Det perifer kredsløb


Lorte_muskel
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Sidder og er ved at skrive om kroppens kredsløb, det centrale, men også det perifer kredsløb..

Mangler noget materiale og generelt viden om det perifer kredsløb, er faktisk lidt på bar bund, har prøvet at søge men har ikke rigtigt fundet noget..

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Mvh

L.

Efter at skrevet det samme som ElVirus kunne det også være interessant at høre om hvilke aspekter af det perifere kredsløb du er interesseret i, husk at det perifere kredsløb dækker over alt der ikke er organspecifikt (inklusiv forsyningerne til selvsamme organer).

Tænker du på blodforsyningen til organerne (fx musklerne), tænker du på det perifere kredsløbs rolle i blodtrykket, i patologiske processer (som blodpropper og åreforkalkning), om det perifere kredsløbs hormonelle rolle osv. osv., det er ikke muligt (fagligt forsvarligt i hvert fald) at give en ordenlig beskrivelse af bare det perifere kredsløb.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar

Det er i biologi og idræt, biologi på A og idræt på B i 2.g på gymnasiet.

Opgaveformuleringen lyder:

Gør rede for kredsløbets opbygning.

Gør dernæst rede for konditionstrænings virkning på det centrale kredsløb og periferien.

Analyser de fysiske krav til en badmintonspiller, og vurder behovet for konditionstræning.

Jeg har en biologi bog Fysiologi hedder den og en idrætsbog der hedder krop og træning, men den behandler ikke rigtigt det problem.

Når jeg snakker periferien er det hvad der sker i periferien når man træner, hvilken virkning konditionstræning har på periferien..

Har ikke kunnet finde det store på nettet eller i de bøger jeg har. Håber nogle kan hjælpe.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar

Det er i biologi og idræt, biologi på A og idræt på B i 2.g på gymnasiet.

Opgaveformuleringen lyder:

Gør rede for kredsløbets opbygning.

Gør dernæst rede for konditionstrænings virkning på det centrale kredsløb og periferien.

Analyser de fysiske krav til en badmintonspiller, og vurder behovet for konditionstræning.

Jeg har en biologi bog Fysiologi hedder den og en idrætsbog der hedder krop og træning, men den behandler ikke rigtigt det problem.

Når jeg snakker periferien er det hvad der sker i periferien når man træner, hvilken virkning konditionstræning har på periferien..

Har ikke kunnet finde det store på nettet eller i de bøger jeg har. Håber nogle kan hjælpe.

Mvh

Når formen forbedres snakkes oftest om den maksimale iltoptagelse (volumnet af optaget ilt over tid V(prik)). I forbindelse med forbedrelse af iltoptagelsen er det reelt hos ikke-lungesyge personer kun det kardiovaskulære aspekt der forbedres, dvs. kroppens evne til at føre ilt ud til vævet (her specielt muskulaturen). I forbindelse med en ydelsesfremgang på dette aspekt ses først og fremmest fra centralt hold en øget evne til at pumpe blod rundt i kroppen (man siger minutvolumen øges). Minutvolumen baserer sig på produktet mellem puls og slagvolume (den mængde blod der sendes ud af hjertet ved et slag). Da maksimalpulsen ikke kan ændres sker adaptationerne af hjertet hovedsagligt på baggrund af øget slagvolmen. Minutvolumen baserer sig bl.a. på det blod der ryger ind i hjertet (det venøse tilbageløB), og den kraft som hjertet trækker sig sammen med uafhængigt af dette (hjertets kontraktilitet). Ud over øget slagvolumen ses også en øget blodtilførsel til hjertemuskulaturen (dannelse af små kar, koronarkapillærer der forsyner hjertemuskulaturen) samt en vækst (i størrelse) af hjertemuskelcellerne - man taler om en ikke-patologisk (normal) hypertrofi.

Perifert sker der også adaptationer ved regelmæssig træning, bl.a. øges mængden af små blodkar der kan levere ilt til vævet (kapillærer), således at vævet gennemsnitligt får kortere afstand til nærmeste kapillær, hvorfor iltoverførslen mellem væv og blod også øges. Samtidig sker der som bekendt en vækst af eksisterende muskelceller (hypertrofi), eventuelt også en tilvækst af mængden af muskelceller (ikke en decideret celledeling men een type celler (satellitceller) der omdannes til reelle muskelceller). Samtidig øges muskulaturens evne til at arbejde uden ilt (uden blodtilførsel) også - man snakker her om anaerobt arbejde.

Endelig kan man tilføje at den samlede modstand i karsystemet også falder ved dannelse af nye kapillærer (angiogenese), men denne effekt er nok rimelig beskeden.

Ovenstående er forholdvis summarisk - og personer som elvirus er nok også bedre til at forklare træningsadaptationer i forhold til det perifere kredsløb - men du er da velkommen til få en uddybning eller spørge ind hvis du er i tvivl om ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nævnte kan der både ske anaerobe og aerobe tilpasninger til træning. De aerobe tilpasninger påvirkninger hovedsagligt de røde muskelfibre (type I) her kan mængden af myoglobin (der binder ilt frigivet fra hæmaglobin til den fysisk opløste mængde) samt mængden af mitochondrier (der danner ATP ud fra ilt og energirige molekyler, hvad man kalder oxidativ fosforylering) forestilles at øges.

De anaerobe tilpasninger sker hovedsagligt i de hvide muskelfibre (type II om du vil) hvor mængden af glykogen samt de enzymer der medierer glukolyse (dannelse af ATP i musklen uden brug af ilt vha. glykogen (glukose)) kan forestilles at stige.

Hver især øger disse adaptationer hhv. den anaerobe og aerobe ydeevne - bemærk at iltoptagelsen (som normalt angiver konditionstilstanden) kun er relavant for de aerobe tilpasninger.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kom lige i tanke om en artikel jeg har brugt på et tidspunkt under mit studie omhandlende de fysiske krav i badminton: http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/1/62

Det er en videskabelig artikel hvor niveauet nok er noget højere end i gymnasiet. Men den er ikke så svær igen og der er sikkert en del info du kan bruge.

Håber det hjælper lidt!

Link to comment
Share on other sites

Tak. Jeg vil tage et kig på den når jeg får tid.

Forsøg evt. om du kan låne anaerob og aerob træning... af Lars Michalsik på biblioteket!

Den sætter dig ind i principperne i et sprog, du formenligt sagtens kan forstå...

Prøv måske og poste, det du har skrevet inden du afleverer!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share