% af max. puls og kondi


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Løber lidt en gang imellem, vil gerne øge konditionen til kampsport, har puls ur (nettos -150 kr)

Meget varierede tider, mest fordi jeg har en hund med som skal stoppe og tisse (så prøver jeg at holde mig igang med høje knæ) eller en ven med som løber langsommere (så har jeg ankel og håndvægte på)

:4dog:

Uden forstyrrelser er det en 12-13 km/t på 7-8 km. ture har jeg regnet ud.

Har hørt at man skal løbe på omkring 80% af sin max. puls for at træne konditionen, er det rigtigt ?

Jeg ender tit på 70-80, burde jeg presse den op på 80-90 ? eller 75-85 ?

Edited by skovtrolden
Link to comment
Share on other sites

Hej Skovtrold

For at træne konditionstræning kan du lægge din puls inden for 2 kategorier.

Du kan vælge at træne mellem 60-70 % og dermed få en mere udholdenhedsbaseret træning, eller du kan lægge den mellem 70-80 % og træne tempo og kondition.

Hvis du går over 80 % kommer man tæt på den anaerobe tærskel, hvilket betyder at din krops iltleverance til musklerne, ikke kan følge med over længere tid.

Så derfor. Læg din puls omkring 75% til den løbetur du har som efter min hovedregning tager dig ca 30-40 minutter..

håber du kan bruge svaret. :bigsmile:

Løber lidt en gang imellem, vil gerne øge konditionen til kampsport, har puls ur (nettos -150 kr)

Meget varierede tider, mest fordi jeg har en hund med som skal stoppe og tisse (så prøver jeg at holde mig igang med høje knæ) eller en ven med som løber langsommere (så har jeg ankel og håndvægte på)

:4dog:

Uden forstyrrelser er det en 12-13 km/t på 7-8 km. ture har jeg regnet ud.

Har hørt at man skal løbe på omkring 80% af sin max. puls for at træne konditionen, er det rigtigt ?

Jeg ender tit på 70-80, burde jeg presse den op på 80-90 ? eller 75-85 ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går over 80 % kommer man tæt på den anaerobe tærskel, hvilket betyder at din krops iltleverance til musklerne, ikke kan følge med over længere tid.

Det er vist en lidt firkantet udlægning..

Nu er det godt nok længe siden jeg decideret har konditionstrænet, men da jeg konditionstrænede, lå jeg som regel på 90% i gennemsnit over en time (190 beats/min, makspuls=205, hvilepuls=45). Tror det er meget individuelt..

Hvis du vil øge din kondition, skal du mig bekendt, træne med den højeste puls du kan opretholde gennem dit træningspas. Men pas nu på skader..

Som sædvanligt: Jeg er ikke altvidende, hvis jeg tager fejl, så ret mig venligst :bigsmile::smile:

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Løber lidt en gang imellem, vil gerne øge konditionen til kampsport, har puls ur (nettos -150 kr)

Meget varierede tider, mest fordi jeg har en hund med som skal stoppe og tisse (så prøver jeg at holde mig igang med høje knæ) eller en ven med som løber langsommere (så har jeg ankel og håndvægte på)

:4dog:

Uden forstyrrelser er det en 12-13 km/t på 7-8 km. ture har jeg regnet ud.

Har hørt at man skal løbe på omkring 80% af sin max. puls for at træne konditionen, er det rigtigt ?

Jeg ender tit på 70-80, burde jeg presse den op på 80-90 ? eller 75-85 ?

Træning ved 70-80% af din maksimale puls vil helt sikkert forbedre din kondition (til dels afhængig af blandt andet forudsætning og din nuværende træningstilstand).

Simpliciferet vil en højere puls eksempelvis 80-90% af max, give endnu mere rent konditionsmæssigt.

Har du læst Mortens forside artikel omkring pulstræning med ur - den er ganske god og helt sikkert brugbar for dig.

Noget helt andet, og lidt mere offtopic. Så er kontinuerlig konditionstræning formentligt ikke specielt fordelagtigt i forbindelse med optimal træning med henblik på kampsport.

Link to comment
Share on other sites

Det er vist en lidt firkantet udlægning..

Nu er det godt nok længe siden jeg decideret har konditionstrænet, men da jeg konditionstrænede, lå jeg som regel på 90% i gennemsnit over en time (190 beats/min, makspuls=205, hvilepuls=45). Tror det er meget individuelt..

Som sædvanligt: Jeg er ikke altvidende, hvis jeg tager fejl, så ret mig venligst :bigsmile::smile:

jeg skal ikke bedømme om du tager fejl,, jeg fortæller bare det videre som jeg har lært igennem min uddannelse som Fitness Instruktør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share