Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Lyder da godt med fremskridtene. Jeg har i mellemtiden investeret i et par Bikila, og de er faktisk blevet mine favoritter. Du har helt ret i, at der er en mærkbar forskel, selv om det kun er få millimeter, det drejer sig om. Kroppen er åbenbart en følsom ting smile.gif

Jeg havde faktisk bestilt Bikila, men Alun kunne ikke levere min størrelse. Så læste jeg, at det særligt med lange fødder (og jeg bruger 47 i Fivefingers! :blink: ) er godt med snørrer + jeg så et preview af Bikila 2011 som er med snørrer, så skiftet til Speed var oplagt.

Har du også oplevet en tendens til at tage hælen endnu mere ud af spillet efter skiftet til Bikila?

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Har du også oplevet en tendens til at tage hælen endnu mere ud af spillet efter skiftet til Bikila?

Ja, jeg bilder mig faktisk ind, at der er en (marginal) forskel, hvor Speed er en lille smule mere som en "rigtig" løbesko, mens Bikila vitterligt er meget tæt på at løbe i bare tæer. Det skal retfærdigvis siges, at jeg en sjælden gang falder tilbage til Nike Free for variationens skyld (jeg har den mest minimalistiske Free-model). Men mine oprindelige Adidas traditionelle løbesko bruger jeg slet ikke mere. De føles meget, meget mærkelige at få på fødderne nu …

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg ude at løbe med min fys. Han er meget skeptisk overfor den nye Fivefingers-trend, forfodsløb og den slags. Specifikt mener han, at jeg er for tung en løber til at løbe lange distancer med forfodslanding - tommelfingerreglen er åbenbart max. 75 kg.

Jeg er ikke overbevist og har tænkt mig at udfordre han på den påstand fremover. Nå, men vi fandt faktisk frem til en mellemfodslanding som føltes ret godt og hvor jeg kunne løbe mere afslappet end med rendyrket forfodslanding, så det skal jeg afprøve de næste 3 uger.

Hoften har det i øvrigt ganske godt, så jeg fortsætter disciplineret med mobilitetstræning og korte ture. :smile:

Og her til aften blev det så til små 4 km. med den nye teknik i Speed med tåsokker - fin tur.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Nå, men vi fandt faktisk frem til en mellemfodslanding som føltes ret godt …

Det er sjovt nok også dér, at jeg er – undskyld udtrykket – landet. Uden at jeg har set særlig meget ned på fødderne, så fornemmer jeg, at jeg lander på mellemfoden, hvorefter hælen lige er nede at kysse asfalten, og så sætter jeg af med forfoden. Det er den teknik, der virker mest afslappende for ankler og fødder, så vidt jeg kan mærke.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt nok også dér, at jeg er – undskyld udtrykket – landet. Uden at jeg har set særlig meget ned på fødderne, så fornemmer jeg, at jeg lander på mellemfoden, hvorefter hælen lige er nede at kysse asfalten, og så sætter jeg af med forfoden. Det er den teknik, der virker mest afslappende for ankler og fødder, så vidt jeg kan mærke.

Hvis jeg ikke husker meget galt har du knas med achillessenen? I så fald er det nok meget klogt ikke at løbe ren forfod.

---

I dag har jeg lavet lidt kv-træning, bl.a. Pullups og pushups med datter (som troede de anstrengte lyde var for sjov) på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hvis jeg ikke husker meget galt har du knas med achillessenen? I så fald er det nok meget klogt ikke at løbe ren forfod.

Korrekt husket smile.gif

Den bliver nu ikke hverken mere eller mindre påvirket af den ene eller den anden løbestil. Den brokker sig bare generelt, hvis jeg løber for ofte. Men jeg kan nu løbe mere og mere uden at have bøvl med den, så den er – langsomt – ved at blive sig selv igen. Men det er godt nok en langvarig affære crazy.gif

Skal man endelig skelne, så er en regulær hællanding nok en større belastning for akillessenen, end hvis man fjedrer lidt i foden og dermed afbøder det meste af ens impact på en naturlig måde. Måske. Jeg gætter her.

I øvrigt har det bedste råd vist sig at være en lille kile under højre fod (hvor jeg har den betændte akillessene). Den løfter foden en lillebitte smule og aflaster dermed senen. Det har givet en mærkbar fremgang!

Link to comment
Share on other sites

Korrekt husket smile.gif

Den bliver nu ikke hverken mere eller mindre påvirket af den ene eller den anden løbestil. Den brokker sig bare generelt, hvis jeg løber for ofte. Men jeg kan nu løbe mere og mere uden at have bøvl med den, så den er – langsomt – ved at blive sig selv igen. Men det er godt nok en langvarig affære crazy.gif

Skal man endelig skelne, så er en regulær hællanding nok en større belastning for akillessenen, end hvis man fjedrer lidt i foden og dermed afbøder det meste af ens impact på en naturlig måde. Måske. Jeg gætter her.

I øvrigt har det bedste råd vist sig at være en lille kile under højre fod (hvor jeg har den betændte akillessene). Den løfter foden en lillebitte smule og aflaster dermed senen. Det har givet en mærkbar fremgang!

Nu er biomekanik ikke min stærkeste side, men jeg mener, at ren forfod er hårdest for achillessenen. Det er vist noget med, at det ikke er stødet, der er problemet, men mere den konstante spænding på senen, når man ikke kommer ned og "aflaster" på hælen. Men igen: jeg er jo lægmand. :4disguise:

---

I går fik jeg løbet godt 5 km. i tåge og med 5 min/km. Mine ben var tunge, selvom tempoet var begrænset, men hoften havde det godt.

Link to comment
Share on other sites

Siden sidst kun lidt lala-træning, men jeg synes hoften har vist klar bedring på det sidste, så jeg besluttede mig at teste den for alvor i dag. Planen var at løbe indtil den begyndte at brokke sig og så ellers se, hvor langt det kunne række til...

Og det gik over al forventning: efter 5 km. begyndte jeg at mærke mild irritation, men i den ellers uproblematiske side. 50 meter efter overså jeg dog en plet ondsindet mudder/is/marmorkugle-blanding i et sving og crashede hårdt på hofte, knæ og hænder. Derefter var hoften fin! :lol:

Jeg konstaterede hurtigt, at blødningen ikke var slem nok til at aborte, så videre gik det. Efter 55 min. Havde jeg stadig ingen nævneværdig ømhed, men var ved at være vel sulten. Stoppede derfor efter 10,3 km. Kæmpe success! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cool 4thumbup.gif

Ja, det er altså rigtig fedt, når disciplineret genoptræning og ego-tøjling bliver belønnet. :smile:

---

Det har været en lidt sløj uge træningsmæssigt, med et par små lunteture og lidt kropsvægttræning, men trods alt med en del fysisk hårdt handyman-sjov.

I dag har jeg dog løbet 10 km. fuldstændig uden hofteproblemer, så nu begynder jeg så småt at tro på, at løb kan blive en fast ingrediens i livet fremover. :smile:

Jeg løb i øvrigt fuldstændig upresset (det handler stadig om at blive skadesfri) med 5:21 pr. km., så det er vel egentlig okay formmæssigt.

På ernærings-siden har jeg eksperimenteret en del på det sidste. Jeg/vi forsøger at minimere indtaget af kød fra de firbenede og har indført flere kødfrie dage om ugen.

Så har jeg forsøgt mig med at up'e D-vitamin-indtaget her i det kolde halvår. Jeg begyndte at tage 800% ADT... Efter 4 dage var min mave oversået med små røde prikker! :crazy::blink: Jeg valgte selvsagt at droppe D-vitaminen igen, og prikkerne er så småt ved at forsvinde. Når de er helt væk prøver jeg nok igen, bare for at være sikker på, at de var årsagen. Så må jeg leve med kløen igen en uges tid. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå, så fik jeg en ufrivillig træningspause pga. noget genstridig hoste. :nonono:

Det er dog blevet til en del sneskovling og slædetrækning, men det føles ikke just fyldestgørende.

Jeg har dog lige meldt mig ind i det lokale center, for at kunne løfte jern og gå til spinning i vinterkvartalet (please, lade det ikke vare længere).

I dag blev det så til en god gammeldags pumpe-session med DB Press (yikes, jeg er blevet svag - 10 x 22 kg. var hårde :blush: ), DB Rows, DB Curls (Wooo, det er længe siden jeg målrettet har trænet gunz! :laugh: ), Lat. Raise, Pushdowns mm.

Jeg fik også trænet teknik med stang på både squat, front squat og power clean. Det har virkelig hjulpet, at jeg dagligt arbejder med min hoftemobilitet og så var det super fedt at træne i Fivefingers! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Første spinningtime i denne vintersæson. Fin time og okay ben, med kun en enkelt fejldisponering undervejs.

Nåede lige at købe nye sko inden timen, men SPD-fæstningen sad og rutsjede rundt med et tydeligt klik for hver omdrejning, så jeg måtte i et par sure låne-bakker. Røv - hvad sker der for det?

Synes hosten og menthol-vejrtrækningen spøger lidt igen - nu må det fxxxxx være nok!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå, men så blev det altså en december i sygdommens tegn, men i går var jeg nok ovenpå til at pumpe lidt jarn.

Det er virkelig 'check your ego at the door', for jeg er pinligt svag i alle øvelser, men så må jeg bare glæde mig til at se den hastige fremgang over de næste par måneder.

Jeg fik kørt lidt front squat, dødløft, DB Press, DB Curls, Seated Cable Row og flere klassikere. Ikke vildt inspirerende, men dejligt bare at være rask nok til at kunne træne igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver det vildt: jeg har trænet med vægte igen.

Det blev til DB Press med 24 kg. og Front Squat med 50 kg. Autografer skrives - bare send en PM. :wink:

PM sendt.

Jeg kunne godt bruge din evne til at smide egoet ved indgangen. Jeg har nu flere gange prøvet at starte lidt op igen, men det er bare så nederen at stå og dødløfte 100kg og synes det føles tungt, når man har været vant til lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

PM sendt.

Jeg kunne godt bruge din evne til at smide egoet ved indgangen. Jeg har nu flere gange prøvet at starte lidt op igen, men det er bare så nederen at stå og dødløfte 100kg og synes det føles tungt, når man har været vant til lidt mere.

Der er grænser for, hvor mange autografer jeg vil sende til samme person. :tongue:

Det med at smide egoet ved indgangen er lige så meget en målsætning som det er en evne, for tidligere har jeg i hvert fald forladt dydens snævre sti ret hurtigt. Men måske vi skal lave en aftale om at holde hinanden i ørerne? Du begynder at logge, jeg mere detaljeret, og så kan jeg banke dig i hovedet, når du starter på dødløft med klap, og du kan være efter mig...? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Juleaftens dag en hård spinning-time med gæsteinstruktør. Lidt for meget siddende enkelttakt, men ellers godt. Julegåsen var fortjent. :smile:

I dag pumpede jeg guns mm. Må konstatere, at min styrkeforholdet mellem for- og bagkæde er helt i skoven. Jeg måtte kæmpe med 60 kg. i Front Squat, hvorimod de føltes som meget lidt i Rumænsk DL. Der skal arbejdes med quad-styrke fremover!

Link to comment
Share on other sites

I dag en spinningtime, hvor planen (pga. doms) var at finde en cykel nede i hjørnet og køre lidt på frihjul. Det stred åbenbart for meget mod mine instinkter, for pludselig befandt jeg mig på første række og fyrede den helt af. God instruktør og velegnet musik - Barb'ra Streisand - og så var der pludselig fut i stængerne alligevel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så røg gammelfar ned med alskens herligheder igen. Det kulminerede med en slem ørepine, hvor jeg måtte ty til noget så usselt som Panodil. Jeg hører stadig ikke så godt, her en uge efter og har undertryk - bør jeg være bekymret?

Nå, men her til aften skete det endelig: træning! En spinningtime, hvor jeg havde overraskende gode ben og fyrede den af. Alt for fedt at være i gang igen. :smile:

Fatter ikke, hvordan man kan leve et liv uden træning...

Link to comment
Share on other sites

Endelig vægttræning igen.

Jeg har egentlig forsvoret bænkpres og alle dens ugerninger, men som en lille Daisygirl-tribute lavede jeg et bænkpas med en masse reps, afsluttet med en single på 85 kg - så er den gode karma sendt videre. :smile:

Ellers var det mest front squat-teknik (synes der var fremgang på trods af sygdomspausen) og så noget strand-disco.

Mødte en anden fyr, der havde Fivefingers på, og så er det jo ligesom med folk, der kører Alfa: man hilser på hinanden i forvisning om, at den anden ikke kan være helt galt afmarcheret. :laugh:

Jeg er lidt i limbo med min træning, fordi jeg har flere modsat rettede mål, men efter en lang sygdomspause gør det mindre - det er bare fedt at kunne træne! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er der mange ting i seneste log update, jeg kan forholde mig til: Alfa, Five Fingers, træningslimbo, bænkpres, front squat og Daisygirl tongue.gif

........ Godt at se du er kørende igen! 4thumbup.gif

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Endelig vægttræning igen.

Jeg har egentlig forsvoret bænkpres og alle dens ugerninger, men som en lille Daisygirl-tribute lavede jeg et bænkpas med en masse reps, afsluttet med en single på 85 kg - så er den gode karma sendt videre. :smile:

Tusind tak Los! Den er modtaget :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share