Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Det er ligesom med ens unger. I starten måler man deres alder i timer, så i dage, uger og måneder. Til sidste går årene bare, og pludselig sidder de der iført sko i str. 46, med kørekortet i hånden og spørger, om de lige må låne kareten :laugh:

laugh.gif

Vi måler stadig i måneder med den mindste!

Og i dag skulle barfodsløbeturen sågar også måles i kilometer, selvom det kun blev til én af slagsen. 4thumbup.gif

Til gengæld var en virkelig en kvalitetskilometer, hvor jeg på de sidste par hundrede meter følte mig let som en fjer. Virkelig dårlig timing, at jeg er ved at blive bidt af barfodsløb netop som vi går ind i det kolde halvår! crazy.giflaugh.gif

Turen i sin helhed var noget længere, da jeg havde fivefingers med. Men tro mod den nye filosofi aner jeg ikke, hvor langt og hvor længe.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld var en virkelig en kvalitetskilometer, hvor jeg på de sidste par hundrede meter følte mig let som en fjer. Virkelig dårlig timing, at jeg er ved at blive bidt af barfodsløb netop som vi går ind i det kolde halvår …

Ja, der er jo nogle jubelglade videoer på Michael Sandlers side, hvor han løber med bare tæer i høj sne, men den ved jeg altså ikke rtigtig, om jeg tror på. Han er så vidt jeg ved inde på alternative strategier i sin bog, men den ligger på min Kindle som e-bog, og den er derfor fuldstændig umulig at slå op i :dry:

Har selv prøvet at løbe lidt i bare tæer på løbebånd, men dels er løbebånd bare ikke sjovt i længden, og dels kan båndene godt være rimeligt ru for fusserne. I mine øjne næsten mere ru end asfalt og fliser, sjovt nok.

Så længe turene er ultrakorte, er problemet selvfølgelig til at overse, men hvis man skal afsted i halve og hele timer, så tror jeg altså, det bliver en kold omgang. Jge har kæmpet med følelsløse fødder i min grønne ungdom efter cykeltræning om vinteren, og det er noget af det værste :crazy:

Ellers kunne du overveje at flytte til Californien :cool:

Link to comment
Share on other sites

laugh.gif

Vi måler stadig i måneder med den mindste!

Og i dag skulle barfodsløbeturen sågar også måles i kilometer, selvom det kun blev til én af slagsen. 4thumbup.gif

Til gengæld var en virkelig en kvalitetskilometer, hvor jeg på de sidste par hundrede meter følte mig let som en fjer. Virkelig dårlig timing, at jeg er ved at blive bidt af barfodsløb netop som vi går ind i det kolde halvår! crazy.giflaugh.gif

Turen i sin helhed var noget længere, da jeg havde fivefingers med. Men tro mod den nye filosofi aner jeg ikke, hvor langt og hvor længe.

Nu ikke noget med at få kolder fødder :cool: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvet at løbe lidt i bare tæer på løbebånd, men dels er løbebånd bare ikke sjovt i længden, og dels kan båndene godt være rimeligt ru for fusserne. I mine øjne næsten mere ru end asfalt og fliser, sjovt nok.

Ja, siden sidst har jeg bl.a. haft en tur på løbebånd, og det var hårdt for poterne. Nu var det også et gammelt, skod-bånd, men alligevel.

I går løb jeg så på solbeskinnet fortov og asfalt, og det gik forrygende. smile.gif Faktisk tog jeg først min fivefingers på efter 2 km., og det var ren snusfornuft, for jeg syntes det føltes fint nok. Bagefter kunne jeg dog godt mærke på huden, at det var en god idé at stoppe legen dér.

Underligt at sige det, men selv et par fivefingers føles lidt tunge og klodsede efter et par km. i bare fødder.

Lars>> haha. Jeg har tænkt mig at klø på i kulden, så længe det føles forsvarligt, men der kommer nok en periode, hvor det primært bliver på løbebånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pyha, det er opad bakke med mit løbeprojekt.

Jeg har været virkelig disciplineret længe med forebyggende/genoptræningsøvelser morgen og aften HVER dag i lang tid, og jeg har ikke løbet ture over 5 km, typisk mellem 2 og 4 km. hveranden dag, hvor de meste er i sko/fivefingers og så den sidste km. i bare fødder. Alting har føltes rigtigt, men pludselig, for nogle dage siden, fik jeg smerter ved hælen og achillessenen. unhappy.gif

Pis mig i øret, hvor er det frustrerende, for det er altså bare den fedeste fornemmelse at løbe i bare fødder!

Nå, min foreløbige konklusion er, at jeg stadig betaler regningen for mit halvmarathon-stunt i september. Hvis det er sandt, er jeg nok nødt til at tage et par uger eller 3 uden løb og så starte helt fra bunden igen, og om muligt skrue endnu mere op for genoptræningen.

Det er da lige til at græde snot over, men i stedet vil jeg glæde mig over, at jeg har god tid til projektet og at jeg kan lave så meget andet i mellemtiden. De næste 14 dage får styrketræningen mere fokus og måske vil jeg også cykle lidt.

Link to comment
Share on other sites

Pis mig i øret, hvor er det frustrerende, for det er altså bare den fedeste fornemmelse at løbe i bare fødder!

Jeg vil så undlade at pisse dig i øret, men vil dog udtrykke min forståelse for din frustration. Det er bare så irriterende, når der bliver smidt en kæp i hjulet. Mødte for nylig en dedikeret barfodsløber på min tur rundt om mosen. Han så lykkelig ud over at svæve afsted på bare fusser, så jeg håber, dit projekt lykkes. Hvis man kommer igennem og finder formen på de bare fødder, så ser det altså flyvende ud. Han havde så også været igennem en laaang tilvænning, men nu brugte han aldrig sko. Han fik så drejet fra, før jeg fik spurgt ham om, hvad han gør om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Pyha, det er opad bakke med mit løbeprojekt.

Jeg har været virkelig disciplineret længe med forebyggende/genoptræningsøvelser morgen og aften HVER dag i lang tid, og jeg har ikke løbet ture over 5 km, typisk mellem 2 og 4 km. hveranden dag, hvor de meste er i sko/fivefingers og så den sidste km. i bare fødder. Alting har føltes rigtigt, men pludselig, for nogle dage siden, fik jeg smerter ved hælen og achillessenen. unhappy.gif

Pis mig i øret, hvor er det frustrerende, for det er altså bare den fedeste fornemmelse at løbe i bare fødder!

Nå, min foreløbige konklusion er, at jeg stadig betaler regningen for mit halvmarathon-stunt i september. Hvis det er sandt, er jeg nok nødt til at tage et par uger eller 3 uden løb og så starte helt fra bunden igen, og om muligt skrue endnu mere op for genoptræningen.

Det er da lige til at græde snot over, men i stedet vil jeg glæde mig over, at jeg har god tid til projektet og at jeg kan lave så meget andet i mellemtiden. De næste 14 dage får styrketræningen mere fokus og måske vil jeg også cykle lidt.

Hej Morten - jeg ved ikke om du har tænkt på det, men det er ret vigtigt ikke at håndtere skader med at holde pause. Pause gør intet godt for kroppen andet end det efterlader en i dårligere træningsmæssig tilstand end før pausen. Jeg vil foreslå dig at analysere lidt på, hvor og hvad der går galt i biomekaniken og begynde målrettet hele tiden at styrke svageste led i dine løbebevægelser, sådan du hele tiden drejer rundt , træningsmæssigt, omkring at gøre afstanden imellem svageste og stærkeste led så lille som muligt.

Det var bare lige en tanke - kan du bruge det til noget er det fint og kan du ikke, så har du i det mindste fået en sympatitilkendegivelse :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil så undlade at pisse dig i øret, men vil dog udtrykke min forståelse for din frustration. Det er bare så irriterende, når der bliver smidt en kæp i hjulet. Mødte for nylig en dedikeret barfodsløber på min tur rundt om mosen. Han så lykkelig ud over at svæve afsted på bare fusser, så jeg håber, dit projekt lykkes. Hvis man kommer igennem og finder formen på de bare fødder, så ser det altså flyvende ud. Han havde så også været igennem en laaang tilvænning, men nu brugte han aldrig sko. Han fik så drejet fra, før jeg fik spurgt ham om, hvad han gør om vinteren.

Fedt at høre. Det motiverer mig bare yderligere til at projektet skal lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten - jeg ved ikke om du har tænkt på det, men det er ret vigtigt ikke at håndtere skader med at holde pause. Pause gør intet godt for kroppen andet end det efterlader en i dårligere træningsmæssig tilstand end før pausen. Jeg vil foreslå dig at analysere lidt på, hvor og hvad der går galt i biomekaniken og begynde målrettet hele tiden at styrke svageste led i dine løbebevægelser, sådan du hele tiden drejer rundt , træningsmæssigt, omkring at gøre afstanden imellem svageste og stærkeste led så lille som muligt.

Det var bare lige en tanke - kan du bruge det til noget er det fint og kan du ikke, så har du i det mindste fået en sympatitilkendegivelse :superman:

Tak for både sympati og input. Det har helt sikkert fået mig til at tænke, så nu leder jeg efter en ny fys, der er mere venligt indstillet ift. barfodsløb.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg træner stadig, trods stilheden i loggen.

I går var jeg hos fys for at blive checket for styrkeubalancer og andre skavanker, der kan spille negativt ind på mit løbeprojekt. Konklusionen var opløftende: jeg har ingen udtalte ubalancer, og styrkeniveauet er generelt ret godt, ligesom balancen er rigtig god. Han er derfor optimist, selvom jeg stadig døjer med ømhed i hælene.

Dog ikke mere optimist, end at han mener jeg helt indtil marts max. må løbe 8 km. og kun i sko (altså ikke noget med fivefingers eller bare fødder). unhappy.gif

Men det er også okay; jeg har indstillet mig på, at gå ultrakonservativt til værks. Dog vil jeg forbeholde mig retten til hele tiden at mærke godt efter og øge, hvis det føles forsvarligt.

Det sidste stykke tid har jeg kun løbet 2-3 km. 2-3 gange om ugen, og kun i mine Brooks Green Silence. De sidste 3 ture har været uden gener, så det går bestemt den rigtige vej, men hvor jeg dog glæder mig til at løbe uden sko igen! w00t.gif

Jeg styrketræner i øvrigt ca. hveranden dag for tiden (primært kropsvægtøvelser), og så har jeg stærkt begrænset mit indtag af kød fra firbenede.

Jeg er også begyndt at foamroll'e mine IT-bands... For ***** det gør *****ondt, så forhåbentlig gør det også godt! laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

I dag var det ekstra frustrerende kun at måtte løbe 3 km., for noget af turen foregik langs Lilleåen, der er ved at gå over sine breder, med lav vintersol og sporadiske snefnug. Det var smukt, og jeg havde bare lyst til at fortsætte. Men på positiv-siden, så har bentøjet det godt, så jeg holder mig pligtskyldigt til planen, stikker klagepiben ind osv...

Link to comment
Share on other sites

Imponerende så hurtigt mine IT-bands har vænnet sig til foamrolling. For få dage siden måtte jeg næsten bide i gulvet af smerte - nu gør det bare godt gammeldags ondt, tenderende til svær ømhed.

Det var helt klart også min oplevelse. De første gange skete det virkelig under suk og støn, men i dag er det, ja, nærmest behageligt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jamen Morten, jeg kan jo godt se, at du skriver det går fremad omend lidt langsomt mht at trappe mængden op. Men det kunne jo godt være, at du lavede mere end du skriver her :tongue: Der er i sommer 24 timers løb på Sjælland, hvor man kan have hold med op til 6 personer, det kunne du jo træne hen imod.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kværner stadig derudaf med 3 km.-ture og disciplineret genoptræning (dog med et lille sygdomsafbræk henover julen).

I dag var jeg hos fyssen, hvor vi skød video både på løbebånd og udenfor. Det var virkelig positivt. Jeg lander perfekt på midtfoden og jeg har godt styr på min pronation. Min overkrop er næsten statisk vertikalt.

Så thumbs up, og nu må jeg bevæge mig helt op på 5 km. 4thumbup.gif

Jeg skal dog nok arbejde lidt med at få mit fodisæt længere ind under kroppen. Lige nu er det omkring 15 cm. foran kroppen.

I øvrigt stadig styrketræning på løbefri dage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kværner stadig derudaf med 3 km.-ture og disciplineret genoptræning (dog med et lille sygdomsafbræk henover julen).

I dag var jeg hos fyssen, hvor vi skød video både på løbebånd og udenfor. Det var virkelig positivt. Jeg lander perfekt på midtfoden og jeg har godt styr på min pronation. Min overkrop er næsten statisk vertikalt.

Så thumbs up, og nu må jeg bevæge mig helt op på 5 km. 4thumbup.gif

Jeg skal dog nok arbejde lidt med at få mit fodisæt længere ind under kroppen. Lige nu er det omkring 15 cm. foran kroppen.

I øvrigt stadig styrketræning på løbefri dage.

Godt gået :superman: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er kommet ind i en god rytme med løb hveranden dag og styrketræning hveranden dag (skal jo se godt ud i skiundertøj om en uges tid).

Jeg løber stadig uden ur og på ca.-distancer, så i dag ville jeg lige teste, hvordan det har påvirket mit basis-løbetempo. Jeg valgte et pace, som jeg følte, jeg ville kunne holde på en lang tur, f.eks. halvmarathon. Og al den fokus på teknik giver vist pote, for relativt afslappet løb jeg små 5 km. m. lidt over 5 min/km., på trods af at halvdelen af ruten var kuperet skov/markvej m. mudder. 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første løbetur i lidt over en uge, og det var virkelig lækkert i høj solskin og på fasttrampet sne. 4thumbup.gif

Pausen har den bedst mulige årsag, som billederne viser. Det er stills fra et GoPro Hero-kamera, som vi var ude at lege lidt med i Hemsedal, hvor der var -22 og 50 cm. nysne. superman.gif

post-253-011844900 1328011934_thumb.jpg

Småbørn i hytten gav desværre alt for lidt tid på brædderne, men det var til gengæld kvalitetstid, når det ikke var alt for koldt, og lidt leg mellem træerne i pudder blev det heldigvis også til.

post-253-058031200 1328011952_thumb.jpg

Min største datter kom fint i gang med skiskole og kørsel på egen hånd, så bare lige 4-5 år mere, og så er børnene selvkørende og sikkert (forhåbentlig) opsat på at give mig baghjul. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre, at det løberiet stadig kører i din egen rolige takt. Lyder som om, at du er ved at få skovlen under træningen med din velovervejede strategi :4thumbup:

Interessant bog, du er ved at læse. Selv tog det mig lidt tid at komme i gang med den, men så endte jeg med at blive meget optaget af den. Han har nogle interessante betragtninger, som man godt kan skrive sig bag øret. Der dukker stadig med jævne mellemrum nogle af hans sentenser op hos mig, når jeg lige skal flytte rundt på nogle mentale flyttekasser oppe i hovedet :cool:

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre, at det løberiet stadig kører i din egen rolige takt. Lyder som om, at du er ved at få skovlen under træningen med din velovervejede strategi :4thumbup:

Interessant bog, du er ved at læse. Selv tog det mig lidt tid at komme i gang med den, men så endte jeg med at blive meget optaget af den. Han har nogle interessante betragtninger, som man godt kan skrive sig bag øret. Der dukker stadig med jævne mellemrum nogle af hans sentenser op hos mig, når jeg lige skal flytte rundt på nogle mentale flyttekasser oppe i hovedet :cool:

Jeg har virkelig tålmodighedshatten på i denne laaange fase, så jeg håber oprigtigt, at jeg får skovlen under de ulmende skader og kan løbe langt på et tidspunkt.

Ja, det er en rigtig god bog, som falder fint i tråd med den fokus jeg alligevel har på mindfullness for tiden - og formodentlig for eftertiden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pyha, -14 grader på termometret, da jeg løb afsted i dag. Jeg havde da også 5 lag på overkroppen, ansigtsmaske og skihandsker på! laugh.gif

Det var selvsagt koldt, men også en virkelig smuk tur, og det var faktisk kun tæerne, der led i kulden. Jeg løb kun 4-5 km., så den helt store risiko for frostskader var nok begrænset. :smile:

Link to comment
Share on other sites

-16 på dagens tur. Igen en lækker naturoplevelse, men jeg vil ikke klage, hvis vi rammer én-cifrede minusgrader. dry.gif

Mine bønner blev hørt. -5 på dagens tur - og solskin. Herligt! smile.gif

Skaderne glimrer ved deres fravær, så I weekenden vil jeg måske vove mig helt ud på ekstreme 8 km.! blink.gif

Styrketræningen har ved med fingerneglene i en vedligeholdelsesindsats, så jeg håber at få skruet lidt op på den front igen. Det hænger naturligt sammen med, at min styrketræning foregår udendørs, og at jeg ikke er Rocky Balboa (nej, nej, det ER jeg faktisk ikke!). Men tudekiks til mig og ud og hænge fast i den frostknitrende pullupstang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share