Håndled


f0Rei
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en gut på 18 år, 65 kg og 178cm høj. Når jeg træner bænkpres (på stang) med mange kilo tager jeg omkring de 80-85kg. Når jeg prøver at tage mere, for at lave max løft på 3 gentagelser, føles det som om mine håndled "bukker under". Jeg har oplevet det før når jeg træner bryst med håndvægte (typisk ved 32kg+ vægte), så er det som om mine håndled heller ikke vil længere. Det er begyndt at blive et stort problem, for det gør så ondt at jeg ikke kan træne ordenligt, og jeg vil jo gerne fortsat stige i kilo.

(Til dagligt bruger jeg MEGET tid på at skrive computer, jeg er programmør så det er 5-6-7 timer dagligt jeg næsten skriver uafbrudt, måske det kan have påvirket?)

Jeg ville høre om der er nogle der har prøvet noget lignende? - Og om der er eventuelt er nogle øvelser jeg kan lave, for at gøre mine håndled stærkere eller modvirke denne "smerte".

Link to comment
Share on other sites

Har haft det samme. Specielt når jeg sidder meget foran computeren. Du skal i gang med grebstræning, det fjernede alle de smerter jeg havde haft i mange måneder ret hurtigt. Prøv at søge efter grip training, eller wrist rollers. Det kan også være for meget biceps træning iforhold til triceps eller modsat. Og der kan være en chance at du holder stangen forkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej.

Ved godt det er et gammelt indlæg, men prøver lige alligevel. Jeg har også bare sindsyg ondt i mine håndled når jeg træner, og for den sag skyld også når jeg ikke træner. Kan se at grebstræning skulle hjælpe på problemet, men er det noget som skaber muskelvækst på underarmen?? for det vil jeg nemlig gerne undvære.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ved godt det er et gammelt indlæg, men prøver lige alligevel. Jeg har også bare sindsyg ondt i mine håndled når jeg træner, og for den sag skyld også når jeg ikke træner. Kan se at grebstræning skulle hjælpe på problemet, men er det noget som skaber muskelvækst på underarmen?? for det vil jeg nemlig gerne undvære.

Overvejet seneskedehindebetændelse? Ellers kan en forkert løfteteknik også være et problem.

Hvis du gerne vil træne grebsstyrke og underarme kan du bare variere dine øvelser en smule. Dengang jeg trænede judo hev vi os op i håndklæder istedet for en pullup-stang. Dermed skulle man holde ordenlig fat med fingrene hvilket gav grebsstyrke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Overvejet seneskedehindebetændelse? Ellers kan en forkert løfteteknik også være et problem.

Måske forkert teknik i bænkpress, for efter jeg er gået meget op i vægt i denne øvelse, er smerten kommet. Jeg kan bare ikke rigtig se hvordan jeg kan holde anderledes. Mine håndled kommer næsten i 90 grader når jeg løfter...av av..

Link to comment
Share on other sites

Måske forkert teknik i bænkpress, for efter jeg er gået meget op i vægt i denne øvelse, er smerten kommet. Jeg kan bare ikke rigtig se hvordan jeg kan holde anderledes. Mine håndled kommer næsten i 90 grader når jeg løfter...av av..

Hvilket måske er problemet. Har du forsøgt at strække dine håndled ud under dine pres bevægelser, eller er de for svage til at kunne klare det?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket måske er problemet. Har du forsøgt at strække dine håndled ud under dine pres bevægelser, eller er de for svage til at kunne klare det?

De er de for svage til. I f.eks. bænk kan det slet ikke lade sig gøre, de falder bare automatisk bagud. Kunne et par handsker med håndledsstøtte hjælpe?

Kan ikke se nogen grund til at jeg skulle have specielt svage håndled. Har stærke led fra naturens side og har altid været aktiv. Har også spillet håndbold i 10 år (burde det ikke give stærke håndled?) Min styrketræning har gået rigtig godt på det sidste, og der er røget flere kilo på. Kan den hurtige fremgang være problemet? altså at ledet ikke har kunne følge med?... Eller er det bare sludder jeg lukker ud :tongue:

Skal også lige sige at jeg ca. bruger 10 timer ved computeren hver dag. Nogen betydning?

Link to comment
Share on other sites

Skal også lige sige at jeg ca. bruger 10 timer ved computeren hver dag. Nogen betydning?

Ja stor betydning..

Både håndled, og skuldre, belastes utroligt meget ved computer arbejde..( Nogle er mere følsomme end andre)

Dine håndled burde dog ikke blive svagere af den grund, men blive mere sårbare overfor inflammations tilstande..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Ja stor betydning..

Både håndled, og skuldre, belastes utroligt meget ved computer arbejde..( Nogle er mere følsomme end andre)

Dine håndled burde dog ikke blive svagere af den grund, men blive mere sårbare overfor inflammations tilstande..

Kan også mærke det er værst i højre (har mousepad)...

Link to comment
Share on other sites

Kan også mærke det er værst i højre (har mousepad)...

Du kunne prøve arbejde med noget dynamisk bevægelighed, udstrækning og styrketræning til dine håndled, underarme, fingre ect. Jeg er ingen ekspert men såfremt det ikke er en direkte skade du har kunne jeg forestille mig at det ville hjælpe dig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne prøve arbejde med noget dynamisk bevægelighed, udstrækning og styrketræning til dine håndled, underarme, fingre ect. Jeg er ingen ekspert men såfremt det ikke er en direkte skade du har kunne jeg forestille mig at det ville hjælpe dig. :smile:

ja, det vil jeg prøve. Tror også en rigtig mus vil hjælpe, for man laver nogle flere vrid med mousepad...

Link to comment
Share on other sites

ja, det vil jeg prøve. Tror også en rigtig mus vil hjælpe, for man laver nogle flere vrid med mousepad...

Mousepad, er noget rigtigt lort..

Lyder som om det er en laptop.. Her kan det også hjælpe, at få et ordentligt tastatur tilsluttet, samtidig med man får hævet skærmen op i en passende højde, således at man kigger ligefrem..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problemer. Jeg gør også diverse ting foran computeren for at nedsætte slid/belastning etc, og det er heller ikke få timer jeg bruger foran computeren om ugen.

Når jeg skal lave bænkpres, så bruger jeg stramme håndledsbind (fra Titan eller Inzer), som tager en væsentlig del af belastningen af håndleddene. Det gør forskellen på at bænkpress med smerter i håndleddene og uden smerter for mig...

Link to comment
Share on other sites

har selv haft problemer med håndledende i både db og bb bænk. et par håndledsstøtter hjalp på dette, og problemet er fortsat ikke kommet tilbage her et år efter jeg har smidt dem. tror bare det gælder om at få lidt styr på sin grebsteknik, hvilket håndledsstøtterne så har hjulpet mig med..

Link to comment
Share on other sites

Har søgt lidt rundt på nettet, og kan ikke finde de omtalte mærker. Kan I anbefale noget af det her:

- http://www.go-motionshop.dk/shop/default.a...;productid=1476

- Better Bodies Wrist Wrap træningshandsker fra gitbig.dk

- Max Lift Træningshandske fra getbig.dk

Er nok mest til handsker, da de også beskytter huden i håndfladen.

Eller hvad med mine egne håndbind som jeg bruger til boksning? Stoffet er godt nok tyndt, men rullen er lang... Bliver bare lidt besværligt synes jeg.

Edited by Vivi88
Link to comment
Share on other sites

har selv en kammerat der har brugt de stofbind der også bruges til boksning, men jo, det er en smule besværligt :p

personligt købte jeg bare et par billige håndledsstøtter fra sublimsport, de skal jo bare støtte, ikke fjerne hele stresset :)

Link to comment
Share on other sites

Det fjerner jo ikke dit problem at du gemmer det væk under håndledsbind. :blink:

Hvorfor ikke bare erkende det er et weakpoint, som skal trænes væk vha korrekt øvelsesvalg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share