Forhindre hårtab


Leif Erikson
 Share

Recommended Posts

Hej :elvis:

Jeg er kommet i den alder hvor mange mænd begynder at tabe deres hår(20år), jeg er således begyndt at få ret høje tindinger. Jeg kan se på min far og min bror at jeg er genetisk disponeret for hårtab! Jeg kunne så vælge at acceptere som en naturlig udvikling, men jeg har det ret dårligt med at jeg mister mit hår! Mit hår betyder nok alligevel en del for mit selvværd..!

Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen andre, der har erfaringer med at hindre hårtab. Jeg har på netdoktor.dk læst om to produkter; Reganie og propecia(recept), jeg overvejer om jeg skal købe et af produkterne: http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/fakta/mandligthaartab.htm

Er der nogen der har erfaringer med nogle af disse produkter?

Eller kender til andre metoder for at forhindre hårtab? Eller måske ligefrem få ny hårvækst?

På forhånd tak

Hilsen Leif den (stadig) lykkelige :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgeligt et ubehageligt problem men du må opveje fordele overfor ulemper.

Midler som Propecia er ret dyre (omkring 500kr om måneden) og er for øvrigt et kraftigt medikament. Som du sikkert ved hæmmer det bl.a. udviklingen af testosteron til dets reel aktive form (dihydrotestosteron) ved at hæmme et centralt enzym (5-alfa-reduktase)- med andre ord er der forholdsvis store risici for at permanent brug af stoffet kan påvirke testosteronstofskiftet, bl.a. med nedsat libido, impotens og som mange herinde nok vil tage forholdsvis tungt, nedsat mulighed for at opnå testosterons positive virkninger i forbindelse med vækst og styrkefremgang.

Men det er selvfølgelig individuelt for den enkelte om det er bivirkninger der er værd at tage med, ironisk er det at det stof der overalt hos manden giver kraftig behåring får vedkommende til at tabe håret på hovedet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgeligt et ubehageligt problem men du må opveje fordele overfor ulemper.

Midler som Propecia er ret dyre (omkring 500kr om måneden) og er for øvrigt et kraftigt medikament. Som du sikkert ved hæmmer det bl.a. udviklingen af testosteron til dets reel aktive form (dihydrotestosteron) ved at hæmme et centralt enzym (5-alfa-reduktase)- med andre ord er der forholdsvis store risici for at permanent brug af stoffet kan påvirke testosteronstofskiftet, bl.a. med nedsat libido, impotens og som mange herinde nok vil tage forholdsvis tungt, nedsat mulighed for at opnå testosterons positive virkninger i forbindelse med vækst og styrkefremgang.

Men det er selvfølgelig individuelt for den enkelte om det er bivirkninger der er værd at tage med, ironisk er det at det stof der overalt hos manden giver kraftig behåring får vedkommende til at tabe håret på hovedet.

Er du sikker på dette? Mener du også det vil påvirke træningen?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=0&p=957540

Edited by 4817
Link to comment
Share on other sites

Statistisk set virker midlerne ikke på 100%, men det er altid et forsøg værd at prøve. Dit hårtab kan dog have andre årsager såsom stress, forkert kost og alt for hyppig hårvask. Her kan det være en idé at rette henvendelse til din læge, der kan sende dig til en dermatolog for en mere præcis årsag til dit hårtab. Du kan så tage den derfra.

Er selv tilhænger af shaver-løsningen, og retter en tak til Justin Timberlake og Nik for at gøre det populært.

Link to comment
Share on other sites

Statistisk set virker midlerne ikke på 100%, men det er altid et forsøg værd at prøve. Dit hårtab kan dog have andre årsager såsom stress, forkert kost og alt for hyppig hårvask. Her kan det være en idé at rette henvendelse til din læge, der kan sende dig til en dermatolog for en mere præcis årsag til dit hårtab. Du kan så tage den derfra.

Er selv tilhænger af shaver-løsningen, og retter en tak til Justin Timberlake og Nik for at gøre det populært.

Jeg har samme problem, skide irriterende når man godt vil have en trendy frisure :annoyed: :nissetunge:

Få fat i en hårolog (ja det hedder det) Der er vist en del i kbh og nordjyllands området. Sidste udvej er altid en hårtransplantation, der er garanteret at virke i 99% af tilfældene. Den er selvfølgelig dyr. Afhængig af mængden af hårtab, skal du nok regne med 10k-30k.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på dette? Mener du også det vil påvirke træningen?

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=0&p=957540

Indenfor fysiologien ses testosteron ofte som et slags forstadie til det biologisk meget mere aktive DHT. Testosteron omdannes gerne lokalt i det enkelte væv af alphareduktasen til DHT. Generelt er DHT's effekter mange gange kraftigere end testosterons i samme doser, når vi udelukkende snakker om de androgene effekter menes DHT dog kun at være godt 3 gange kraftigere end testosteron. Sagt på en anden måde skal dit testosteronniveau stige godt 300% hvis de androgene effekter skal bevares helt uden DHT - dog næppe så meget i realiteten da Propecia jo ikke hæmmer DHT 100%.

Havde ikke set tråden som du henviste til men det er jo et interessant studie Dines henviser til - umiddelbart er det dog lidt svært at overføre et forsøgn der er lavet på orchidectomerede rotter (med kunstige testosteron implantater) til mennesker med hårtab så hvis det var mig der skulle indtage DHT blokkere ville jeg nok på en eller anden måde afkræve bedre dokumentation - det er selvfølgelig smag og behag.

Ikke desto mindre er det korrekt at 5-alfa-reduktase aktiviteten i lige præcis muskelvæv er forholdsvis lav (sagt på en anden måde opnåes en stor del af de anabole effekter i muskelvæv af testosteron fremfor DHT så om det kan opveje DHT-blokkeres effekt på musklelvækst skal jeg ikke kunne sige (det er en mulighed i hvert fald) det ændrer dog ikke på at de androgene receptorer i alle andre vævstyper til hver en tid vil være kraftigt hæmmet ved kronisk finasterid-indtag.

Min pointe er sådan set mere at jeg nok, trods hårtab, ikke ville løbe de riscici der er forbundet med at indtage systemiske androgenblokkere, den undersøgelse Dines henviser til viser at der måske ikke, over kort tid, hos kastredede rotter er nogle katabolske bivirkninger (reelt siges der ikke noget direkte om de anabole virkninger) - for mig ville det bare ikke være nok til at indtage et sådan præparat - mere det der var pointen med mit oprindelige indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Dit indlæg gav mig flere spørgsmål:) Håber du er tålmodig og har lyst til at svare på dem, så godt du kan:)

Indenfor fysiologien ses testosteron ofte som et slags forstadie til det biologisk meget mere aktive DHT. Testosteron omdannes gerne lokalt i det enkelte væv af alphareduktasen til DHT. Generelt er DHT's effekter mange gange kraftigere end testosterons i samme doser, når vi udelukkende snakker om de androgene effekter menes DHT dog kun at være godt 3 gange kraftigere end testosteron. Sagt på en anden måde skal dit testosteronniveau stige godt 300% hvis de androgene effekter skal bevares helt uden DHT - dog næppe så meget i realiteten da Propecia jo ikke hæmmer DHT 100%.

Så har det nok en større virkning end som så.

Ikke desto mindre er det korrekt at 5-alfa-reduktase aktiviteten i lige præcis muskelvæv er forholdsvis lav (sagt på en anden måde opnåes en stor del af de anabole effekter i muskelvæv af testosteron fremfor DHT så om det kan opveje DHT-blokkeres effekt på musklelvækst skal jeg ikke kunne sige (det er en mulighed i hvert fald) det ændrer dog ikke på at de androgene receptorer i alle andre vævstyper til hver en tid vil være kraftigt hæmmet ved kronisk finasterid-indtag.

Det vi altså have betydelig betydning under vægttab at der indtages en DHT-blokker i form af finasterid?

Har du nogen forslag til hvor der findes brugbare videnskabelig forsøg indefor dette emne?

Tror jeg igen vil overveje om jeg forsat vil indtage finasterid, da der findes andre produkter på markedet som virker lokalt(sprøjtes på huden).

Link to comment
Share on other sites

Lev med at du taber håret. Medikamenter der modvirker det hæmmer også din produktion af teststerone. Og når alt kommer til alt er det testosterone der gør at du er en mand....

Faktisk øges testosteronproduktionen ved nedsatte niveauer af DHT.

Dit indlæg gav mig flere spørgsmål:) Håber du er tålmodig og har lyst til at svare på dem, så godt du kan:)

Så har det nok en større virkning end som så.

Det vi altså have betydelig betydning under vægttab at der indtages en DHT-blokker i form af finasterid?

Har du nogen forslag til hvor der findes brugbare videnskabelig forsøg indefor dette emne?

Tror jeg igen vil overveje om jeg forsat vil indtage finasterid, da der findes andre produkter på markedet som virker lokalt(sprøjtes på huden).

Uden at vide ret meget konkret viden om lige arveligt hårtab synes jeg umiddelbart regaine virker som et mere oplagt valg, som jeg har kunne læse mig til det kendes virkeeffekterne ikke 100% - men finasterid synes jeg alligevel er et ret drastisk valg for en forholdsvis ung person (det er jo også en livslang behandling).

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du spørger om i forbindelse med finasterid og et vægttab - når jeg snakker anabole effekter snakker jeg hovedsagligt bl.a. knogler og bindevæv og (sekundær) kropsbehåring. Det burde ikke umiddelbart påvirke et vægttab.

Med hensyn til artikler er pubmed.com som Dines også var inde på stedet det sker. Problemet er bare et pubmed.com er så fandens stort at det er ekstremt svært at finde de helt rigtige artikler og overskue dem - og ofte står det også i et svært læseligt sprog - men du kan prøve derinde. Du kan også prøve Cochrane der er lidt mindre i udstrækning - eventuelt spørge herinde hvis du er i tvivl om noget der står - men lettilgængeligt kan man ikke kalde det.

Anyway, snak med din læge om det - der er også andre genetiske årsager til hårtab end lige DHT's negative effekter på hårsækkene - det bør du udrededes for før du fortsætter den store brug med nogle af produkterne (i hvert fald virker finasterid kun på DHTs skadelige virkning på hårsækkene)

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et sted at grøn te teoretisk kan hjælpe på hårtabsproblemer, ved at det hæmmer et stof i kroppen til at omdanne sig til et andet (tror det er noget testosteron...). Det er også derfor Bryan Haycock (Mr.Hst) anbefaler at mænd IKKE drikker grøn the. Men så igen, en rigtig mand kunne vel ikke finde at starte på den slags alligevel.. :cool:

Prøv at søge på pubmed på green tea + hairloss

Hvis du ikke finder noget, så skriv, så skal jeg se om jeg selv kan grave det frem igen.

Ps: om det virker i praksis, har jeg minus anelse om...

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke propecia der stod lidt om på TTV her forleden - om at det skulle være kræftfremkaldende? (hvad er efterhånden ikke det - eller hormonforstyrrende :crazy: )

Min papfar prøvede regine på et tidspunkt i en ret forebyggende fase. Det hjalp da lidt men det var vist ikke pengene værd - i hvert fald holdt han op med et ret hurtigt "tilbagefald" af den smule der var vundet til følge.

Meget bedre effekt fik min morfar efter en kur kemo - det var faktisk ret vildt så meget hår han fik på hovedet. Indtil næste kur, så var det selvfølgelig sket med det.

I øvrigt er det din mors familie du skal se på da det er fra hendes side hårtabtsgenerne nedarves.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er det din mors familie du skal se på da det er fra hendes side hårtabtsgenerne nedarves.

Så vidt jeg ved, har forskerne ændret det til at det er et crap-shot mellem din mors og fars side. Har læst det flere steder.. (så derfor må det jo være rigtigt.. :santa2: )

Men hvis en hårtransplantation kan erhverves for en 15.000 kr, så er det vel ikke så galt. Så er det bare med at komme igang med at spare op, hvis man skulle have det problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 17 og har allerede tabt meget af mit hår. Man må bare lære at leve med det. Næste gang jeg skal klippes bliver det med trimmeren, og sådan bliver det nok resten af mit liv :crazy:

Det er vel dumt bare at acceptere tingenes gang, især nu hvor der findes flere alternativer.

Link to comment
Share on other sites

These results demonstrate that T therapy in older men with low serum T improves physical performance and strength over 36 months, when administered alone or when combined with F, and suggest that high serum levels of dihydrotestosterone are not essential for these beneficial effects of T in men.

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/abstract/90/3/1502

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share