overbelastet knæ via løbetræning.. hjælp :/


newuser101
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Jeg står i den situation at jeg skal ind i militæret her til d. 1 februar og vil gerne være i god form så jeg kan følge godt med. Men lavede så den fejl at starte ud med knap 2 ugers løbetræning med 1 enkelt pause og nu har jeg overbelastet mit knæ vil (TROR JEG????). Det er super ømt på højre side af mit højre knæ når jeg er i en løbende bevægelse.. har holdt 3 dages pause indtil videre, men det ser ikke ud til at blive bedre?

- Nogle som har tips og tricks til at få sådan en "skade" til at forsvinde.. ? For det ville sku være for surt at starte ud med at blive hjemsendt pga. skade i knæet.. Burde jeg gå til en læge med det?

Alle tanker og svar omkring dette modtages glædeligt!

tak!

Link to comment
Share on other sites

Det er super ømt på højre side af mit højre knæ når jeg er i en løbende bevægelse

Det lyder umiddelbart som et løberknæ - burde ikke være det store problem at komme af med :4thumbup:

Et løberknæ kommer som regel (igen regel uden undtagelser) af for kraftig pronation så, hvis du ikke allerede har været der, så find en seriøs løbeforretning (runners-cornor(viborg), marathon sport(kbh), løberen(århus, kbh, ???), kaisersport(kbh) etc.) og få dem til at kigge på din løbestil og evt. råde dig til et par ordentlige sko.

Hvis du allerede har et par ordentlige sko og er sikker på at din løbestil er i orden, så bliver du nok nød til at uddybe lidt mere, for at kunne komme med et bedre svar...

Link to comment
Share on other sites

Hej Newuser,

Ja det kan sagtens passe! :unhappy:

Nu er det altid svært at lave en diagnostik og komme med behandlingsforslag over nettet, og derfor vil jeg råde dig til at opsøge en kiropraktor eller fysioterapeut for at få set på knæet. Der kan i de fleste tilfælde "gøres noget", som kan hjælpe, om ikke andet kan du få gode råd ang. træning.

Med det sagt, kunne det nu godt lyde som om du har tilraget dig det klassiske "løberknæ". Du kan se lidt mere på siden her: http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-14.htm

Den akutte behandling består i at bruge is på området 15-20 min. af gangen med køkkenrulle eller et viskestykke omkring isen. 45 min. pause, så is igen. Det gentager du 2-3 gange, og kan gøre det nogle gange om dagen indtil knæet ikke længere er ømt.

Der findes en creme du kan købe på apoteket, der indeholder ibuprofen (det der også findes i de smertestillende piller). Der er forskellige produkter fx: Ibutop, Ibumetin gel, Voltaren gel osv. Smør cremen på området i et godt lag 3-4 gange dagligt.

Hos en kiropraktor eller fysioterapeut kan du få yderligere behandling. Blandt andet har tværfibermassage som regel en god effekt på løberknæ. Der kan laves stræk af muskelen/senen der løber ned langs ydersiden af benet osv. Du kan også se på den tidligere nævnte side, hvordan et øvelsesprogram kunne se ud.

Og lad nu være med at bekymre dig for meget om militæret. Husk på det er ganske almindelige unge mænd og kvinder, der er værnepligtige og med mindre du er kraftigt overvægtig skulle du ikke få de store problemer. I værste fald dumper man en løbetest og kommer på et ekstraløbehold. Det er selvfølgelig surt, men så er man da sikker på at komme i god form inden man er færdig derinde.

Til andre i samme situation, men som har lidt bedre forberedelsestid, inden de skal ind, kan jeg anbefale JP's løbeprogram, der en gang for langt tid siden er blevet lavet af Mette Bloch. Det trænede jeg selv efter og kom op på 10 km på 3 mdr. uden tidligere at have haft nogen som helst kondition. Det viste sig som værende mere en rigeligt for hvad det krævedes at stå igennem tiden i mili. Linket til løbeprogrammet er her [obs PDF]: http://www1.jp.dk/images/internetavisen/2002/05/14/loeb.pdf

Held og lykke!

Frak

Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart som et løberknæ - burde ikke være det store problem at komme af med :4thumbup:

Et løberknæ kommer som regel (igen regel uden undtagelser) af for kraftig pronation så, hvis du ikke allerede har været der, så find en seriøs løbeforretning (runners-cornor(viborg), marathon sport(kbh), løberen(århus, kbh, ???), kaisersport(kbh) etc.) og få dem til at kigge på din løbestil og evt. råde dig til et par ordentlige sko.

Hvis du allerede har et par ordentlige sko og er sikker på at din løbestil er i orden, så bliver du nok nød til at uddybe lidt mere, for at kunne komme med et bedre svar...

Jeg har et par adidas løbesko købt i intersport på tilbud til 250 kr. ca. Men man får vel hvad man betaler for.. Kan det virkelig passe at løbesko har så stor en betydning for ens knæ? Vi har en runners corner i nærheden, så det er ikke det store problem.. Og hvad mener du med "af for kraftig pronation" ? er ikke helt med hvad det vil sige..

Men tak for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Løbesko er det eneste sted du ikke skal spare!!! - ikke sagt de dyreste er de bedste, men det skal være i orden, hvis man vil "mere", uden skader.

hvad mener du med "af for kraftig pronation" ? er ikke helt med hvad det vil sige..

Pronation vil sige at foden "ruller" indad under den del at et skridt hvor foden har kontakt med jorden. Dette er en naturlig del af kroppens støddæmpning, og er ikke noget der skal fjernes helt. Men en for kraftig pronation kan medfører en svag rotation af underbenet, hvilket blandt andet medfører et øget træk på på den sene der går på ydersiden af knæet, hvilket medfører at den bliver gnedet over det knoglefremspring der ligger på den øverste del af underbenet, og derved bliver senen irriteret og øm(nok det der er galt i dit tilfælde). - Dette er en noget forsimplet og genreliseret gennemgang af en (nok den hyppigste) af årsagerne til et løberknæ, men det giver dig nok en ide om hvorfor et par løbesko med ordenlig støtte er vigtig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par adidas løbesko købt i intersport på tilbud til 250 kr. ca. Men man får vel hvad man betaler for.. Kan det virkelig passe at løbesko har så stor en betydning for ens knæ? Vi har en runners corner i nærheden, så det er ikke det store problem.. Og hvad mener du med "af for kraftig pronation" ? er ikke helt med hvad det vil sige..

Men tak for svaret :)

Med kraftig pronation hentydes der til at du ved isæt/afvikling af foden har en drejning således at den "falder" ind over indersiden af din fod. (platfod)

Der er givet mange gode råd i andre indlæg, men jeg synes dog at du i første omgang bør kigge lidt på nogle stræk øvelser. Ofte er det nemlig muligt at fjerne symptomerne ved hjæp af disse. Derudover kan der være tale om nogle problemer med din bevægelighed i hofteleddet og deraf muskulaturen omkring, men det er lidt svært at forklare til dig. så søg på nogle strækøvelser og giv det en chance før du kaster en million efter nye sko.

Du kan også prøve at stille dig med bare tæer og så se om din fodbue er intakt d.v.s. du skal uden problemer kunne få et par fingre ind under indersiden af din fod. hvis du ikke har god plads der ville jeg følge rådet om indlæg/andre sko.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min holdning er at du kan fylde dig med alle de Ibumetin du kan æde, smøre knæet ind i cremer og komme is på fra nu af og til du bliver træt af det, det hjælper ikke, hvis du ikke finder årsagen til dit problem!!!

Antag at det blot er en overbelastning, så vil is, Ibumetin og Felden, næppe skade - om det i dit tilfælde vil gøre en så markant forskel, at det er være at bruge penge på kan diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Med kraftig pronation hentydes der til at du ved isæt/afvikling af foden har en drejning således at den "falder" ind over indersiden af din fod. (platfod)

Der er givet mange gode råd i andre indlæg, men jeg synes dog at du i første omgang bør kigge lidt på nogle stræk øvelser. Ofte er det nemlig muligt at fjerne symptomerne ved hjæp af disse. Derudover kan der være tale om nogle problemer med din bevægelighed i hofteleddet og deraf muskulaturen omkring, men det er lidt svært at forklare til dig. så søg på nogle strækøvelser og giv det en chance før du kaster en million efter nye sko.

Du kan også prøve at stille dig med bare tæer og så se om din fodbue er intakt d.v.s. du skal uden problemer kunne få et par fingre ind under indersiden af din fod. hvis du ikke har god plads der ville jeg følge rådet om indlæg/andre sko.

Hilsen Gribben :smile:

Jeg prøver de strækøvelser der er anvist i det link som blev posted. Derudover har jeg også lige prøvet med med min fodbue, kan uden problemer få 4 fingre ind under. Har også lige haft fat i mine sko (nu ved jeg ikke hvor meget affjedring sådan en sål / hæl på skoen skal have), men min er ret hård og kan ikke trykkes meget sammen.. Ved ikke om det kan være et stort problem? måske en ny sål kan fikset det, kombineret med nogle strækøvelser..?

Link to comment
Share on other sites

Det med isen, er det ikke bare for at lindre smerterne her og nu? det har vel ikke en virkning på knæet på længere sigt? Tror også jeg vil prøve noget af det creme du bruger og måske invester i en ny god sål? hvis det kunne have en effekt..

Jo isen er for at lindre smerten her og nu. Som jeg skrev er is og fx. Ibutop til den akutte behandling. Du er jo også ved at være lidt tidspresset inden d. 1. feb. og derfor er det vigtigt at få slået inflammationen (irritationstilstanden) i senen ned hurtigt, så du kan træne lidt inden du skal ind.

Hvis du aldrig har løbet før og så løber 2 uger i træk med kun en enkelt dags pause, så er det nok til at fremkalde en smerte som den du oplever uden at der nødvendigvis skulle være et eller andet vildt galt et eller andet sted i din krop. Men jeg vil give BTP ret i, at når man nu har oplevet symptomerne, kan det være en god idé at få tjekket sin løbestil, og stederne han anbefaler kan jeg kun støtte op om.

Du skal dog ovenpå i denne omgang, og der kan du følge de råd jeg skrev i mit tidligere indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Jo isen er for at lindre smerten her og nu. Som jeg skrev er is og fx. Ibutop til den akutte behandling. Du er jo også ved at være lidt tidspresset inden d. 1. feb. og derfor er det vigtigt at få slået inflammationen (irritationstilstanden) i senen ned hurtigt, så du kan træne lidt inden du skal ind.

Hvis du aldrig har løbet før og så løber 2 uger i træk med kun en enkelt dags pause, så er det nok til at fremkalde en smerte som den du oplever uden at der nødvendigvis skulle være et eller andet vildt galt et eller andet sted i din krop. Men jeg vil give BTP ret i, at når man nu har oplevet symptomerne, kan det være en god idé at få tjekket sin løbestil, og stederne han anbefaler kan jeg kun støtte op om.

Du skal dog ovenpå i denne omgang, og der kan du følge de råd jeg skrev i mit tidligere indlæg.

Ja, har aldrig løbetrænet udover 1 år tilbage, før jeg begyndte på de 2 uger i streg, så det kan i jo nok have ret i.. Jeg har fundet dette billede ( http://www.runnerscorner.dk/data/images/løbestil.jpg ) og ved ikke om det er noget jeg bilder mig selv ind, men synes jeg kan se mine fødder vende ind ad i det jeg rammer jorden når jeg laver en løbende bevægelse.. Som i også kaldte pronation. Er det noget man kan komme af med? eller skal man købe udstyr alt efter hvilken løbestil man har?

Er super glad for jeres hjælp..

Link to comment
Share on other sites

Ja, har aldrig løbetrænet udover 1 år tilbage, før jeg begyndte på de 2 uger i streg, så det kan i jo nok have ret i.. Jeg har fundet dette billede ( http://www.runnerscorner.dk/data/images/løbestil.jpg ) og ved ikke om det er noget jeg bilder mig selv ind, men synes jeg kan se mine fødder vende ind ad i det jeg rammer jorden når jeg laver en løbende bevægelse.. Som i også kaldte pronation. Er det noget man kan komme af med? eller skal man købe udstyr alt efter hvilken løbestil man har?

Er super glad for jeres hjælp..

Om pronation er noget man kan komme over? Tja men det afhænger meget af hvor skaden opstår. Som gribben skrev i sit tidligere indlæg, er der mange faktorer der spiller ind. Pronation af foden kan opstå som følge af forkerte bevægemønstre, skævhed osv. i flere led. Herunder hele foden, ankel, knæ, hofte, bækken eller sågar ryg. ERGO hvis du seriøst vil arbejde med problemet vil jeg igen som tidl. nævnt i indlæggene anbefale dig, at du får lavet en løbestilsanalyse. Folkene bag kan somregel (hvis du opsøger et seriøst sted) finde frem til hvor "fejlen" opstår, og fortælle dig om det er relevant med nye sko, indlæg eller om kan fjernes med træning, stræk osv.

Hvordan gik det, da du løb for 1 år siden? Du er jo gået hårdt igang denne gang, gjorde du også det den gang, og fik du ondt i knæet på samme måde?

Link to comment
Share on other sites

Om pronation er noget man kan komme over? Tja men det afhænger meget af hvor skaden opstår. Som gribben skrev i sit tidligere indlæg, er der mange faktorer der spiller ind. Pronation af foden kan opstå som følge af forkerte bevægemønstre, skævhed osv. i flere led. Herunder hele foden, ankel, knæ, hofte, bækken eller sågar ryg. ERGO hvis du seriøst vil arbejde med problemet vil jeg igen som tidl. nævnt i indlæggene anbefale dig, at du får lavet en løbestilsanalyse. Folkene bag kan somregel (hvis du opsøger et seriøst sted) finde frem til hvor "fejlen" opstår, og fortælle dig om det er relevant med nye sko, indlæg eller om kan fjernes med træning, stræk osv.

Hvordan gik det, da du løb for 1 år siden? Du er jo gået hårdt igang denne gang, gjorde du også det den gang, og fik du ondt i knæet på samme måde?

Da jeg løb for 1 år siden var det uden rigtigt den store motivation, så der blev kun løbet 1-2 gange om ugen i et par mdr. og der mærkede jeg intet..

Jeg har lige været en smut forbi ved runners corner I Herning, og der var jeg sku imponeret over deres service de ydede for mig.. For mig virkede det virkelig til at de gik mere op i at finde mit problem end at sælge mig en sko. Det var sku en lækker service at få for engangs skyld.. Jeg har en stor tendens på min højre fod at "pronere" (kan man sige det? hehe) Vi kiggede på lidt sko og testede 4 stks. og blev enige om der ikke var den store forskel fra dem til de sko jeg har nu, udover mine er ved at være lidt slidte, men fungere fint et stykke tid endnu. Så de synes jeg skulle hvile mine ben lidt og lave nogle strækøvelser og så tage den derfra..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige været en smut forbi ved runners corner I Herning, og der var jeg sku imponeret over deres service de ydede for mig.. For mig virkede det virkelig til at de gik mere op i at finde mit problem end at sælge mig en sko. Det var sku en lækker service at få for engangs skyld..

Ja. Gid alle virksomheder/forretninger levede op til den service...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share