Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Foråret lod vente på sig. Faktisk har det været en ualmindelig kold og mørk periode af mit liv siden sidste update. Dødsfald, sygdom, skader. :cry3: Efter 4 dage med diarre hoppede jeg på vægten i morges og var næsten nede og sige hej til 80 kg - bundrekord i mange år.

Til trods for alle dårligdommene er jeg grundlæggende glad og taknemmelig for et priviligeret liv. Og i dag fik jeg sågar trænet - så nu skal der lean gaines! Ja, altså bortset fra, at min venstre skulder stadig er screwed, men håber osteopaten kan få lidt skik på den torsdag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har været ved osteopat 2 gange siden sidst, og særligt i går fik skulderen nogle tæsk. Håber virkelig, at det snart går den rigtige vej, så jeg kan træne andet end understel og guns.

Morgenvægten har sneget sig op over 82 kg. så der er ikke langt til bøffelagtige muskler... Eller noget...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Styrketræner for tiden 3-4 gange om ugen. JSC har været så flink at linke til denne T-Nation-artikel og i dag har jeg, med undtagelse af Goblet Squat og Rope Pressdowns kun kørt øvelser derfra.

Jeg er sindssygt træt af skader, så det føltes godt at køre øvelser, der i teorien er skånsomme for min skadesdisponerede, usle genetik.

Skuldren har det bedre, men er stadig ikke på toppen.

Mine hæle har det også lidt bedre, men jeg kan ligesom ikke nå i mål, så nu forsøger jeg at få en scanning.

Link to comment
Share on other sites

Skader sucks big-time og det at undgå disse betyder tiltagende meget jo mere "moden" man bliver som løfter ;)

Det er et godt udgangspunkt, at vælge øvelser fra listen og så se hvilke øvelser der kan supplerede med.

For mig handler det også om frekvensen af visse øvelser. Jeg kan godt dødløfte og køre dips én gang om ugen, men mere end det er et problem. D. Bænkpres og hip-thrusts kan jeg i modsætning fx køre x 2.

Og modifikationer af øvelser kan også gøre dem mere led-venlige. Jeg tåler fx langt bedre Chins og Pull-ups med smalt (15 cm) greb end bredt greb.

Rammer det ryggen mindre? Måske, men who cares, hvis jeg kan gøre det to gange om ugen i de næste 40 år?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden sidst har vægttræningen været ordineret af Doktoren (jsc); dvs. kun øvelser fra ovenstående T-Nation-artikel + lidt supplerende. Samtidig har jeg sænket træningsfrekvensen fra hver anden dag til hver 3. dag. Thorasic Bridge og andet klogt for en kontornusser. Og det er godt! :ilovemuscle:

Jeg har også været på nogle længere mtb-ture med en flok gutter, hvilket er pisse-sjovt, men desværre er mine hæle ikke helt glade for det.

...Hvilket sucks monkey balls, for jeg har ellers haft rigtig god fremgang den seneste tid, hvor jeg var blevet stort set symptomfri. Men jeg må beherske mig og lægge en ny plan. Jeg er begyndt hos en zoneterapeut/akupunktør/troldkvinde, som jeg har god fidus til. Både hende og min læge synes jeg skal prøve en ibuprofen-kur. 14 dage m. 1800 mg. Jeg vil ikke. Men måske jeg må give fortabt og kaste mig over pillerne...

In more pleasant news har min skulder det efterhånden ret godt. I dag forsøgte jeg mig med hele 19 kg. håndvægte i pres :dropjaw: , og det var helt uden problemer, så med tålmodighed og disciplin tror jeg, at skulderen er god som ny om en måneds tid.

Vægten stiger også i et fornuftigt tempo, så alt i alt positive takter i mit træningsliv. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er det achillessenen, der driller?

Det kender jeg godt. Én dag med (for tung) prowler og så gør den højre lidt ondt - glas og fedt, det er hvad jeg er lavet af.

Jeg tror altså også jeg ville prøve med ro i stedet for ibuprofen til en start.

Link to comment
Share on other sites

Er det achillessenen, der driller?

Det kender jeg godt. Én dag med (for tung) prowler og så gør den højre lidt ondt - glas og fedt, det er hvad jeg er lavet af.

Jeg tror altså også jeg ville prøve med ro i stedet for ibuprofen til en start.

Nej, det er omkring calcaneus. Svært at pinpointe præcist. Jeg har været alt muligt igennem, inklusiv masser af ro. Se evt. her

haha, jeg har ikke så meget fedt, men min glas-procent er alt for høj! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

En kortvarigt behandling med Ibuprofen tror jeg ikke skader noget. Hvis du får ondt i maven, kan set være irritation af mavesækken/begyndende mavesår, og så skal man stoppe. Man tager typisk lidt væske på, da nyrerne påvirkes i lettere grad under behandlingen. Dette forsvinder igen, når man stopper.

Jeg ville ikke være bange for en kort, 14 dages kur. NSAID som Ibuprofen har ikke nogen plads i en længerevarende smertebehandling, eller andre kroniske problemstillinger, specielt ikke hos ældre. Men kort behandling af et (i denne henseende) purungt menneske, skulle ikke være et problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så lakker sommerferien mod enden (etape 1, i hvert fald), og det har været en god én af slagsen.

En skøn uge ved Vesterhavet, hvor hele familien (selv det yngste medlem) deltog i de hyppige træninger:

fitjunior.png
Sådan et par EFX-ringe er altså geniale.
Ellers strakte jeg våben og gav mig i kast med et 2-ugers Ibumetin-kur. Det holdt 12 dage før min mave ikke gad mere, og jeg synes underligt nok, at mine hæle og achilles gav mere lyd fra sig under, end før og efter, kuren. Men lige nu går det godt, og jeg har sågar været ude at løbe 2 gange! Det er BREAKING, TV2!
Første gang 650 meter og i går hele 780 meter! (Har en rundstrækning udenfor på 130 meter, så nu tilføjer jeg en runde pr. løbetur det næste stykke tid - on the side of caution).

Min Bæredygtige Vægttræning , ordineret af jsc, fortsætter ufortrødent og med stor fornøjelse. Jeg har smidt lidt forsigtig dødløft in the mix og generelt er der smil på træningslæben. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skøn unge :)

Og det lyder sku da godt med træningen!

Jeg har smidt Prowler-træning ind i programmet, og den er altså genial. Jeg kan give den gas med selv (for mig) tung træning uden nogen gener fra leddene overhovedet. Det bliver min primære bentræning, ud over dødløftsvariationer, fremadrettet. Om den manglende excentriske fase betyder mindre muskelvækst er bestemt muligt, men for første gang siden jeg startede med styrketræning igen, har jeg fundet en træningsmodalitet til træning af forårene, hvor jeg kan yde en fuldgyldig indsats, uden at knæ og ryg brokker sig. Og sammen med mit modificerede 5/3/1 program med 10/8/6 for understellet, og et fokus på kropsvægtøvelser som hjælpeøvelser for overkroppen, har kroppen det bedre end længe :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg har smidt Prowler-træning ind i programmet, og den er altså genial. Jeg kan give den gas med selv (for mig) tung træning uden nogen gener fra leddene overhovedet. Det bliver min primære bentræning, ud over dødløftsvariationer, fremadrettet. Om den manglende excentriske fase betyder mindre muskelvækst er bestemt muligt, men for første gang siden jeg startede med styrketræning igen, har jeg fundet en træningsmodalitet til træning af forårene, hvor jeg kan yde en fuldgyldig indsats, uden at knæ og ryg brokker sig. Og sammen med mit modificerede 5/3/1 program med 10/8/6 for understellet, og et fokus på kropsvægtøvelser som hjælpeøvelser for overkroppen, har kroppen det bedre end længe :)

Det lyder rigtig godt, og jeg har længe haft et godt øje til prowleren. Men jeg smider lige et nem-undskyldnings-kort og siger, at jeg ikke har adgang til prowler pt. Det lokale center opruster hyppigt på crossfit-fronten for tiden, så jeg må lige stikke til dem ift. at erhverve én...

Jeg tænker dog også, at den må være lidt hård ved achilles-regionen, da jeg går ud fra, at det meste forgår på forfoden?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lige det. Det tænkte jeg også på mht dig og dine fodproblemer. Jeg har selv en achillessene, der ikke finder sig i meget. Men hvis man starter forsigtigt op hvad angår kilo og ikke sprinter/løber med den, så tror jeg de fleste kan bruge den. Jeg kan i hvert fald og jeg er jo glasmanden ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 vigtige begivenheder siden sidst:

1) Jeg har løbet hver 3. dag et stykke tid og nåede i dag op på svimlende 1 km.+ UDEN at mærke noget til hælene! :smile:

2) Jeg fik næseblod, da jeg dødløftede i går.

Så skulle man jo tro, at der var kg. på stangen, men det var såmænd bare nogle sæt med 7 x 80. Men det føltes helt stærkmandsagtigt! :biggrin:

Jeg følger i øvrigt stadig det "sikre" øvelsesudvalg, men har valgt at smide dødløft ind 1 gang pr. uge.

Alle øvelser kører jeg i det magiske (men glemte) rep-range: 7 eller 11.

Jeg vokser helt absurd...

Nej, vent. Jeg er jo ved at cutte til badeferien om et par uger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik næseblod, da jeg dødløftede i går.

Så skulle man jo tro, at der var kg. på stangen, men det var såmænd bare nogle sæt med 7 x 80. Men det føltes helt stærkmandsagtigt! :biggrin:

:

Hell yeah >:)

Tror snildt man kan snige højere rep dødløft ind en gang om ugen. Det virker for mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan komme i nærheden af en trap-bar, kan den altså virkelig anbefales :)

Dødløft med den slider langt mindre end med konventionel stang. Jeg kører dødløft med den én gang om ugen og én gang med konventionel stang og det kører fint. Kunne ikke køre konventionel dødløft x 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vægttræningen kører glimrende for tiden, men sidste uge var dog All Inclusive-himmel/helvede på en græsk ø, hvor kun lidt maveonde holdt mig fra at gå fuldstændig overbord i de mange, lækre buffet'er.

Jeg fik dog trænet et par gange i resortets middelmådige træningsrum (håndvægte max. 18 kg) og lidt i legestativerne. Ellers var det fuldbyrdet feden i en skyggefuld liggestol (der var op til 38 grader i skyggen) mens ungerne plaskede i poolen. Ikke min foretrukne ferieform, men jeg favnede det fuldt ud: Fadøl og kebab som mellemmåltider. :laugh:

Min venstre skulder har det igen glimrende, så nu vil jeg forsøge at få has på en gammel udfordring: muscleup!

Det afviger selvfølgelig en del fra min Bæredygtige Vægttræning , men jeg går konservativt til værks og lytter til kroppen.

Jeg har ikke besluttet om det bliver Ring MU eller Bar MU, for jeg hader virkelig false grip, men jeg træner begge dele. I dag kørte jeg f.eks. Band-assisted Bar MU, og jeg kunne uden store problemer lave dem med det grønne band. Med det tyndere lilla kom jeg dog lige nøjagtig til kort. Den er der snart. Ellers kørte jeg bare lidt forskellige hjælpeøvelser.

Mine hæle har det i øvrigt glimrende, men jeg tror alligevel jeg hopper på jernhesten et stykke tid og lader løberiet ligge på hylden. I morgen synes jeg sikkert noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share