Motion virker appetitregulerende


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu flere gange stødt på udtalelsen "motion virker appetitregulerende" og jeg oplever det også selv, men kan ingen steder finde noget videre baggrund for udtalelsen.

Er der nogen der kender årsagen til det? Eller kan henvise til nogle relevante artikler og/eller undersøgelser omkring emnet?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Appetitregulerende på hvilken måde ?

Menneskets motivation til at indtage mad, er hormonelt betinget, hvorved motion kan gå ind og modulere hormonbalancen og formentlig derigennem medvirke til ændring i appetitten (ex. via ændringer i energistatus, metabolsk rate i celler, insulin konc. i blod mm.)

Men du må uddybe lidt hvad du mener med spørgsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ligger din energifordelling i diæten ?

Det er nu mere en generel forklaring af fænomenet jeg var ude efter.

Jeg skriver ikke minutiøst ned hvad jeg spiser, men jeg holder mig fra brød, ris og pasta og spiser mange grøntsager og mejeriprodukter/kød, som både efter min egen mening og hvad man kan læse sig til, mætter rigtigt godt i forhold til antallet af kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Appetitregulerende på hvilken måde ?

Menneskets motivation til at indtage mad, er hormonelt betinget, hvorved motion kan gå ind og modulere hormonbalancen og formentlig derigennem medvirke til ændring i appetitten (ex. via ændringer i energistatus, metabolsk rate i celler, insulin konc. i blod mm.)

Men du må uddybe lidt hvad du mener med spørgsmålet.

Eftersom det jo ikke er en udtalelse, jeg selv er kommet med, er det jo ikke til at vide - men som jeg læser/fortolker det: Motion kan bevirke at ens sult mindskes.

Spørgsmålet kan vel så også være i forhold til hvad? Hvis man ikke dyrkede motion eller om man bare ikke bliver sulten, svarende til at kunne dække ens energiunderskud.

Men at "motion kan gå ind og modulere hormonbalancen og formentlig derigennem medvirke til ændring i appetitten (ex. via ændringer i energistatus, metabolsk rate i celler, insulin konc. i blod mm.)" ...der gik det det altså lidt for stærkt for mig, kunne du uddybe det?

Link to comment
Share on other sites

Motion kan bevirke at ens sult mindskes.

I modsætning til hvad du har hørt, så vil jeg mene at en øget energiomsætning (forbrænding), som følge af øget aktivitetsniveau, medfører stimulering/lyst til øget energiindtag. Altså tæt hormonel regulering, der medfører vi vil opretholde vores vægt ved ændring i aktivitetsniveau (både op og ned).

EDIT: Samme årsag til det er SÅ svært at tabe sig, netop fordi det kræver vi undertrykker en række behov.

Vil gerne forsøge være mere specifik i så fald det er nogenlunde hvad du leder efter.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Der er lavet et forsøg på rotter der viser at fysisk aktivitet regulerer appetitten.

Det forsøget viste, og jeg skal beklage at jeg ikke pt kan finde undersøgelsen, nogen kan måske være behjælpelige...

Det forsøget viste var at fysisk aktivitet var appetitregulerende i den forstand at man indtager næring efter behov.

Altså vil man med øget energiomsætning (mere træning) få større appetit da kroppen behov for næring er større.

Der hvor det er relevant er, at de inaktive rotter (eller mennesker...) indtog langt mere end deres behov og de blev derfor overvægtige. Deres hormonelle styring af sult var altså fucked up!

Jeg håber at det kan give klarhed over spørgsmålet om hvor vidt fysisk aktivitet er sultregulerende...

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på undersøgelser skal man også huske ikke at æde alting råt...

En undersøgelse på rotter om menneskers føde-adfærd er så godt som ubrugelig i generel validitet - lavere dyrearters fødeindtag er hovedsagligt styret pr. instikter mens menneskets er ganske anderledes.

Et godt eksempel er hormonet leptin - hvis dette injiceres i fx rotter vil de mere eller mindre ophøre med fuldstændig at spise - i utallige forsøg hos mennesker er det vist at leptin er så godt som ubrugeligt i forbindelse med adipositas, netop fordi en række andre faktorer spiller ind på det menneskelige fødevareindtag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share