Korsbåndsoperation


GettingHuge
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Jeg fik i mandags foretaget en korsbåndsoperation. Det medførte at jeg fik lavet et nyt korsbånd i højre knæ. Den sene de brugte til det nye korsbånd blev taget fra haserne, den går normalt langs indersiden af knæet og er meget nem at mærke med fingrerne.

Problemet er så at jeg fra i fredags er begyndt at få meget stærke smerter i den øverste del af læg musklen, og jeg har ikke været i stand til at spænde læggen. Smerterne gør det næsten umuligt for mig at støtte på mit højre ben, som jeg ellers har fået at vide jeg skal.

Nogen der har en idé om hvad der er galt?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen ide andet om du måske kan have fået en indre blødning i muskle eller du kunne have fået noget infektion? Er du evt. hævet, mere varm eller rød i det angivne område?

Hvis du har stærke smerte vil jeg foreslå dig at tage på skadestuen og få det tjekket op - specielt hvis din situation er blevet forværret siden fredag!!

Eller hvis det kan vente til i morgen mandag så få fat på din læge, så han kan følge op på dig!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Har ingen ide andet om du måske kan have fået en indre blødning i muskle eller du kunne have fået noget infektion? Er du evt. hævet, mere varm eller rød i det angivne område?

Hvis du har stærke smerte vil jeg foreslå dig at tage på skadestuen og få det tjekket op - specielt hvis din situation er blevet forværret siden fredag!!

Eller hvis det kan vente til i morgen mandag så få fat på din læge, så han kan følge op på dig!!

Mange tak for svaret Angel.

Den øverste del af læggen er hævet, men det har den været hele ugen og jeg ved ikke om den del er blevet værre siden i mandags. Men området på indersiden af knæet hvor senen er fjernet, er helt blåt. Jeg har også selv overvejet muligheden for infektion, men var ikke sikker.

Jeg tror at jeg tager til lægen i morgen, hvis jeg kan få en tid.

Link to comment
Share on other sites

Det gør selvfølgeligt ondt efter en operation i knæet, men jeg ville tage til læge ret hurtigt hvis jeg var i tvivl. Hvis ikke du har feber er chancen for en infektion ikke så stor, men det er nu ikke en chance jeg ville tage. Hvis der går infektion i knæet kan det blive en rigtig rigtig træls omgang.

En anden ting kunne være at du ikke har hold dig nok i ro. Lige efter operationen er det vigtigt at ligge en del ned med benet hævet så højt som det nu er behageligt.

Held og lykke med det.

Edited by treasure
Link to comment
Share on other sites

Det gør selvfølgeligt ondt efter en operation i knæet, men jeg ville tage til læge ret hurtigt hvis jeg var i tvivl. Hvis ikke du har feber er chancen for en infektion ikke så stor, men det er nu ikke en chance jeg ville tage. Hvis der går infektion i knæet kan det blive en rigtig rigtig træls omgang.

En anden ting kunne være at du ikke har hold dig nok i ro. Lige efter operationen er det vigtigt at ligge en del ned med benet hævet så højt som det nu er behageligt.

Held og lykke med det.

Ved godt det burde gøre ondt efter operationen, det sagde de også det ville. Men fra mandag til torsdag havde jeg INGEN smerter overhovedet. Fredag eftermiddag fik jeg lige en time på øjet, og da jeg stod op igen var jeg godt øm i læggen. Det er blevet værre og værre henover weekenden, og lige nu gør det ondt bare at gå på krykker selvom jeg ikke støtter på benet, men det stød jeg får igennem kroppen hver gang krykkerne eller den anden fod går mod jorden, giver en vandvittig smerte :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Ved godt det burde gøre ondt efter operationen, det sagde de også det ville. Men fra mandag til torsdag havde jeg INGEN smerter overhovedet. Fredag eftermiddag fik jeg lige en time på øjet, og da jeg stod op igen var jeg godt øm i læggen. Det er blevet værre og værre henover weekenden, og lige nu gør det ondt bare at gå på krykker selvom jeg ikke støtter på benet, men det stød jeg får igennem kroppen hver gang krykkerne eller den anden fod går mod jorden, giver en vandvittig smerte :unhappy:

Netop fordi smerterne er "NYE" så SKAL du opsøge din læge!!!

Link to comment
Share on other sites

Netop fordi smerterne er "NYE" så SKAL du opsøge din læge!!!

Ringer også ud til sygehuset i morgen, for lige at høre hvad de mener om det, og om de evt. har nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at mindske smerten. Hvis ikke det har hjulpet når jeg står op tirsdag, så tager jeg til min egen læge for at få et sikkert svar.

De fortalte mig jeg godt kunne få ondt hvor du præcis har grundet hævelsen. Den sku kunne flytte sig rundt alt efter hvor der er plads. Men tag da og søg hjælp

Synes bare det er lidt underligt med den måde smerterne er på. Når jeg ligger i sengen er der intet at mærke, når jeg sætter mig i en stol tager smerten stille og roligt af, og efter 2-3 minutter kan jeg ikke mærke det mere. Men håber på at få et svar i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft ringet til sygehuset idag, for at få råd omkring det hele. Da jeg først beskrev smertene, stedet på benet og det blå område, troede sygeplejersken først jeg havde fået betændelse i knæet eller en blodprop. Da jeg så fortalte at både smerterne og det blå område havde været lidt aftagene idag blev hun mere rolig, og sagde at jeg bare skulle sørge for også at få is på den øverste del af læggen og få lavet nogle vippe øvelser med fødderne for at få gang i blodcirkulationen. Hvis det ikke har hjulpet senest onsdag, skal jeg ringe derud igen, og så bliver jeg indkaldt til undersøgelse samme dag.

Hun sagde også at hvis jeg på noget tidspunkt igen fik voldsomme smerter og huden omkring området bliver blå uden nogen direkte grund, bør jeg straks kontakte læge.

Edited by GettingHuge
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft ringet til sygehuset idag, for at få råd omkring det hele. Da jeg først beskrev smertene, stedet på benet og det blå område, troede sygeplejersken først jeg havde fået betændelse i knæet eller en blodprop. Da jeg så fortalte at både smerterne og det blå område havde været lidt aftagene idag blev hun mere rolig, og sagde at jeg bare skulle sørge for også at få is på den øverste del af læggen og få lavet nogle vippe øvelser med fødderne for at få gang i blodcirkulationen. Hvis det ikke har hjulpet senest onsdag, skal jeg ringe derud igen, og så bliver jeg indkaldt til undersøgelse samme dag.

Hun sagde også at hvis jeg på noget tidspunkt igen fik voldsomme smerter og huden omkring området bliver blå uden nogen direkte grund, bør jeg straks kontakte læge.

SUPER :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

SUPER :4thumbup:

Ja, nu må vi se :bigsmile:

Det har dog betydet at jeg ikke er i stand til at strække benet helt ud selvom jeg ligger ned længere, hvilket jeg kunne allerede dagen efter operationen. Lægerne sagde dog at jeg skulle regne med der gik 4-5 dage inden jeg fik fuld stræk på efter operationen, kan det tidligere stræk have noget at gøre med smerterne, nu hvor det er i det område det gør ondt ?

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg lige sporge om noget, har jo i disse dage taenkt over min kommende operation (korsbaandsoperation) og laegen sagde at de ville tage en sene omme fra baglaaret, hvor meget tager de og kan du forklare hvilken en det er, for kan man godt bare undvaere en sene fra baglaaret? (lyder det dumt) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg lige sporge om noget, har jo i disse dage taenkt over min kommende operation (korsbaandsoperation) og laegen sagde at de ville tage en sene omme fra baglaaret, hvor meget tager de og kan du forklare hvilken en det er, for kan man godt bare undvaere en sene fra baglaaret? (lyder det dumt) :bigsmile:

Hold dit knæ i en vinkel af 45 grader og spænd musklerne bagpå benet. Så kan du mærke nogle sener på den inderste bagside af knæet, den de fjerner, er den du kan mærke ved knæet, den længst ude, eller hvad man nu kan sige. Håber det hjalp lidt, eller må jeg jo se om jeg kan illustrere det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

:tongue: hehe.... Kan sagtens maerke den, senen altsaa.. Men den er da paent stor, kan man godt bare lige flytte den? Sys altsaa det virker en smule skraemmende... Men man maa vel bide i det sure aeble hvis man vil tilbage til sporten igen... Tak for raadene... Hvor lang tid gaar der fra man er opereret til man ca. kan begynde at dyrke en smule motion igen? (hvis man da ikke er saa uheldig at have en masse komplikationer)
Link to comment
Share on other sites

:blush: UPS... Har lige laest dit svar igen,og fandt lige ud af, at der selvfolgelig var andre sener, end den kaempe store sene jeg troede det var, nu kan jeg bedre forstaa, troede sku lige det var den store sene paa ydersiden af knaet (benet).... BINGO... Tak for det! :4thumbup:
Link to comment
Share on other sites

:blush: UPS... Har lige laest dit svar igen,og fandt lige ud af, at der selvfolgelig var andre sener, end den kaempe store sene jeg troede det var, nu kan jeg bedre forstaa, troede sku lige det var den store sene paa ydersiden af knaet (benet).... BINGO... Tak for det! :4thumbup:

Det er den store på indersiden :tongue:

Ved ikke hvor lang tid der går inden du kan dyrke motion igen. Kommer også an på hvad du mener med det. Hvis du bare vil styrketræne, og kan undvære ben, kan det godt lade sig gøre 2-3 uger efter. Men løb, cykling og lignende går der nok lidt længere tid med. Fodbold og håndbold er helt oppe på 9-12 måneder, så hvis ikke jeg stopper fodboldkarieren allerede nu, så er mit mål at være klar til sæsonen 2008.

Link to comment
Share on other sites

Har lige opdaget endnu et problem med mit underlige ben. Ikke nok med der er smerte og hævelse omkring knæet, den øverste del af læggen og den nederste del af haserne. Nej, nu er området omkring min ankel også hævet helt op, og der er et blåt område på størrelse med min storetå lige under den der knogle der stikker ud på begge sider(eller hvordan man nu beskriver det).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at meget af det du beskriver kan forklares med væske/blod der flytter sig rundt omkring i benet. Det er slet ikke unormalt at det sker så det tror jeg at du kan tage det helt roligt med.

Har lige et par spørgsmål: Fik du lagt en blokade?, ligger du meget med benene oppe på et bord eller lign.?, anvender du is til at køle knæet/benet med? og har du feber?

Jeg har en ven som fik konstrueret nyt korsbånd og han lå da i et godt stykke tid inden han begyndte at gå rundt i større omfang. Hvor lang tid var du sengeliggende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik så svar på det hele idag. Efter at have fået taget blodprøve, blev scannet og en lang snak med lægen. Han mente at det var en kraftig overanstrengelse, selvom jeg virkelig ikke kan gennemskue hvad den skulle være kommet af. Han kunne dog ikke forklare min fod var hævet og det blå område dernede, og han kunne heller ikke forstå smerterne var mere i læggen end i knæet. Jeg fik noget stærkede smertestillende, og besked på ikke at lave de øvelser jeg har fået at vide jeg skal(har jeg alligevel ikke kunnet siden lørdag), og så skal jeg derud igen fredag i næste uge. Hvis det ikke har ændret sig der bliver han formentlig nødt til at lave en kikkertundersøgelse igen, for evt. at se om læggen har taget kraftig skade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at meget af det du beskriver kan forklares med væske/blod der flytter sig rundt omkring i benet. Det er slet ikke unormalt at det sker så det tror jeg at du kan tage det helt roligt med.

Har lige et par spørgsmål: Fik du lagt en blokade?, ligger du meget med benene oppe på et bord eller lign.?, anvender du is til at køle knæet/benet med? og har du feber?

Jeg har en ven som fik konstrueret nyt korsbånd og han lå da i et godt stykke tid inden han begyndte at gå rundt i større omfang. Hvor lang tid var du sengeliggende?

Det nåede vi også frem til. Fik ikke lagt en blokade, har haft benet oppe på et bord næsten hele tiden. Avender også is til at kølebenet med ca. 20 minutter hver 1½ time. Ingen feber. Var sengeliggende 4 dage, hermed ment at jeg ikke forlod huset i 4 dage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er du efterhånden kommet over de trælse smerter og kommet i gang med genoptræning stille og roligt?

Jeg er kommet mig helt over smerterne. Allerede 3 dage efter mit besøg på sygehuset var smerterne næsten væk. Jeg begyndte genoptræninen igen, og det gik meget hurtigt frem af. Igår var jeg til kontrol på sygehuset igen, hvor de sagde krykkerne ikke længere var nødvendige, og de sagde også at muskulaturen så meget god ud på benet, så alt er som det skal være :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share