Radioavisen fordrejer synspunkter om børn og fitness


Morten Z
 Share

Recommended Posts

. . . og det viser med al tydelighed at DR har et troværdighedsproblem med "Den Hemm...

Nå, nej. :wink:

Men det er da ubehageligt at opleve en så grotesk fordrejning. Man håbede at det kun var EB, der kunne finde på sådan noget.

Har du sendt en klage til DR?

Mvh.

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... sjovt jeg skulle netop til at skrive til dig da jeg hørte udsendelse i radioen og fandt det meget mærkeligt at du lige pludselig skulle havet ændret mening. For vi henviser bl.a. til dine artikler når der er bekymrede forældre i centeret og de ikke vil tro på os... så dejligt at se at det ikke helt var det som de på dr lagde det ud til at være...

miss female

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft fat i de ansvarlige jounalister og de har været vældigt flinke til at beklage. Når det kom til at få lavet et nyt kort indslag, hvor "en ekspert udtaler at fitness til børn er en rigtig god ide", så ligger det noget tungere.

Det er for dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg undrede mig også over din kommentar da jeg hørte den i radioen, da den jo netop går imod meget af det, du ellers har agiteret for her på MOL. Hoosier og jeg diskuterede også indslaget til træning i går, og blev enige om at din kommentar nok var blevet fordrejet.

På en positive side kan det nævnes at radioavisen også interviewede en fysiotereapeut, der kom med det mere fornuftigt synspunkt, at børn sagtens kan tåle at træne med vægte. Hun blev desværre ikke præsenteret som ekspert, men var vist blot en som radioavisen havde interviewt tilfældigt, og det var heller ikke alle udgaver af indslaget hun var med i.

Ud fra et generelt synspunkt er det interessant at en del herinde (inkl. undertegnede), har været efter Arne Astrup i forbindelse med hans udtalelser i medierne, når det så viser sig hvor let disse kan fordrejes.

Link to comment
Share on other sites

Sådan er det tit.

De løber tit med en halv vind i store overskrifter og bringer ofte halve sandheder eller halve løgne om man vil. Opdages de mange fejl vil de ofte ikke bringe dette ud eller også bringes det som en lille biting. Folk husker stadig de store overskrifter, mens kun få kan huske rettelsen.

Edit: Og med hensyn til nyheder inden for videnskab - især ernæring som er mit speciale - har jeg så ofte set mange fejl. Jeg mener at nyhedsmedierne har en meget stor skyld af hvorfor mange folk opfatter det som det ene dag er det ene sundt og den anden dag er noget andet sundt og det første pludselig usundt.

Små enkeltresultater burde måske i princippet ikke publiceres ud til folket af ukompetente. Man burde måske publicere samlet viden i stedet for små enkelt forsøg, som ofte er på mus eller in vitro forsøg.

Forskerne har dog også en del af skylden da de meget gerne vil have publicity hvorfor deres små forsøg på rotter eller in vitro forsøg bliver "købt" af journalister og herefter blæst stort op i pressen og som at være almengældende for mennesker.

Jeg har ikke lige løsningen - jeg ved bare at det meget ofte går galt.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo så grue for hvor meget andet vrøvl man hører, som man ingen chance har for at vide noget om.

Netop. Prøv at tænke over det, hver gang i hører en sag omtalt, hvor I ligger inde med en særlig viden.

Lad os sige jeg 100 gange har haft en særlig viden om noget, der var fremme i medierne i et eller andet omgang.

- De 20 er behæftet med småfejl, men er i al væsentlighed rigtigt

- Essensen/det væsentlige er væk i 50

- De sidste 30 var indholdet direkte usandt eller stærkt fordrejet

Sådan er det. EB er værst, men ingen landsdækkende medier er særligt troværdige - og de er ALLE dyb tendensiøse og komplet.

Det er også helt standard, at interviewe folk i lang tid, for så at klippe noget helt urimeligt sammen og sørge for at vedkommende tages til indtægt for noget helt andet, end det der var sagen (som f.eks. her for MZ). Standard.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

En af mine bedste venner er iraner. Han sluttede gym. af med et snit på 11 et eller andet. Han har altid haft meget nemt ved at få studie/fritid-jobs, da han er veltalende og dygtig. Hans indvandrerbaggrund har aldrig været en hindring - snarere modsat, da en masse firmaer hungrer efter at få dygtige udlændinge.

For nogle år siden, efter vi fik vores studentereksamen, røg han så en tur i tv-avisen på DR. Han er jo en stor succeshistorie. Her fortalte de om hans høje snit osv, og så cuttede de fra reportagen om ham for at springe om til en såkaldt ekspert i integration (jeg kan ikke huske hvem det var, men det var ikke en politiker). Her stod narren så for åben skærm og beklagede at sådan en fyr ikke kunne få arbejde i DK :blink:......... Han står simpelthen og lyver samtlige seere lige op i hovedet for at fremme sin agenda.

Min ven - der har haft job siden han gik i 7 klasse - ringede straks ind og klagede, og fik også masser af undskyldninger, men seerne fik aldrig noget af vide.......... Det er simpelthen så kynisk og manipulerende af de journalister og ham eksperten.

Jeg deler sådan set politisk overbevisning med ham gutten, der påpegede at en del indvandrere skal kæmpe hårdere end danskere jobs, men jeg er satme modstander af sådan en omgang grov manipulation - ja, decideret løgn faktisk - for at fremme ens synspunkter! Føj.

Jeg ved godt, det intet har med dit eksempel at gøre, Morten Z, det var bare for lige at komme med en tilsvarende historie. Det har godt nok lært mig en lektie - altid at tage alt fra pressen med store forbehold. Det er et så manipulerbart medie.

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Just for the record ...

Radioavisen og P3 Nyheder bragte d. 22/2 kl. 16 følgende:

Og hermed til en rettelse: Mandag den 12. februar bragte vi klokken 16 og 17 et indslag om børn og fitness. I indslaget blev idrætsfysiolog Morten Zacho citeret for at advare imod at børn nu kan gå til fitness. Men citatet var ikke korrekt. Tværtimod mener Morten Zacho at der er tale om en positiv udvikling, fordi fitnesstræning egner sig godt til børn i dårlig form eller børn med dårlig motorik. Hvis blot fitnesscentrene sørger for kyndige instruktører, er træningen meget sikker, mener Morten Zacho. Vi beklager fejlen.

Link to comment
Share on other sites

Lyder Godt! , Syns det er en skam så meget magt medierne har, folk tror jo på alt der bliver sagt!

Jeg har godt nok hørt denne her nogle gange:

"Jammen de har sagt det på TV" - og så er personen, som fremstammer det helt sikker på at det er 100% korrekt.

Nåååååååååååååhhhhhhh, jammen så må det jo være helt rigtigt, plejer jeg at sige med et glimt i øjet.

Link to comment
Share on other sites

 Share