Muskeltab under cutting


kris13
 Share

Recommended Posts

Det her emne skulle måske være under maksimal muskelvækst da det er lidt mere BB'er orienteret, men nu prøver jeg.

Jeg har ledt en del på forumet, men kunne ikke lige finde nogen andre emner der omhandlede dette specifikt.

Mit spørgsmål er om der er sådan en cirka tommelfinger regel, på hvor meget muskelmasse man mister pr kg fedt når man cutter.

Jeg ved godt det afhænger meget af kost, motion, træning og det er individuelt, men bare sådan ca.

Jeg styrketræner 5 gange om ugen, 2-3 muskelgrupper hver gang, og dyrker ca 5 timers cardio om ugen.

Jeg spiser fornuftigt, meget protein, low carbs og en smulle fedt, som der nu engang skal til. Jeg gider dog ikke det ræs med at tæller Kcal, god sund fornuft kan man komme langt med. Jeg plejer at stile efter 1 kg vægttab om ugen.

Tror min fedtprocent er ca 16-18% lige nu, og vil gerne ned på en 10%. Så med et cirka tal ang. muskeltab per kg fedt tab, kan jeg bedre forudsige min slutvægt, og sætte mig et mål.

Tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at begynde februar/marts og så bare køre til juni/juli.. ca 1 kg om ugen, når jeg har opnået 10% vil jeg self bare gå efter ligevægt.

Med massere motion, træning og protein, er 200g muskler pr kg fedt så realistik? Eller noget i den stil, bare en eller anden form for tommelfinger regel.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sætte en tommelfingerregel på noget der er påvirket af mange parametre.

Dit udgangspunkt (fedtprocent), træningen, kosten, størrelsen af underskud, måltidstiming, gener osv.

Dog vil jeg sige at du uden problemer (hvis du ellers kan tabe dig), kan holde massetabet under 20% og formentlig også under 10. Personligt har jeg smidt 10kg på 10 uger, hvilket nok gik en tand for hurtigt, for der var massetabet mere end 20% af fedttabet. Jeg tror faktisk fordelingen var noget i retning af 2½kg muskler og 7½kg fedt. I en anden omgang smed jeg lidt over 5kg så vist jeg husker uden at miste masse. Det blev så også gjort med <½kg om ugen.

Med din fedtprocent vil jeg ikke anbefale dig at stile efter 1kg/uge. Du skriver du vil starte februar/marts og køre til juni/juli, det giver dig mindst 14 uger. Du skriver ikke din vægt, men hvis du vejer 80kg og din nuværende fedtprocent er 18, så skal du cirka tabe 7kg for at nå en fedtprocent på 10. Så der er masser af tid hvis du bare holder dig til ½kg om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Det er et rimelig komplekst emne at tage op, men snakker af egne erfaring og udfra det jeg har lært på min uddannelse!

Hovedreglen for at forbrænde fedt er at man skal forbrænde flere kalorie end man indtager.

Jeg vil i fitness sammenhæng ikke råde dig til at tabe mere end ½ kg om ugen og absoulut maximum er 700 g om ugen! Ved et vægttab på 500 g EW vil atrophy være minimalt. En måde at minimere atrophy ved er progressiv reducering af kalorierne!

Nu vil jeg primært bruge mig selv som eksempel, mit ligevægtsindtager ligger på omkring de 3100 kcal ED, jeg er pt. offseason så har et kalorieoverskud på 500 som tilsvarende giver =3600 kcal ed!

Find din LBM ved brug FEDTTANG eller en prof tanita vægt, jeg vil personligt råde dig til tangen :4thumbup:, når du har fundet din LBM(LEAN BODY MASS) * du den med 27.

(Mig selv)

Vægt 90,2 * fedtprocent = 12 /100 = 10,8 kg fedt

Vægt 90.2 - fedt 10,8 = 79,4

LBM (79,4) * 27 = 2143

På træningsdage + jeg 400 kcal oveni hatten!

Prøv så vidt muligt at holde vægttabet på 500 g EW og reguler energifordelling derefter!

Din energi fordeling afhænger alt efter hvilken metabolic typment man er. Min egen energi fordelling er 40% protein 40% kulhydrat 30% fedt, men din energi fordeling afhænger som sagt af din metabolic typement, testen kan tages på alun.dk eller i bogen "how to eat move and be healthy"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share