Omverdenen skal vænne sig til min nye krop


Kibo
 Share

Recommended Posts

Kære MOL'er

Er der andre MOL'ere, der har oplevet at omverdenen har svært ved at vænne sig til dit vægttab?

Min erfaring

Jeg er kvinde og 165 cm høj. Jeg er gået fra at veje 84 kg i mine "velmagtsdage" til i dag at veje 60 kg. De 20 kg er tabt på små 2 år ved hjælp af motion (ca 6 gange ugentligt - en kombination af cardio og styrke) og selvfølgelig også med en del fokus på kost.

Det er altså ikke sådan, at jeg har droppet alle mine såkaldte synder og udelukkende levet for at tabe mig. Jeg har stadig nydt min vin og mit slik. Jeg har selvfølgelig haft meget fokus på motion, men det har ikke udelukket deltagelse i diverse sociale arrangementer. Jeg får blot min motion til at passe ind i hverdagen efter arbejde.

Nu er jeg efterhånden ved at være godt tilfreds med mig selv. Jeg mener selv, at jeg stadig kan "tåle" at tabe 3-4 kg mere - anvender dog også spejlet til vurdering. Herefter skal jeg selvfølgelig have stabiliseret min vægt, da jeg heller ikke ønsker at blive vildt tynd - blot "fast i kødet"

Men nu er omverdenen begyndt at blande sig.

Jeg bor i Nuuk og mine bekendte her har kun kendt mig som overvægtig. Derfor er det måske desto mere svært for dem at vænne sig til, at jeg ikke længere er "bamsen". Jeg får adskillige stikpiller fra mine veninder, som ikke mener, at jeg skal tabe mig mere.

Jeg har ikke ligefrem en symmetrisk krop. Jeg er såkaldt "æbleformet". Jeg har altid haft tynde ben og en overkrop, hvor fedtet har samlet sig især om maven. Det har været næsten umuligt, at få det meste fedt motioneret af overkroppen. Men nu er det ved at lykkes. Jeg kan virkelig se, at alt mit arbejde begynder at give pote. Jeg har fået forholdsvis flad mave, talje og armene er ved at blive markerede. Derfor ønsker jeg også, at gå det sidste stykke og derved nå i mål.

Det her lyder måske lidt "højrøvet", men jeg ved virkelig ikke om de virkelig mener det, eller om de blot er en form for misundelige fordi jeg har haft viljen til at gennemføre en livstilsændring og derved tabe mig. Jeg hører jævnligt, at nu skal de også tabe sig og igang med at dyrke motion - men de gør jo ikke noget ved det.

Jeg kan godt se, at der er en kæmpe forskel på min krop i dag og for 2 år siden, hvor jeg vejede 20 kg mere. Det har selvfølgelig også smittet meget af på min personlighed. Jeg er blevet en kvinde med selvtillid.

Og jeg er også godt klar over, at jeg måske taler meget om min hobby, som er motion. Men det er ikke det, de fokuserer på, men i stedet forandringerne med min krop.

Andre MOL'ere med lignende erfaring..?

Link to comment
Share on other sites

Hej tillykke med dit vægttab.

Det lyder som om de personer du refererer til blot er misundeligt, og selv mangler disciplin til at gøre det efter. Har ikke selv oplevet det, men er det egentlig ikke ligegyldigt hvad de siger/mener? Der er altid folk, som skal komme med stikpiller til andre, fordi de ikke selv er slanke/tykke what ever.

Synes bare du skal fortsætte, man ved altid bedst hvad man selv vil have.

Link to comment
Share on other sites

Synes bare du skal fortsætte, man ved altid bedst hvad man selv vil have.

Det er en sandhed med modifikationer! Der findes mange eksempler på folk som ikke kan blive tynde nok, og ender derfor f.eks. med anoreksi uden selv at kunne se man har problemer, men stadig føler at man er overvægtig. Det kan kræve hjælp at få øjnene op for hvad man har gang i!

Det virker dog bestemt ikke til at du, Kibo, har et sådan problem. Det virker som om du godt kan se dig selv med virkelighedens øjne, og en vægt på 60 kg, med en højde på 165 lyder rigtigt fornuftigt, og slet ikke som et tilfælde af noget "farligt" :smile:.. Det er desuden rigtig flot at tabe sig 20 kg over 2 år, og det virker som et rigtig sundt vægttab, hvor du sørger for at holde på de gode vaner, istedet for en kur hvor man taber 10 kg på 2 måneder hvorefter de ryger på igen.. Så keep up the good work på det område :superman:

Tror også godt der kunne være en smule misundelse fra dine veninder. Fra hvor du måske før var hende, hvor de tænkte "jeg er heldigvis ikke ligeså stor som hende", har din rolle ændret sig til det omvendte, og de kunne sikkert alle ønske sig lignende form og være ligeså god til at holde vanerne.

Syns du skal forsætte til dit mål er nået, altså til at du føler du har den krop du ønsker, men stadig sørger for at kunne se sig selv i øjnene, og vide at man ikke er på ud mod problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hej tillykke med dit vægttab.

Mange tak :bigsmile: Og jeg er faktisk også ret stolt af det selv. Især fordi jeg har været gennem en total livsstilsomlægning, hvor jeg har fokuseret på motionen..!

Og til Ceramic:

Du har ganske ret. Jeg har helt styr på mit kropsbillede. Jeg kan se, at der stadig er plads til forbedringer, men jeg er også klar over, at jeg efterhånden er ved at nå mit mål. Der er ikke fare for en spiseforstyrrelse her eller at jeg skal blive enormt tynd. Min overvægt kom af en kombination af trøstespisning og ingen motion gennem teenageårene. Det er der heldigvis lavet om på nu - og jeg har også så småt passeret de 30 år (om end en 30 års fødselsdag ikke kan holdes for tit - prøver for 3 gang i træk :tongue: )

Hygge

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det godt!

Har selv tabt mig ca. 22 kg og det har selvfølgelig givet mange reaktioner:

"Hvor er det flot"

"Godt klaret"

osv,

-men desværre meget ofte fulgt af "Nu skal du da ikke tabe mere?".

Jeg er ikke sikker på at det bare er misundelse, måske snarere et udtryk for at andre kan blive usikre på hvem man er når man forandre sig så meget.

Heldigvis er det et forbigående fænomen.

.....og i øvrigt: Tillykke med dit vægttab! Godt gået.

Rose.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det godt!

Har selv tabt mig ca. 22 kg og det har selvfølgelig givet mange reaktioner:

"Hvor er det flot"

"Godt klaret"

osv,

-men desværre meget ofte fulgt af "Nu skal du da ikke tabe mere?".

Jeg er ikke sikker på at det bare er misundelse, måske snarere et udtryk for at andre kan blive usikre på hvem man er når man forandre sig så meget.

Heldigvis er det et forbigående fænomen.

.....og i øvrigt: Tillykke med dit vægttab! Godt gået.

Rose.

Har oplevet det præcis samme, og det fra så mange sider at det næppe skyldes misundelse. Umiddelbart tror jeg, at det, som det også er skrevet længere oppe, bunder i at ens omgivelser kærer sig for een, og er bange for at man bliver for fanatisk, eller ligefrem anorektisk. Jeg har personligt været lettere overvægtig så længe jeg kan huske, og selv nu flere år efter jeg kom ned på en nogenlunder normalvægt møder jeg bekendte der måbende siger "nu skal du da vist heller ikke tabe dig mere".

Men et blik på mit galleri afslører at jeg vidst bestemt ikke lider af anoreksi. Men det er nok sværere at se uden på tøjet, end foranspejlet om morgenen :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal bare være stolt af det, du har succesfuldt gennemført en livsstilsændring, og det er der ikke nogen der skal tage fra dig. Du lyder som om du har en sund indstilling til tingene, her tænker jeg på en god lang periode med vægttab, kombineret med styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare være stolt af det, du har succesfuldt gennemført en livsstilsændring, og det er der ikke nogen der skal tage fra dig. Du lyder som om du har en sund indstilling til tingene, her tænker jeg på en god lang periode med vægttab, kombineret med styrketræning.

Det er jeg skam også :devil:

Men det er nu lidt nedslående, at omgangskredsen ikke kan være lige så glade på mine vegne.

Men, men , men...det afholder mig ikke fra at fortsætte med motionen på samme niveau. Jeg kan slet ikke leve uden at få "banket min krop igennem" hver dag - især ikke med stillesiddende kontorarbejde 8 timer dagligt. :4jumpy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share