½ marathon


naF
 Share

Recommended Posts

Jeg og en kammerat skal løbe halvmarathon her d. 31/12-06 eneste problem er at jeg ikke har løbet trænet meget de sidste par år. Kan jeg gører noget andet end bare at få løbet nogle kilometre i benene på den korte tid jeg nu har evt en bestemt træningsform eller ?? På trods af manglende træning har jeg altid været rimlig på kortere distancen max. 20 min for 5 km og en 2800-3000 på cooper, men kan det på nogen måde overføres til sådan en distance ??

Håber nogen har et bare pointers behøver ikke være meget bare noget der starter os ud i den rigtigt retning

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det er en fordel, hvis du i udgangspunktet er en god løber på de kortere distancer. Det er dog en anden øvelse at løbe et ½ marathon.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har løbet det seneste års tid? - altså hvor meget 'ikke særligt meget' er? Og hvor lange ture har du løbet? Har du ikke løbet meget længere end 5 km-ture skal det da ikke være nogen hemmelighed, at der er lidt langt op til 21 km :wink:

Det vil nok være en dårlig strategi for dig at trappe voldsomt op nu...der er alt for kort tid til. Du kan måske prøve at løbe nogle lidt længere ture i roligt tempo, og fokusere på dem på bekostning af hurtigere, korte ture.

Link to comment
Share on other sites

God fornøjelse... godt det ikke er mig :wink:

Jeg ville nok også prøve at lægge ihf en lang tur ind om ugen, og nok også en mellem lang, men lad være med pludselig at løbe 5 gange om ugen, hvis du ikke er vant til det...

Tre gange om ugen er nok passende, hvis du ikke er vant til at løbe meget. Og så prøv at trappe den lange tur lidt op hver uge så du når at løbe 12-14km en enkelt gang. KAn du løbe det kan du også løbe 21... Og så have fokus på at find en god rytme i et tempo der ikke belaster dig mere end du kan holde det længe...

Jeg har løbet en halvmarathon i fin stil uden at have løbet mere end 14 km i træningen, og en marathon uden at have løbet mere end 27km i træningen, så det kan sagtens lade sig gøre at løbe en del længere på dagen...

Held og lykke

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det bedste råd til den her er at du ikke stiller op til halvmarathon ultimo december. For at bygge en fornuftig form op til et halvmarathon skal du som minimun starte ca. 3 måneder før "race day". Muligvis vil din kondition være god nok til at du kan gennemføre, men du kan på ingen måde nå at retfærdiggøre den korte tid for dine muskler og sener som er det længere om at tilpasse sig. Så nyd julen og træn op til en af de mange events i foråret.

Hvis du alligevel bestemmer dig for at gennemføre vil jeg foreslå du løber dine 5 km. ruter 3 gange om ugen og fokusere på intensiteten. Den ene gang om ugen kan du evt. skifte ud med en længere løbetur hvor du får km i benene, men på denne korte tid er det et overvurderet træningsprincip hvis du spørger mig.

God fornøjelse :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kammerat skal løbe halvmarathon her d. 31/12-06 eneste problem er at jeg ikke har løbet trænet meget de sidste par år. Kan jeg gører noget andet end bare at få løbet nogle kilometre i benene på den korte tid jeg nu har evt en bestemt træningsform eller ?? På trods af manglende træning har jeg altid været rimlig på kortere distancen max. 20 min for 5 km og en 2800-3000 på cooper, men kan det på nogen måde overføres til sådan en distance ??

Håber nogen har et bare pointers behøver ikke være meget bare noget der starter os ud i den rigtigt retning

På forhånd tak

Som Oversergent Wolter sagde :" Hvis man kan løbe 5 km kan man også løbe 20..."

Han var åbenbart ikke videre imponeret over mig og buddyens halvmarathon.

Med lidt vilje tror jeg sagtens du kan gennemføre hvis du trods alt er lidt af et talent, men jeg mener skadespotentialet afhænger af om du har en fysisk aktiv hverdag eller om dine led og sener er som porcelæn og køkkenelastikker:)

Så det handler vel egentlig om, om du har planer om at løbe umiddelbart efter nytårsaften, eller om du har råd til lidt skader...

Mvh

Krede

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share