Rapsolie


Stoff
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :4thumbup:

Nu står det sådan til at i min aftenshake jeg efterhånden tager hver aften tilsætter jeg ca. 35g proteinpulver, 35g rapsolie og 400-500ml mælk. Så har jeg to spørgsmål:

1. Er den billige rapsolie af fin nok kvalitet?

2. Er 35g olie for meget på en gang?

Håber i kan hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen :4thumbup:

Nu står det sådan til at i min aftenshake jeg efterhånden tager hver aften tilsætter jeg ca. 35g proteinpulver, 35g rapsolie og 400-500ml mælk. Så har jeg to spørgsmål:

1. Er den billige rapsolie af fin nok kvalitet?

2. Er 35g olie for meget på en gang?

Håber i kan hjælpe :smile:

1) Den billige rapsolie i plasticbøtter uden farve er af dårlig kvalitet. Du kan få ganske udmærket kvalitet forholdsvis billigt. Rapsolie smager nøddeagtigt og er gullig. Hvis ikke så har du fået en dårlig kvalitet. Vælg en koldpresset.

2) Det afhænger af hvad du i øvrigt indtager af fedtstof.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at købe vindruekerneolie, eftersom der er et højere antal af polyumættede fedtsyrer i denne....

MEN.... husk nu, at du ved siden af denne type fedt også skal ha tilført omega 3, 6 og 9 fedtsyrer igennem fiskeolie!

-> Sidst.... bare til orientering, så får jeg kun selv 25g morgen og aften.... 35g er lige rigeligt nok på én gang IMO :smile:

Edited by notentered
Link to comment
Share on other sites

Tjaa, når du nu spørger, så får du nok mange gode bud.

Det bedste du kan spise er noget olie, hvor du på een gang får både 3, 6 og 9. Kan ikke nævne produktet, men den bruger de fleste oliespisende fitnessfolk, vil jeg tro.

Ellers vil jeg sige, at du skal spise tidselolie eller hørfrøolie.

Som nævnt vil mængden naturligvis afhænge af, hvor meget fedt du får i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at købe vindruekerneolie, eftersom der er et højere antal af polyumættede fedtsyrer i denne....

MEN.... husk nu, at du ved siden af denne type fedt også skal ha tilført omega 3, 6 og 9 fedtsyrer igennem fiskeolie!

-> Sidst.... bare til orientering, så får jeg kun selv 25g morgen og aften.... 35g er lige rigeligt nok på én gang IMO :smile:

Det er noget vrøvl at olien er bedre fordi den har et højt indhold af polyumættede fedtsyrer. Fordelingen er helt forkert med et kæmpe overskud af omega-6, som de fleste ikke behøver ekstra tilskud af da det ofte vil rykke fedtbalancen i endnu mere ugunstig retning. I øvrigt så indeholder rapsolie både omega-3, 6 og 9 fedtsyrer. Omega-9 er en udmærket fedtsyre, idet den er ret stabil over for oxidering, men ikke noget man SKAL have tilført. Vindruekerneolier er typisk af elendig kvalitet og ikke noget jeg nogensinde vil benytte.

Hvis du kun ønsker at indtage én olie så er en god rapsolie det bedste valg da den har en god fordeling af fedtsyrer.

Men som sagt så afhænger det helt af hvad du ellers indtager. Indtager du den forkerte kost som så mange andre danskere så vil en fiskeolie, hørfrøolie eller en sammensat olie baseret på hørfrøolie være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Altså udover rapsolien så indtager jeg fiskeolie i form af kapsler.

Det er vel udemærket så, er det ikke?

Og den rapsolie jeg snakker om, er en billig på 1L gennemsigtig plasticflaske og olien er gul. Har i en idé om den er af OK kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Altså udover rapsolien så indtager jeg fiskeolie i form af kapsler.

Det er vel udemærket så, er det ikke?

Og den rapsolie jeg snakker om, er en billig på 1L gennemsigtig plasticflaske og olien er gul. Har i en idé om den er af OK kvalitet?

Lyder umiddelbart udmærket pånær at rapsolien formentlig er af dårlig kvalitet. Du kan få ganske udmærkede olier forholdsvis billigt. Jeg vil tro at du kan få en halv liter til cirka 30-40 kr. Det er da ikke for meget at kaste efter sit helbred, istedet for de lav-kvalitets-olier til under den halve pris. At den er gul er ikke nok - den skal også smage nøddeagtigt og så bør der stå koldpresset på flasken for bare at opfylde mindstekravene for en rimelig rapsolie.

Men alt afhænger selvfølgelig af din øvrige kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at købe vindruekerneolie, eftersom der er et højere antal af polyumættede fedtsyrer i denne....

MEN.... husk nu, at du ved siden af denne type fedt også skal ha tilført omega 3, 6 og 9 fedtsyrer igennem fiskeolie!

-> Sidst.... bare til orientering, så får jeg kun selv 25g morgen og aften.... 35g er lige rigeligt nok på én gang IMO :smile:

omega 3,6 og 9 findes også i rapsolie.

Link to comment
Share on other sites

Fra al biokemi jeg læst :wink:

omega 3 fedtsyrer findes det forskellige slags af, hvoraf tre er specielt god for os mennesker. De former du finder i fisk er en anden end den du finder i raps, men de er bægge gavnlige.

omega 6 fedtsyrer finder du fræmst i planteolier og i kød og til sidst omega 9 kan du finde i såvel oliven- som rapsolie.

Dette er kun eksempler. Bedre kilder til omega 6 er bl a solros- og majsolie. Men jeg har læst teorier om at man gerne skal holde mængden omega 6 lavere end omega 3.

Spørgsmål og svar kring fedtsyrer og andet godt

Og videre

Lidt mere om fedtsyrer

Bægge er dok på svensk :smile:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du den information fra? Så vidt jeg ved udvindes omega 3-6-9 fedtsyrer fra fisk.. og mig bekendt er raps en kornsort.

Der findes adskillelige fødevaretabeller, hvor dette kan slåes op :wink:

Alle olier eller fødevarer for den sags skyld indeholder ikke kun en bestemt fedtsyretype, men en række forskellige i forskellige forhold.

Rapsolie er netop kendt for at indeholde en stor del omega-9 (eller oliesyre om du vil) samtidig med et forholdsvis højt indhold af omega-3 (alfa-linolensyre) på cirka 10% (hørfrø og fiskeolie og enkelte andre har dog højere). Herudover indeholder den bl.a. også omega-6 i moderate mængder. Rapsolie er derfor en særdeles balanceret olie.

Fisk er især kendt for at indeholde omega-3 (i form af især EPA og DHA), men indeholder faktisk også en hel del mættet fedt.

Et omega-6:omega-3 forhold skal helst være omkring 3:1 for at være optimalt (gælder den samlede kost). Dette forhold kan dog rykkes helt op til omkring 8:1 og stadig være rimeligt fornuftigt forholdsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Antaeus -> Ja, forslaget med vindruekerneolien var en fejl fra min side..... må ha misforstået spørgsmålet! :unhappy:

Anyway.... hvor har du den påstand fra, at du skal ha mere omega 6 end 3? Den fordeling er jeg slet ik enig i.... prøv at læse følgende link, som er en artikel omkring "Fejlagtige myter om fedt" (iøvrigt rigtig spændende læsning for dem, der "gider"!):

http://www.alun.dk/sund-kost-stor-fed-loegn.asp

Hvorom alt er... ja, vil det umiddelbart bedste bud på en altomfattende olie være enten raps'en el hellere hørfrø -> MEN... jeg ville dog stadig, hvis du ikke er den store nyder af fisk få et dagligt tilskud af fiskeolie, så du får det omega3-6-9 fra varierende kilder. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Antaeus -> Ja, forslaget med vindruekerneolien var en fejl fra min side..... må ha misforstået spørgsmålet! :unhappy:

Anyway.... hvor har du den påstand fra, at du skal ha mere omega 6 end 3? Den fordeling er jeg slet ik enig i.... prøv at læse følgende link, som er en artikel omkring "Fejlagtige myter om fedt" (iøvrigt rigtig spændende læsning for dem, der "gider"!):

http://www.alun.dk/sund-kost-stor-fed-loegn.asp

Den artikel er et stort sammensurium af ønsketænkning, fejlinformation, fejlslutninger og gætterier - men efter at have læst artiklen "Intolerance - fødevareintolerance kan gøre dig træt og fed" (der dog på ingen måde var så slem som ovenstående) kan jeg ikke påstå at være overrasket.

Hvorfor falder det ikke folk ind, at en mand der skriver en såkaldt "videnskabelig artikel" på +10 sider med under 10 referencer, og som konspirerer om hvordan alle lige fra kosteksperter, læger og regeringen vildleder og fejlinformerer os, måske også selv kan have misforstået en ting eller to i biologitimen i gymnasiet - eller måske endda drage ubegrundede fejlagtige konklusioner.

Om jeg fatter, hvordan den person og hans videnskabeligt uredelige :spam: nogensinde fandt vej ind på motion-online.dk - det giver simpelthen ingen mening! :newtongue:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Antaeus -> Ja, forslaget med vindruekerneolien var en fejl fra min side..... må ha misforstået spørgsmålet! :unhappy:

Anyway.... hvor har du den påstand fra, at du skal ha mere omega 6 end 3? Den fordeling er jeg slet ik enig i.... prøv at læse følgende link, som er en artikel omkring "Fejlagtige myter om fedt" (iøvrigt rigtig spændende læsning for dem, der "gider"!):

http://www.alun.dk/sund-kost-stor-fed-loegn.asp

Hvorom alt er... ja, vil det umiddelbart bedste bud på en altomfattende olie være enten raps'en el hellere hørfrø -> MEN... jeg ville dog stadig, hvis du ikke er den store nyder af fisk få et dagligt tilskud af fiskeolie, så du får det omega3-6-9 fra varierende kilder. :smile:

Jeg gad ikke læse endnu en tilfældig artikel folk er faldet over og oven i købet med en dårlig referenceliste - jeg skimmede dog en del og fandt hurtig ud af at forfatteren ikke har gjort sit hjemmearbejde godt nok. Meget af det han skriver er dog rigtig, men det er også tydeligt at der ikke ses nuaceret på det, men forhold som kan bruges i den historie han nu på forhånd har valgt at ville fortælle plukkes ud og så "glemmes" resten. Og for nu at holde os til det oprindelige - en fordeling på 1:1 er nu engang ikke anbefalingen.

Jeg har læst et utal af videnskabelige artikler og systematiske reviews om dette emne og en fordeling på cirka 2:1 til 8:1 er den mest fordelagtige. Udover de videnskabelig artikler, afspejler dette sig endvidere også i de danske, amerikanske samt WHO's kostanbefalinger.

Videnskabelige artikler og især systematiske/kritiske reviews gengiver det billede som videnskaben er nået frem til - dvs RIGTIGE forsøg på RIGTIGE MENNESKER. Udo Erasmus og Horrobin som bl.a. bruges som referencer har haft stor økonomisk interesse i at sprede budskaber, som har gjort folk interesserede i deres produkter. Økonomisk interesse fra mange firmaer har dog styret sundheden i en meget forkert retning længe og gør det stadig. Så de har da ret i en hel del, men hvor ville det være godt med nuacering og en kritisk sans uden en dagsorden for egen pengepung.

Link to comment
Share on other sites

Det er også så morsomt at udo taler om optimale forhold af fedtsyrer. han taler om hvordan kosten indoholder for mange omega 6 fedtsyrer.

Men laver et produkt med det optimale forhold imellem fedtsyrerne. Dette sammen med den omega 6 rige kost, ville da stadig give en ubalance?

Nej, lidt fiskeolie, lidt hørfrøolie, lidt nødder eller kerner også skulle man vist være dækket ind og have straffet pengepungen noget mindre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er også så morsomt at udo taler om optimale forhold af fedtsyrer. han taler om hvordan kosten indoholder for mange omega 6 fedtsyrer.

Men laver et produkt med det optimale forhold imellem fedtsyrerne. Dette sammen med den omega 6 rige kost, ville da stadig give en ubalance?

Nej, lidt fiskeolie, lidt hørfrøolie, lidt nødder eller kerner også skulle man vist være dækket ind og have straffet pengepungen noget mindre :wink:

Helt enig - IMO er det ren hippie-pis. Bare det at man på herr Udo´s egen hjemmeside kan læse at han siger at olie fra kokos går direkte ind i vores celler og bruges til energi uden at øge fedtet i fedtcellerne.... det lyder altså meget, meget skummelt.

(ved ikke hvis jeg må have varunavnet med i mit indlæg...) also contains coconut oil, which is easy to digest and assimilate and can be used directly by our cells as a source of energy without increasing fat deposits.

Den kendskab jeg har indenfor biokemi, fysiologi og ernæring siger mig at det er et eller andet galt i det statement. Har nu ikke læst nogen videnskabelig artikel der imodsiger det udo skriver, men jeg tør næsten sætte penge på at jeg i hvert fald ikke vil kunne finde nogle der siger at det skulle passe.

Udfra hvad jeg kan læse mig til har han selv ikke skrevet en eneste videnskapelig artikel indenfor nutrition. Det forvåner mig slet ikke. Han skal have skrevet et eller andet tilbage i 60'erne, dok i genetik. Men hans major var psykologi og jo, han har læst en del nutrition og fået sig en PhD i det men... Med tanke på at hende der i "Du er hvad du spiser" også har en titel som nutritionsekspert fra USA, ved jeg ikke hvor svært det er at få den titel der.

Han har selvføgelig fat i meget væsentligt, men jeg synes bare det mest kan beskrives med orden overkill og moneymaking.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Medium Chain triglycerides var ganske populært i bodybuilding kredse nogle år tilbage. Som et kcal tilskud og fordi de forbrændes i højere grad end lagres.

Jeg kender ikke en hat til biokemi, men det er hvad budskabet har været. Det er ikke populært længere.

Jo, jeg synes bare det er forskel på at det "bruges uden at lagres" og "lagres i mindre grad".

Link to comment
Share on other sites

Det er også så morsomt at udo taler om optimale forhold af fedtsyrer. han taler om hvordan kosten indoholder for mange omega 6 fedtsyrer.

Men laver et produkt med det optimale forhold imellem fedtsyrerne. Dette sammen med den omega 6 rige kost, ville da stadig give en ubalance?

Nej, lidt fiskeolie, lidt hørfrøolie, lidt nødder eller kerner også skulle man vist være dækket ind og have straffet pengepungen noget mindre :wink:

Udo's choice indeholder IKKE det optimale forhold mellem fedtsyrerne.

Udo's choice er et godt tilskud - men alt for dyrt - til de som ikke får det optimale gennem kosten - læs for lidt omega-3.

Mængden af kokosolie må i øvrigt være meget lille da det ellers ville kunne ses som en masse "fnug" i olien - kokosolie smelter først ved cirka 30 grader og vil ellers være i fast form. I den videnskabelige litteratur omtales kokosolie ikke ligefrem positivt - tværtimod, mens en række alternative læger, inklusiv Udo, roser kokosolie til skyerne.

Link to comment
Share on other sites

Sortiarius -> Hvordan mener du iøvrigt, forholdet skal forlyde? 2:1 stigende til op til 8:1, som Antaeus foreslår?

Hvorfor er det iøvrigt, der er noget galt med referencerne i den artikel, jeg har linket til?

Jeg vil gerne skimme nogle af de artikler igennem, du omtaler....... gider du smide link til dem i "topic'et" her, så alle interesserede kan finde linkene til dem?

Edited by notentered
Link to comment
Share on other sites

Sortiarius -> Hvordan mener du iøvrigt, forholdet skal forlyde? 2:1 stigende til op til 8:1, som Antaeus foreslår?

Hvorfor er det iøvrigt, der er noget galt med referencerne i den artikel, jeg har linket til?

Jeg vil gerne skimme nogle af de artikler igennem, du omtaler....... gider du smide link til dem i "topic'et" her, så alle interesserede kan finde linkene til dem?

Jeg er ikke den store ekspert indenfor klinisk ernæring så det vil jeg nødig svare på - generelt tror jeg roligt du kan følge Antaeus anbefalinger da jeg har på fornemmelsen han ved hvad han snakker om indenfor fedtstoffer o.lign. - ellers kan stubbe helt sikkert også svare bedre end jeg på det spørgsmål.

Jeg har (modsat antaeus tilsyneladende) ikke tjekket de under 10 referencer der er i Aluns artikel - mine kritikpunkter gik på de faktuelle fejl der er i artiklen og de udokumenterede misvisende slutninger han kommer med (enhver person med basal kendskab til biokemi og fysiologi kan se at det til tider går helt galt) - den første artikel jeg læste fra ham (som blev postet herinde på motion online) kom jeg med en forholdsvis lang (dog ironisk) kritik af - uden forfatteren eller alun.dk gad besvære sig med at kommentere den - derfor gider jeg ikke sidde at gå referencer igennem i den nuværende artikel idet jeg kan se den indeholder mindst lige så mange faktuelle fejl som den anden.

Nu er jeg jo ked af at linke til en artikel jeg synes der er noget bras (men går ud fra det er det du spørger om da jeg ikke selv har nogle artikler at henvise til) du kan finde link til artiklen (og en diskussion af denne her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=36563)

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share