Hvilken smertestillende medicin er bedst?


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

Når man en sjælden gang får brug for smertestillende medicin kunne det være rart at vide, hvilket der videnskabelig set ville være bedst at købe. Det eneste jeg selv har kunnet finde på netdoktor.dk er:

Acetylsalicylsyre: Smertestillende og febernedsættende.

Bør undgås, hvis du har tendens til mavesår.

Paracetamol: Smertestillende og febernedsættende.

Ibuprofen: Smertestillende

Bør undgås, hvis du har tendens til mavesår.

Ud fra det må Paracetamol være det bedste valg, da den både er smertestillende og febernedsættende uden at have tendens til mavesår. Spørgsmålet er så bare om den er lige så smertestillende som de to andre?

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefale Paracetamol (fx Panodil) hvis du fx har hovedpine eller lette smerter generelt. Acetylsalicylsyre (fx Aspirin) samt Ibuprofen (fx Ipren) tilhører gruppen NSAID - non steriodal anti-inflammatory drugs - der virker dæmpende på inflammation ved fx overbelastningsskader.. der er også mange gigt-patienter der benytter disse.

Men de har som du selv nævner flere bivirkningerne, så det er normalt bedst at bruge alm. smertestillende, hvis man ikke har brug for den anti-inflammatoriske effekt af NSAIDs.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

De har forskellige virkningsmekanismer, og ikke alle er lige effektive på en given type smerter.

Kan man man stille op hvad der virker bedst på forskellige typer smerter, som f. eks hovedpine, muskelsmerter og tandpine?

Ville anbefale Paracetamol (fx Panodil) hvis du fx har hovedpine eller lette smerter generelt. Acetylsalicylsyre (fx Aspirin) samt Ibuprofen (fx Ipren) tilhører gruppen NSAID - non steriodal anti-inflammatory drugs - der virker dæmpende på inflammation ved fx overbelastningsskader.. der er også mange gigt-patienter der benytter disse.

Men de har som du selv nævner flere bivirkningerne, så det er normalt bedst at bruge alm. smertestillende, hvis man ikke har brug for den anti-inflammatoriske effekt af NSAIDs.

Hmm kan man sige at f. eks kodymagnyler er mere smertestillende end panodil, eller burde det have ca. samme effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm kan man sige at f. eks kodymagnyler er mere smertestillende end panodil, eller burde det have ca. samme effekt?

Jeg vil tro, det afhænger af "typen af smerte", så at sige.. kodimagnyler tilhører fx NSAID-gruppen, så de vil ofte have en bedre smertestillende effekt på fx knæsmerter. Ikke nødvendigvis fordi den direkte smertestillende effekt er bedre, men fordi de også dæmper inflammationen, der i sig selv er skyld i smerter.

Men sådan helt generelt ved jeg ikke hvor stor forskel der er på de forskellige præparater ved fx hovedpine eller tandpine.. det må langt mere kvalificerede folk, som fx Sortiarius svare på :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Runen i hvad han har sagt.

Acetylsalicylsyre (som fx fås i form af Aspirin, treo, kodimagnyler og hjertemagnyler) hører som Runen sagde under den gruppe der hedder NSAID. Alle stoffer der hører under gruppen NSAID hæmmer et enzym (COX) der er med til at fremkalde betændelsestilstande i kroppen (inflammation) - ved at indtage NSAID modvirker man derfor betændelsestilstande (inflammationer) - de stoffer der i kroppen medierer inflammation medierer også smerte i centralnervesystemet hvorfor NSAID både virke smertestillende og betændelsesdæmpende. Acetylsalicylsyre hæmmer COX enzymet irreversibelt - dvs. kort sagt effekten af stoffet er meget effektivt og længerevarende end andre NSAID's som fx Ibuprofen. Dette er både vigtigt for betændelsestilstanden men også fordi at stoffet også hæmmer en del af de systemer der får blod til at størkne - aspirin bruges derfor ofte til patienter med risiko for at udvikle blodpropper (bl.a. i hjertet). Endelig hæmmer NSAID's også et stof der fremmer dannelsen af slim i mavesækken - nogle får derfor maveproblemer med at indtage NSAID. Denne effekt er mest udtalt med acetylsalicylsyre. Acetylsalicylsyre kan derfor indtages i forbindelse med betændelsestilstande i kroppen, eller i forbindelse med tendens til at danne blodpropper i hjerte- kar-kredsløbet. Nogle mener også at stoffet modvirker kræft.

Ibuprofen (som også fås i form af Ipren, ibutop, og ibumetin) er som acetylsalicylsyre en NSAID - denne hæmmer dog "kun" COX enzymerne reversibelt - dvs. de er ikke så kraftige og længeretidsvarende som fx aspirin - ellers virker de som denne. Ibuprofen er "drug-of-choice" ved idrætsskader og gigttilstande hvor der opstår akutte eller kroniske betændelsestilstande.

Kodimagnyl er en dejlig af-art af acetylsalicylsyre (altså stoffer som fx aspirin) - udover at hæmme COX kraftigt og irreversibelt indeholder stoffet også (en mild udgave af stoffet) codein. Codein hæmmer direkte opfattelsen af smerte i centralnervesystemet - på nogenlunde samme måde som fx morfin - man siger stoffet er et opoid. Kodimagnyl virker altså både smertestillende i form af at hæmme dannelsen af de stoffer der giver inflammation - og samtidig ved at virke generelt smertestillende. Hvis du har en irriterende tandpine er dette nok drug-of-choice - idet det virker (forholdsvis) effektivt smertestillende - samtidig med det dæmper en eventuelt inflammationstilstand i forbindelse med tandpiner.

Paracetamol (som også kan fås som Pinex, pandodil eller pamol) er et stof der faktisk minder uhyre meget om NSAID som fx aspirin. Paracetamol hæmmer som NSAID's COX enzymerne der er med til danne stoffer der er nødvendige for en inflammation. Imidlertid hæmmer paracetamol COX på en sådan måde at hæmingen ophæves hvis der er peroxider (fx brintoverilte) i vævet. Peroxider er typisk tilstede i perifere væv hvorfor hæmning af COX her ikke virker - paracetamol virker derfor IKKE anti-inflammatorisk som fx NSAID's - i stedet virker stoffet aktivt i centralnervesystemet hvor hæmningen af COX her medfører at der bliver dannet færre prostaglandiner hvorfor smerteopfattelsen sænkes (lidt ligesom codein - men dog på en anden måde) - Paracetamol er derfor godt for tilstande hvor der ikke er tale om en betændelse (fx almindelig hovedpine, influenza eller forkølelse). Paracetamol har samtidig den fordel at den ikke skader mavesækkens slimhinde hvorfor det nok er at foretrække for folk med mavesårs-tendens eller lign. Paracetamol er desuden et godt stof at kombinere med NSAID's da man i kombinationsbehandling kan sænke doseringen af NSAID's ved at give paracetamol for smerterne.

Alle stoffer virker febernedsættende (antipyretisk) - panodil nok i højeste grad.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Institut for Rationel Farmakoterapi udarbejder vurderinger af effekt og valg m.m.

Her er to ved en hurtig søgning:

http://www.irf.dk/dk/rekommandationsliste/baggrundsnotater/nervesystemet_analgetika_og_psykofarmaka/n02b_svage_analgetika.htm

http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_bedste_behandling/smerter/smertestillende_medicin_i_haandkoeb.htm

Personligt synes jeg ikke paracetamol er nær så effektiv som acetylsalicylsyre eller ibuprofen.

Link to comment
Share on other sites

Når man en sjælden gang får brug for smertestillende medicin kunne det være rart at vide, hvilket der videnskabelig set ville være bedst at købe. Det eneste jeg selv har kunnet finde på netdoktor.dk er:

Ud fra det må Paracetamol være det bedste valg, da den både er smertestillende og febernedsættende uden at have tendens til mavesår. Spørgsmålet er så bare om den er lige så smertestillende som de to andre?

Men overvej lige hvorfor Paracetamol ikke er tilgængeligt i håndkøb i land of drugs, USA?! ...og nej, fik det forklret men kan bekageligvis ikke lige huske årsagen...

Link to comment
Share on other sites

Men overvej lige hvorfor Paracetamol ikke er tilgængeligt i håndkøb i land of drugs, USA?! ...og nej, fik det forklret men kan bekageligvis ikke lige huske årsagen...

Hey

Paracetamol, der kaldes acetaminophen i USA -er ikke blevet generelt forbudt på håndkøb i USA!

Men et rådgivende panel har kraftigt anbefalet at nogle af de kraftigste midler, hvor paracetamol f.eks er kombineret med morfin, fjernes fra markedet.

Desuden er det blevet anbefalet at nogle kraftige smertestillende midler med paracetamol kun er tilgængelig på recept.

Men det er ikke et generelt forbud...

I USA er den højest anbefalede dosis højere end i DK/EU, ligesom der i USA er paracetamol i en række midler, som forbrugerne ikke forbinder med smertestillende midler - derfor er den almindelige amerikaner udsat for en noget højere dosis paracetamol end en typisk dansker.

I USA er der hvert år omkring 1.600 akutte leversvigt. Paracetamol menes at have skyldes for hovedparten af dem!

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hey

Paracetamol, der kaldes acetaminophen i USA -er ikke blevet generelt forbudt på håndkøb i USA!

Men et rådgivende panel har kraftigt anbefalet at nogle af de kraftigste midler, hvor paracetamol f.eks er kombineret med morfin, fjernes fra markedet.

Desuden er det blevet anbefalet at nogle kraftige smertestillende midler med paracetamol kun er tilgængelig på recept.

Men det er ikke et generelt forbud...

I USA er den højest anbefalede dosis højere end i DK/EU, ligesom der i USA er paracetamol i en række midler, som forbrugerne ikke forbinder med smertestillende midler - derfor er den almindelige amerikaner udsat for en noget højere dosis paracetamol end en typisk dansker.

I USA er der hvert år omkring 1.600 akutte leversvigt. Paracetamol menes at have skyldes for hovedparten af dem!

**

Sidstnævnte (jeg går ud fra at du har en kilde på det?), er det ikke fordi de tager en "overdosis". Dvs. de holder sig ikke til de daglige anbefalinger og max grænser?

Institut for Rationel Farmakoterapi kender fx godt bivirkningsprofilerne og anbefaler stadig paracetamol som førstevalg. Det er jo ikke fordi de andre valg ligefrem er bivirkningsløse (læs: de er ret farlige).

Link to comment
Share on other sites

Sidstnævnte (jeg går ud fra at du har en kilde på det?), er det ikke fordi de tager en "overdosis". Dvs. de holder sig ikke til de daglige anbefalinger og max grænser?

Institut for Rationel Farmakoterapi kender fx godt bivirkningsprofilerne og anbefaler stadig paracetamol som førstevalg. Det er jo ikke fordi de andre valg ligefrem er bivirkningsløse (læs: de er ret farlige).

Hey

Rettelse: Tallet er 640 paracetamol-fremkaldte akutte leversvigt i USA om året - 1600 akutte leversvigt ialt... Beklager :blush:

Kilden er Department of Health and Human Services. (jeg har indsat et link i bunden)

Jeg påstår heller ikke at paracetamol er farligere end andre former for smertestillende midler. Jeg skriver jo netop at problemerne med midlet i USA skyldes at en typisk amerikaner er udsat for en højere dosis end den typiske dansker fordi deres "forbrugsvaner" på en række punkter adskiller sig fra DK.

**

Link til undersøgelse vedrørende paracetamol

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg påstår heller ikke at paracetamol er farligere end andre former for smertestillende midler. Jeg skriver jo netop at problemerne med midlet i USA skyldes at en typisk amerikaner er udsat for en højere dosis end den typiske dansker fordi deres "forbrugsvaner" på en række punkter adskiller sig fra DK.

**

Link til undersøgelse vedrørende paracetamol

Det påstår jeg heller ikke du gør.

Til ovenstående oplysning kunne man godt tænke sig at vide om det skyldes at folk overskrider max dosis eller om nogle bare er mere følsomme og derfor dør af leversvigt selv om de ikke overskrider max grænserne.

Hvor mange dør i øvrigt i Danmark af paracetamol ?

Jeg har set tal for nogle af de andre smertestillende midler i DK for en del år tilbage og det er en hel del som dør af dem.

Link to comment
Share on other sites

Til ovenstående oplysning kunne man godt tænke sig at vide om det skyldes at folk overskrider max dosis eller om nogle bare er mere følsomme og derfor dør af leversvigt selv om de ikke overskrider max grænserne.

Hey

Godt spørgsmål, som undersøgelsen ikke rigtig besvarer. De skriver dog at 50 procent af de akutte leversvigt, der skyldes paracetamol, skyldes at personen har taget "unintentional overdose" - men om det skal opfattes som en overdosis i forhold til den af myndighederne foreskrevne maksdosis, kan jeg ikke umiddelbart aflæse.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Vi ved at fx paracetamol bruges til selvmord - i øvrigt et særdeles smertefuldt og langvarigt selvmord - det er ikke lige den mulighed jeg ville vælge, hvis det ellers skulle være.

Det jeg synes er interessant er ikke at man kan gøre selvmord og hvor mange som gør det - nej, det er om anbefalingsdoserne kan være farlige - og i så fald hvor farlige. Altså fra max anbefalingsdosis og nedefter. Herunder et tidsspørgsmål. Det må have væsentligt indflydelse om man tager max dosis hver dag i 6 måneder eller 2 uger.

NSAID dør man af ved helt almindelige doser - altså inden for maxdoserne.

Der dør 100-200 personer om året, hvor mange af de tilfælde som er inden for max og uden for ved jeg dog ikke.

Sammenhold så de tal med de 640 der dør af leversvigt i USA, hvor de er 60 gange så mange mennesker som i DK. NSAID dækker så over flere forskellige stoffer.

http://www.gigtforeningen.dk/medlemsbladet+ledsager/2009/1-2009/gigtmedicin+med+alvorlige+bivirkninger

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Det "interessante" består i at det evt. forklarer statistikken. Jeg kan næppe forestille mig, at der er nogen evidens for, at der er nogen der dør ved at holde sig inden for de anbefalede mængder. Hvis det var tilfældet i nogen nævneværdig grad, så var stoffet næppe lovligt.

Personligt synes jeg ikke det er det mest interessante - altså om man dør, hvis man fx tager 20 stykker om dagen. Det er til gengæld rigtig interessant hvor mange som dør ved normal doserne.

Folk dør af at tage NSAID inden for de almindelige doser.

Medicin (herunder i normaldoser) og at komme på hospitalet er i øvrigt meget hyppige dødsårsager.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Måske folk, der i tilfældet med paracetamol, lider af en eller anden form for leverinsufficiens eller leversygdom, uden at de selv er klar over det, og så tager maksdosis gennem længere tid. Men hvis man ikke er decideret syg, så tror jeg ikke det er noget at bekymre sig om.

Man kan diskutere sundhedsværdien af at tage maksdosis dagligt gennem længere tid. Hvis den der Trappe-undersøgelse viser sig at have ret i, at man kan øge sin muskelvækst med 40-60 pct. ekstra i forhold til ikke at tage panodil, og der efterfølgende er 10 millioner bodybuildere begynder at tage maksdosis dagligt, så er der måske grund til bekymring. Men det er dog de færreste der tager panodil på så systematisk vis.

Der er rigtig mange som tager smertestillende midler hver eneste dag - dag ind og dag ud...

NSAID er farligt i normaldoser. Det kunne være at Paracetamol også er farligere end man troede.

USA undersøgelsen tyder på at det måske var værd at undersøge - måske det allerede er undersøgt? Jeg ved det ikke, men jeg har så heller ikke været inde og søge systematisk på artiklerne. Men det kunne jo være nogle allerede vidste det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share