi, og at den nok skulle falde, men det sker tilsyneladende ikke.

1) er det normalt - da f.eks. folks max-puls også er individuel?

2) hvis det er normalt, kan jeg så "vedtage" at min konditionsforbedrende zone ligger højere end andres?

på forhånd mange tak for svar.

Jan K

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget der hedder den konditionsforbedrende zone. Alle er forskellige. Polars pulsures zone indeling er tiltænkt den gennemsnitlige bruger. Desværre findes denne bruger i praksis ikke. Ligesom alle masikner er lavet med udgangs punkt i antropometriske data, der ikke tager forbehold for "uhensigtsmæssige" store og små mennesker.

Du kan sagtens "vedtage" at din puls ligger højere end andres. Du er et snefnug, et unikt individ, en stjerne i sol systemet, et græsstrå i parken, et blad i skoven, et sandkorn på standen, en dråben i havet, en øl i køleskabet, en sædcellen i en testiklen, en våd drøm. Kort sagt : et unikum

Link to comment
Share on other sites

RESPEKT !

at stå op kl. meget tidligt for at skrive et så smukt og filosofisk svar.. - eller var du lige kommet hjem fra byen??

MEN: det levner stadig et spørgsmål:

HVORDAN finder jeg så min konditionsforbedrende zone - så jeg ved, at hvis jeg holder mig indenfor det interval - ja så forbedrer jeg min kondition.

Jeg har prøvet det der own-zone - men jeg synes bare uret kommer op med nogen lotto-tal.

På forhånd tak for svar igen.

Jan K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker ret, så har Morten Z på et tidspunkt skrevet om nøjagtigheden for de formler der estimerer maxpuls. Det skulle være at hver tyvende person får estimeret sin maxpuls 20 slag eller mere forkert. Dvs der skal et spænd på estimat +- 20 til for at dække 95% af befolkningen. Jeg har indtil videre selv formået at ramme en maxpuls der ligger 15-20 slag højere end hvad de gængse formler estimere (220-alder eller 208-0,7*alder).

Men tilbage til pointen - du kan ikke og skal ikke bruge pulsen som pejlemærke til din træning før du i det mindste selv har fundet ud af hvor du ligger. Hvis du lige er begyndt at løbetræne skal du slet ikke bekymre dig om den slags. Pulsuret kan være en motiverende faktor i den træning, men der er ingen grund til at forsøge at lade sig styre af det.

Begrebet "konditionsforbedrende zone" er cirka lige så kunstigt som fedtforbrændingszonen. Aktivitet der foregår ved en højere puls end du er konditioneret til eller i længere tid vil sådan meget groft sagt være konditionsforbedrende. Det du skal gøre er at finde frem til den hastighed (intensitet) du kan løbe med på de distancer du har planlagt. Er du lige startet med løbetræning og kan løbe 5-10 km i hvad polar kalder zone 4 eller 5, så forbedrer du i høj grad din kondi.

Tanken bag de zoner som jeg forstår det er at du kan vælge en intensitet der tillader x antal minutters aktivitet. Jo højere din puls er, jo kortere tid kan du holde den deroppe. Men hvis ikke de foreslåede pulszoner bygger på konkrete data fra dig er de håbløst upræcise.

JB: Dit stive apparat :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Glem alt om det pulsur. Træn hellere uden. Løb nogle intervalller i stedet for på en opmålt strækning.

ex. 4-6 X 1000 m. Dvs du varmer op med lidt langsomt jog derefter løber du dine intervaller og slutter med lidt afjog.

De nævnte intervaller er hårde og belaster dit hjerte således at det får en højere slagvolume og dermed en bedre kondition til dig :smile:

Før hen koncentrerede jeg mig selv om at kigge på mit pulsur når jeg trænede. Nu fokusere jeg mere når jeg løber intervaller. Bl.a på vejrtrækning, skridlængde, skridt frekvens mv.

god træning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm... helt hokus pokus er det vel ikke at træne efter pulszoner er det? Men det er vel nødvendigt at kende sin max, mener hvis uret har "regnet ud" at jank's max ligger på 190 og den rent fakisk ligger på 220 ja så går det galt og han kan ikke bruge det til en skid. Men hvis uret er fodret med den rigtige max er det vel et rigtig godt stykke værktøj, eller er jeg helt ude i hampen :blink: for hvis jeg er det kan vi da godt smide vores aktivio system i skraldespanden :blush:

Link to comment
Share on other sites

hmm... helt hokus pokus er det vel ikke at træne efter pulszoner er det? Men det er vel nødvendigt at kende sin max, mener hvis uret har "regnet ud" at jank's max ligger på 190 og den rent fakisk ligger på 220 ja så går det galt og han kan ikke bruge det til en skid. Men hvis uret er fodret med den rigtige max er det vel et rigtig godt stykke værktøj, eller er jeg helt ude i hampen :blink: for hvis jeg er det kan vi da godt smide vores aktivio system i skraldespanden :blush:

Du er ikke ude i hampen.... det er netop sådan, man gør...!! Det de to herre overover mener, tror jeg, er at det ikke skal være pulsen, der skal være i fokus men selve oplevelse eller teknik eller noget tredje...

Pulsen kan bare være en indikator for, om du træner hårdt nok...!! til at forbedre din kondition!!, men du forbedre dig helt sikkert, hvis du løber dig fuldt ud... om ikke andet så på din subjektive vurdering af intensitet..!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share