Rotator cuff


L_Bjørn
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden læst Flere artikler på div. Forums, der omhandler hvordan man kan forbygge skuldre skader igennem div. Øvelser til rotator cuffen. Jeg overvejer selv at sætte det ind i mit program, da jeg pt. Har en skulder skade. Jeg kan se de fleste sættere det ind lige efter deres bryst og skulder træning. Disse RC øvelser går naturligvis ind og rammer rotator cuffen rent og kan det evt. sætte skade potentialet op? Fx efter en hård dag med bænkpress og så yderligere belaste sine skuldre med disse øvelser.

Generelt vil jeg gerne bare høre folks erfaringer med dette…

Link to comment
Share on other sites

Jeg har efterhånden læst Flere artikler på div. Forums, der omhandler hvordan man kan forbygge skuldre skader igennem div. Øvelser til rotator cuffen. Jeg overvejer selv at sætte det ind i mit program, da jeg pt. Har en skulder skade. Jeg kan se de fleste sættere det ind lige efter deres bryst og skulder træning. Disse RC øvelser går naturligvis ind og rammer rotator cuffen rent og kan det evt. sætte skade potentialet op? Fx efter en hård dag med bænkpress og så yderligere belaste sine skuldre med disse øvelser.

Generelt vil jeg gerne bare høre folks erfaringer med dette…

Hej

Min erfaring med opbygningen af træningsprogrammer er ikke stor. Derimod vil jeg gerne støtte dig i at komme igang med at bruge støtteøvelser til skulderen. Det er ofte sådan at man hurtigere udvikler sig i styrke end i kvalitet, Forstået på den måde at du kan løfte større byrder end din skulder kan holde til.

Det er her rotatorcuffen bliver vigtig. I skulderen er der meget stor bevægelighed og lille stabilitet, derfor er det vigtigt at de mindre stabiliserende muskler kan følge med udviklingen. Men træningsformen er ret væsentlig i den henseende, fordi du skal træne rotator cuffen funktionelt for at kunne anvende den bedst muligt.

Sagt på en anden måde så kan du ikke bare træne rotator cuffen på "almindelig" vis og så regne med at den fungerer i praksis. Men jeg ved sådan set ikke hvad det er for nogle øvelser du har fået der skal træne RC? De bør indeholde en vis del af isometriske øvelser på bevægeligt underlag.

Så det jeg egentlig nok vil frem til er at hvis du tager en hård dag med bænkpress og du ikke føler dine rotator cuff muskler så kan holde til mere så skal du måske lige tage et skridt tilbage og bygge dit fundament op igen før du øger mere i styrke. Specielt da du jo er skadet for tiden!

Det var vist mit indput :smile:

Håber du kan bruge det til noget.

Gribben

Link to comment
Share on other sites

Fx efter en hård dag med bænkpress og så yderligere belaste sine skuldre med disse øvelser.

Generelt vil jeg gerne bare høre folks erfaringer med dette…

Min erfaring - og jeg døjer selv med skulderskade for tiden, og har desuden en hel del erfaring i sammensætning i programmer efterhånden - siger kort og godt - drop bænkpressen! For en tid ihvertfald..

Der er masser af brystøvelser der belaster skulderen langt mindre end bænkpres, samtidig med at du holder en pause med lige den ene øvelse så kør en masse "tøse(sorry)"-øvelser for rotator cuff. Nu er du ikke superdetaljeret mht til din skulderskade men mon ikke du har lidt problemer med anterior deltoid - (se her), ligesom alle andre der kører for tungt bænkpres?

Drop bænkpressen i en periode, styrk ovennævnte muskel, og snig så stille og roligt bænkpres ind igen om et par måneder, med ganske lav vægt og masser af reps..

Det har virket for de 5-6 stykker jeg kender der har haft sammen problem.. (Inkl. mig selv) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Har planlagt at droppe BP i nogle uger og så starte let ud igen. Kunne f.eks. starte på en step cyklus….

Når det kommer til disse rotator cuff øvelser har jeg en vis skepsis om hvorvidt de kan forbygge en reel skade.. Alle vil vel døje med skulder skader på et tidspunkt især hvis de ofte kører tungt? Folk læser artikler der beskriver hvordan du kan forbygge skuldre skader og tænker fedt nok (alle døjer jo med det lort), men er disse øvelser særlige effektive i f. eks bænkpress (praksis)? Ingen ønsker jo at bruge tid på noget der ikke er nyttigt.. Måske ligger problemet bare i, at folk har en mani når det kommer til tunge presse øvelser og de tror vejen uden om er at forbygge det igennem forskellige metoder og ikke droppe bænken engang imellem…

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ingen idé om, hvor mærket du er af din skuldreskade! Men som gribben tidligere har beskrevet er bevægeligheden i RC stor!, men stabiliteten lille! Derfor er det vigtigt at starte med lavest progresion. Den første progresion er tube ex/interal rotationer der efter arbejder man sig stille og roligt længere op! Cuba pres ser jeg som en af de sidste RC øvelser, da det kræver utrolig stor bevægelig og stabilitet for at kunne kører denne øvelse med god teknik.

Endnu en stabilitetsøvelse for skuldren er krydser og cirkel på en dør eller endu bedre et whiteboard, hvor der bruges en karklud!

Husk, at træn med 16-20 gentagelser for optimal stabilitet!

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/diverse/skader..._rotatorcuffen/

Specielt cuban press har hjulpet mig meget, ellers er opvarmning med elastik en meget god ide. Ser godt nok lidt dumt ud, men det virker

Cuban Press skal hovedsageligt ses som en skadesforebyggende øvelse, når man er skadesfri. Det er ikke en øvelse for en slemt skadet rotatercuff.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ingen idé om, hvor mærket du er af din skuldreskade! Men som gribben tidligere har beskrevet er bevægeligheden i RC stor!, men stabiliteten lille! Derfor er det vigtigt at starte med lavest progresion. Den første progresion er tube ex/interal rotationer der efter arbejder man sig stille og roligt længere op! Cuba pres ser jeg som en af de sidste RC øvelser, da det kræver utrolig stor bevægelig og stabilitet for at kunne kører denne øvelse med god teknik.

Endnu en stabilitetsøvelse for skuldren er krydser og cirkel på en dør eller endu bedre et whiteboard, hvor der bruges en karklud!

Husk, at træn med 16-20 gentagelser for optimal stabilitet!

Held og lykke!

Så du siger at tørre en tavle (whiteboard) af med en klud faktisk er godt for træning af stabilitet i skulderen? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så du siger at tørre en tavle (whiteboard) af med en klud faktisk er godt for træning af stabilitet i skulderen? :bigsmile:

Ja det lyder mærkeligt, men det er rigtigt. Dog vil jeg umiddelbart mene at det er for lavt niveau for dig.

Det der er essensen af skulder træning er som beskrevet i mit tidligere indlæg at du skal have det stabiliserende system til at følge med det kraftudløsende system - så at sige. Og her er måden/træningsmetoden vigtig!

Der findes rigtigt mange øvelser og niveauer, vigtigst for dig er at prøve dig frem til din belastningsgrad.

En af de ting som er vigtige, ved stabilitetstræning det er at gøre underlaget fleksibelt. Eks som ved at stå på fødderne læne sig op ad en væg og så tage en klud som ezee beskriver. Men det er princippet!

Hvis du skal holde øje med om øvelsen bliver for let så kan du kigge efter hvor stille armens muskulatur forholder sig "rystelser" og smerter er besked om at niveauet er for højt.

De ting du kan ændre ved din træning er underlaget, tyngden (hvor meget vægt din arm skal bære) og tiden du skal kunne udføre øvelsen i. Der er mere til dette rigtigt store emne, men her er der da lidt at lege med. Prøv det af og fortæl eventuelt hvordan det gik med øvelsen. Hvis der findes nogen det sted hvor du træner som har forstand på det så spørg dem lidt til råds.

Håber at det kan hjælpe.

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cuban Press skal hovedsageligt ses som en skadesforebyggende øvelse, når man er skadesfri. Det er ikke en øvelse for en slemt skadet rotatercuff.

Er det ikke bare et spørgsmål om belastningen? Medmindre sener osv. er revet over, men det fremgår jo af trådstarter spg. at den er funktionsdygtig... så

Jeg har imo haft stor glæde af den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share