12 år - 153 høj - 70 kg


algernon
 Share

Recommended Posts

info:

Køn: Dreng

Alder: 12 år

Højde: 153 cm

Vægt: 70 kg

mål: Vægttab

Jeg har lavet en kostplan med vægttab som formålet - Håber nogle af I mere erfarne inden for kostplaner og vægttab vil komme med kommentare dertil :)

Morgen: 2 rugbrød + 1 glas juice evt. ca 260 kcal

Fomiddag: frugt + gerne vand ca 50 kcal

Middag: 2 rugbrød + gerne vand ca 220 kcal

EFtermiddag kl 15-16: 3 rugbrød + frugt + saft eller vand . ca 370 kcal

Aftens mad: én portion - ét stykke kød + mælk - ca. 450 kcal

Aften kl 20: 2 rugbrød + vand ca 220 kcal

Før seng: Frugt + 3 rugbrød + vand ca 340 kcal

Ialt giver det et dagligt indtag på ca. 1910 kcal.

(Har sådan nogenlunde taget højde for pålæggets kalorie indhold)

Er det en varieret nok kostplan? Er den for hård at starte ud med, nu jeg kommer fra helt andre spisevaner? Er den nærrende nok?

Udover dette bliver der ca. 3 gange motion pr. uge i form af løb, cykling, rulleskøjte osv.

Alle former for kommentare modtages med stor interesse :xmas:

Edited by algernon
Link to comment
Share on other sites

info:

Køn: Dreng

Alder: 12 år

Højde: 153 cm

Vægt: 70 kg

mål: Vægttab

Jeg har lavet en kostplan med vægttab som formålet - Håber nogle af I mere erfarne inden for kostplaner og vægttab vil komme med kommentare dertil :)

Morgen: 2 rugbrød + 1 glas juice evt. ca 260 kcal

Fomiddag: frugt + gerne vand ca 50 kcal

Middag: 2 rugbrød + gerne vand ca 220 kcal

EFtermiddag kl 15-16: 3 rugbrød + frugt + saft eller vand . ca 370 kcal

Aftens mad: én portion - ét stykke kød + mælk - ca. 450 kcal

Aften kl 20: 2 rugbrød + vand ca 220 kcal

Før seng: Frugt + 3 rugbrød + vand ca 340 kcal

Ialt giver det et dagligt indtag på ca. 1910 kcal.

(Har sådan nogenlunde taget højde for pålæggets kalorie indhold)

Er det en varieret nok kostplan? Er den for hård at starte ud med, nu han kommer fra helt andre spisevaner? Er den nærrende nok?

Udover dette bliver der ca. 3 gange motion pr. uge i form af løb, cykling, rulleskøjte osv.

Alle former for kommentare modtages med stor interesse :xmas:

Vil først sige, at du ikke bør gå så meget op i kcal'erne til mindste detalje. Når det så er sagt ser planen nogen lunde fornuftig ud, men lidt ensformig og måske for lidt protein. Vil mene at du ikke skal spise mindst to timer før du går i seng, da du om natten ikke har så meget brug for maden, men hvis du er sulten, så sørg for at få mere protein (magert kød, youghurt, hytteost osv.) end kulhydrat (brød, sukker). Hvis du vil tabe dig, må du helst ikke tabe dig mere end 1/2-1kg om ugen.

Held og lykke, og glem alt om at tælle kcal, men spis fornuftigt :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er smart at supplere rygbrødsmadderne med grønsager som gnavegrønt, fx. friske gulerødder, agurk, peberfrugt eller selleri, grønsager indeholder mange vitaminer som er vigtige for kroppen og oveni det fylder i maven. Ydremere selvom vi er i en kulhydrat-fy tid, så er det vigtigt for et barn at få kulhydrat til hjernen, hjerne kan ikke uden... overdriv blot ikke.

Link to comment
Share on other sites

Overså lige at du havde skrevet saft ind i mellem... saft indeholder en masse sukker, så længe der er sukker i blodet vil der ikke ske nedbrydning af fedtvæv, derudover er sukker jo også skidt for tænderne... evt. kunne saften byttes det ud med mælk. Når man ønsker at tabe sig er det vigtig man får kalk (kan ikke lige huske hvorfor, men der er noget om det) derudover er det også vigtigt for et barn under opvækst at styrke knoglerne, især også når han nu er så tung.

Link to comment
Share on other sites

Som der også bliver sagt, synes jeg ikke du skal gå så meget op kalorier.

Om kostplan er godt skal jeg ikke kunne sige, men jeg TROR det må være et mareridt at skulle spise efter en plan. Det er bare min holdning.

Jeg tabte mig meget, bare ved at dyrke ekstra meget motion og spise sundt "efter mit eget hovede". Dette resulterede i et tab på cirka 13 kg fra midt Juli til slut november.

Edited by chp!
Link to comment
Share on other sites

Du er 12 år gammel og din vækstspurt er ikke sat ind endnu. Du har måske nogen ekstra kg på kroppen lige nu som du ikke er glad for. Men når du først begynder at vokse (opad) har kroppen brug for den ekstra energi og den vil helt naturligt tage af de ekstra kg.

Jeg ville måske ikke bekymre mig så meget endnu om ekstra kg. Din krop er stadig igang med at udvikle sig og bliver du ved med at kigge på hvad vægten siger, glemmer du måske at kigge på hvad du ser i spejlet. Det er godt at se at du bekymrer dig om hvad du spiser og din plan ser nogenlunde fornuftig ud. Som tidligere skrevet vil for meget sukker hæmme/ nedsætte din fedtforbrænding. Så undgå for meget af det.

Din kost består hovedsagligt af rugbrød. Der er næsten ikke noget frugt eller grønt i din plan. Spis en omgang salat til din frokost og din aftensmad.

Og så kom igang med at dyrke noget motion!! Især i din alder er det vigtigt at være fysisk (og socialt) aktiv. Det styrker knogler og led og hjælper på motorikken (som kan være et problem når man pludselig vokser 10 cm på et år). Find en sportsgren eller 2 som du synes er interessant og brug energien på dem.

Link to comment
Share on other sites

saft indeholder en masse sukker, så længe der er sukker i blodet vil der ikke ske nedbrydning af fedtvæv, derudover er sukker jo også skidt for tænderne

Forkert - der sker en kontinuerlig fedtforbrænding dagen igennem, uafhængigt af blodsukker niveauer (groft sagt).

Ellers er jeg enig med Mr Freeze.

Du er blot 12 år, inden for de næste 5 år, vil du formentlig vokse 20-30 cm. Det kræver altså en ordentlig omgang energi. Begynd at dyrke regelmæssig motion i stedet, og tænk ikke så meget over kosten. Spis når du er sulten, og undgå at gå slik/chips/junk amok - dog ingen grund til helt at fratage sig selv disse fornøjelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share