Doktor Slank - Arne Astrup


Kafir
 Share

Recommended Posts

Ja så kom dagen hvor jeg læste mit første Ude og Hjemme :blush: , eller i hvert fald dele af det. Jeg var hjemme og besøge de gamle, hvor jeg studsede over en række udtalelser i bladet Ude og Hjemme, som Arne Astrup skulle stå bag. Nedenunder er nogle af de udtalelser han kommer med:

Under overskriften Fup og Fakta om fedme:

1. Pulverkure er direkte farlige for helbredet?

FUP - En pulverkur på 800kcal/dag er ikke farlig for dit helbred, men derimod en effektiv måde at opnå et hurtigt vægttab.

Det var da en utrolig god måde at løse ens vægtproblem på... Efter pulverkuren har man naturligvis fået gode spisevaner, således at vægttabbet kan holdes...

2. Man skal motionere 30 minutter hver dag, hvis man vil tabe sig

FUP - 30 minutters daglig motion giver dig ikke et vægttab. Du skal helt op 45-60 minutters daglig motion for at tabe dig (30 min er naturligvis godt for helbredet, men det slanker bare ikke)

60 minutters motion slanker vel heller ikke, hvis man fortsæt indtager for meget energi?? En person i ligevægt rent kaloriemæssigt, som begynder at træne en halv time dagligt, uden yderligere indtag af mad, må da ligeledes forventes at tabe sig?

I en anden sektion af bladet, Doktor Slanks brevkasse, skriver en mand ind, som gerne vil tabe 30 kg, men som ikke ved hvordan han skal komme igang, og om Doktor Slank har nogle gode tips.

Arne svarer opsummeret at han burde følge en pulverkur i 8 uger med et dagligt energi indtag på 800kcal som ville give et ca. vægttab på 15kg, eller få hjælp til at udarbejde en kostplan der kun giver 800kcal om dagen.

Hmm er der bare mig, eller er det ikke sygt at råde folk til at leve af 800kcal dagligt, om det så er via pulver eller "normalt" mad, er vel underordnet?

Forstår ikke helt hans udtalelser, eller er det mig der er helt galt på den. Arne Astrup burde jo have styr på det, når han som professor dr. med. er daglig leder af Human Ernæring på Københavns Universitet.

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Du skal tænke på at der er en væsentlig forskel på, om man lige skal af med et par kilo eller 5 - eller om man er ude i et mere ekstremt vægttab på 30+ kilo! Hvis man ønsker en ekstrem lav kalorie indtagelse, så kan pulverkure være berettigede da de sikre at man får dækket de vitale behov for færrest mulig kalorier.

Jeg skal ikke gøre mig yderligere klog på hvordan man opnår et meget stort vægttab - men det er helt sikkert svært uanset metoden. Og du har selvfølgelig en pointe i at alt ikke er løst blot fordi man via en pulverkur kommer ned i vægt. Kostvanerne skal under alle omstændigheder omlægges, for at det bliver andet end et kortvarigt dyk i vægtkurven.

Link to comment
Share on other sites

Den gode Dr. Slank har en pointe. Der er god evidens for at vægttabet selvstændigt afhjælper en meget stor del af de fejl i metabolismen der er forbundet med metabolsk syndrom og borderline tilstande. Det kan man ikke tage fra ham.

Arne astrups stanspunkt er jo at vægttabet i sig selv faktisk medfører en meget, meget stor del af de ønskelige ændringer i stofskiftet. Lidt udefra set på det, så medfører vægttabet i sig selv dog kun de omtalte ændringer i hviletilstanden, hvor ændringerne under fysisk aktivitet udebliver. Davide kelleys gruppe har lavet et glimrende review omkring det, hvor de belyser ændringerne i hvile og under aktivitet ved forskellige interventioner

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Link to comment
Share on other sites

Arne Astrup er en farlig mand. I medierne opfattes han som "Danmarks førende ernæringsekspert". LOL, vor herre til hest. Fatter ikke hvordan man kan være universitetsudannet med ernæring og ofte kommer med så unuancerede og direkte forkerte udtalelser som han tit gør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at hans råd virker usædvanlig kortsigtede.

Er det ikke korrekt, at hvis en mand der, vil tabe 30 kg sættes på pulverkur på kun 800 kcal, vil han da rigtig nok tabe sig i en fart, men hvis han ikke motionerer overhovedet (og det gør man ikke på kun 800 kcal), vil han uundgåeligt tabe meget muskelmasse?

Når han så har tabt de 30 kg, og ikke er blevet klogere eller har fået bedre vaner, vil han vende tilbage til at spise som han lyster, og da han ikke længere har så meget muskelmasse til at forbrænde vil hans samlede forbræning være lavere og han vil tage en masse på i købet af kort tid.

Edit: Desuden taler Astrups råd mod de råd som MZ har fremhævet så ofte, nemlig at det i højere grad er mængden af motion, der betyder noget for sundheden frem for vægten. Det er sundere at være aktiv og tyk end tynd og inaktiv. Dette overser Astrup i mine øjne fuldstændig og fokuserer kun på at få personerne ned i vægt. Endda på så lavt et kcal indtag at al motion umuliggøres.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Nu er fokus vægttab. Derudover fokuserer han på simple råd, som ikke kan fortolkes og gradbøjes.

Det er et tveægget sværd: Holder man det skarpt og simpelt trænger budskabet ind, men ens budskab bliver også så unuanceret at det bliver komisk.

Det er lidt trist han nægter at nuancere bare en lille smule. Det er vel det man har en brevkasse til?

Hans sammenblanding af at skulle oplyse det danske folk, samtidigt med at han har store kommercielle interesser gør ham til en farlig mand. Trist at han ikke bidrager til at ændre livsstil og oplyse og i stedet går efter at lave catchy soundbytes og sælge speasy pulver.

Link to comment
Share on other sites

Nogle af de råd han kommer med er sådan set reelle nok, men synes bare der er så mange der direkte modsiger de normale råd her på MOL.

Dette er jo utroligt farligt, når en mand som ham, som jo af mange mennesker tillægges stor troværdighed, kommer med udtalelser som disse, mange folk vil tage hans ord som det eneste rigtige.

Forstår efterhånden bedre hvor bl.a. mn mor får sine ideer til diverse suppe-kure og pulver-kure fra.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg snakkede et par kammerater fra Medicin på Aarhus uni og de fortalte at den gode doktor har et rigtig dårlig rygte på fakultetet pga diverse kontroversille udtaleser (deres største anke var en udtalese om sukker ikke kunne omdannes til fedt). Så det er ikke kun MOL dogmerne han er på tværs af :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg snakkede et par kammerater fra Medicin på Aarhus uni og de fortalte at den gode doktor har et rigtig dårlig rygte på fakultetet pga diverse kontroversille udtaleser (deres største anke var en udtalese om sukker ikke kunne omdannes til fedt). Så det er ikke kun MOL dogmerne han er på tværs af :tongue:

Han ville jo ikke gøre Sukkerproducenterne kede af det. Det er svært at gøre alle glade :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg snakkede et par kammerater fra Medicin på Aarhus uni og de fortalte at den gode doktor har et rigtig dårlig rygte på fakultetet pga diverse kontroversille udtaleser (deres største anke var en udtalese om sukker ikke kunne omdannes til fedt). Så det er ikke kun MOL dogmerne han er på tværs af :tongue:

Generelt ved medicinere på AU usandsynligt lidt om ernæring - for lidt efter min mening - uanset hvad skal man ikke forvente at hverken medicinstuderende eller læger er egnede til at svare fornuftigt på spørgsmål vedrørende ernæring (medmindre de da selv har en fritidsinteresse for området)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Selv kalder han sig fedme-forsker, mens andre (såsom ATS, på bagsiden af Politikken) kalder ham fedme-fusker. jeg synes godt nok, den sag med, at sukker ikke kunne fede, slog slemme skår i hans troværdighed.

Helt enig og siden er han vist ikke blevet klogere... Han er jo nærmest på "højde" med den kære Lene Hansson, han har desværre bare en reel uddannelse bag sig, selvom man ikke kan se det på hans synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tja, jeg snakkede et par kammerater fra Medicin på Aarhus uni og de fortalte at den gode doktor har et rigtig dårlig rygte på fakultetet pga diverse kontroversille udtaleser (deres største anke var en udtalese om sukker ikke kunne omdannes til fedt). Så det er ikke kun MOL dogmerne han er på tværs af :tongue:

Enig med en anden herinde - læger, og om endnu mere studerende, har med udgangspunkt i medicinuddannelsen ikke den store ekspertviden i ernæring.

Jeg er selv uddannet på Arnes eget institut i tidernes morgen, men er bestemt ikke enig med ham i alle emner. Han har ret i en hel del, men har også lavet nogle virkelige dummerter. En anden kendt og dygtig forsker (i hvert fald i forskerkredse) beskrev ham som meget veltalende, men noget af det han siger er bare forkert. Den anden forsker var i øvrigt tilknyttet Ernæringsrådet et stykke tid, men valgte det fra.

Internationalt anses Arne for en af de store eksperter i ernæring - det var i øvrigt Arne, som blev inviteret til duel mod Willett i USA - forskeren fra Harvard med den omvendte kostpyramide.

Det med omdannelsen af Sukker har Arne flere gange forsvaret eller lad os sige nuaceret, bl.a. i Ugeskrift for Læger - ofte får vi jo heller ikke den nuancerede sandhed, men bare den halve fra nyhedsmedierne. Arne lavede dog et stort selvmål i sodavandsspørgsmålet, hvor sukker jo især feder, idet det har en tendens til bare at give kalorier uden at mætte, mens sukker via slik m.m. har langt mere mættende effekt. Der er lavet nogle undersøgelser hvor de virkelig spiste meget uden den store effekt på vægten - Ernæringsrådet (nu motions og ernæringsrådet) har en rapport om sukker på deres hjemmeside, hvor der virkelig nuanceres - Arne er IKKE med - det er der nok en grund til. Resumé og selve rapporten kan ses her:

Sukkerrapport (se side 10).

I et fjernsynsprogram blev han engang tilkaldt for at vurdere slankemidler. Han startede med at tage ét fra og sagde så - hvis vi ser på resten, så er der ingen af dem der virker. Det han tog fra var i øvrigt hans eget :innocent:

Hans store hetz mod vitaminer m.m. og især antioxidanter er ufattelig unuanceret - her har han virkelig lavet et stort selvmål - se bl.a. henvisningen "antioxidanters død", der er at finde her på siden - her kammer han jo fuldstændig over.

Han kan dog på ingen måder sammenlignes med Lena Johansson - hun har jo tæt på ingen viden om ernæring - kun "Fit for Life".

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at kunne huske at have set den gode Astrups navn på flere pulverprodukter i supermarkederne. (ganske vist for noget tid siden.. det er ikke de hylder der tiltrækker min opmærksomhed længere).

Hvis tilfældet er at han har økonomisk interesse i at sælge så mange pulverkure som muligt - og iøvrigt, om ikke fraråde 30 minutters motion, så oplyse at det ikke har nogen effekt, ja så syntes jeg han skulle melde klart ud og underskrive sig med Direktør, fremfor "Prof. i human ernæring"

mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang med i tv-program (det verdensberømte DK4) sammen med Arne Astrup og to andre rundbordsdebattører. Programmet handlede om danskernes sundhed. Til slut bad journalisten hver af os om et afsluttende råd. Arnes råd (kosteksperten) var at folk skulle sørge for at få noget motion hver dag, f.eks. cykle til arbejde. Mit råd (motionseksperten) blev efterfølgende noget med, at jeg anbefalede at folk skulle spise flere grøntsager.

Det var self lidt en joke, men jeg synes at Astrup gør en del ud af at nuancere sine budskaber - hvis taletiden er til det. Hvis ikke, er han til gengæld heller ikke bleg for at koge et udsagn ned til det groteske.

Udsagn som det du kommer med Mr. Bond, synes jeg er uværdige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går bestemt ikke ind for måden Arne Astrup formulerer hans meninger og holdninger....og især ikke hvis det skal koges ned til helt korte tv-indslag (så har filmen med at knække for ham). En anden ting er når han forsøger at formulere sig til et publikum fra "Ude-og-Hjemme folket"...så har han det også med at miste jordforbindelsen.

Han ligger inde med viden om fedt, sukker osv og derfor synes jeg at flere af indlæggene i denne tråd bærer ret meget præg af "mol-indoktrinering" af at Arne Astrup er en nar.

Som et lille eksempel på de ting som mange herinde sikkert ikke har læst kan jeg komme med denne her: Artikel fra Aktuel Naturvidenskab. Der kommer der flere ord på hvad det er han mener med at fedt ikke bliver dannet af kulhydraterne. Mit håb og ønske er at han forstår at det er de ting han skal forklare til Hr og fru DK i stedet for at koge det ned til: du bliver ikke fed af kulhydrater! Sådan en udtalelse skal jo udnyttes og misfortolkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er vist ikke længere nogen hemmelighed, at Arne Astrup har udtalt sig temmelig modstridende i årenes løb, alt efter hvem der har sat penge ind på hans Dankort :nonono:

I 90'erne var det sukkerfabrikanterne, der havde han som frontmand. han stod fram med sin titel i hånden, og udtalte at sukker (ja, simpelt hvidst sukker i pakninger mærket hvidt sukker....) ikke kan fede. Senere kom det frem, at kroppen sagtens kan omdanne hvidt sukker til fedt, ups ! :blink:

Så er der en af hans senere opfindelser.. og det kan være forklaringen på at han synes man lige så godt kan spise pulverkure. Han har selv produceret et af slagsen (må nok ikke nævne det herinde :wink: ) Så han har al mulig grund til at støtte salget af den slags. :w00t:

Jeg var selv ved at få kaffen galt i halsen, da jeg så han tone frem på tv2reklamerne for Ude og Hjemme ! Jeg kan ikke tage den mand alvorligt :nonono: og det tror jeg ikke der er noget der kan, hvis man bare har fulgt lidt med i kost og ernæring over de seneste 15 år. Det er forrykt at han har den titel, og han må lave de ting ved siden af til egen vinding, og så bruge sin titel, til at blå stemple det med.... :nonono:

Edited by Powerbaby
Link to comment
Share on other sites

2. Man skal motionere 30 minutter hver dag, hvis man vil tabe sig

FUP - 30 minutters daglig motion giver dig ikke et vægttab. Du skal helt op 45-60 minutters daglig motion for at tabe dig (30 min er naturligvis godt for helbredet, men det slanker bare ikke)

Er det ikke kun denne quote der er helt forkert?

De to andre kan vel godt forsvares et eller andet sted, selv om jeg ikke villle anbefale den tilgang...

Link to comment
Share on other sites

Syntes næsten at det værste er at en gymnasieelve (mig selv) godt kan se han er forkert på den, og jeg har ikke engang en lang flot uddannelse.

Problemet med Ude og Hjemme er jo at det er de halvfede gamle koner der læser det. De ved ingenting om muskler, ligevægtsindtag mm.

Fyr ham og skriv på de 2 sider med slanketips:

DU BLIVER HVAD DU SPISER!!!

Spiser du usundt, bliver du usund. Spiser du sundt, bliver du sund. Alle har et ligevægtsindtag. Spiser du mere end det tager du på, spiser du mindre taber du dig. Kosten består af 3 ting: kulhydrat, fedt og proteiner. Fedt og proteiner er nødvendige for at du virker ordenligt, og kulhydrat er dit "brændstof". Vil du tabe dig skal du spise mindre "brændstof" men stadig holde aktivitetsniveauet højt.

Syntes da ikke det er så svært, og det er endda uden at gå i detaljer overhovedet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu det er forkert at sige, at pulverkure ikke har deres berettigelse.

Psykologisk kan man være så desperat og fuldstændig ude af stand til at

kontrollere et overforbrug af mad, en ond cirkel.

Hvis man har spist forkert i lang tid hænger hjerne, sult og hvad man egentlig

putter i munden, ikke ret godt sammen.

Her kan det være en befrielse at køre en pulverkur, fordi man ved præcis hvad man skal indtage og ALT andet er bare forbudt.

Det kan rense ud og gi kroppen den pause fra æderiet den har brug for, og

psyken bliver bedre til at opfatte sultsignaler.

Så dét med at man ikke ændrer kostvaner efter en pulverkur, synes jeg ikke er

rigtig.

Man har jo en helt anden føling med sin krop.

(Og just for the record: Man kan sørme godt tabe sig, selvom man ikke ved en

skid om ligevægtsindtag og muskler på det høje niveau i præsterer her!) :gun2:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share