Vand slanker?


cliberg
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen.

Min kone er begyndt til noget slankehold.

På dette slankehold, har hun fået at vide, at hun skal drikke minimum 3 liter vand om dagen, også når hun ikke træner. Ifølge slanke-eksperten sætter dette fedtforbrændingen i vejret.

Så er mit spørgsmål, passer det?? jeg har nemlig aldrig hørt at vand alene skulle havde en fedtforbrændende effekt?

Jeg kan forstå at mavesækken bliver halvfyldt af vand, og derfor bliver man ikke lige så sulten, samt at det hjælper med fordøjelsen.

Hvad siger i allesammen?

Link to comment
Share on other sites

Vand har aldrig nogen sinde haft en slakende effekt. Det eneste jeg kan forestille mig der (dog meget misforstået kommunikeret ud) menes er, at når du drikker så store mængder vand vil du formentlig føle dig mæt længere tid, da vandet slukker tørsten og fylder maven. Og hvis din mave er fuld af vand, som indeholder 0 kcal, vil du ikke spise noget i den periode det er i maven og derfor forbrænde enten kulhydrater eller fedt, alt efter hvad du har "på lager".

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med at man har maven fyldt, kan jeg sagtens følge.

Glad for at jeg ikke er helt galt på den, mente nu heller ikke at der var noget specielt fedtforbrænding gemt i vand.

Der er selvfølgelig massere af andre gode grunde til at drikke vand, men specifik fedtforbrænding er ikke en af dem.

takker for svarene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortalt det før, i andre tråde: Sangeren Bamse gik fra bajere til Cocio Light, og tabte sig (og desuden havde han en uopdaget type 2 diabetes). Dette blev, af nogen, opfattet sådan, at Cocio light var noget, der fik folk til at tabe sig. I virkeligheden var det naturligvis det reducerede antal kcal, der gjorde udslaget. Hvis Bamse havde drukket vand i stedet for Cocio Light, havde han sikkert tabt sig endnu mere. men stadigvæk: Det er et spørgsmål om kcal. Vand er næppe slankende i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

"Vand

At drikke vand om morgenen kan sætte fut i fedtforbrændingen, viser et tysk studie. Forsøgspersonerne drak en halv liter vand på tom mave, og i løbet af 10 minutter blev stofskiftet øget med 30 pct., og fordøjelsen holdt sig jævn i halvanden time. "

Jeg fandt en side hvor det stod...

Klik her

Link to comment
Share on other sites

"Vand

At drikke vand om morgenen kan sætte fut i fedtforbrændingen, viser et tysk studie. Forsøgspersonerne drak en halv liter vand på tom mave, og i løbet af 10 minutter blev stofskiftet øget med 30 pct., og fordøjelsen holdt sig jævn i halvanden time. "

Jeg fandt en side hvor det stod...

Klik her

Med al respekt - der står altså temmelig meget sludder i den artikkel. Eksempelvis "Mælk indeholder meget kalcium, som mindsker fedtoptaget i tarmen". Mælk både indeholder kalcium og er sundt - men at kalcium forhindrer fedtoptag så det i stedet havne i tønden -Det er simpelt hen sludder og vrøvl! Tilsvarende er det glimrende at drikke vand, men vand er bare ikke noget mirakelmiddel og øger ikke forbrændingen!

Link to comment
Share on other sites

Går på gym, og min biologilære har også fortalt det med meget vand om morgenen øger stofskiftet.

Når man drikker så meget som 3 liter vand, udvasker man kroppens mineraler og det kan være med til at sætte

forbræningen ned, derfor er det vigtigt at få nok mineraler i den periode hvor man drikker meget vand, ellers kan

det have en modvirkene effekt.

deruover kan det anbefales (hvis man vil tabe sig) at fordele sit indtag af kalorier anerledes, da ens stofskifte er højere om morgenen

morgen/middag/aften --- 40%/30%/30%

dette vil sætte forbrændningen yderligere op, og man vil få mere overskud i hverdagen (har selv prøvet det)

Link to comment
Share on other sites

måske.... men når ens kropstemperatur bliver sænket, bliver dine enzymers reaktionshastighed også sænket.

det er den eneste grund til at man bruger saunaer til at tabe sig, istedet for koldt vand.

kroppen bruger sindsygt meget mere energi til at holde kroppen varm end på at køle den ned.

har aldrig før hørt at indtagelse af koldtvand skulle give andet end maveproblemer??

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke der er tale om indtagelse af isvand -> nedsat kropstemperatur -> øget metabolisme for at genoprette normothermi?

Når nu kroppen kræver 3,47 kJ/Kg*K, så kan det vel have en lille effekt, hvis temperaturen bliver sænket 1 grad?

Vands varmekapacitet:

4,18KJ/(kg*K)

Indtages 3 liter(=kg) isvand (2 grader) skal det varmes op til 37, dvs. en temp-forskel på 35 grader.

Energi = 4,18 KJ/(kg*K) * 3 kg * 35 grader = 438,9 KJ ~ 100kcal

I praksis kan jeg dog ikke forestille mig at dette giver en øget forbrænding, da det blot betyder kropsvarmen går i vandet så at sige, frem for omgivelserne.

har aldrig før hørt at indtagelse af koldtvand skulle give andet end maveproblemer??

Præcis :laugh: - i hvert fald i de foreslåede mængder.

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt - der står altså temmelig meget sludder i den artikkel. Eksempelvis "Mælk indeholder meget kalcium, som mindsker fedtoptaget i tarmen". Mælk både indeholder kalcium og er sundt - men at kalcium forhindrer fedtoptag så det i stedet havne i tønden -Det er simpelt hen sludder og vrøvl!

Der er noget forskning der tyder på, at calcium hæmmer fedtoptagelsen.

Link to comment
Share on other sites

Kig på Seregs link..

Lidt sund fornuft, please.

At noget er nævnt på 4 linjer sammen med andre tvivlsomme slankeråd gør det bestemt ikke til sandhed. Hvis du kan finde den kilde de har brugt til artikel, så kan vi begynde at vurdere sagen.

Jeg har også en svag erindring om at have hørt calcium skulle have en beskeden hæmmende effekt på fedtoptaget, men uden kilder der kan sige noget om omfanget må det formodes at være tæt på ikke eksisterende. Med en lidt praktisk synsvinkel, så nytter det ikke ikke meget at skulle bælle litervis af mælk for at undgå fedtoptag, når mælk i sig selv også indeholder gode mængder protein og kulhydrat som jo i hvert fald på ingen måde er påvirket af kalken. Det er stensikkert at det er giver et netto-energioverskud at drikke mælk.

Btw: d-vitamin skal bruges til at optage calcium, så det er sådan de er relaterede.

Link to comment
Share on other sites

det er den eneste grund til at man bruger saunaer til at tabe sig, istedet for koldt vand.

:blink:

Mon ikke det er fordi sauna rent faktisk giver et vægttab, mens indtagelse af vand giver en vægtøgning (på kort sigt) At vægttab i sauna så er uhensigtsmæssigt og en kortsigtet løsning er en anden ting! Det øger heller ikke fedttabet.

Link to comment
Share on other sites

Lidt sund fornuft, please.

At noget er nævnt på 4 linjer sammen med andre tvivlsomme slankeråd gør det bestemt ikke til sandhed. Hvis du kan finde den kilde de har brugt til artikel, så kan vi begynde at vurdere sagen.

Jeg har også en svag erindring om at have hørt calcium skulle have en beskeden hæmmende effekt på fedtoptaget, men uden kilder der kan sige noget om omfanget må det formodes at være tæt på ikke eksisterende. Med en lidt praktisk synsvinkel, så nytter det ikke ikke meget at skulle bælle litervis af mælk for at undgå fedtoptag, når mælk i sig selv også indeholder gode mængder protein og kulhydrat som jo i hvert fald på ingen måde er påvirket af kalken. Det er stensikkert at det er giver et netto-energioverskud at drikke mælk.

Btw: d-vitamin skal bruges til at optage calcium, så det er sådan de er relaterede.

Nu siger jeg heller ikke at man skal bælle litervis af mælk for at undgå at optage fedt. Jeg synes bare det er mærkeligt at nogle så skråsikkert afviser det, når der faktisk er undersøgelser der viser det modsatte...

Mvh Gunni

Link to comment
Share on other sites

4 reviews der i abstractet kort berører calciums (indtaget gennem fødevarer) rolle i forbindelse med fedtmetabolismen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1637395...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1596920...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1587956...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1199954...Pubmed_RVDocSum

Indgående beskrivelser kan findes ved at læse oversigterne og deres studie-kilder.

Derimod findes der et par mindre studier der synes at foreslå at samme effekter ikke ses ved indtag af calcium som kostttilskud.

At man skulle kunne tabe sig ved at indtage excessive mængder af vand er blot... tåbeligt.

... det er det meste af den resterende jp artikel for øvrigt også ... bare se på de glimragende forklaringer om de fede fisk og fødevarenes glykæmiske indexes

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Vands varmekapacitet:

4,18KJ/(kg*K)

Indtages 3 liter(=kg) isvand (2 grader) skal det varmes op til 37, dvs. en temp-forskel på 35 grader.

Energi = 4,18 KJ/(kg*K) * 3 kg * 35 grader = 438,9 KJ ~ 100kcal

Brugbartregne stykke hvis du var en 100% effektiv kummefryser ja. :tongue: (dårlig joke givetvis, pointen er blot man ikke rigtigt kan stille et regne stykke op på den måde, selv om det givetvis ikke rammer helt ved siden af i praksis)

I praksis kan jeg dog ikke forestille mig at dette giver en øget forbrænding, da det blot betyder kropsvarmen går i vandet så at sige, frem for omgivelserne.
it turns out folks like Ellington Darden were right, the body expends calories to heat the cold water. One or two liters of cold water per day can result in an extra hundred or so calories burned on top of ensuring that you stay hydrated.

Anyways, dit regnestykke er ikke "så" meget ved siden af - 1-2litter (den halve mængde at det du snakker om, altså ca. en effektivitet på 50% i forhold til kummefryseren af det du udregnede?)

Det tæller vel alt sammen, det er alligevel energi-"krav" nok, til isoleret set at kunne smide 1 kg fedt på 7 uger haha...

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share