"Hoppe" på spinningscyklen


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Kan det virkelig passe, at når man står op på en spinningscykel, og "hopper" at det så kan skade knæene? Fik at vide man ikke måtte bevære ryggen. Synes jeg har læst et sted herinde, at det var noget komplet vås, og at det faktisk var vigtigt at ryggen ikke var "låst" fast. Er det rigtigt?

"Hopper"?

Link to comment
Share on other sites

Hopper = bevæger sig med ryggen, når man står op.

Det synes åbenbart at være en universel sandhed at overkroppen skal være bomstille ved spinning... det siger de fleste instruktører i hvert fald under timerne. Jeg køber personligt ikke helt postulatet, men det er selvfølgelig en god ide ikke rokke/hoppe alt for meget i cyklen under træningen - stående såvel som siddende.

Mht. til at beskytte knæene under spinning så er det - efter min mening - mere vigtigt at du ikke står op og sprinter med knaldhøj kadence uden modstand på cyklen. Det balaster knæene uhensigtsmæssigt meget. Skal du absolut give den gas stående, så er det bedre at skrue op for modstanden og lidt ned for kadencen.

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig passe, at når man står op på en spinningscykel, og "hopper" at det så kan skade knæene? Fik at vide man ikke måtte bevære ryggen. Synes jeg har læst et sted herinde, at det var noget komplet vås, og at det faktisk var vigtigt at ryggen ikke var "låst" fast. Er det rigtigt?

Njarh.. der skal nok meget til for at knæene ligefrem bliver skadet af selve hopperiet.. Selvfølgelig; hvis man træder en rigtigt tung pedal og lader hele kropsvægten kaste sig ned på knæet, der ikke har nogen mulighed for andet end at give efter, så må det nogenlunde svare til at løbe på asfalt (der jo heller ikke giver efter for trykket), men så er det vel heller ikke værre...

Til gengæld er det rigtigt skidt at hoppe når det gælder "den gode stil". Og her refererer jeg i hvert fald tit til, at det er forkert udnyttelse af kræfterne, at stå og hoppe op og ned når man spinner. Jeg er selvfølgelig præget af at komme fra udendørs-cykling-miljøet hvor hopning jo ganske enkelt er spild af god energi, fordi det ikke driver cyklen fremad at man bevæger sig op og ned (dels pga den øgede vindmodstand, dels fordi hopperiet medfører træk og skub i styret, hvilket bliver til energi i forhjulet, hvilket bliver omsat til varmeenergi i dækket/asfalten, og det kan vi ikke bruge til noget).

I spinning er vi selvfølgelig ligeglade om vi får drevet cyklen fremad. Her er det min personlige overbevisning at hvis man hopper, så mister man en del af formålet ved at være til spinning.

For mig er formålet at forbedre sin kondition. Hvis man bruger sine kræfter på at hoppe op og ned, er det ikke så meget de store muskler i lår, lægge og ryg man bruger, og så går der en masse god energi til spilde, der kunne have været bedre investeret i disse store muskler. Hvis man i stedet holdt overkroppen forholdsvis stille (bortset fra en konstant skiften i position hen over det ben der skal trædes nedad), ville man bedre kunne dedikere kræfterne til at presse/trække optimalt, og dermed optimere resultatet af træningslektionen.

Jeg skal da også referere til en meget inspirerende efteruddannelses-workshop jeg var på, ved Brian Overkær (www.spinning-online.dk), hvor han netop omkring hoppebevægelsen understregede, at han mener det er optimalt at lave et hop i hvert tråd - vel at mærke et lille ét, der flytter balancen hen over den pedal man skal til at træde ned. Brian visualiserede det for os ved at minde os om, at når man cykler udendørs, vipper man cyklen for hvert tråd. Det gør en spinning-cykel ikke. Derfor flytter vi os i stedet..

Min holdning er i overensstemmelse med dét, Brian præsenterede, nemlig at den eneste bevægelse der skal foregå, er en flytning hen over pedalen. Hovedet skal principielt være i ro, ligesom skuldre, arme og brystkasse, men det er af hensyn til energioverførslen til de store muskler, frem for "overflødig" energi ud i "forhjulet". Ikke fordi det er specielt skadeligt for knæene...

Håber, mit input bidrog til noget fornuftigt :-)

Link to comment
Share on other sites

Det synes åbenbart at være en universel sandhed at overkroppen skal være bomstille ved spinning... det siger de fleste instruktører i hvert fald under timerne. Jeg køber personligt ikke helt postulatet, men det er selvfølgelig en god ide ikke rokke/hoppe alt for meget i cyklen under træningen - stående såvel som siddende.

Mht. til at beskytte knæene under spinning så er det - efter min mening - mere vigtigt at du ikke står op og sprinter med knaldhøj kadence uden modstand på cyklen. Det balaster knæene uhensigtsmæssigt meget. Skal du absolut give den gas stående, så er det bedre at skrue op for modstanden og lidt ned for kadencen.

Helt enig omkring dét med den knaldhøje kadence stående... Gi' den gaz i stedet!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Njarh.. der skal nok meget til for at knæene ligefrem bliver skadet af selve hopperiet.. Selvfølgelig; hvis man træder en rigtigt tung pedal og lader hele kropsvægten kaste sig ned på knæet, der ikke har nogen mulighed for andet end at give efter, så må det nogenlunde svare til at løbe på asfalt (der jo heller ikke giver efter for trykket), men så er det vel heller ikke værre...

Til gengæld er det rigtigt skidt at hoppe når det gælder "den gode stil". Og her refererer jeg i hvert fald tit til, at det er forkert udnyttelse af kræfterne, at stå og hoppe op og ned når man spinner.

Min holdning er i overensstemmelse med dét, Brian præsenterede, nemlig at den eneste bevægelse der skal foregå, er en flytning hen over pedalen. Hovedet skal principielt være i ro, ligesom skuldre, arme og brystkasse, men det er af hensyn til energioverførslen til de store muskler, frem for "overflødig" energi ud i "forhjulet". Ikke fordi det er specielt skadeligt for knæene...

Håber, mit input bidrog til noget fornuftigt :-)

Tak for svaret. Kan godt se det er forkert udnyttelse af energien. Nu er det jo heller ikke fordi jeg ligefrem kaster mig ned på pedalen ved tung belastning. Men hvis man en lidt dårlig dag og bare skal igennem timen, så kan man vel selv bestemme ens stil på cyklen uden at instruktøren skal lege blande sig - endda med noget som ikke er 100% korrekt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Kan godt se det er forkert udnyttelse af energien. Nu er det jo heller ikke fordi jeg ligefrem kaster mig ned på pedalen ved tung belastning. Men hvis man en lidt dårlig dag og bare skal igennem timen, så kan man vel selv bestemme ens stil på cyklen uden at instruktøren skal lege blande sig - endda med noget som ikke er 100% korrekt. :smile:

Nåja instruktører ligger jo også under for et højt pres for, at finde på noget at sige i løbet af sådan en time :tongue:

- eller rettere; de fleste kommentarer af den slags er vel sagt i bedste mening.

Jeg kører som instruktør både på basis/begyndertimer og øvede/elitetimer. På basis/begyndertimerne føler jeg mig forpligtet til at kommentere på deltagernes teknik.

På øvede/elitetimer kunne jeg ikke finde på at udpege en deltager for resten af holdet, og kommentere på hans/hendes (manglende) teknik. Men jeg kunne nok godt finde på at udtale mig generelt om en teknisk detalje som jeg "tilfældigvis" lige har spottet hos en af deltagerne :-) Især henvendt til hele holdet generelt, men selvfølgelig også som en diskret pointer til ham/hende der sidder og hopper.

Er det ikke okay når man kommenterer på det i generelle vendinger uden at udpege en deltager som "synder"?

Link to comment
Share on other sites

Nåja instruktører ligger jo også under for et højt pres for, at finde på noget at sige i løbet af sådan en time :tongue:

- eller rettere; de fleste kommentarer af den slags er vel sagt i bedste mening.

Jeg kører som instruktør både på basis/begyndertimer og øvede/elitetimer. På basis/begyndertimerne føler jeg mig forpligtet til at kommentere på deltagernes teknik.

På øvede/elitetimer kunne jeg ikke finde på at udpege en deltager for resten af holdet, og kommentere på hans/hendes (manglende) teknik. Men jeg kunne nok godt finde på at udtale mig generelt om en teknisk detalje som jeg "tilfældigvis" lige har spottet hos en af deltagerne :-) Især henvendt til hele holdet generelt, men selvfølgelig også som en diskret pointer til ham/hende der sidder og hopper.

Er det ikke okay når man kommenterer på det i generelle vendinger uden at udpege en deltager som "synder"?

Jo, selvfølgelig er det rart at få at vide man skal ændre teknikken for at få mere ud af det. Det er bare irriterende, når man liige har taget sig sammen til at spinne efter alle julefrokosterne, og sætter sig næsten bagerst, så gider man ikke få små stikpiller med at "låse" ryggen. :)

Link to comment
Share on other sites

Njarh.. der skal nok meget til for at knæene ligefrem bliver skadet af selve hopperiet.. Selvfølgelig; hvis man træder en rigtigt tung pedal og lader hele kropsvægten kaste sig ned på knæet, der ikke har nogen mulighed for andet end at give efter, så må det nogenlunde svare til at løbe på asfalt (der jo heller ikke giver efter for trykket), men så er det vel heller ikke værre...

Til gengæld er det rigtigt skidt at hoppe når det gælder "den gode stil". Og her refererer jeg i hvert fald tit til, at det er forkert udnyttelse af kræfterne, at stå og hoppe op og ned når man spinner. Jeg er selvfølgelig præget af at komme fra udendørs-cykling-miljøet hvor hopning jo ganske enkelt er spild af god energi, fordi det ikke driver cyklen fremad at man bevæger sig op og ned (dels pga den øgede vindmodstand, dels fordi hopperiet medfører træk og skub i styret, hvilket bliver til energi i forhjulet, hvilket bliver omsat til varmeenergi i dækket/asfalten, og det kan vi ikke bruge til noget).

I spinning er vi selvfølgelig ligeglade om vi får drevet cyklen fremad. Her er det min personlige overbevisning at hvis man hopper, så mister man en del af formålet ved at være til spinning.

For mig er formålet at forbedre sin kondition. Hvis man bruger sine kræfter på at hoppe op og ned, er det ikke så meget de store muskler i lår, lægge og ryg man bruger, og så går der en masse god energi til spilde, der kunne have været bedre investeret i disse store muskler. Hvis man i stedet holdt overkroppen forholdsvis stille (bortset fra en konstant skiften i position hen over det ben der skal trædes nedad), ville man bedre kunne dedikere kræfterne til at presse/trække optimalt, og dermed optimere resultatet af træningslektionen.

Jeg skal da også referere til en meget inspirerende efteruddannelses-workshop jeg var på, ved Brian Overkær (www.spinning-online.dk), hvor han netop omkring hoppebevægelsen understregede, at han mener det er optimalt at lave et hop i hvert tråd - vel at mærke et lille ét, der flytter balancen hen over den pedal man skal til at træde ned. Brian visualiserede det for os ved at minde os om, at når man cykler udendørs, vipper man cyklen for hvert tråd. Det gør en spinning-cykel ikke. Derfor flytter vi os i stedet..

Min holdning er i overensstemmelse med dét, Brian præsenterede, nemlig at den eneste bevægelse der skal foregå, er en flytning hen over pedalen. Hovedet skal principielt være i ro, ligesom skuldre, arme og brystkasse, men det er af hensyn til energioverførslen til de store muskler, frem for "overflødig" energi ud i "forhjulet". Ikke fordi det er specielt skadeligt for knæene...

Håber, mit input bidrog til noget fornuftigt :-)

Meget fint besvarelse. Kanon med så kompetente folk på MOL.

Selv om Creole vel har svaret på alt! kan jeg ikke lade være med som cykeltræner at tilføje en smule til dette spændende emne.

Som det er beskrevet ovenfor er der to primære hovedformål med at flytte kroppen ved udendørscykling - nemlig at sikre balancen sidevers ved stående især tung kørsel og at få tilstrækkelig power i trådet ved at flytte vægten "ind over" pedalen. Dette sker både ved en vertikal op/ned bevægelse og en let sidevers kropsbevægelse.

Balanceaspektet er så vidt mindre relevant på spinningcyklen bortset fra at kroppen skal holdes på og over cyklen.

Relevansen af det andet formål afhænger af pedalbelastningen og kadancen. Køres der tungt i enkelttakt kan en kropposition over pedalen medvirke til et hårdere tråd. Omvendt hvis man fryser kroppen helt fast vil trådet i højere grad blive trådt med benet og ikke helt så meget af kropsvægten. Fryser man kroppen i tungt gear giver et endvidere en skæv belastning, hvor denne "føres op i kroppen" (man kan måske finde et bedre udtrykt at forklare dette med) og dette kan i værste tilfælde give ryggener og andet.

Tilsvarende kan der ved tung belastning være en fordel med et begrænset vertikal bevægelse (jeg synes dog hop indikere et for stort og ikke glidende bevægelsesudsving) for at udnytte vægten.

Begge dele svarer til den vuggende stil man ofte ser tour-ryttere brug på stejle bjergopkørsler. Forskellen er dog her at man i lige så høj grad (eller højere grad) flytter på cyklens position.

Går man over til at se op situationen ved mellemtakt og evt. dobbeltakt er det mindre smart med at flytte vægten hen over pedalen eller at bevæge sig for meget op og ned. For det første fordi der skal trædes mere rundt og man ikke har tid til at udnytte kropsvægten fuldt ud (især ikke i dobbelttakt). For det andet medfører dette også at det energimæssigt er spild af energi og endelig kan en meget hoppede stil i høj kadance lettere give knæproblemer og andre skader, da det er svært at ramme stilen perfekt og undgå vridninger og yderstillinger især for knæet.

Når det er sagt er en stor del af problemet med "frysetræning" bestemt af hvordan resten af kroppen arbejder. Her er armstillingen af stor betydning. Målet er jo generelt et meget let løst greb i styret, hvor kraftige ryk/afsæt i styret kombineret med enten en meget hoppende stil eller en meget fastlåst rygposition kan give problemer og i øvrigt ikke er særlig energiøkonomisk.

Har set flere begyndere udendørs som har fået arm- og rygsmerter ved at "hive sig op over en bakke med armene".

Det er klart, at hvis man ser en spurt i et professionelt cykelløb anvendes hele kroppen i spurten, men det er så også kun 200-400 m og de kan ta' det, mens en begynder i en spinningtime ikke kan tåle den samme belastning.

Håber jeg ikke har gentaget for mange af Creoles konklusioner, men tilføjet nogle synsvikler.

Når alt kommer til alt handler det mange gange om små forskelle i hvornår det er uhensigtsmæssigt og optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, selvfølgelig er det rart at få at vide man skal ændre teknikken for at få mere ud af det. Det er bare irriterende, når man liige har taget sig sammen til at spinne efter alle julefrokosterne, og sætter sig næsten bagerst, så gider man ikke få små stikpiller med at "låse" ryggen. :)

Jeg forstår godt det er meget irriterende og af nogle kan opfattes som nærmest en krænkelse, hvis man i forsamlingen får at vide man kører forkert på cyklen. Jeg er derfor også stor tilhænger af man til spinning bruger den indirekte medtode med at tage emnet op generelt.

Problemet er at mange enten ikke forholder sig til dens slags instruktioner eller ikke selv (af gode grunde, da der ikke er spejle på væggen) kan se at den teknik man bruger er forkert eller uhensigtsmæssig. Dette kan dog klare ved en personlig snak med vedkommende efter timen (hvad der dog måske ikke altid er mulighed for).

En anden metode man meget sjældet benytter (men måske burde bruge mere) er at bruge et vist tidsrum i nogle timer til kørestil, hvor alle får bemærkninger eller forslag til forbedringer (i begyndertimerne selvfølgelig).

Desværre synes jeg man meget ofte ser deltagere i de lidt sværere timer, der kører forkert eller ikke har indstillet cyklen korrekt. Problemet er jo, at hvis man ikke får rettet stilen fra starten bliver unoder indarbejdet som reflekser og derfor aldrig rettet. Jeg synes derfor man som forholdsvis nystartet bør interessere sig meget for sin kørestil og være åben overfor instruktørens forslag.

Jeg skal ærlig indrømme at på dette punkt i træningen af børn anvender jeg en meget direkte stil med at rette drengene fra starten ved at bemærke forkert stil/køreadfærd, da de ikke på samme måde kan forholde sig generelt til en instruktion. Her er det dog en fast gruppe til træning og ikke en tilfældig spinningdeltager og alle får bemærkning på næsten hver tur, men også ros.

Ps. Skal måske lige tilføje at min besvarelse er af generel karakter og ikke specifikt forholder sig til din oplevelse/situation.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er jo overraskende nok slet IKKE uenig med Creole og Jan. min kommentar knytter sig blot en lille smule til begge, idet Jan henviser til den indirekte undervisning og Creole til instruktøres velmenende kommentarer undervejs.

Niles skriver at det tyder på at være en universel sandhed ved Spinning at kroppen skal være stille, for det siger de fleste instruktører - det passer ikke, for på SPINNING uddannelsen underviser man nemlig det modsatte (en sandfærdig vittighed der ikke havde til formål at debatterer uddannelser :bigsmile: )

Min mening er at mange instruktører er ubegrundet bange for at deres deltagere skal kede sig. derfor skal der HELE tiden ske noget, temposkift, ændring i belastning, ryk osv. Men husk at sådan er virkeligheden ikke. Der behøver ikke ske noget konstant, og det er federe med en instruktør der - som Gregers udtrykker det - kommer med et guldkorn i ny og næ - frem for den konstante"nu skal jeg slå dig med en kølle" instruktion. Der kan være stor stor forskel på hvad deltageren kommer efter og tænder på, og derfor er det naturligvis også dejligt vi alle har hver vores stil. Men fælles for de undervisere jeg syntes er dygtige er at de alle har "øvet sig i" argumenter i undervisningen. Og derfor med ganske få midler kan undervise meget. Så selv om man støder ind i instruktør som man måske tænker - f*ck en dårlig time - så støder man nogen gange ind i at netop DEN instruktør alligevel kommer med en vending - et guldkorn - der gjorde at ALLE - selv om det kun lige var et kort splitsekund - forstod hvad han eller hun mente. Det er derfor fedt at med instruktører der prøver at blive dygtige til at undervise. Nemlig lige nøjagtig sætningen - en udendørs cykel flytter sig under os, det gør en stationær sykel ikke - giver mening. Det kan måske være svært at lære folk at rulle over pedalen, men de fleste kan måske lave lidt slangebevægelse i kroppen, eller lege flammen på et lys osv.

Nå lang vej til dette: nemlig at det at låse i ryggen under en spinningtime for mig giver lige lidt mening som at hænge langt bagud over sadlen. Selvfølgelig er indørs cykling jo ikke landevejscykling, men den er da ubetinget MEGET inspireret af det - ikk´ ?

Hilsen Claus

Link to comment
Share on other sites

Er det hoppe ligesom her:

http://www.youtube.com/watch?v=hCG8MOGVcgw

- Men først stor respekt til dem som forsøger at aændre livstil. Men jeg ville nok korrigere lidt ;-) på nogle af folks positioner.

AV av til mine knæ. Som jeg ser det er der vægt direkte ned over en strakt ben. Man kan altså også træne uden at stå op og i tilfældet med personer der er ude af form og overvægt vil jeg ikke køre meget stående.

Vi får også lidt øvelser med i videoen.

Stil og musik kan man sevlføgelig diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share