Fiskeolie 30-45 gram per dag?!?


DoItNow
 Share

Recommended Posts

Så skal jeg igang med at spise noget fiskeolie, og jeg vil vælge den billige fra supermarkedet. Den vandt også denne test (mods slet venligst hvis det er mod jeres regler).

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=1794

Er der forresten nogen der kan sige om der er en kvalitets forskel på dette produkt i 500mg mod 1000mg udgaven som er brugt i testen og koster betydeligt mere?

Her er den artikel fra t-nation hvor det bliver anbefalet at tage 30-45 gram per dag.

The Single Best Supplement

Q: What's one supplement that every athlete, weekend warrior, and basically any active person should be taking daily?

A: Fish oil. I was first introduced to fish oil twelve years ago by my friend Mauro DiPasquale. I was over at his house and he had fish oil on the counter. I asked him what he used it for and he said, "Charles, this is the most important supplement ever."

He told me to go to Medline and punch in any disease known to man and the words "fish oil" beside it. He challenged me to find a study that didn't show how fish oil could benefit in the treatment of any disease. I gave up after 86 studies!

Why is it so beneficial? It's in our genes. Humans used to consume 300-400 grams of omega-3s per week. If we consume more than two grams a day now it's considered a lot.

There was a study published four years ago that showed that if the US government issued three grams of fish oil per day to American citizens, then the amount of cancer and heart disease would go down by 50% within one year. Most readers don't care about cancer and heart disease, but they may care about this: the biggest limiting factor in naturally training people to getting lean and adding muscle is the consumption (or lack thereof) of omega-3s.

Looking at the body structure of cavemen, they had a lot of muscle mass compared to modern man. They got their omega-3s through the meats they ate. Now, they often ate what the predators left. For example, a lion will eat an antelope from the gut on, so what's left is the skull and long bones. Primitive man would break the skull open and eat the brains. Brains are 60% fat, and 60% of that is DHA, the omega-3. What they've found is that the more brain-sucking was going in those populations, the faster the IQ went up.

Primitive man would also break the bones of the prey and suck the marrow, also rich in omega-3, DHA particularly. DHA is the omega-3 most responsible for brain development while EPA is most associated with reducing inflammation.

My athletes would often recognize each other when sitting around a table because those I'd be training would break out the fish oil during the meal. That's how I got the nickname "the fish oil guy" among athletes. But that's also how I get people so lean so fast.

Anyone who wants to put on muscle and lose fat should be on 30-45 grams of fish oil per day. That's just three tablespoons of fish oil. It would be a pain in the ass with capsules though because that's around 45 capsules per day, but it's easy with a straight oil.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1371812

Kan de virkelig passe at vi skal op på det antal gram? Jeg troede at en 2-3 gram var nok?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Diddley

Hvor køber du flydende fiskeolie, og hvordan sikrer du dig, at du ikke køber katten i sækken? Man ved jo fra utallige tests, at det dyreste ikke altid er det bedste, hvilket også kan ses af den test, som DoItNow har linket til.

Mods må jo slette mit indlæg - hvis det bryder en eller anden regel. Men, vi har altid købt det i Matas, hvor man kan få en liter for en hund. Jeg har ikke checket med de forskellige tests, men sat min lid til at kvaliteten er ok.

Skidtet virker ihvertfald, jeg kan tydeligt mærke på kroppen hvis der er perioder hvor jeg ikke får min daglige dosis.

Link to comment
Share on other sites

t-nation er meget "bodybuilding agtig".

Deres anbeflinger for så massivt fiskeolieindtag ved ingen hvor kommer fra :blink:

Jeg har aldrig set nogle af deres referencer (ud over på rotter) understøtte alle de positive egenskabet de tilskriver fiskeolie for mennesker.

Der findes ingen litteratur der understøtter yderligere fordele ved så højt et indtag.

Dermed ikke sagt at t-nations skribenter ikke har oplevet fordele med deres klienter. Men deres referencer på dette område er bogus. Man har længe vist at der er forskel på rotter og mennesker

på dette område :smile:

>> Tilføjelse.

Det er bondefangeri at "glemme" at fortælle ens referencer ikke understøtter det man anbefaler.

Det er ikke svært at sige. There is no support for a high intake. But we are totally cutting edge and science hasn't caught up to our insanely cutting edge methodology [indsæt billede af fyr på steroider]

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Mods må jo slette mit indlæg - hvis det bryder en eller anden regel. Men, vi har altid købt det i Matas, hvor man kan få en liter for en hund. Jeg har ikke checket med de forskellige tests, men sat min lid til at kvaliteten er ok.

Skidtet virker ihvertfald, jeg kan tydeligt mærke på kroppen hvis der er perioder hvor jeg ikke får min daglige dosis.

En liter fiskeolie for 100 kr? Jeg plejer at købe 60 gr (120 kapsler) til 20 kr i Netto. Sikker på at det er det samme?

Link to comment
Share on other sites

En liter fiskeolie for 100 kr? Jeg plejer at købe 60 gr (120 kapsler) til 20 kr i Netto. Sikker på at det er det samme?

Nææh - faktisk er jeg ikke sikker på ret meget andet end at jeg har gode erfaringer med det jeg bruger nu. Jeg har heller ikke testet forskellige doser eller noget tilsvarende.

Ungerne hjemme hos os får én spiseskefuld hver, og de voksne får to. Doseringen stammer vist nok fra en onkel, der selv fik en spiseskefuld som barn, og så tænkte vi at det nok passede meget godt.

Link to comment
Share on other sites

En liter fiskeolie for 100 kr? Jeg plejer at købe 60 gr (120 kapsler) til 20 kr i Netto. Sikker på at det er det samme?

Hvis det er de samme som var vinder af testen, så er der lige noget man skal bide mærke i.

Dette er en e-mail fra producenten:

Kære XXX.

XXX Højkoncentreret Fiskeolie 1000 mg og XXX Fiskeolie 500 mg er to forskellige produkter med forskellige fiskeolier og er begge af god kvalitet.

Med venlig hilsen

Lasse Kjeldsen

Direktør

XXX

Det skal man lige tænke på, selvom det er samme mærke!

Edited by DoItNow
Link to comment
Share on other sites

30-45 gram er ikke at anbefale. der ses anti-inflammatorisk effekt allerede ved de 1,5-3g. (aktive omega-3 "EPA" & "DHA") dgl så 30-45 gram er rigtig meget. Jeg mener ikke nogen bør tage disse doser af følgende grunde:

1)

Fiskeolie kan have en for anti-inflammatorisk effekt og kan i teorien sænke immunforsvarets evne til at bekæmpe bakterier m.m.

2)

De fleste fiskeolier på det danske marked indeholder stadig PCB, tungmetaller m.m. Inden for grænseværdierne, men overholdes grænseværdierne hvis du indtager 30-45g?

3)

Fiskeolie virker mildt blodfortyndende. Hos normale raske er de normalt ikke noget problem at indtage større doser, men 30-45g er meget!

Derfor: Nøjes med 1,5-3 gram aktive omega-3 fedtsyrer (EPA & DHA).

Link to comment
Share on other sites

t-nation er meget "bodybuilding agtig".

Deres anbeflinger for så massivt fiskeolieindtag ved ingen hvor kommer fra :blink:

Jeg har aldrig set nogle af deres referencer (ud over på rotter) understøtte alle de positive egenskabet de tilskriver fiskeolie for mennesker.

Der findes ingen litteratur der understøtter yderligere fordele ved så højt et indtag.

Dermed ikke sagt at t-nations skribenter ikke har oplevet fordele med deres klienter. Men deres referencer på dette område er bogus. Man har længe vist at der er forskel på rotter og mennesker

på dette område :smile:

>> Tilføjelse.

Det er bondefangeri at "glemme" at fortælle ens referencer ikke understøtter det man anbefaler.

Det er ikke svært at sige. There is no support for a high intake. But we are totally cutting edge and science hasn't caught up to our insanely cutting edge methodology [indsæt billede af fyr på steroider]

Anbefalingen skal jo ses ud fra, at Dr. Mauro DiPasquale anbefaler en diæt hvor man får 40% af sine kalorier fra fedt. Ud fra det kan det vel kun være godt at så høj en del af indtaget kommer fra "sunde" fedtsyrer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du erfaring med hvor længe olien holder inden den begynder at blive dårlig?

Ikke rigtigt, eftersom vi er 5 personer der spiser det hver dag når den sjældent at blive mere end nogle få uger. Jeg har aldrig oplevet at den smagte harskt. Da vi boede i Tyskland prøvede vi nogle vegetabilske olier, der derimod var temmeligt sarte.

Sammenlignet med dem forekommer olien fra Matas mig ganske robust.

Link to comment
Share on other sites

Nu da vi har fundet ud af at Lekaform 500 mg er en anden kvalitet en den der er blevet testet i tænk og test som er 1000 mg versionen. Så er det måske ikke så godt et tilbud igen som vi får i aldi/fakta osv?

Der stod også noget om at der skulle være et eller andet sted til at forhindre at pillerne blev harske og olien derved mistede sin gode virkning, så vidt jeg kan se er der ikke noget af det i 500 mg pillerne fra aldi??

Er der nogen som kan kopiere indholdet hertil af deklarationen på lekaform 1000 mg?

Link to comment
Share on other sites

30-45 gram er ikke at anbefale. der ses anti-inflammatorisk effekt allerede ved de 1,5-3g. (aktive omega-3 "EPA" & "DHA") dgl så 30-45 gram er rigtig meget. Jeg mener ikke nogen bør tage disse doser af følgende grunde:

1)

Fiskeolie kan have en for anti-inflammatorisk effekt og kan i teorien sænke immunforsvarets evne til at bekæmpe bakterier m.m.

2)

De fleste fiskeolier på det danske marked indeholder stadig PCB, tungmetaller m.m. Inden for grænseværdierne, men overholdes grænseværdierne hvis du indtager 30-45g?

3)

Fiskeolie virker mildt blodfortyndende. Hos normale raske er de normalt ikke noget problem at indtage større doser, men 30-45g er meget!

Derfor: Nøjes med 1,5-3 gram aktive omega-3 fedtsyrer (EPA & DHA).

Enig - det er alt for meget over længere tid. Normalt angives 3 g omega-3 som sikkert uden væsentlige bivirkninger, udover fiskesmag. Det skal tilføjes at grønlændere i mange år levede på en kost der medførste indtag på op til 15 g omega-3 over længere tid. Det har været på tale at selen (findes i havdyrene i store mængder) beskyttede imod ugunstige stoffer som PCB, dioxin og tungmetaller da det binder sig til dem og herved i praksis uskadeliggører dem - i fiskeolie tilskud får man ikke selen.

Personligt ville jeg ikke tage over en skefuld (cirka: 15 ml = 13 g = 4,5 g omega-3) i længere tid eller højest 2 over få måneder. Man bør være opmærksom på om det er levertran eller fiskeolie. Levertran indeholder typisk flere ugunstige stoffer end fiskeolie og kan indeholde A-vitamin og D-vitamin som man ikke bør indtage i alt for store mænger - mindre mængder af især D-vitamin er tilrådeligt.

Omega-3 sætter sig i cellemembranerne og er med til at styre en mængde processer på celleniveau udover de allerede nævnte. Store mængder kan derfor rykke mod en uheldig balance.

Link to comment
Share on other sites

Man skal lige betænke sig, at de billige fiskeoliepiller ikke indeholder særligt meget EPA og DHA (hvilket er det vi gerne vil have). De 500 mg piller fra fakta indeholder fx. kun 52,5 mg EPA og DHA. Så man skal spise 20 st. for at få ét gram.

Jeg har ikke lige fundet ud af at citere endnu, men der var en, der skrev at han tog fiskeolie hver morgen. Her skal man være opmærksom på, at man lige har fastet i ca. 8 timer, så kroppen forbrænder det første det bedste fedt den for (også selvom det koster 100 pr. liter). Så vent til efter morgenmaden, hvis du ikke allerede gør det :4mewantfood:

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Det er torskelevertran de sælger til 1 liter for ca. 100 kr. (Matas)

DR2 i aften kl. 20:00 Omega-3 - et nyt mirakelmiddel? (TTV)

Engelsk videnskabsprogram.

Engelsk videnskabsprogram.

Fisk indeholder en særlig fedtsyre, Omega-3, der lader til at have usædvanlige egenskaber. Faktisk bliver Omega-3-fiskeolie solgt, som om det var Guds gave til menneskeheden. På verdensplan bliver der hvert år solgt 50.000 ton Omega-3 som kosttilskud, og alle bliver opfordret til at spise mere fed fisk. Men er der noget om snakken? Kan Omega-3 forebygge hjerte-kar-sygdomme? Kan Omega-3 bruges som behandling ved depression og andre psykiske lidelser? Bliver børn klogere af Omega-3? Har veganere og vegetarer et problem? Programmet går bag reklamerne og fortæller blandt andet om verdens største forsøg med Omega-3 på 300 skolebørn, en undersøgelse, der skal afklare, om fiskeolien kan gøre dem klogere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lige fundet ud af at citere endnu, men der var en, der skrev at han tog fiskeolie hver morgen. Her skal man være opmærksom på, at man lige har fastet i ca. 8 timer, så kroppen forbrænder det første det bedste fedt den for (også selvom det koster 100 pr. liter). Så vent til efter morgenmaden, hvis du ikke allerede gør det :4mewantfood:

Vh. TBB

Kan du ikke lige poste en videnskabelig reference på dette - det har jeg aldrig hørt før, men det er interessant hvis det er rigtig. Normalt finder man at fedtsyre indholdet i cellemembranerne hænger godt sammen med det man får med fødevareindtaget.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke lige poste en videnskabelig reference på dette - det har jeg aldrig hørt før, men det er interessant hvis det er rigtig. Normalt finder man at fedtsyre indholdet i cellemembranerne hænger godt sammen med det man får med fødevareindtaget.

Jeg har læst det på T-nation, så du må tage det for hvad det er:

"5. Don't take your fish oil on an empty stomach first thing in the morning. EPA and DHA are "magical" but they're also fats. This means they can be burned as energy. So don't take them at a time when your body is dying for fuel — it's just a waste."

Det er fra denne artikel: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1351653

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst det på T-nation, så du må tage det for hvad det er:

"5. Don't take your fish oil on an empty stomach first thing in the morning. EPA and DHA are "magical" but they're also fats. This means they can be burned as energy. So don't take them at a time when your body is dying for fuel — it's just a waste."

Det er fra denne artikel: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1351653

Vh. TBB

T-nation er altså ikke en videnskabelig reference. :smile:

Link to comment
Share on other sites

T-nation er altså ikke en videnskabelig reference. :smile:

Hvis du læste efter, så skriver jeg også, at man må tage det for hvad det er.

Men du har ret T-Nation er ikke en videnskabelig reference, men de fleste artikler de poster har da en temmelig udbygget litteraturliste, med mange referencer til videnskaben. Så man kunne jo i givet fald starte der, hvis man vil vide mere.

Vh. TBB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share