Gain muskler til trods for fedttab..


sniper
 Share

Recommended Posts

"jeg har for noget tid siden læst at det godt kan lade sig gøre både at smide fedt og tage muskler på, men om det var teoretisk underbygget, eller om det bare var en fyr der hældte vand ud af ørene ved jeg ikke... Det var noget med at skifte fra dag til dag mellem kalorieover- og underskud." - tyvstjålet :tongue:

Kontradiktionen i dette er at muskler restituerer under hvile mellem træningspassene, og det var her, såvidt jeg husker, der skulle være et kcal-underskud. Dette betyder imidlertid at din krop tærer på de proteinkilder og energi du indtar for at opbygge musklerne påny, hvilket jo forhindre denne genopbygningsproces.. Hvis det skulle kunne lade sig gøre skulle dette kcal-underskud IMO indtræde efter musklernes fulde restitution og inden næste træningspas. Hvis du er hurtigt restiturerende eller træner med flere dages mellemrum vil denne periode i teorien for de fleste blive stor nok til at kunne realiserer et kcal-underskud som er større end den øvrige periode med kcal-overskud. Dvs. Kcal-overskudet - kcal-underskuddet bli'r negativt, dvs. du taber fedt.

Men, for folk der træner på flere dage end der bruges på hvile, dvs. de fleste folk uanset om det er fullbody eller splittet der går op i træningen, vil perioderne mellem restitutionsperioderne og optakten til det nye træningspas blive alt for kort til at realiserer et kcal-underskud som overskygger det øvrige kcal-overskud.. Desuden er det tvivlsomt hvordan kroppen vil reagerer mht fedt-ophobning på konstant at skifte mellem overskud og underskud. Man kunne godt forestille sig at den indstillede sig på at ophobe mere fedt end normalt for at kompenserer, hvorefter fordelen så vil neutraliseres.

Et eksempel på et successcenarie ville vel være en person som træner fullbody X gange ugentligt og restituerer relativt hurtigt, 36timer. Dvs. personen kan træne følgende antal gange ugentlige:

mandag fra kl 15 i kcal overskud 300kcal (træning kl 18 )

tirsdag restitution -> overskud 300kcal

----> 36timer + 3timer op til træningen i overskud = 39timer i overskud 300kcal

onsdag 6.00 restitutionen ovre og begyndende underskud 300kcal til torsdag aften kl 21 ----> alt herefter vil give et kcal-underskud

Dvs. 39timer til restitution og overskud op mod træningspas hvorefter 39timer er nødvendigt for kcal-ligevægt. I alt 78timer mellem hver træningspas, og da der er 168timer pr. uge fås: 168/78 = 2.1 gang ugentligt.

Da dette er med forskudte tidspunkter vil man reelt højst kunne opnå 2 gange ugentligt.

Der skal jo så også lige tages højde for at muskler gaines i denne periode og at der derfor reelt vil tabes fedt ved denne kcal-ligevægt; men så kunne man self. lege lidt med at kcal-overskuddet ligger højere eller lavere end underskuddet i den anden ende..

Meget interessant men da det forudsætter at der ikke trænes mere end 2 gange ugentligt vil det for langt de fleste ikke have interesse.

Glemmer jeg noget væsentligt i denne betragtning..?

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskuteret noget tilsvarende her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=16601&st=0

Det er svært at sige, om det vil fungere bedre, end at bulke op og så cutte. Jeg vil dog mene, at specielt nybegyndere og/eller måske overvægtige kan have fordel af en sådan tilgang.

Okay, så efter hvad jeg lige kan se i teorien, er det ikke helt hen i vejret det jeg skr.. Damn, den er lang den diskussion.. Takker, følger den lige til dørs når jeg får 10år til det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Okay, så nåede jeg endelig igennem det... Puha.. Well, så den endelige konklussion på dette var at det rent teoretisk synes umuligt og for optimistisk teoretisk set fra manges synspunkt, men at det via dine erfaringer viste fornuftig fremgang muskelmæssigt såvel som fedtmæssigt.. At der så ikke kan drages nogen direkte konklussion på forsøg basseret på en person er en anden sag, men synes det kunne være interessant at forsøge i praksis.. Tror mit kommende cut vil basseres på 100-200kcal i overskud omkring træningen og -300->-500 36timer post-træning op til 2-3timer pre-træning. Ved godt at resultaterne deraf ikke kan bruges direkte da det er under cut, men interessant om det vil resulterer i et mindre muskel-tab eller i best-case en stagnering i muskelmassen..

Takker for linket, og er glad for det ikke behøver debateres påny.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Well, så den endelige konklussion på dette var at det rent teoretisk synes umuligt og for optimistisk teoretisk set fra manges synspunkt

Det vil jeg nu ikke sige. Som jeg ser det er det meget muligt teoretisk, men at der ikke eksisterer empiri, der kan be- eller afkræfte, om det er en effektiv måde.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så nåede jeg endelig igennem det... Puha.. Well, så den endelige konklussion på dette var at det rent teoretisk synes umuligt og for optimistisk teoretisk set fra manges synspunkt, men at det via dine erfaringer viste fornuftig fremgang muskelmæssigt såvel som fedtmæssigt.. At der så ikke kan drages nogen direkte konklussion på forsøg basseret på en person er en anden sag, men synes det kunne være interessant at forsøge i praksis.. Tror mit kommende cut vil basseres på 100-200kcal i overskud omkring træningen og -300->-500 36timer post-træning op til 2-3timer pre-træning. Ved godt at resultaterne deraf ikke kan bruges direkte da det er under cut, men interessant om det vil resulterer i et mindre muskel-tab eller i best-case en stagnering i muskelmassen..

Takker for linket, og er glad for det ikke behøver debateres påny.. :bigsmile:

Kort input herfra, har du en reel idé om hvor præcist ALT skal vejes og tjekkes igennem hvis du skal kunne gøre det der?

Hvis vi antager at dit ligevægtsindtag er ca. 3000kcal på en træningsdag, og du vil gaine med 100-200kcal, så snakker vi altså en fejl margin på 3-6% på dit samlede fødevare indtag.

Jeg vil mene at det er godt og vel umuligt at holde et præcist energioverskud på 100-200kcal om dagen, der er alt for mange faktorere som spiller ind.

Men held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Kort input herfra, har du en reel idé om hvor præcist ALT skal vejes og tjekkes igennem hvis du skal kunne gøre det der?

Hvis vi antager at dit ligevægtsindtag er ca. 3000kcal på en træningsdag, og du vil gaine med 100-200kcal, så snakker vi altså en fejl margin på 3-6% på dit samlede fødevare indtag.

Jeg vil mene at det er godt og vel umuligt at holde et præcist energioverskud på 100-200kcal om dagen, der er alt for mange faktorere som spiller ind.

Jeg er endnu ikke blevet kvalt i min shake, så here it goes. :tongue:

Jeg er enig i, at 100-200 nok er lidt i underkanten, da det kan være meget svært at realisere i praksis, men som jeg også beskrev tidligere i tråden, der linkes til, så gør det ikke noget, at det ikke bliver helt præcist og køres fuldstændigt stringent, som beskrevet i følgende:

Jeg kan ikke helt se, hvorfor det skulle være så kompliceret. Man kan stille det meget firkantet op, altså i stedet for at du forsøger at ramme eksempelvis et overskud på 400 hver dag, så forsøger du at ramme et overskud på 400 på træningsdagen, et overskud på 200 halvdelen af næste dag og så ende med at realisere et underskud på 400 kcal til sidst på dagen.

Og man behøver ikke at ramme præcis. Pointen er bare, hvad man forsøger at realisere. Lad os sige, at man ikke har helt styr på indtag og ligevægtsindtag en dag og rammer 400 kcal højere, end man egentligt ville. Så lad os se på de to scenarier på eksempelvis en hviledag.

På den ene måde forsøger man at ramme +400, men rammer altså 400 over og realiserer altså et overskud på 800 kcal på hviledagen.

Så lad os tage det andet scenarie, hvor man sigter efter et underskud på 400 kcal. Her rammer man altså ligevægt, altså med andre ord er det ikke katastrofalt, at man ikke har 100% styr på indtaget, hvilket der heller ikke er nogen, der har.

Men jeg må da give dig ret i, at hvis man overhovedet ikke har styr på sit ligevægtsindtag, så er resultaterne også derefter uanset hvilken måde, man kører det på.

Det skal også siges, at jeg personligt slet ikke kører det så stringent, som jeg har stillet det op. Det er udelukkende for at opstille en optimal forklaringsmodel.

Personligt tæller jeg kalorierne i hovedet og spiser regelmæssigt, hvilket jeg efterhånden har rimelig godt styr på. Det, som det handler om er bare, at det er ovenstående, som jeg forsøger at sigte efter, og ikke forsøger at realisere overskud konstant.

For at forenkle ovenstående fremgangsmåde, så kan man jo bare skære en anelse på indtaget i slutningen af hviledagen. Sværere behøver det egentligt ikke at være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endnu ikke blevet kvalt i min shake, så here it goes. :tongue:

Jeg er enig i, at 100-200 nok er lidt i underkanten, da det kan være meget svært at realisere i praksis, men som jeg også beskrev tidligere i tråden, der linkes til, så gør det ikke noget, at det ikke bliver helt præcist og køres fuldstændigt stringent, som beskrevet i følgende:

Ærgeligt :sneaky2:

Nej, men nu var det ikke det han skrev og derfor ville jeg lige pointere hvor svært det ville være i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Udover at indtaget skal måles uhyre præcist, så skal den fysiske aktivitet også måles ned til mindste detalje.

Hvor mange minutter sidder du ned, står op, går, ligger ned, bevæger armene ...og hvor meget forbrænder netop du ved disse specifikke aktiviteter udført i et nøjagtigt målt tempo.

Det er et umuligt projekt i praksis. Glem det.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om, at I tror, at hvis man bare rammer lidt forkert og eksempelvis en dag rammer i ligevægt eller på anden måde nogle hundrede kilo kalorier forkert, så gør kroppen det op på dagsbasis, og så afsiges hypertrofidommen for den dag. Sådan kan det ikke gøres op. Man kan aldrig ramme præcist, men man kan over tid tilpasse indtaget, så man kan styre vægtøgning/vægtreduktion på ugebasis. Og her ser jeg ikke noget forkert i, at man forsøger at variere indtaget, så indtaget på visse dage er større end andre.

Men som sagt ville jeg også sigte på et lidt større overskud 24-36 timer efter træning, men ikke dermed sagt, at Sniper skal opgive sin plan fuldstændigt. Det kan sagtens prøves af, uden at det kan dømmes til at fejle.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Ja vi kan da sagtens blive enige om at ligevægten ikke er stabil og 100-200kcal er svært at ramme præcis, men tror ikke det betyder så meget generelt. Fordelen ved at køre i zigzag vil vel bibeholdes alligevel og bestå i at fedt-gainet vil mindskes under bulk og muskelmassen bibeholdes bedre under cut.. Jeg får nok aldrig kørt det anyway, har så mange spændende projekter mht træning så... Men måske skal det forsøges på den ene eller anden måde senere for interessant er det da.. Men generelt at holde sig x-kcal under det normale indtag 36 timer post træning er jo ik svært...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share