Koffein - hvordan påvirker det et vægttab ?


Lone16
 Share

Recommended Posts

Fra stofskifte-artiklen:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

Faktorer som har betydning for BMR er:

...

* Farmakologisk: Nikotin: Rygning øger stofskiftet med op til 5-10%. Dette skyldes hovedsageligt en øget stresspåvirkning på kroppen. Ved rygeophør falder stofskiftet til sit normale niveau. Koffein: Kaffe, te, cola og chokolade stimulerer stofskiftet, men i mindre grad end nikotin. Effekten aftager ved daglig indtagelse. Visse krydderier kan øge stofskiftet, såsom chili, der indeholder capsacain. Denne effekt er dog dårligt undersøgt. Lægemidler: meget farmaka kan påvirke stofskiftet.

Så effekten af koffein er mindre end 5% af BMR (dit stofskifte før der tages højde for aktivitetsniveau), formentlig noget mindre end de 5% og effekten er aftagende. Den gavnlige effekt det kan have må være at hvis du tager det inden træning, så vil du måske være lidt friskere til at give dig en tand ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Okay :)

Det er for jeg må indrømme jeg er en af de, der drikker alt for meget coca cola light. Men jeg syntes, at det virker som om mit vægttab fungerer bedre de dage jeg drikker cola, frem for dage hvor jeg fx. drikker vand.

Lyder det ikke helt tosset?

Det kan måske også bare være noget med væsken i min krop der forandreer sig ? For syntes man render på toilet konstant når jeg drikker cola, og det gør jeg ikke når jeg bare drikker vand.

Men - vil det sige cola light, - der jo indeholder koffein muligvis kan øge forbrændingen en lille bitte smule eller er det helt hen i skoven ?

Link to comment
Share on other sites

koffien er jo også let vanddrivende, og ja, som citeret har koffein en effekt på stofskiftet, om end lille og faldende med dagligt brug.

Tvivler noget på om du kan se eller mærke forskel på dit vægttab fra dag til dag, afhængigt af om du er "på" cola light eller ej :wink:

Så væsken i kroppen forandre sig ikke om sådan, men den vanddrivende effekt kan påvirke væskebalancen.

Link to comment
Share on other sites

Men - vil det så sige jeg godt kan fortsætte med at drikke cola light, selvom jeg er på kur ?

Energimæssigt er cola light ubetydeligt - 10kcal pr liter er det vist.

Og det skader i øvrigt ikke resultaterne i forbindelse med vægttab. Er du heldig øger det stofskiftet minimalt.

Når det er sagt, så skal det da også lige nævnes at cola, light eller ej, ikke er specielt fedt for dine tænder. Betydelige mængder hver dag kan på sigt godt ødelægge dine tænder. Det er dog ikke noget der forhindrer mig i at nyde min Cola light en gang imellem, men jeg prøver da at begrænse mig lidt :blush:

PS: Du virker meget usikker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det .. Nu har jeg da knap så dårlig samvittighed over til afhængighed til cole :4mewantfood:

Drikker det som regel med et sugerør, for at passe på bisserne.

Jeg arbejder i en grillbar, hvor jeg kan drikke alt det cola jeg vil fra automaten, og det er altså bare svært at holde sig fra, i sær nå man OGSÅ skal passe på med grillmaden, slik osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ganske enkelt - som overskriften siger;

Hvordan påvirker Koffein et vægttab ?

Kan det øge forbrændingen ?

Kan det sænke forbrændingen ?

Påvirker det humør, krop eller andet ?

Hilsen en lille spørgejørgen :P

:nissegrin: Glædelig jul, alle :)

:nissegrin:

Jeg ville holde igen med colaen hvis jeg var dig. De kunstige sødestoffer deri er stofskiftenedsættende, mere end hvad koffeinen kan nompensere for

Link to comment
Share on other sites

Når man kommer med udsagn som:

Sødemidler nedsætter stofskiftet eller Koffein nedsætter optagelsen af protein skla man kunne dokumentere dette.

En hurtig pubmed søgning vil ofte kunne afkræfte sådanne påstande.

Nej tv programmer og kulørte blade er IKKE troværdige kilder til sin viden..

En anden måde at af-/bekræfte sine idéer på er at søge på MOL.

F.eks. er sødemidler diskuteret til hudløshed. Man får hverken kræft, nedsat stofskifte, øget appetit, hjerneskader, ADD eller vorter på lilletåen af sødemidler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share