Brysttræningen vil ikke bide hvor den skal


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Det giver bare ingen mening i min verden...? Kunne godt tænke mig at du prøvede at uddybe/argumentere yderligere ifht. den teori :smile:

Jeg kan da forsøge. Min pointe er, at såfremt man pre-aktivere en muskelgruppe med en isolationsøvelse inden man kører flerledsøvelsen. Så vil den pre-aktiverede muskel arbejde hårdere under flerledsøvelsen, end den eller ville have gjordt. Fordi den for inden var blevet tappet for en del af sine resourcer.

Hvis man feks kører et set front raises inden bænkpres vil jeg mene, at man blot opnår at skuldrene dør tidligere i settet. Jeg kan på ingen måde se, hvordan det skulle få brystet til at blive mere aktiveret i øvelsen.

Med old-school tænker jeg på argumentationsformen som har tendens til at være en smule dogmatisk :nissetunge: Det er også "old-school" at foreslå incline arbejde for at tilføje muskelmasse til den øverste del af brystmuskulaturen i min bog...

De er da muligt, at mine tanker kan fremstå dogmatiske. Men jeg vil nu mene, at jeg hverken er i den ene eller den anden grøft i henhold til, at hente sin viden fra videnskaben eller fra folks praktiske erfaringer.

Iøvrigt mener jeg, at både flad bænk og inclines rammer hele brystmuskulaturen. Men i inclines opnår man et større stræk i bunden af øvelsen, primært af den øvre del af brystet. Jeg vil også mene, at man ved at ændre vinklen på bænken fra feks decline til incline opnår stræk og sammentrækning af musklen som er anderledes. Om det så skyldes, at man flytter belastningen på pectoralis major eller om man ved inclines får en større aktivering af pectoralis minor skal jeg ikke gører mig klog på. Hvor stor forskelen så bliver på det endelige resultat er også svært at vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Aktivering af en "inaktiv" muskulatur kan være effektiv.

Jeg benytter forskellige øvelser for at aktivere mine skulderblade inden min bænktræning. Det er almindeligt benyttet i fysioterapien.

At flexe musklerne imellem sæt, prøve at isolere spændingen i den muskel inden sættet er en god idé.

Kroppen vil altid finde den vej hvor man er stærkest. De stærkeste muskler vil overtage læsset.

Det kunne tale for at pre exhauste de svage muskler. Problemet er så bare, at man kan ende i en situation hvor man failer i øvelsen inden target musklen er udtrættet.

Et eksempel er at jeg i incline bænkpres failer i skuldrene, hvis jeg ikke har haft minimum 2 dage siden sidste skuldertræningspas (ja jeg har trænet splittræning i gamle dage).

Man må tvinge de rigtige muskler til at arbejde. Det er altid unaturligt for kroppen ikke at følge den stærkeste vej, men med fokus og koncentration kan det lade sig gøre.

Der er mange gode råd i tråden. Et moderat opspænd udspænder brystmusklen. Let strukket muskel = mere aktiveret.

Derudover virker et bredt greb. 1½rep teknikken. At presse i en lige linie. Ikke ind over hovedet, men ned imod tæerne hjælper.

Derudover, fast greb på stangen og tryk hænderne sammen som om du vil klemme stangen sammen. Brystmusklens funktion er at trække armen ind foran kroppen, så det at presse sammen fører til at den spænder.

Jo bedre du bliver til at slappe af i skuldre og får kontakt til brystmusklen, så du kan starte presset med brystmusklen istedet for med skuldrene og triceps.

Når man træner basisøvelser træner man de mest effektive øvelser, men de vil også udvikle de muskler der er stærkest. Man risikerer at blive udviklet ude af balance. Det er af samme årsag bodybuildere træner flere isolationsøvelser, eller tilpasser basisøvelser som vi taler om her.

Jeg ville anbefale at udstrække skuldrene, tilpasse teknikken som foreslået ovenfor og aktivere muskulaturen (det handler ikke om udtrætning, men om at spænde i musklen og få "kontakt til den).

Hele diskussionen om inclines finder jeg absurd. Der er lavet IEMG målinger der viser højere aktivitet i den claviculære del af pectoralis ved moderat greb incline bænkpres. Smalt greb bænkpres giver også aktivitet i den claviculære del af pectoralis. Det giver god mening når man ser på overarmenes vinkel ved smal greb bænkpres vs alm bænkpres. De er mere ind langs siden og følger dermed i højere grad samme vinkel som de claviculære fibre.

Forskellen på pectoralis og så mange andre muskler er de udspringssteder, øverste og nederste del er endda opdelt af et bindevævssepta. Det indikerer i endnu højere grad, at de forskellige dele af musklen kan aktiveres i forskellig grad ifht hinanden afhængigt af bevægelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da forsøge. Min pointe er, at såfremt man pre-aktivere en muskelgruppe med en isolationsøvelse inden man kører flerledsøvelsen. Så vil den pre-aktiverede muskel arbejde hårdere under flerledsøvelsen, end den eller ville have gjordt. Fordi den for inden var blevet tappet for en del af sine resourcer.

Netop dette giver ikke mening... Mekanisk vil man altid aflaste en udtrættet muskel ved at gøre brug af friskere resourcer (fx skuldre og trisser i BP).

Hvis man feks kører et set front raises inden bænkpres vil jeg mene, at man blot opnår at skuldrene dør tidligere i settet. Jeg kan på ingen måde se, hvordan det skulle få brystet til at blive mere aktiveret i øvelsen.

jf. ovenstående...

De er da muligt, at mine tanker kan fremstå dogmatiske. Men jeg vil nu mene, at jeg hverken er i den ene eller den anden grøft i henhold til, at hente sin viden fra videnskaben eller fra folks praktiske erfaringer.

Fair nok! Det var slet ikke ment som en kritik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Derudover, fast greb på stangen og tryk hænderne sammen som om du vil klemme stangen sammen. Brystmusklens funktion er at trække armen ind foran kroppen, så det at presse sammen fører til at den spænder.

Jo bedre du bliver til at slappe af i skuldre og får kontakt til brystmusklen, så du kan starte presset med brystmusklen istedet for med skuldrene og triceps.

Normalt ville man selvf. tilråde at gøre det modsatte -nemlig at forsøge at "hive stangen over på midten". Tror ikke det er specielt smart ifht. skuldrenes positionering at presse hænderne imod hinanden... (her tænker jeg ikke direkte på aktivering af pecs men mere på skaderisiko) :xmas:

Hele diskussionen om inclines finder jeg absurd. Der er lavet IEMG målinger der viser højere aktivitet i den claviculære del af pectoralis ved moderat greb incline bænkpres. Smalt greb bænkpres giver også aktivitet i den claviculære del af pectoralis. Det giver god mening når man ser på overarmenes vinkel ved smal greb bænkpres vs alm bænkpres. De er mere ind langs siden og følger dermed i højere grad samme vinkel som de claviculære fibre.

Diskussionen går nærmere på om det gør nogen nævneværdig forskel om man kører incline kontra forholdsmæssigt tungere alm. BP.

Link to comment
Share on other sites

Normalt ville man selvf. tilråde at gøre det modsatte -nemlig at forsøge at "hive stangen over på midten". Tror ikke det er specielt smart ifht. skuldrenes positionering at presse hænderne imod hinanden... (her tænker jeg ikke direkte på aktivering af pecs men mere på skaderisiko) :xmas:

Det behøver ikke at påvirke skuldrenes positionering. Man behøver ikke at abducere scapula bare fordi man presser ind imod midten.

Diskussionen går nærmere på om det gør nogen nævneværdig forskel om man kører incline kontra forholdsmæssigt tungere alm. BP.

Og jeg har beskrevet at den claviculære del af pectoralis aktiveres i højere grad ved incline bænkpres. Så der er forskel på de 2 øvelser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke at påvirke skuldrenes positionering. Man behøver ikke at abducere scapula bare fordi man presser ind imod midten.

Det behøver ikke nej, men i mange tilfælde vil det IMO. Man skal have godt styr på teknikken for at lave sådanne eksperimenter IMO.

Og jeg har beskrevet at den claviculære del af pectoralis aktiveres i højere grad ved incline bænkpres. Så der er forskel på de 2 øvelser :wink:

Jeg er udmærket klar over at der er forskel på udførelsen af de to nævnte øvelser... Spørgsmålet er om der er forskel på slutresultatet. Jeg vil hævde at forholdsmæssigt tungere alm. BP vil give ligeså meget masse ved clav. som forholdsmæssigt lettere inc. BP :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke nej, men i mange tilfælde vil det IMO. Man skal have godt styr på teknikken for at lave sådanne eksperimenter IMO.

Jeg er udmærket klar over at der er forskel på udførelsen af de to nævnte øvelser... Spørgsmålet er om der er forskel på slutresultatet. Jeg vil hævde at forholdsmæssigt tungere alm. BP vil give ligeså meget masse ved clav. som forholdsmæssigt lettere inc. BP :santa2:

Jeg er så uenig. I begge tilfælde :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Netop dette giver ikke mening... Mekanisk vil man altid aflaste en udtrættet muskel ved at gøre brug af friskere resourcer (fx skuldre og trisser i BP).

jf. ovenstående...

Og hvorfor mener du, at man vil det?

Normalt ville man selvf. tilråde at gøre det modsatte -nemlig at forsøge at "hive stangen over på midten". Tror ikke det er specielt smart ifht. skuldrenes positionering at presse hænderne imod hinanden... (her tænker jeg ikke direkte på aktivering af pecs men mere på skaderisiko) :xmas:

Grunden til at man blandt styrkeløftere ofte råder folk til, at "hive stangen over på midten" er at indvoldvere triceps mest muligt. Det gør det ofte muligt at flytte mere vægt, specielt hvis man løfter i trøje. Men såfremt det primære mål med, at træne bænkpres er muskelmasse på brystet er det ikke nødvendigvis et godt tip.

Jeg er udmærket klar over at der er forskel på udførelsen af de to nævnte øvelser... Spørgsmålet er om der er forskel på slutresultatet. Jeg vil hævde at forholdsmæssigt tungere alm. BP vil give ligeså meget masse ved clav. som forholdsmæssigt lettere inc. BP :santa2:

Her tror jeg så ikke, at det har nogen som helst betydning hvor meget vægt der bruges i den enkelte øvelse. Såfremt der feks køres op til en 5RM i incline vil det stresse de indvoldverede muskler lige så meget som en 5RM i flad bænk. Det vil blot være andre dele af muskulaturen der primært er blevet ramt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share