Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

" Ok, jamen det er jo nok ikke for sent at starte. Omvendt kan man jo også tit se andre som ikke gider mere når de 26-27 år fordi de har slidt sig ned. Har efterhånden blod på tanden. Det handler jo om at tro på det selv."

Det kan faktisk ikke siges meget mere præcist!

"Har tit grint når de der små 60kg's folk pænt gemmer sig omme bagved."

Haha... Ja jeg vejede selv 60kg, da jeg kørte, så det med at gemme sig i sidevinden husker jeg meget tydeligt! :D

"Mødte ellers en flok herning ryttere da jeg var ude. Kæft de små drenge kører da bare stærkt! "

Var det de blå (bredden) eller de gule (eliten) du mødte?

"Jamen du har ret. Det skal bare være noget fladt. Ligesom Storå i Holstebro."

De løb Fast legs anbefaler, vil være en god idé for en ryttertype som dig, at starte med. Specielt løbet i Hjørring. Der plejer det at blæse en halv pellikan, og ruten ligger, så der som regel er sidevind 90% af tiden! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De løb Fast legs anbefaler, vil være en god idé for en ryttertype som dig, at starte med. Specielt løbet i Hjørring. Der plejer det at blæse en halv pellikan, og ruten ligger, så der som regel er sidevind 90% af tiden! ;)

Sidevind er også ok, men det kan jo blive for meget. Så hellere medvind som Jakob Haugaard vil have.

I direkte modvind er jeg jo som et sejl :rolleyes: Bare vinden er lun og ikke alt for kold. Kommer an på så meget. Der må godt være et par små stigninger, men de skal stige jævnt hele vejen så man ikke skal skifte rytme. Så kan jeg jo sidde ned hele vejen :tongue: Koger over hvis jeg står for meget op.

"Haha... Ja jeg vejede selv 60kg, da jeg kørte, så det med at gemme sig i sidevinden husker jeg meget tydeligt! :D "

Ja begrebet "cykelmyg" forstår man pludselig hehe :bigsmile:

Uha, 60kg... Mon ikke jeg vejede det i 4. 5. klasse i skolen.. hmm :huh:

Jeg ville da vidst også se syg og kz-fange agtig ud hvis jeg vejede 60kg. 80-82kg er mere realistisk. Men det ligger et godt stykee ude i fremtiden. Det som tæller ligenu er om tøjet sidder pænt. Vejer det samme som sidste år nu, men er gået 2 numre ned i bukser f.x. Bruger Large i bluser fremfor xxl. Det tager sin tid og jeg kan jo ikke fremskynde det. Det har taget lang tid at "ødelægge". Så bygger man ikke det hele op igen på 2år.

"Var det de blå (bredden) eller de gule (eliten) du mødte?"

Lidt svært at huske, men jeg mener de havde de gule overtræksveste på.

De var ret blandede i alder. Der var lissom en der førte dem an.

Apropos føre an. Så hader jeg at ligge helt nede bagerst i feltet fordi de spader foran ligger og bremser hele tiden. Jeg bliver mere træt af alt det oop og need i fart end ved at lægge mig helt frem hvor jeg kan holde tempoet jævnt. Så er der en der pludselig bare stopper op midt i det hele så alle andre er ved at køre galt. Det kan irritere mig meget. Som om de padder ikke ejer teknik for en femmer. Men ok, nu har jeg jo kun prøvet at køre motionsløb. Ved ikke hvordan det er længere oppe i rækkerne?!

Link to comment
Share on other sites

"Uha, 60kg... Mon ikke jeg vejede det i 4. 5. klasse i skolen.. hmm "

Det længste jeg har været nede med min nuværende højde (179) er 51,3kg! :o

Men som du selv siger: "80-82kg er mere realistisk." Det er helt korrekt. Det er bestemt ikke sundt, at være så sygeligt langt nede i vægt!

"Apropos føre an. Så hader jeg at ligge helt nede bagerst i feltet fordi de spader foran ligger og bremser hele tiden. Jeg bliver mere træt af alt det oop og need i fart end ved at lægge mig helt frem hvor jeg kan holde tempoet jævnt. Så er der en der pludselig bare stopper op midt i det hele så alle andre er ved at køre galt. Det kan irritere mig meget. Som om de padder ikke ejer teknik for en femmer. Men ok, nu har jeg jo kun prøvet at køre motionsløb. Ved ikke hvordan det er længere oppe i rækkerne?!"

Hahaha... :lol: Jeg er ked af at sige det, men det står ikke altid bedre til i selv de højeste klasser! Der står jo meget på spil for disse personer, der ikke har ret meget andet i deres liv end cykling, og når adrenalinen er på sit højeste sker der ting og sager. Det er da tit sket, at der er en, der i irretation har hugget bremserne i, med efterfølgende styrt, slagsmål, skubben hinanden i grøften og selvfølgelig den øredøvende råben og skrigen af en anden verden! Jeg har endda været udsat for, at en af mine venner i A-klassen blev overfaldet efter et løb, ved at en anden rytter slog ham i hovedet med sin cykel! Han blev ramt med klingerne lige i hovede, og hvis ikke kæden havde siddet på den store sveske kunne det jo være gået helt galt! Men der er jo psykopater overalt. :retard:

Link to comment
Share on other sites

Sygt! Haha.. hvor vildt! Heldigvis er jeg jo nok så bamset jeg kan brøle lidt af dem. Men de små kræ er vel skide hurtige og hidsige. Men ligefrem slå hinanden i skallen med en cykel !? Så er man da vist lidt små syg i hovedet.

Tror vist godt jeg kan nå lidt træning på hometrainer i aften.

Link to comment
Share on other sites

>Næh, men på den anden side, en racer ruller heller ikke så godt i skoven... <

Allerup du har så evigt ret!

Jeg har haft den mest travle uge jeg længe kan huske. Har måttet arbejde oppe til sent på natten for at være med til næste dag. Kan jo lide det som selvstændig.

Træning er der ikke blevet til så meget af som jeg gerne ville.

En tur onsdag på et par timer og søndag med 1 time på landevej efterfulgt af en times hometrainer (med Ullrichs etapesejr i 97 på Andorra Arcalis brølende på videoen).

Har nydt godt af de hviledage, selv om det nu nok var lige længe nok ikke at træne. :blink:

Link to comment
Share on other sites

En tur onsdag på et par timer og søndag med 1 time på landevej efterfulgt af en times hometrainer (med Ullrichs etapesejr i 97 på Andorra Arcalis brølende på videoen).
Hehe... Kunne du så følge Ullrichs tempo? :)
Har nydt godt af de hviledage, selv om det nu nok var lige længe nok ikke at træne.

Du har jo ikke holdt helt pause, og i det lange løb har det ikke større betydning.

Du kan jo altid bare træne lidt længere i den kommende uge.

Hvor mange arbejdstimer har du om ugen?

Link to comment
Share on other sites

"Hvor mange arbejdstimer har du om ugen? " - Hej, det kan jeg lidt selv planlægge. Gør det jo enormt fleksibelt at være selvstændig.

"Hehe... Kunne du så følge Ullrichs tempo?"

Hehe, det var faktisk svært at holde den kadence hvis jeg indstillede tacx'en efter det der svarede til opadkørsel. Havde hævet forhjulet også så det føltes rigtigt.

Var jo først da Bjarne kom igen mod slut det blev hårdt. Sådan en etape varer sku længe.

Citerer mader : "Han har sat Dufaux, det holder hårdt i det store gear"

Leth : "i sandhed en ørn med stækkede vinger"

Akke ja, vi har vel kun det sjov vi selv laver.. :lol:

Onsdagens træning :

1 time styrketræning (hele kroppen)

1 time spinningcykel intervalprogram

15 min elipsetræner intervaller i bjerge(fååårk det var sku da hårdt at prøve)

Min kammerat skulle sføli skrue helt op for "svinet" mens jeg stod og dryppede! Gav naturligvis ikke op.

Kosten OK !

- har faktisk ikke fået ret meget mad på det sidste. Snupper mig et par shakes og frugt som snack for at holde vægten.

Når jeg har så travlt glemmer jeg tit at spise. Er begyndt at have en skål med på kontoret med mindst 3-4 slags frugt jeg kan smårapse af. Så laver jeg somregel kogt eller dampet (evt stegt i wok) skært kød med ½kg grønt om aftenen efter træning.

Der sker også jeg laver varm mad til frokost for at få kalorierne brændt af så tidligt på dagen som muligt.

Tror ikke jeg har fået meget mere end 1000 kalorier idag. Vægten er konstant, men kan begynde at ane noget inde bag spækket hoho :tongue:

Lækkert i skriver i min log selvom jeg ikke er alt for aktiv for tiden. Det motiverer helt vildt! TAK.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Onsdag : 1 time styrke (bryst, arme,mave og ryg, squat, lægge)

1½ time hometrainer (forhjulet hævet voldsomt til "bjergkørsel" med en udvalgt etape på video) ..

Fistandantilus...........

B) jepper! - du kan da bare skrive på min privat mail hvis du vil påtage dig at "piske mig lidt frem".

Tror lige en lille motiverende opstrammer er det der mangler.

Har ikke så mange pakker ud torsdag. Ligger vandret for tiden og kommer først i seng ud på natten selvom jeg skal op tidligt.

Ser om jeg kan få smidt nogle km på torsdag- søndag.

Fantastisk - har levet totalt uden alkohol siden nytår! Ikke engang bare en enkelt pils eller glas vin.

Tænker kun på hvordan dælen jeg skal få hevet korpus op af de stigninger jeg har tænkt mig at forcere i år.

God motivation.. og bukserne hænger som et telt. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag:

En frisk tur! Uden tvivl årets hidtil bedste cykeldag.

Havde ikke så meget at lave i dag, så jeg kunne tage tlf mens jeg kørte. En god ting med en mobil med radio i.

Så afbryder den selv hvis nogen ringer. Gik egentlig meget godt. Som mine venner driller mig med, laver de gas med at jeg da bare kan montere en notesblok på styret så jeg kan passe telefonen hoho. :bigsmile:

Kørte over Lysgaard til Dollerup og oplevede for første gang at jeg kunne stå op hele vejen op til hovedgården uden at være mærkbart træt. Fortsatte ind til Viborg og rundt om byen inden den fik a 'la enkeltstart hjem ca 20km. Fandt rytmen og holdt en høj fart hele vejen hjem.

Køre tid : ca 1t 45 min

distance : ca 50km

Kørte fra Viborg og hjem på ca 30-35min (20km).

Havde ikke nogen tæller på , men vil tro den var godt over de 30 hele vejen. Det rullede bare under mig. Herlig fornemmelse.

Vil gøre tricket efter de næste par dage med headsettet til tlf. Så er det ingen sag at kombinere træning og forretning.

/ Thomas :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag :

Landevej ~85-90 km (regnet ud med ruteprogram, for min tæller virker jo ikke)

Køretid : 3t 6min

Må sige - absolut min bedste dag i år! Kunne simpelthen ikke blive træt.

Derfor lagde jeg også ruten om undervejs. Der var jo slet ingen vind, så det rullede bare.

Fik politiets hastighedfætter op på 55km/t ind gennem Thorning.

Ruten :

Med udgangspunkt i Kjellerup, over Hinge, Serup, Vinderslev, Grathe, Thorning, Impgaarde, Hvam, Grundvad, Skelhøje, Dollerup, Hald, Viborg, Rindsholm, Vinkel, Vindum, Tange, Bjerringbro, Sahl, Ans, Iller, Nørskovlund og hjem.

Suverænt vejr. Jeg måtte ind og spørge en venlig herre om noget vand fordi jeg havde drukket det hele.

Dollerup blev atter forceret! Lækkert at kunne mærke effekten af at leve seriøst. Det giver altså blod på tanden at det lønner sig at leve efter bogen.

Det er både godt og skidt at køre uden pulsur og km-tæller. Det er noget anderledes at køre på ren gefuhl.

Synes også tit man har tendens til at sidde og glo ned i de tællere.

Bruger somregel tællerne under træning og kører løb uden. Der har jeg kørt mine bedste tider. Og pulsuret slukker man jo alligevel efter 2min under løb fordi den er oppe i det røde.

Søndag :

Køretid 1t 5 min

Rundt ca 40km

Ruten var som lørdag, blot afkortet betydeligt.

Der var strid modvind, så det var noget med at æde sig selv i 10 km fra Serup til Hauge med vinden lige i snotten.

Der var nu ikke så meget guld tilbage i stængerne som lørdag.

Men da jeg kom ud til vendepunktet, var det jo bare at give den gas hjemad i side/medvind. Hjælper jo betydeligt når man er som et sejl i modvind. Det føles lidt som om man ikke kommer ud af flækken, mens man i medvind flyver afsted.

Alt i alt en kanon uge. Ca 200+ km på vejen og 2-3 timer i centret inkl. hometrainer.

Stadig ingen alkohol og sund mad. :banana:

Venter på mit nye pulsur kommer hjem så jeg kan få nogle data på min træning.

Mine venner er så småt begyndt at acceptere at jeg deltager i festerne med en sodavand og tager tidligt hjem. Men det er nu engang nu jeg skal prøve at give det en skalle. det er jo den nemmeste sag at sidde og hælde sprut i hovedet, men lige præcis cykling er meget svært at blive god til fordi det ikke er en decideret holdsport. Der er det de små ting som tæller.

Det her bliver godt kan jeg mærke.

/ Thomas

Link to comment
Share on other sites

lige præcis cykling er meget svært at blive god til fordi det ikke er en decideret holdsport. Der er det de små ting som tæller.

Det her bliver godt kan jeg mærke.

Det er da osse irriterende at man ikke kan starte i serie 6 lissom fodbold... Der er kun begynder, og der kører de osse som død og helvede.. Niveauet er generelt meget højt, når folk begynder at få licens, så man må leve med at blive hakket af i tide ogutide <_< ...

Men der er jo kun en ting at gøre: træn,træn og træn :retard: ...

Ang. de der bakker du nævner i min log: Vi kunne ikke nå alle bakker i området på to dage, men det er helt sikkert ikke sidste gang vi tager en weekend i Silkeborg med overnatning på vandrehjemmet og "bjerge" under hjulene...Jeg kan sgu godt forstå der er mange der cykler nede ved dig, det er noget andet end det vindblæste terræn der er heroppe nordpå! <_<

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag 29. marts : 80km med makker

Mandag : landevej 70 km

onsdag : 1time spinning , styrketræning

Fredag d.4 april : 1 time spinning, styrketræning

Mandag : 2 timer 60km

Onsdag : 1 time spinning + 1 time styrke

søndag : Landevej 2 15 minr + 1 times rulle bagefter

Tirsdag : Styrketræning

onsdag : landevej 2t 30 min 70km

Bliver lidt kort denne log for tiden. har enormt travlt. Men glemmer dog ikke min træning.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share