Kalorieforbrænding


jhk
 Share

Recommended Posts

Hej fitness-folk

jeg har diskuteret en del med min træningsmakker, hvor mange kalorier, det er muligt at brænde af på en time. Han mener, at det maksimalt er muligt at forbrænde omkring 350-400 i timen, men ifølge maskinerne i fitness-centret forbrænder jeg omkring 1.000-1.200 kalorier i timen med omkring 165-170 i puls. Jeg er 27 år og vejer 83 kilo. Er der en udregningsformular for kalorieforbrænding?

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Ingen af delene er næppe korrekt.

Der er slet ingen tvivl om at du kan forbrænde mere end 400kcal/timen, men det er nok lige i overkanten at en almindelig motionist fyrer 1000+kcal af på en time. For løb findes der tommelfingerreglen for kalorieforbrug der hedder 1kcal/kg/km. En løber i god form kan i hvert fald løbe 15km/t, og vejer vedkommende 70kg giver det en estimeret forbrænd på 15*70 = 1050kcal

Ud fra dine data er det ikke til at sige om de 1000-1200kcal skulle passe, men som sagt, det er lige i den høje ende.

Du kan få en ide om forbrændingens størrelse her:

http://www.healthstatus.com/cbc.html

Link to comment
Share on other sites

Ingen af delene er næppe korrekt.

Der er slet ingen tvivl om at du kan forbrænde mere end 400kcal/timen, men det er nok lige i overkanten at en almindelig motionist fyrer 1000+kcal af på en time. For løb findes der tommelfingerreglen for kalorieforbrug der hedder 1kcal/kg/km. En løber i god form kan i hvert fald løbe 15km/t, og vejer vedkommende 70kg giver det en estimeret forbrænd på 15*70 = 1050kcal

Ud fra dine data er det ikke til at sige om de 1000-1200kcal skulle passe, men som sagt, det er lige i den høje ende.

Du kan få en ide om forbrændingens størrelse her:

http://www.healthstatus.com/cbc.html

Altså personligt vejer jeg 110 kg

og jeg løber lige omkring 10 km på 40-45 min dvs at mit forbrug kommer op på 1100 på den tid! så har jeg ca et kvarter derefter hvor jeg kunne lave mere træning som yderligere vil få min forbrænding op

= flere kcal

jeg plejer da også at ramme noget i den stil når jeg løber med mit pulsur, der formentligt bruger den samme formel som du beskriver. Den vægt der giver mig højere forbrænding er så også årsag til mit dårligere kondital..... :blush:

Så budskabet er vel at det kommer an på hvad jhk vejer?

Hilsen gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med MaxP. Tallet er muligt, men ligger i den ret høje ende.

Nu kommer det meget an på vægten....men forr en normalt bygget person i særdeles god form, da vil det nærmest at holde til en større energiudladning end 70-80 kj / min. Dette er eliteniveau og kun ting såsom langrand og roning får den banket så højt op. For en motionist vil tallet typisk være noget lavere og en forbrænding på 60 kj / min er ikke noget man bare lige gør over 60 min.

Link to comment
Share on other sites

Enig med MaxP. Tallet er muligt, men ligger i den ret høje ende.

Nu kommer det meget an på vægten....men forr en normalt bygget person i særdeles god form, da vil det nærmest at holde til en større energiudladning end 70-80 kj / min. Dette er eliteniveau og kun ting såsom langrand og roning får den banket så højt op. For en motionist vil tallet typisk være noget lavere og en forbrænding på 60 kj / min er ikke noget man bare lige gør over 60 min.

Ja det var nu ikke for at starte en større diskussion. Du har formentligt ret , men det var nu mere for at sige at der var mulighed for at forbrænde det nævnte antal kcal på en time.

Jeg tror der er gledet et ord ud et sted, men hvis jeg læser det du skriver korrekt så siger du at man normalt ikke kan forvente en forbrænding på højere end 70-80 kilojoule per minut.

Men hvordan er det lige med omregnngen til kcal er den ikke noget i stil med 4.18 kilojoule per kcal??

For så læser jeg det som om det er vanskeligt at forbrænde mere end ca 240 kcal i timen??

tjah jeg ved ikke lige jeg kan ikke lige få tallene til at passe længere... Jarvig kan du ikke pensle det ud for mig? :blink:

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Gribben ->

Altså for det første.......

Vægten betyder enormt meget for ens forbrænding pr. tidsenhed i sportsgrene, hvor vægten flyttes aktivt. Hvis du f.eks. sidder på en spinningscykel, så "flytter du ikke vægten", hvorfor det vil betyde mindre. Men f.eks. en trappemaskine, løbebånd, en løbetur udenfor, en cykeltur udenfor, da vil vægten betyde rigtigt meget for ens forbrænding pr. tidsenhed.

Men det gælder også omvendt, at jo mere du vejer, desto hårdere (= umuligt) er det at holde den høje forbrænding oppe i så lang tid som f.eks. en time.

Så målt over f.eks. 5 min, så kan virkelig stor fætter der har en fin kondi sagtens forbrænde mere end normal størrelse fætter der er i topform. Men over en time, da vil den store fætter gå kold og må enten gå meget ned eller lægge ud i et roligere tempo som han så kan holde.

Så derfor vil høj energiforbrænding over længere tidsperioder typisk kommer fra folk der ikke vejer meget.

For det andet........

Hvis man tager en sådan normal størrelse fætter som er i super form, så er det ekstremt svært at komme over 80 kj / min i længere tid af gangen. Dette er 4800 kj /time. Dette er ca. 1150 kcal / time.

Og selv løb er formentlig en så "lille" energiforbruger, at selv 1150 kcal / min er uhyggeligt svært at nå. Kun hvis såvel ben som arme pisker derudaf hele tiden sammen, så er vi deroppeaf. Det er altså topudfoldelse i roning eller langrand vi f.eks. taler om.

For en almindelig motionist i rigtig god form, da vil jeg mene, at det er virkeligt, virkeligt hårdt at få den op 70 kj / min i en hel time. Dette er 4200 kcal / time eller ca. 1000 kcal / time.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Ikke enig i alle dine gisninger Jarvig.

Energiforbruget kan måles ud fra iltforbruget, eftersom iltens energetiske værdi er ca. 20kJ/liter O2, kan man regne sig frem til hvilken iltoptagelseshastighed der vil give en given forbrænding og derved vurdere om dette er realistiskt.

Dvs. 80kj/min svarer til at arbejde ved en iltoptagelse på 4l/min. Dette er højt, men absolut ikke umuligt hvis man er veltrænet, so far er vi enige. MEN det vil alt andet lige være lettere for større/tungere personer (med relativ lav fedtmasse) at opnå en højere maksimal iltoptagelse, hvorved de 4 l vil udgøre en lavere relativ belastning selvfølgelig. Kan godt være personen løber ved en lavere hastighed sammenlignet med en lettere person, men det er eksemplet underordnet.

Løbere har ikke et problem med at komme op og arbejde tæt på deres maksimale iltoptagelseshastighed i længere tid, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig i alle dine gisninger Jarvig.

Energiforbruget kan måles ud fra iltforbruget, eftersom iltens energetiske værdi er ca. 20kJ/liter O2, kan man regne sig frem til hvilken iltoptagelseshastighed der vil give en given forbrænding og derved vurdere om dette er realistiskt.

Dvs. 80kj/min svarer til at arbejde ved en iltoptagelse på 4l/min. Dette er højt, men absolut ikke umuligt hvis man er veltrænet, so far er vi enige. MEN det vil alt andet lige være lettere for større/tungere personer (med relativ lav fedtmasse) at opnå en højere maksimal iltoptagelse, hvorved de 4 l vil udgøre en lavere relativ belastning selvfølgelig. Kan godt være personen løber ved en lavere hastighed sammenlignet med en lettere person, men det er eksemplet underordnet.

Løbere har ikke et problem med at komme op og arbejde tæt på deres maksimale iltoptagelseshastighed i længere tid, tværtimod.

Altså grundlæggende så afhænger det af, hvor længe den tunge fætter kan holde dampen oppe. Kan han det i lang tid nok, så vil hans energiforbrug blive størst. Hvis han ikke kan holde dampen oppe, så forbruger den normale størrelse løber mere energi.

Link to comment
Share on other sites

Yups, mit indspark var bare for at illustrere at ved en given absolut forbrænding, vil en stor/tung person vil ligge på en lavere relativ belastning, sammenlignet med en mindre person.

Altså en iltoptagelse på 4l o2/min vil for en stor person måske være 75% af vedkommendes Vo2 max og for en mindre 90%.

Link to comment
Share on other sites

Yups, mit indspark var bare for at illustrere at ved en given absolut forbrænding, vil en stor/tung person vil ligge på en lavere relativ belastning, sammenlignet med en mindre person.

Altså en iltoptagelse på 4l o2/min vil for en stor person måske være 75% af vedkommendes Vo2 max og for en mindre 90%.

Så når du (elvirus) siger dette så betyder det at for at være sikre på forbrændingen så skal man have en klar viden om iltoptagelsen hos den enkelte?

Dvs at for at være helt sikker så skal man på løbebånd/ergometercykel med en iltpose og så "makse" ??

Og at hvis der ikke er sikker viden om iltoptagelsen så er man nødt til at holde sig til tommelfingerregler og læne sig op ad Jarvigs indlæg?

Det er jo ikke helt unormalt at man hos elite atleter ser iltoptagelser der er mod 6 liter.. så vidt jeg ved?! Jeg synes jeg kan huske noget om at indurain og bjørn dahlie fik målt helt op til 7 liter (er ikke sikker)

Link to comment
Share on other sites

Husk som en detalje at det kun er aerob forbrænding over længere tid jeg har angivet. Kortvarigt kan energiforbrændingen være voldsomt meget mere end 80 kj / min. Snup 1*6*200 kg dødløft og så er energiforbrændingen voldsom over de 6 reps. Sådanne voldsomme energiudladninger vil dog altid være anerob og give mælkesyre.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Husk som en detalje at det kun er aerob forbrænding over længere tid jeg har angivet. Kortvarigt kan energiforbrændingen være voldsomt meget mere end 80 kj / min. Snup 1*6*200 kg dødløft og så er energiforbrændingen voldsom over de 6 reps. Sådanne voldsomme energiudladninger vil dog altid være anerob og give mælkesyre.

NU er alting SELVFØLGELIG relativt, men jeg er selv cykelrytter, og jeg VED at en forbrænding på 80 kj/min. ikke får dig SÆRLIGT langt på eliteniveau under en enkeltstart på en time indenfor cykelsport ;-)

Det er MEGET for en motionist, men ABSOLUT ikke for en dansk amatør eliterytter...

Et hurtigt regnestykke:

80kj/min. = 4800 kj/time. ved "gennemsnitlig" nyttevirkning som i særdeleshed er sandsynlig, vil dette svare til en gennemsnitsbelastning på 317 watt.

Hvilket nok vil give mig en gennemsnitshastighed på omkring 42 km/t. (og jeg vejer kun ca. 68 kg.).

Til sammenligning kan de STORE kanoner som vinder Pro Tour enkeltstarter nok holde en 400-440 watt i en time, hvilket svarer til en forbrænding på ca. 6600 kJ/time. (selvfølgelig +/- alt efter nyttevirkning). Her taler vi om små ryttere på maks. 70-75 kg. - STORE ryttere skal yde mere for at vinde.

Jeg har ALTID fået at vide at løbere kan forbrænde mere end cykelryttere - men løb ved jeg sku ikke noget om ;-)

Link to comment
Share on other sites

passer da vist meget godt.

75kj/min = 17,9kcal/min

17,9kcal/min * 60min/time = 1076kcal/time

Tager vi udgangspunkt i spørger, som vejer 83 kg, så virker 1000+kcal/time urealistisk højt med mindre han er i superform.

Aaah, superform er nu nok så meget sagt.

Jeg vejer selv 82kg, og kan uden problemer holde 5min/km på en almindelig restitutions/LSD tur. Det må give 12km på en time, eller 984kcal på en time - vel at mærke på restitutionsture.

Hvis jeg løber AT kan jeg godt skubbe tempoet op på omkring 4.30-4.40, også over strækninger på 10-15km.

Jeg mener absolut ikke, at jeg er i superform - måske snarere hvad man vil kalde en seriøs motionist.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg langt bagefter i alle debater, så jeg kommer måske mere nogle efterbemærkninger i flere emner.

Kan kun giver fast legs ret. 1000 kcal er da meget pænt men langt fra eliteniveau. Mener at kunne huske nogle målinger af Mayo på bjergstigning over knap 1 time kørte omkring 1600 kcal/t.

I relation til løb er standardformlen jo km*vægt. Nu har jeg ikke lige data omkring de forskellige eliteløberes vægt, men marathontempoet er jo op imod 20 km/t. På kortere distancer omkring op omkring 23 km/t., så selv med en vægt på 50 kg og 20 km/t skulle man allerede være nået 1.000 kcal. De fleste løbere vejer nok lidt mere, men jeg tror faktisk ikke det er blandt løbere man finder de allerhøjest VO2-max.-tal (da de jo for det meste er lette typer). Derimod er konditallet naturligvis helt i top.

Løbsmæssigt løber jeg selv i sommers 10 km på under 50 min. eller 12 km/t med en vægt på ca. 101 kg eller forudsat standard-nyttevirkning godt 1.200 kcal/t (på 5 km op til 13+ km/t). Da det gik hurtigst i 80'erne var samme data på 10 km 77-78 kg og knap 18 km/t eller svarende til næsten 1.400 kcal/t (tiderne lidt fra eliteniveau).

Specielt i forhold til sværvægtere kan den samlede forbrænding være ret høj trods lave kondital og begrænset løbetempo.

Link to comment
Share on other sites

Så venter vi alle tålmodigt pp, om JHK viser sig at være en kenyaner med iltoptagelse på 6+ L pr.minut, og på coke....

Hej Alle

Fedt med så mange indlæg. Til yderligere oplysning, er jeg ikke kenyaner, og jeg holder mig til sukker, når jeg skal booste træningen. Jeg løber 10 km. på cirka 50 min.

JHK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share