Hjælp til svømning.


Danielsson
 Share

Recommended Posts

Hey jeg begynder snart til svøming, i den anledning kunne jeg godt tænke mig at få nogen fif til teknikken. Jeg er ikke helt idiot til at svømme, men jeg kunne sagtens blive bedre. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at i som sagt kunne give nogen fif til specielt crawl. Og jeg vil også gerne høre om det er fuldstændigt åndsvagt at bruge finner en gang i mellem? Hvad er fordele og ulemper med finner? Ville det være åndsvagt at bruge finner på en 25 bane?

Link to comment
Share on other sites

Taget fra de norske frømænd

Svømming

Uke 1: Svøm kontinuerlig i 15 minutter 3 økter/dager

Uke 2: Svøm kontinuerlig i 15 minutter 3 økter/dager

Uke 3: Svøm kontinuerlig i 20 minutter 3 økter/dager

Uke 4: Svøm kontinuerlig i 20 minutter 3 økter/dager

Uke 5: Svøm kontinuerlig i 25 minutter 3 økter/dager

Uke 6: Svøm kontinuerlig i 25 minutter 3 økter/dager

Uke 7: Svøm kontinuerlig i 30 minutter 3 økter/dager

Uke 8: Svøm kontinuerlig i 30 minutter 3 økter/dager

Uke 9: Svøm kontinuerlig i 35 minutter 3 økter/dager

Svømming er ikke bading! Ha alltid et mål for den svømmeøkten du skal utføre. Veksle mellom brystsvømming og crawl etter en plan og ikke tilfeldig. Dersom du har enkel tilgang på basseng, svøm så ofte som mulig. Øv opp teknikken for crawl og tren på pusting til begge sider. I uke 7 skal du kunne svømme 400 meter under 10 minutter. Forsøk å svømme 50 meter crawl på 1 minutt eller bedre.

Svømming (minimum 2 dager i uken)

Uke 10: svøm kontinuerlig i 35 minutter

Uke 11: svøm kontinuerlig i 35 minutter

Uke 12: svøm kontinuerlig i 45 minutter

Uke 13: svøm kontinuerlig i 45 minutter

Uke 14: svøm kontinuerlig i 60 minutter

Uke 15: svøm kontinuerlig i 75 minutter

Variasjon

Det er absolutt å anbefale at du også svømmer (crawl) med finner (svømmeføtter). Når du tar disse i bruk, varier svømmingen med 1000 m med finner og 1000 m uten. Dette vil redusere muligheten for belastningsskader i ankel- og leggpartiet.

Grundlæggende svømmetips til crawl:

Hold din krop så højt i vandet som muligt. Pas på din numse ikke synker mod bunden.

Sæt din arme i vandet ud foran skuldererne og ikke i foran hovedet.

Vandlinien skal ligge i din pande.

Kig fremad og ikke lodret ned på bunden. Kig på dine armtag og bunden ca. 5 meter fremme.

Træk vejret til siden pr. hver 3. armtag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nemlig Augustinus.

Ville bae lige tilføje at til lange distancer/intervaller er det godt at få noget glid på. Øv dig fra starten i lange armtag og brug bare benene til at holde kroppen oppe med, altså ikke bruge dem som ved en sprint (som er 6 benspark pr. armtag). Men de skal selvfølgelig stadig trænes ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Nogle tips jeg fik af min svømmetræner jeg er ved at lære.

Bryst: Hvordan det skal udføres i kronologisk rækkefølge

1. Hænder samlet

2. Ud i skulderstilling

3. Skub til med bøjede arme så jeg tar dobbeltag.

4. Ikke længere sving end til hoften.

5. Hænder tæt ind til kroppen op langs maven og brystet.

6. Bruge halsen og nærmest bøje hovedet tilbage så hænderne kommer op til overfladen og bliver strakt ud over vandet.

7. Hænder ud i strækt og samlet igen.

- (Ben skal "rotere" og være samlet)

Crawl:

1. Bruge skulderne! Skulderen helt op til øret ved armtag.

2. Skub med håndfladen på tværs af vandet ind under bryst og derfra ned til låret.

3. Hånden op langs siden af kroppen så tæt som muligt og ud i strakt igen. Hånden skal ramme vandet med tommelfingeren først.

4. Op og trække vejret ved hver 3. armtag, skiftevis højre og venstre. <- vigtigt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ER faktisk, i modsætning til Danielsson, en komplet idiot til crawl-svømning, men er lige begyndt at svømme for at lære det. Jeg har nu været der fire gange, og der er da sket lidt forbedringer, men absolut største forhindring er, at vejrtrækningen kører ad lort til... De første 25 meter kører det nogenlunde, men allerede i løbet af de næste 25 får jeg seriøst besvær med at få luft nok, og derfor ryger teknikken fuldstændig overbors, og jeg tvinges til at holde pause...

Så hvad kan man konkret gøre for at få styr på den satans vejrtrækning..? Jeg er naturligvis klar over, at jeg skal puste ud under vandet, så jeg er parat til at suge, når munden kommer ovenvande, men øjensynligt gør jeg det ikke godt nok. Foreslag til øvelser/teknikker modtages med kyshånd...

Desuden kan mine arme, mod slutningen af en times svømning med nødvendige pauser, syre totalt til i løbet af bare 50 meter. Er det normalt med crawl? Jeg har aldrig oplevet noget lignende under tidligere tiders brystsvømning, hvor jeg uden problemer (eller pauser) svømmede 2000 meter...

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer,

Jeg er nået der til i min crawl træning hvor jeg godt kunne tænke mig at lære at lave nogle ordentlige vendinger. Det er lidt irriterende at ens 'flow' bliver brudt hver gang man har svømmet en bane.

Er der en der kender et link til nogle illustrationer af hvordan en vending bør udføres??

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Martin A - jeg tror det er meget normalt at man oplever Crawl som MEGET hårdere en fx brystsvømning. Sådan oplevede jeg det i hvert fald da jeg begyndte at svømme regelmæssigt. Men bare rolig, det bliver bedre. (har jeg hørt :bigsmile: )

Muggel - det er slet ikke så svært endda (selvom det tapper mig fuldkommen for luft da jeg er en idiot til det). Men du laver en "koldbøtte" og twister så du vender rigtigt, og så er det "bare" at sparke fra :tongue: Fandt en video hvor det vises: http://www.online1966.com/includes/tng/pub...592991587793ce0

håber det hjalp :-)

Link to comment
Share on other sites

link der måske måske virker ellers online1966.com og find videoen. Lige hvad jeg manglede.

Crawl. Jeg kan levende genkende beskrivelsen fra mig selv, når man ligger der og er ved at gå helt ned fordi man ikke får luft nok. Det er et overgangsfænomen og vil forsvinde med træningen. Tag 50m crawl og så 50m crawl. Når det begynder at køre sætter du farten op og efter lidt tid kan du sætte distancen op til 100m crawl og 50m bryst. Sådan øger du hele tiden mængden af crawl indtil du kan svømme den ønskede distance. Da jeg startede kunne jeg tage de 2000m bryst og når jeg svmmede crawl var det med to armtag og vejrtrækning til en side. Nu kan jeg svømme med 3 armtag og skiftevis vejrtrækning 1800m crawl med 200m bryst placeret strategisk og svømme 500m crawl i et stræk. Jeg fusker lidt med 5 armtag, fartleg og rigtige vendinger, da presset skal holdes.

Det er en bitch, men det er kun et spørgsmål om træning. :innocent:

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Hey..

Er godt råd fra en tidligere konkurrencesvømmer nu svømmetræner af konkurrencesvømmere.

Hvis crawl svømmes korrekt, er det den mest økonomiske svømmestil. Derfør bør ens arme ikke være syret totalt til efter 1 time.

Den bedste måde at lære at svømme ordentligt på, er ved at opsøge en svømmetræner. Langt de fleste svømmeklubber har motionshold med kvalificerede trænere. Klubbernes masters-hold kan også være en mulighed. (pas på bedstemor-svømnings-motionshold)

Skal jeg give et par gode råd til at svømme crawl skal det være at have en god rotation af kroppen. Skulder og hofte skal følges ad. Har man en god rotation, kommer armene bedre fri af vandet, og får bedre fat under vandet. Derudover giver rotationen også gode forudsætninger for at tage en ånding lige over overerfladen.

Siden www.online1666.dk indeholder videoer af de bedste svømmere i verden, samt en snas af de bedste fra DK. Jeg er glad for at se, at siden bliver brugt, da det er mig, der har stillet videomateriale til rådighed.

Find en svømmeklub nær dig på www.swim.dk

/Dennis Arreborg

Haderslev Svømmeklub

Link to comment
Share on other sites

Nogen der kan uddybe hvorfor det lige er så vigtigt med vejrtrækning pr. hver 3. armtag?

Personligt svømmer jeg 1000 meter crawl på 23 min. uden de store vanskeligheder med vejrtrækning ved hver 2. armtag. Dette falder mig helt naturligt ind.

Ved sprint kan det da iøvrigt næppe være en fordel at trække vejret ved hver 3. armtag, oder was?

Link to comment
Share on other sites

Nogen der kan uddybe hvorfor det lige er så vigtigt med vejrtrækning pr. hver 3. armtag?

Personligt svømmer jeg 1000 meter crawl på 23 min. uden de store vanskeligheder med vejrtrækning ved hver 2. armtag. Dette falder mig helt naturligt ind.

Ved sprint kan det da iøvrigt næppe være en fordel at trække vejret ved hver 3. armtag, oder was?

Vejrtrækning på hver 3. armtag gør at det er lettere at få samme rotaion til begge sider.

Ofte ser man (begynder-) svømmere som næsten ikke får skulderen, i den side hvor de trækker vejret, ned i vandet.

Ved sprint trækker du ikke vejret!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du svømmer meget crawl med vejrtrækning til den samme side, vil din svømning have tendens til at blive skæv.

Vejrtrækning hver 3. (eller hver 5.) kommer hurtigt til at være naturligt, efter noget træning.

Og som før sagt, er der ingen grund til at trække vejret i en sprint, da det ødelægger rytmen.

Link to comment
Share on other sites

Hey..

Er godt råd fra en tidligere konkurrencesvømmer nu svømmetræner af konkurrencesvømmere.

Hvis crawl svømmes korrekt, er det den mest økonomiske svømmestil. Derfør bør ens arme ikke være syret totalt til efter 1 time.

Den bedste måde at lære at svømme ordentligt på, er ved at opsøge en svømmetræner. Langt de fleste svømmeklubber har motionshold med kvalificerede trænere. Klubbernes masters-hold kan også være en mulighed. (pas på bedstemor-svømnings-motionshold)

Skal jeg give et par gode råd til at svømme crawl skal det være at have en god rotation af kroppen. Skulder og hofte skal følges ad. Har man en god rotation, kommer armene bedre fri af vandet, og får bedre fat under vandet. Derudover giver rotationen også gode forudsætninger for at tage en ånding lige over overerfladen.

Siden www.online1666.dk indeholder videoer af de bedste svømmere i verden, samt en snas af de bedste fra DK. Jeg er glad for at se, at siden bliver brugt, da det er mig, der har stillet videomateriale til rådighed.

Find en svømmeklub nær dig på www.swim.dk

/Dennis Arreborg

Haderslev Svømmeklub

Jeg kan ikke få dit link til at virke. Ville ellers meget gerne se de videoer.

Link to comment
Share on other sites

Den bedste måde at lære at svømme ordentligt på, er ved at opsøge en svømmetræner. Langt de fleste svømmeklubber har motionshold med kvalificerede trænere. Klubbernes masters-hold kan også være en mulighed. (pas på bedstemor-svømnings-motionshold)

Skal jeg give et par gode råd til at svømme crawl skal det være at have en god rotation af kroppen. Skulder og hofte skal følges ad. Har man en god rotation, kommer armene bedre fri af vandet, og får bedre fat under vandet. Derudover giver rotationen også gode forudsætninger for at tage en ånding lige over overerfladen.

Siden www.online1666.dk indeholder videoer af de bedste svømmere i verden, samt en snas af de bedste fra DK. Jeg er glad for at se, at siden bliver brugt, da det er mig, der har stillet videomateriale til rådighed.

Find en svømmeklub nær dig på www.swim.dk

/Dennis Arreborg

Haderslev Svømmeklub

Jeg og mine kammerater er faktisk blevet bondefanget lidt angående det med undervisning. Vi bad specifikt om crawlundervisning og fik at vide, at vi bare skulle tilmelde os et hvilket som helst motionshold, da alle der ville få individuel guidning. Det viste sig så, at der ikke var andre tilstede end en stor knægt ansat som livredder, og han har ikke været behjælpelig overhovedet. Derfor har vi været overladt til os selv, men diverse råd fra folk har hjulpet, og fremgangen er tydelig...

Link to comment
Share on other sites

Nogen der kan uddybe hvorfor det lige er så vigtigt med vejrtrækning pr. hver 3. armtag?

Personligt svømmer jeg 1000 meter crawl på 23 min. uden de store vanskeligheder med vejrtrækning ved hver 2. armtag. Dette falder mig helt naturligt ind.

Ved sprint kan det da iøvrigt næppe være en fordel at trække vejret ved hver 3. armtag, oder was?

Jeg har svømmet siden jeg var så lille at jeg ikke kan huske hvornår jeg startede. Tror min mor (der også har svømmet) har kastet mig i bassinet fra jeg var ret lille. Kan vist huske min første "hold-time" lige omkring 6-års alderen.

Jeg har igennem hele min karriere været en øgle til at trække vejret på et ulige antal armtag til træning. For det meste hver 2. armtag og ellers hver 4. Altid til højre. Tror det er fordi min højre side er langt bedre motorisk end min venstre.

Det har så påvirket muskulaturen omkring rygsøjlen og derfor rygsøjlens udvikling. Som følge deraf har jeg idag skæv ryg (mod venstre side), for meget svaj i ryggen (skyldes også hypermobilitet) og forskudte hofter i højden (højre side højere end venstre). For ca. 1½ måned siden var jeg tæt på at få en diskusprolaps under styrketræning.

Derfor: Træk vejret til begge sider. Din rytme og teknik bliver også væsentligt (!) bedre af det!

Sprint: Drop vejrtrækningen som udgangspunkt. Allerhøjest 3 stykker på en 50 meter. Det tager tid og kræfter at trække vejret. På længere distancer end 50 meter (100m) skal der selvfølgeligt trækkes lidt mere luft. Men hold det på et minimum. Alt over 100m (200m+) er sub-sprint og man skal følgende finde den rytme der giver den mindste vejrtrækning og som samtidigt er lettest for dig.

Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svømmet siden jeg var så lille at jeg ikke kan huske hvornår jeg startede. Tror min mor (der også har svømmet) har kastet mig i bassinet fra jeg var ret lille. Kan vist huske min første "hold-time" lige omkring 6-års alderen.

Jeg har igennem hele min karriere været en øgle til at trække vejret på et ulige antal armtag til træning. For det meste hver 2. armtag og ellers hver 4. Altid til højre. Tror det er fordi min højre side er langt bedre motorisk end min venstre.

Det har så påvirket muskulaturen omkring rygsøjlen og derfor rygsøjlens udvikling. Som følge deraf har jeg idag skæv ryg (mod venstre side), for meget svaj i ryggen (skyldes også hypermobilitet) og forskudte hofter i højden (højre side højere end venstre). For ca. 1½ måned siden var jeg tæt på at få en diskusprolaps under styrketræning.

Derfor: Træk vejret til begge sider. Din rytme og teknik bliver også væsentligt (!) bedre af det!

Sprint: Drop vejrtrækningen som udgangspunkt. Allerhøjest 3 stykker på en 50 meter. Det tager tid og kræfter at trække vejret. På længere distancer end 50 meter (100m) skal der selvfølgeligt trækkes lidt mere luft. Men hold det på et minimum. Alt over 100m (200m+) er sub-sprint og man skal følgende finde den rytme der giver den mindste vejrtrækning og som samtidigt er lettest for dig.

Håber du kan bruge det.

Jo tak. fin beskrivelse. Så blev jeg det klogere, specielt mht. sprint.

Link to comment
Share on other sites

Er også selv lige begyndt at svømme for et par måneder siden, som et suppliment til styrketræningen og kan tydeligt nikke genkende til de problemer folk nævner herinde hos mig selv. kan sagtens svømme 1500-2000 m brystsvømning er intet problem, men så snart jeg svømmer crawl bliver det max til 50 m også er jeg helt færdig.

Jeg ved selvfølgelig godt det helt sikkert er min elendige vejrtrækning der er skyld i det, men har samtidigt også en følelse af at det er mine arme der laver alt arbejdet og der egentligt overhovedet ikke er gang i mine ben andet end en smugle spætten? er det normalt eller skal der arbejdes på bentagene, så der bliver en mere lige fordeling på hvor arbejdet primært skal foregå?

Link to comment
Share on other sites

Hey jeg begynder snart til svøming, i den anledning kunne jeg godt tænke mig at få nogen fif til teknikken. Jeg er ikke helt idiot til at svømme, men jeg kunne sagtens blive bedre. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at i som sagt kunne give nogen fif til specielt crawl. Og jeg vil også gerne høre om det er fuldstændigt åndsvagt at bruge finner en gang i mellem? Hvad er fordele og ulemper med finner? Ville det være åndsvagt at bruge finner på en 25 bane?

Hej Danielsson...

Jeg har selv svømmet i 4 år, og stoppede ved starten på konkurrence-plan.. men..

Mht at bruge finner, er jeg selv personligt modstander af det, da det tit giver en fornemmelse af at det (crawl) jo bar går som en leg... problemet jeg selv har oplevet er at når du tager finnerne af igen, føles de som om du ingen vegne kommer.. den eneste fordel jeg kunne se ved finner, er at man ikke skal koncentrere sig om benene og kan bedre øve teknikken med arme og vejrtrækning.. men personligt vil jeg sige du skal droppe finnerne og ja det vil være uden nytte at bruge dem til en 25 bane...

Link to comment
Share on other sites

Lige et par supplerende råd fra en tidligere konkurrence svømmer og nuværende underviser:

Helt grundlæggende for at kunne mestre crawl skal du have tjek på balancen i vandet. Det gælder om at spænde i maven hele tiden og få kontrol over balancen så du kan bruge din arme og ben til fremdrift.

Dette kan trænes ved flyde øvelser og balance ved at sidde og stå på en plade.

Rotationen som nævnes meget, kan trænes ved rygcrawl hvor skulderen kommer op over vandet samtidig med at hoften er roteret til samme side.

Vejrtrækningen er jeg lidt uenig med jer i. Det gælder om at puste luften jævnt ud under vandet og når du ikke har mere trækker du bare vejret til den ene side.

Helt i starten kan det være nødvendigt ved hvert armtag.

Lig ikke og tæl!

Jeg har altid trukket vejret hver 4. og har ikke været noget problem.

Det gælder om at have den gode rotation så er det lige meget om du trækker vejret til den samme side.

Hvis du efter træningen føler smerte i nakken skal du overveje hver 3. for at undgå de problemer christianspoer har haft.

Hvis du svømmer længere distancer, så skru ned for tempoet i ben sparket da de store muskelgrupper i benene forbruger rigtig meget ilt.

Svømmefødder, har den fordel at de tvinger dig til at strække vristen som er vigtig i crawl, derfor kan de være gode i små mænger en gang imellem.

Vendingen, hvis det er selv kolbøtten der er problemet så her er par tips:

Pres hovedet ned mod benene og krøl dig sammen.

Træk armene op mod hovedet med håndfladerne op ad.

Start med at træne kolbøtten og den efterfølgende orientering i vandet ved at sætte af fra kanten og lav kolbøtten mens du har fart på.

Dernæst kan du træne rigtig vending, hvor du bare kommer ud på ryggen.

Til sidst den rigtige i langsom tempo hvor du kommer ind til vægen, fødderne rammer muren og du roterer så du kommer ud på maven.

Kousgaard: Ja ben sparket er meget vigtigt. Du kan træne dem ved at ligge på ryggen og holde en plade i dine hænder ned over benene. Så undgår du at få knæene over vandet (cykel ben) Start bevægelsen fra hoften.

Mit bedste råd: Lær at slappe af de rigtige steder! Slap af i armene over vandet – der skaber de alligevel ikke fremdrift. Slap af i den første del af arm taget under vandet – hvis du trykker til der presser du kroppen op ad og ikke frem.

Håber disse råd kan hjælpe lidt.

Jeg vil helt klart også anbefale at I melder jer ind I en svømmeklub hvor træneren kan hjælpe med lige præcis jeres problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share