Sign in to follow this  
Spurven

På rette vej?!?

Recommended Posts

Ja, kan jo se I alle herinde har hjulpet en masse med deres spørgsmål - men da vi alle jo er forskellige, så har jeg da også lidt spørgsmål. Det er specielt til min kost :)

Startede min kur i lørdags d. 13/1-07 på 97,8 kg og er 174 cm høj. Er netop i morges på 95,4 kg.

Først tager vi motionen.

Hver dag - undtagen torsdag - går jeg en tur på mellem en halv og en hel time. Det er faktisk ret hyggeligt, og får hørt en masse god musik.

Hver torsdag går jeg til Spinning i en time! Vildt hårdt, men vildt dejligt :4thumbup:

Så motion får jeg da, plus jeg også får en del motion på arbejdet som pædagogmedhjælper.

Så til min mad

Morgenmaden er havregryn med skummetmælk eller når jeg åbner på arbejdet, så hjemmelavet boller med forskellige kornarter i plus et glas skummetmælk.

Formiddagen er et stykke frugt - æble eller banan og et glas vand

Middagsmad er majsrugbrød eller solsikkerugbrød med kylling eller andet magert pålæg eller en grovbolle med kylling

Eftermiddag - ikke hver gang jeg når det - men ellers noget frugt igen

Aftensmad er lidt blandet, men mest noget kylling/kød eller noget med ris/pasta

Nogen gange noget mad/frugt lidt tid før jeg går i seng.

Hvordan ser det her ud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud. Måske ville du få bedre resultater hvis du laver spinning et par gange mere om ugen.

Maden ser også rigtig fornuftig ud, jeg ville dog lave nogle flere små måltider, men det kan du jo prøve og se hvordan det virker bedst for dig :bigsmile:

Held og lykke med projektet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville supplere med noget mere grønt. Måske lidt salat under pålægget og rød peber (eller lign.) overpå til din frokost? Og så mindst et par hundrede gram grøntsager sammen med din kylling og pasta til aftensmad. Grøntsager mætter godt, har få kalorier og så får du samtidigt tilført vigtige vitaminer og mineraler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg ville supplere med noget mere grønt. Måske lidt salat under pålægget og rød peber (eller lign.) overpå til din frokost? Og så mindst et par hundrede gram grøntsager sammen med din kylling og pasta til aftensmad. Grøntsager mætter godt, har få kalorier og så får du samtidigt tilført vigtige vitaminer og mineraler.

Det med pålægget vil jeg helt sikker tænke over..

Til aftensmaden der får jeg ofte salat, peberfrugt, tomat til, hvordan lyder deT?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, kan jo se I alle herinde har hjulpet en masse med deres spørgsmål - men da vi alle jo er forskellige, så har jeg da også lidt spørgsmål. Det er specielt til min kost :)

Startede min kur i lørdags d. 13/1-07 på 97,8 kg og er 174 cm høj. Er netop i morges på 95,4 kg.

Først tager vi motionen.

Hver dag - undtagen torsdag - går jeg en tur på mellem en halv og en hel time. Det er faktisk ret hyggeligt, og får hørt en masse god musik.

Hver torsdag går jeg til Spinning i en time! Vildt hårdt, men vildt dejligt :4thumbup:

Så motion får jeg da, plus jeg også får en del motion på arbejdet som pædagogmedhjælper.

Så til min mad

Morgenmaden er havregryn med skummetmælk eller når jeg åbner på arbejdet, så hjemmelavet boller med forskellige kornarter i plus et glas skummetmælk.

Formiddagen er et stykke frugt - æble eller banan og et glas vand

Middagsmad er majsrugbrød eller solsikkerugbrød med kylling eller andet magert pålæg eller en grovbolle med kylling

Eftermiddag - ikke hver gang jeg når det - men ellers noget frugt igen

Aftensmad er lidt blandet, men mest noget kylling/kød eller noget med ris/pasta

Nogen gange noget mad/frugt lidt tid før jeg går i seng.

Hvordan ser det her ud?

Et par kommentarer.

Grundlæggende ser det pænt ud.

Men lige lidt detaljer.

Kunne du ikke spinde to gange om ugen? To gange om ugen ville virkeligt være meget bedre end en gang om ugen. Her tænkes ikke kun på energiforbrændingen men også på din generelle form-udvikling.

Pas på med frugt. Fructose som er kylhydratet i frugt er godt nok en af de bedre monosakkarider og mætter mere end mange andre monosakkarider. Men man kan stadig hurtigt få for meget energi indenbords, hvis man ikke tænker over det. Æbler er fint. Pas på med appelsin. Bare lige for at understrege..........frugt er fint under en diæt.....men spis ikke los og udvælg nogen af de frugter med mindst fructose i.

Ris/pasta: Igen pas på. Ris og pasta er rimeligt energifyldige produkter. I beherskede mængder og med omtanke, så er de ok i en diæt. Men pøs ikke bare op med ris og pasta.

Vil klart anbefale, at du får kartofler ind som din primære kulhydratkilde til aftenmad. Kartofler mætter rigtigt, rigtigt meget og indeholder ikke meget energi.......og det energi er placeret i langsomt nedbrydlige kulhydrater, hvilket netop gør at de mætter i lang tid. Ris og pasta mætter langt mindre pr. energienhed end kartofler.

Edited by jarvig13

Share this post


Link to post
Share on other sites
Først tager vi motionen.

Hver dag - undtagen torsdag - går jeg en tur på mellem en halv og en hel time. Det er faktisk ret hyggeligt, og får hørt en masse god musik.

Hver torsdag går jeg til Spinning i en time! Vildt hårdt, men vildt dejligt :4thumbup:

Så motion får jeg da, plus jeg også får en del motion på arbejdet som pædagogmedhjælper.

Som andre ganske rigtigt har pointeret, vil det være rigtigt godt, hvis du havde mulighed for at lægge 2 x spinning eller anden disideret konditionstræning ind i din uge - i hvert fald en form for motion, hvor du får pulsen op.

Endvidere vil jeg anbefale dig, at styrketræne ved siden af også. Det kunne være i et motionscenter, men det kunne også være derhjemme, hvor der er muligheder for at lave øvelser med egen kropsvægt eller at fylde en vandflaske med sand. Kun fantasien sætter grænser.

Styrketræning vil i kombination med dit vægttab give dig mere muskelmasse og en generel opstrammende effekt på hele kroppen.

Så til min mad

Morgenmaden er havregryn med skummetmælk eller når jeg åbner på arbejdet, så hjemmelavet boller med forskellige kornarter i plus et glas skummetmælk.

Formiddagen er et stykke frugt - æble eller banan og et glas vand

Middagsmad er majsrugbrød eller solsikkerugbrød med kylling eller andet magert pålæg eller en grovbolle med kylling

Eftermiddag - ikke hver gang jeg når det - men ellers noget frugt igen

Aftensmad er lidt blandet, men mest noget kylling/kød eller noget med ris/pasta

Nogen gange noget mad/frugt lidt tid før jeg går i seng.

Hvordan ser det her ud?

Generelt er jeg tilhænger af "lav kulhydrat indtag". Det har i hvert fald hjulpet mig en del.

Jeg vil anbefale dig at skære så meget ned på kartofler, pasta, ris og hvidt brød som overhovedet muligt.

Havregryn om morgenen med skummetmælk er også fyldt med kulhydrater, men det er en super start på morgenen og det spiser jeg også selv, når den da ikke står på røræg (skrambled eggs lyder bedre - men det er jo ikke dansk udtale).

Det ville være godt med nogle flere grøntsager. Jeg anvender f.eks. typisk gulerødder som mellemmåltid. Det har også den fordel, at det tager lidt af min sukkertrang.

Endvidere vil fuldkornsknækbrød med masser af fibre også være ok, hvis man begrænser sig lidt. Hvis jeg sidder ved pc'en og arbejder kan jeg sagtens æde vildt mange uden at opdage det - jo altså, når krummerne efterhånden fylder tastaturet :blush:

Frokost eller aftensmad kunne f.eks. bestå af:

a) Kød med grøntsager/salat

B) Æggekage lavet i ovnen fyldt med grøntsager og evt. kylling eller skinke.

Den er lavet med kun det halve antal æggeblommer, da de er fyldt med fedt. Æggehvider derimod er fyldt med protein og er super under et vægttab.

En æggekage/ovnomelet eller hvad du end måtte kalde det kan varieres i det uendelige.

c) Tortilla med fyld af kylling, salsasauce og rød peber med salat til.

Det vigtigste er, at man tænker over, at der er meget energi i pasta, ris og kartofler, så forsøg at begræns dem mest muligt. J

Keep up the good work

Kibo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this