Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Så sandt, men jeg har bare aldrig forbundet løb med den store risiko for at brække nakken. Men man kan selvfølgelig brække/forstuve så meget andet og så ligge der og hygge sig i skovbunden på ubestemt tid... Det kan godt være jeg skal få et ekstra sim-kort og så finde en smart måde at medbringe den gamle mobil på... Forslag?

Jeg har en lille neoprenlomme med en elastikrem som jeg tager omkring maven og lader den sidde lidt ned i buksen omme på ryggen, hvis ikke jeg har løbe rygsæk med. Jeg har nemlig humpet 3 km hjem med en fiberskade i læggen. Så bare et forslag og et ønske om god bedring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lille neoprenlomme med en elastikrem som jeg tager omkring maven og lader den sidde lidt ned i buksen omme på ryggen, hvis ikke jeg har løbe rygsæk med. Jeg har nemlig humpet 3 km hjem med en fiberskade i læggen. Så bare et forslag og et ønske om god bedring.

Tak for tippet og ønsket om bedring. Foden var klar et par dage efter - blot i en lidt øm tilstand. smile.gif

---

Jeg har siden sidst være ved fys, og det var positivt. Han synes jeg skal fortsætte med foamrolling, is og styrkeøvelser - blot fik jeg rettet lidt på teknikken i de øvelser jeg laver. Vi blev enige om, at jeg fremover løber 2 gange i Green Silence for hver tur i Fivefingers indtil jeg er symptomfri.

Det tegner i øvrigt lyst, for de to sidste ture i Green Silence (på hhv. 6 og 7 km.) har jeg intet mærket til hælene, selvom jeg har løbet omkring 4:55/km. smile.gif

Han mener også, at jeg skal være obs på ikke at falde for meget indad (pronere). Nogle fagfolk mener jo, at pronation blot er den sidste fase af fodens naturlige affjedring, så jeg er lidt i tvivl om rigtigheden af rådet, men omvendt synes jeg faktisk min løbestil føles god, når jeg fokuserer på det.

Lige nu er næste mål halvmarathon i Århus den 4/9, så jeg håber at blive klar, men har ikke tilmeldt mig endnu, da det overordnede mål stadig er overhovedet at KUNNE løbe - og helst langt, resten af livet...

Link to comment
Share on other sites

Aarh, fantastisk afslutning på ferien: masser af leg og barfodsløb på stranden og i klitterne ved vesterhavet, plus lidt hyggebold med bare fødder og styrketræning på diverse legepladser. Læg dertil skub/træk af fuldt lastet barnevogn over de høje klitter ved Kettrup Bjerge, og så blev det pludselig overflødigt med den skemalagte træning. 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Efter længere tids fodfængsel (i de ellers udmærkede Green Silence) var jeg i går endelig tilbage i Fivefingers, og det var fedt! 4thumbup.gif

Komfort-tur (5:15/km.), hvor jeg havde fokus på at implementere en teknik-justering: mindre pronation via fod-isæt længere fra center og ved simpelthen at holde igen - og det spiller! Jeg havde samme læringssprings-aha-oplevelse, som f.eks. da jeg lærte at bruge stav-isæt aktivt i skiløb. w00t.gif

Det er som om jeg kan løbe hurtigere med mindre indsats.

En lille smule malurt i bægeret: mine lægge bliver nu igen ømme, og det var ellers en saga blot. Det er nok en kombination af den nye teknik (hvilket passer godt med, at ømheden tenderer mod indersiden) og at jeg har løbet meget lidt i Fivefingers i et stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ike være så lang tid væk fra VFF, før de ømme lægge melder sig igen. Det er også min erfaring :crazy:

Når du siger fod-isæt længere fra center, er det så med fødderne "mere ud til siden" (det vil sige væk fra cente rpå kroppen), eller hvordan skal det forstås? Jeg arbejder nemlig også stadig med teknikken og kan sagtens bruge nogle erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ike være så lang tid væk fra VFF, før de ømme lægge melder sig igen. Det er også min erfaring :crazy:

Når du siger fod-isæt længere fra center, er det så med fødderne "mere ud til siden" (det vil sige væk fra cente rpå kroppen), eller hvordan skal det forstås? Jeg arbejder nemlig også stadig med teknikken og kan sagtens bruge nogle erfaringer.

Ja, det er i forhold til en imaginær centerlinie i min løberetning, så "mere ud til siden". :smile: Ganske lidt, men det er jo marginalernes spil.

Jeg skylder nok også at sige, at jeg, i samråd med min fys, morgen og aften laver styrkeøvelser, der skal hjælpe på pronationen.

Link to comment
Share on other sites

Why The Face? blink.gif

Jeg er slået helt hjem ift. lægkonditionering. De seneste ture har været på lægge af beton fra start, og i dag var ingen undtagelse.

Men her stopper klynkeriet også, for det var en helt fantastisk tur: vindstille, sol og flow fra første skridt. 4thumbup.gif 10+ km. med masser af overskud og 5:07/km. Der er fartholder til halvmarathon på 5:12, så ham/hende kobler jeg mig nok på og rykker så forhåbentlig fra halvvejs, om alt går vel.

Håber virkelig mine lægge kommer lidt op i gear inden den halve (om 2 uger), for det er sq lidt belastende at stavre rundt på ømme underben.

Skal være hare for min viv til Marselisløbet om en uge, så de næste par weekender står i løbets tegn. smile.gif

I øvrigt træner jeg stadig overkrop (pullups og ring dips) ca. hver anden dag, og det er dejligt, selvom det nok ikke just er befordrende for langdistanceløb at være så ekstremt muskuløs, som jeg er pt.

Link to comment
Share on other sites

Marselisløb, 12 km. i lækkert vejr. 4thumbup.gif

Jeg var med som moralsk opbakning for min viv, som deltog i sit første længere løb. Hun var sej og kom i mål på knap 1:05 - med masser af overskud.

For mig var det en fantastisk tur, hvor jeg havde overskud til at nyde den fine rute og at løbe ubesværet med en masse prustende mennesker omkring mig. laugh.gif

Og så tjente det jo som opvarmning til næste weekends halvmarathon, som jeg er noget spændt på, for mine lægge er slet ikke konditionerede til min tilbagevenden til fivefingers. De var ømme efter allerede 3 km. crazy.gif

Det hjælper heller ikke, at jeg var så fjollet at trykke lidt til den den anden dag, og siden har haft problemer med mine hæle/achillessene igen. Men nu trodser jeg fornuften og stiller op på søndag alligevel, for det bliver nok årets sidste løb, og der er kun tale om milde gener. Så har jeg over et halvt år til at træne stille og fornuftigt op og forhåbentlig være klar til marathon.

Link to comment
Share on other sites

I går løb jeg Aarhus Halvmarathon.

Jeg er lige dele flov og stolt.

Selvom jeg vidste bedre, så valgte jeg alligevel at krydse fingre og løbe i Fivefingers. Jeg nægtede at erkende, at en måneds pause fra tåskoene kunne dekonditionere mine lægge så meget.

1 km:

I mit stille sind håber jeg, at lægømheden først indfinder sig omkring 10 km., for så er jeg rimelig sikker på at kunne bide tænderne sammen og holde tempo. I praksis sker det allerede her. crazy.gif

Bør vende om, men dyb indånding og videre...

3 km:

Bliver jeg grebet af stemningen i byen og stikker af fra 1:50-fartholderne.

Taktikken var ellers at stikke af omkring halvvejs, hvis jeg havde overskud - hovmod stod for fald! laugh.gif

7 km:

Ømheden bliver stadigt værre, og efterhånden føles mine lægge som beton. Bliver indhentet af 1:50-fartholderne og hægter mig på.

10 km:

Begynder seriøst at tvivle på projektet. Eksperimenterer med at lande på bagerste del af mellemfod.

12 km:

Mine lægge har drøftet situationen internt og beskeden er: "okay, her står vi af - vi vil bæres i mål af andre mere medgørlige muskler!".

Jeg slipper 1:50-fartholderne.

14 km:

Eksperimenterer med at lande på hælen i det lange græs i rabatten. 1:50-ballonerne er nu et par hundrede meter foran.

Det er syret: min puls er lav, åndedrættet ubesværet, men underbenene boykotter stadig. Det hele er lidt træls.

15 km:

Begynder på masochistisk vis at tænde lidt på projekt "hold dig løbende på trods af smerter" og får lidt mental optur.

17 km:

Bliver overhalet af kapgænger - mental optur ret meget forbi.

19 km:

Bliver overhalet af tykke, gamle kvinder og en sørøver med træben.

20 km:

Føler mig som ultradårlig ambassadør for minimalist-løbet, men kværner videre med 6+ km./min.

21 km:

De sidste 300 meter på det bløde stadionunderlag dulmer smerterne lidt. Kommer ind i 2:01, siger et dybfølt undskyld til mine lægge og klapper mig selv på skulderen for at have ædt smerten så længe.

I dag går jeg selvsagt lidt sjovt, men glæder mig allerede til at tage revanche, når restitutionsregningen er betalt. smile.gif

Edited by Morten D
Link to comment
Share on other sites

Mandag gik jeg sjovt, men jeg kunne trods alt gå.

Tirsdag kunne jeg gå normalt - med milde smerter, og allerede i går føltes stængerne så godt som normale.

Derfor måtte jeg naturligvis undersøge, om træerne virkelig vokser ind i himlen...

Det gør de ikke! laugh.gif

Ømhed diverse steder allerede efter en km., men alligevel er det meget bedre end jeg havde forventet. Det blev til små 4 km. Snupper nok en kort tur mere i weekenden, mens jeg mærker efter, om det er realistisk (læs: klogt) at stille op til et længere løb mere indenfor et par måneder.

Nå ja: det var IKKE i fivefingers! laugh.gif

Jeg er virkelig splittet: på den ene side synes jeg det er SÅ meget federe at løbe i fivefingers end "alm" sko, men på den anden side er jeg ved at være træt af konditioneringskampen... dry.gif

Lige nu hælder jeg til kun at bruge fivefingers på under halvdelen af mine træningsture, for ikke at blive kørt helt bagud af konditioneringsdansen igen, og så løbe det næste løb i Brooks Green Silence (eller en anden minimalist-sko).

Link to comment
Share on other sites

Lige nu hælder jeg til kun at bruge fivefingers på under halvdelen af mine træningsture, for ikke at blive kørt helt bagud af konditioneringsdansen igen, og så løbe det næste løb i Brooks Green Silence (eller en anden minimalist-sko)

Det er faktisk lidt af den blandede tilgang, jeg selv har til valget af løbesko for tiden. Jeg kan trøste dig med, at det – i hvert fald for mit vedkommende – har været vejen uden om ømme lægge.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har trykket på den store RESET-knap.

Siden sidst har jeg ikke ligget stille træningsmæssigt, men jeg kan mærke, at regningen for Aarhus Halvmarathon-stuntet ikke er betalt ud endnu. Min dumheds-kvote er opbrugt for i år, så jeg har besluttet at droppe alle planer om at deltage i flere løb i 2011.

I stedet er jeg startet forfra med tålmodig genoptræning (foamroll + øvelser) og korte (starter med 3 km.), men hyppige løbeture (primært i Brooks). *suk*

Og så skruer jeg op for styrketræningen (primært i ringe) i det kolde halvår. Med andre ord: 3 x løb og 3 x styrke pr. uge.

Det langsigtede mål er primært at løbe marathon (gerne i Fivefingers, men ikke et must) i første halvår 2012 og sekundært længere i andet halvår (f.eks Mariager Fjord Rundt).

Link to comment
Share on other sites

I dag havde jeg min debut som barfodsløber. Koldt og vådt, men nu er jeg jo ved at læse Michael Sandler, så jeg blev grebet af den hellige ild.

Det blev til ca. 500 m. på asfalt inden jeg tog Fivefingers på (som jeg indtil da havde haft i hænderne). Næste tur bliver på tørt underlag, da mine fødder samlede samtlige skarpe småsten op, fordi de var våde. laugh.gif

Men alligevel en rigtig fed oplevelse - mere af det. 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

I dag havde jeg min debut som barfodsløber. Koldt og vådt, men nu er jeg jo ved at læse Michael Sandler, så jeg blev grebet af den hellige ild.

Det blev til ca. 500 m. på asfalt inden jeg tog Fivefingers på (som jeg indtil da havde haft i hænderne). Næste tur bliver på tørt underlag, da mine fødder samlede samtlige skarpe småsten op, fordi de var våde. laugh.gif

Men alligevel en rigtig fed oplevelse - mere af det. 4thumbup.gif

Tillykke med det :w00t:

Jeg har også forsøgt mig en enkelt gang og blev egentlig forbløffet over, hvor relativt udramatisk det var at hoppe ud af mine VFF og prøve "den ægte vare". Traditionen tro kom jeg selvfølgelig til at løbe 2 km første gang, hvad der var alt for meget. Så jeg fik megaømme underben/lægge. Men fodsålerne havde det fint og føltes ret "oplivede" over oplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forsøgt mig en enkelt gang og blev egentlig forbløffet over, hvor relativt udramatisk det var at hoppe ud af mine VFF og prøve "den ægte vare". Traditionen tro kom jeg selvfølgelig til at løbe 2 km første gang, hvad der var alt for meget. Så jeg fik megaømme underben/lægge. Men fodsålerne havde det fint og føltes ret "oplivede" over oplevelsen.

Jeg balancerer jo på fornuftens smalle sti i disse dage, så selvom jeg også var fristet til at løbe længere, så stoppede tur nr. 2, da fodsålerne bad om det: 650 meter. w00t.gif

Weekendens træning var 6 timers knokkelarbejde i haven. crazy.gif

Link to comment
Share on other sites

… så stoppede tur nr. 2, da fodsålerne bad om det: 650 meter

Det biver en stor dag, når du går fra at måle barfodsturene i meter til kilometer :laugh:

Ellers et sjovt skifte at følge. Kan forstå, at du har kastet dig over Michael Sandler. Det er en meget inspirerende bog! Det var faktisk på hans anbefaling, at jeg investerede i et par Asics Piranha SP3 som alternativ til de bare fødder. Og det har vist sig at være en fremragende sko.

Link to comment
Share on other sites

Det biver en stor dag, når du går fra at måle barfodsturene i meter til kilometer :laugh:

Ellers et sjovt skifte at følge. Kan forstå, at du har kastet dig over Michael Sandler. Det er en meget inspirerende bog! Det var faktisk på hans anbefaling, at jeg investerede i et par Asics Piranha SP3 som alternativ til de bare fødder. Og det har vist sig at være en fremragende sko.

laugh.giflaugh.gif Ja, det virker lidt sølle at måle sine ture i meter.

Men det er i øvrigt fedt med rendyrket procesløb. Jeg har ikke engang et gammeldaws ur på, så alt er på gefühl - ret befriende. hippy.gif

Når jeg kender distancen er det kun fordi jeg måler den efterfølgende med iforms ruteplanner.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker lidt sølle at måle sine ture i meter.

Det er ligesom med ens unger. I starten måler man deres alder i timer, så i dage, uger og måneder. Til sidste går årene bare, og pludselig sidder de der iført sko i str. 46, med kørekortet i hånden og spørger, om de lige må låne kareten :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share