motion og vægttab


lars h n
 Share

Recommended Posts

Effekten af motion og vægttab er tilsyneladende noget om diskuteret. F.eks. skriver Stallknecht og Galbo i en oversigts artikel fra ugeskrift for læger at motion ingen indflydelse har på et evt. vægt, men at det kun er diæt som har nogen effekt. Og at en kombination af motion og diæt ikke har større effekt end diæt alene.

I artiklen om motion og vægttab her på siden lægger i op til at motion har en væsentlig indflydelse på et vægttab. Desuden skrives følgende:

I artiklen om motion og vægttab skrives følgende:

Flere undersøgelser viser, at man selv med et beskedent vægttab på en "motionskur", kan have et større FEDTTAB end på en "sultekur".

Men i har ingen referencer til dette.

Link to comment
Share on other sites

Referencerne kan findes i nedenstående review. I dette review påpeges det netop, at flere studier drager samme slutning som Galbo og Stallknecht, fordi man ikke har adskilt vægttabet i fedtmasse og fedtfri masse. De fleste utrænede vil opnå en større eller mindre øgning af den fedtfri masse når de begynder at træne (ikke bare muskelmasse, men også blodvolumen og sukkerdepoter).

Galbo har sjovt nok ofte udtalt sig lettere negativt om motion, på trods af, at han altid har holdt sig selv i form!

Exercise alone is an effective strategy for reducing obesity and related comorbidities

Ross R, Freeman JA, Janssen I

Exerc Sport Sci Rev 2000 Oct;28(4):165-70

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kigget den artikel som du henviser til. Med hensyn til motion og vægttab virker resultaterne ikke overbevisende:

Hvis vi laver en kalorie restriktion eller en kalorie forøgelse på størrelse taber man sig lige meget. i reference 11 har de ladet en gruppe lave motion uden at de skulle tabe sig. Ved dette taber de 0,7 kg i fedtfri. Det gør de på 3 måneder. Det virker ikke overbevisende som Galbo og stalknecht gør opmærksom på er vægttabet meget lille ved motion.

Problemet i forsøgene hvor de laver kalorie restriktion er at kosten ikke indtages ad libitum, derfor er det meget svært at sige om vægttabet ved motion.

lars h n

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at resultaterne ikke er direkte overbevisende. I artiklen nævner de også referencer der viser både det ene og det andet. Det vigtige er de argumenter, der reelt findes for at motion kan være det mest hensigtsmæssige valg ifm. vægttab.

Fordelene ved motion som middel til vægttab er bl.a.:

[*] Muskelmasse og kredsløbskapacitet øges, hvorved evnen til fremover at omsætte kalorier øges.

[*] Stofskiftet holdes oppe

[*] Mindre risiko for en "yo-yo effekt"

[*] Inaktivitet er en større trussel mod sundheden end overvægt i sig selv.

Jeg påstår ikke, at man kan tabe sig hurtigere med motion sammenlignet med en ekstrem diæt, men jeg argumenterer for hvad der er bedst i et bredere perspektiv.

Det her er jo lidt en sammenligning af æbler og appelsiner, selvom det egentlig er æbleappelsinmos der er interessant.

Motion alene kan ikke gøre det hvis man fortsætter med at leve af pizza og flødeis. Men et program hvor man dyrker motion, spiser sundt og ikke sulter sig, vil næsten altid være at foretrække frem for en ren sultekur (med mindre det handler om sygelig overvægt).

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg dyrker styrketræning/ kredsløbstræning med henblik på at tabe mig.

Jeg har fået følgende at vide, og vil gerne vide om det er rigtigt.

1) Er det rigtig at man skal tage mange gent. fx. 2*25 gentagesler og med moderat vægt for at tabe sig?

2) Er det rigtigt, at for at få pæne slanke ben skal man tage få gentagelser med mange kg istedet for mange med få kg?

Jeg træner 4 gange om ugen, men løber kun de to gange (Må ikke løbe mere endnu for fysioterapeuten)

Mit program er så ledes ud:

Jeg plejer at begynde med 20 min på cykel med en puls på 60-70% af max eller 75-80 RPM. Dernæst maskiner.

Så tager jeg 25 min på løbebånd (lige begyndt på løb efter skade, før gik jeg i 20 min.) Løber 2 min. går 2 min. osv.

Så tager jeg maskiner igen.

Til slut tager jeg 20 min. på en stepmaskine, intervalprogram.

Mit spørgsmål er så: Er mit program optimalt når jeg vil tabe mig, eller skal jeg tage hele kredsløbstræningen ud i et, således at jeg har en hel time med en relativ høj puls, og slutte af med maskinerne?

(Redigeret af Kondikarla 3:31 pm - Mar. 6, 2001)

Link to comment
Share on other sites

1) Man taber sig ikke specielt ved at tage mange gentagelser. Hvis de de 25 gentagelser skal være effektive, skal vægten også afpasses således at du ikke kan tage flere efter nr. 25. Dette er faktisk væsentlige hårdere (læs "gør mere ondt") end at køre med tungere vægte.

2) Træning med lette vægte ændrer ikke særligt meget på benenes fremtoning. Træning med tungere vægte vil få underhudsfedtet til at synes mindre dominerende, fordi benene i højere grad bliver formet af musklerne. Læs også vores artikel "Er der forskel ..."

Umiddelbart vil jeg anbefale dig at lave al konditionstræningen før maskintræningen, men hvis det virker mere motiverende på dig at træne som du gør nu, skal du fortsætte med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share