fra styrkeløfter til bodybuilder


ferdinand9286
 Share

Recommended Posts

hejsa.

Jeg er 20 år gammel og har vel trænet i 4 års tid eller noget. Jeg er ret tilfreds med min krop, men nu har jeg besluttet mig for at ændre måden jeg træner på radikalt. Jeg har styrkeløftet systematisk (4-5 sets med lave reps) og er vist blevet ret stærk. men min krop er ikke specielt flot og det vil jeg se om jeg kan lave om på.

1)

Hvis jeg begynder at bodybuilde (øvelser med mange reps) vil jeg tage mere masse på end, hvis jeg fortsætter med at styrkeløfte? - Det forudsætter selvfølgeligt at jeg har et kalorieoverskud.

Men at tage masse på gør jo ikke det hele.

2)

Når jeg har taget tilstrækeligt med masse på, skal jeg så cutte, og hvordan gør man det?

Når jeg begynder at cutte skal jeg da holde mig til den samme workout som altid? - eller skal jeg ændre noget?

3)

Når man begynder at BB i stedet for at styrkeløfte, hvor meget egentligt styrke mister man så? - for jeg kunne ikke tænke mig at blive svag, eller svagere, lige pludseligt!!

Tusind tak

Link to comment
Share on other sites

Umidelbart vil jeg jo mene at du bare kan fortsætte med dit styrkeløft og så være kcal underskud, så burde du jo stille og roligt smide fedtet...

Så det kommer lidt an på om du synes du har masse nok de rigtige steder, for ellers vil et mere BB orienteret program med kcal overskud jo være vejen frem...

Jeg synes det bedste BB program er et godt fullbody evt. med indlagt progression...

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg husker så har jeg læst en artikel om præcis det emne på http://www.t-nation.com/.En styrkeløfter der ændrede træning til BB i 6 måneder. Der er også nogle gode billeder der viser fyrens fysisk forandring... Kar ikke kunne finde den igen men måske har du mere held.

Edited by FicusForPresident
Link to comment
Share on other sites

Da jeg trænede WSB oplevede jeg, at hvis jeg tillod hjælpeøvelserne at dominere i en periode ville min masse stige imens min styrkefremgang stagnerede.

Du kunne prøve stille at roligt at tilføje isolationsøvelser med højere reps for dine svage punkter.

Begynde at spise mere rent er meget vigtigt. En lidt for høj fedt% vil ofte give grimme linier og uæstetisk look. Mange bliver chokerede over hvad en smule lavere fedt% kan gøre for ens fysik.

Når man cutter er jeg af overbevisningen at man skal reducere volumen og huske at løfte tungt nok.

Dvs hvis man løftede 5x5 med samme vægt vil man nøjes med 1-3 sæt med samme vægt på toppen.

Alt efter hvordan man reagerer på kcal underskud og hvor hårdt man cutter må man skære mere eller mindre tilbage. Du må mærke efter hvordan din krop reagerer. When in doubt, do less.

Start en logbog så kan du få feedback på din træning løbende :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en smule dogmatisk at stille det op som om at fullbody er bedre end et split.

Eventuel progression? Et program uden progression er formålsløst.

Jaa... bemærk "JEG SYNES" fullbody er bedst... det er min erfaring lige nu :smile: har skam også haft ok resultater med 2 split...

Når jeg siger progression mener jeg planlagt... Jeg synes tit man med et nyt program eller ved skift i reps/sæt kan køre et stykke tid med en "naturlig" progression... hvor man gainer hurtigt nok til at øge regelmæssigt.. Det er selvf. også progression, men det jeg mente var en planlagt... Kan godt se det måske ik lige fremstod så klart :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share