Why, oh why taber jeg mig ikke?


orhhh
 Share

Recommended Posts

Dét lyder så til gengæld ret lavt!!

1300 kcal til en person på 80 kg som dyrker hård cardio/træning er altså meget lavt IMO - det er et godt stykke under hendes basalstofskifte?!

Det burde det være, men er vist ikke helt sagen. Tror det hænger sammen med at det lige skal "kick"startes igen - forstået på den måde at de sidste ~18 måneder har hun i højere grad været hjemmegående og nasset på min indtjening. Dette er så også årsagen til at hun er blevet så stor.

Hun dyrker ikke så meget cardio, bare primært styrketræning jeg har smidt hende igang med (er efter min overbevisning det der giver den største efterforbrænding ved intens træning?).

Kirchebrandt -> Skam også hendes eget initiativ :smile: Jeg holder hende bare ved ilden :innocent:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det burde det være, men er vist ikke helt sagen. Tror det hænger sammen med at det lige skal "kick"startes igen - forstået på den måde at de sidste ~18 måneder har hun i højere grad været hjemmegående og nasset på min indtjening. Dette er så også årsagen til at hun er blevet så stor.

Hun dyrker ikke så meget cardio, bare primært styrketræning jeg har smidt hende igang med (er efter min overbevisning det der giver den største efterforbrænding ved intens træning?).

Kirchebrandt -> Skam også hendes eget initiativ :smile: Jeg holder hende bare ved ilden :innocent:

Ideen med at kickstarte et vægttab med et stort kalorieunderskud - f.eks. set ved diverse 8 ugers pulverkure kan være udemærket - såfremt det kan bruges at gøre en person motiveret til et langssigtet og livsvarigt vægttab MEN et så stort underskud bør ikke være over længere perioder - kun til "kick start" som du selv skriver.

Styrketræning lyder som en fin idé men vil dog mene at det med fordel kan suppleres med cardio - det er godt for kredsløbet og kan fatisk være ganske sjovt - f.eks. ved noget holdsport/træning af en art :smile:

Hold hende endelig ved ilden og klap hende på skulderen når det indimellem bliver surt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hun dyrker ikke så meget cardio, bare primært styrketræning jeg har smidt hende igang med (er efter min overbevisning det der giver den største efterforbrænding ved intens træning?).

Nu kan det godt være at jeg tager fejl, men udmiddelbart vil jeg mene at forbrændingen under og efter cardio er højere end ved vægttræning, pga. den kontinuerlige belastning samt den samlede belasting på systemet?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det godt være at jeg tager fejl, men udmiddelbart vil jeg mene at forbrændingen under og efter cardio er højere end ved vægttræning, pga. den kontinuerlige belastning samt den samlede belasting på systemet?

/Schroinx

Så vidt jeg er orienteret er belastningen (typisk) større ved vægttræning, og vil derfor give en højere efterforbrænding, hvis man holder en høj intensitet - omvendt er cardio typisk bedre for den aktuelle forbrænding (hvis man kan sige det sådan?), altså forstået på den måde at ved at holde dig løbende i en time kontra styrketræne i en time vil du forbrænde mere ved cardio end styrketræning på den givne time (da der er pauser når man styrketræner, men efterforbrændingen vil være højere ved styrketræning (underforstået man har givet sig lidt). Håber ikke det ser for rodet ud, er lidt småtræt :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ideen med at kickstarte et vægttab med et stort kalorieunderskud - f.eks. set ved diverse 8 ugers pulverkure kan være udemærket - såfremt det kan bruges at gøre en person motiveret til et langssigtet og livsvarigt vægttab MEN et så stort underskud bør ikke være over længere perioder - kun til "kick start" som du selv skriver.

Styrketræning lyder som en fin idé men vil dog mene at det med fordel kan suppleres med cardio - det er godt for kredsløbet og kan fatisk være ganske sjovt - f.eks. ved noget holdsport/træning af en art :smile:

Hold hende endelig ved ilden og klap hende på skulderen når det indimellem bliver surt :smile:

Har også tænkt mig at se om vi kan øge indtaget lidt, men ikke før hun er kommet ordentligt igang :smile:

Cardio er helt sikkert en god idé (kan selv mærke jeg forbrænder væsentligt mere på thai-boxing end da jeg kun styrketrænede), men hun er desværre ikke den store motionist. Tror heller ikke det vil være særligt godt for hendes knæ, før hun kommer lidt ned i vægt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu er cardio jo ikke kun løb ;-) Jeg kan personligt anbefale ro-ergometeret, hvis der er tendens til knæproblemer, og det rammer samtidig nogle ret store muskelgrupper.

Umiddelbart vil jeg mene, at ved styrketræning vil kroppen tage energi fra kulhydratdepoterne pga. den ikke kontinuerlige og forholdsvist kortvarige belasting. Hvis man f.eks. løber skal man op over 11 min kontinuerligt løb, før kroppen begynder at forbrænde fedt.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

VO2 during WT (1.58 L.min-1) and TM exercise (1.55 L.min-1) were not significantly (P > 0.05) different; thus the two activities were matched for VO2. Total oxygen consumption during the first 30 min of recovery was significantly higher (P < 0.05) as a result of WT (19.0 L) compared with that during TM exercise (12.7 L). However, VO2 values at 60 (0.32 vs 0.29 L.min-1), and 90 min (0.33 vs 0.30 L.min-1) were not significantly different (P > 0.05) between WT and TM exercise, respectively. The results suggest that, during the first 30 min following exercise. WT elicits a greater elevated postexercise VO2 than TM exercise when the two activities are performed at matched VO2 and equal durations. Therefore, total energy expenditure as a consequence of WT will be underestimated if based on exercise VO2 only.
artikel på pubmed
When exercise VO2 and exercise duration were matched, CT was associated with a greater metabolic disturbance and cost during the early phases of EPOC.

pubmed

Så den ekstra efterforbrænding der sker ved vægttræning, hvis denne sker med samme intensitet som cardio, er ikke signifikant efter en time. Men som sagt, hvis vægttræningen udføres med sammen gennemsnitsiltoptag som cardiotræningen. Det har jeg en anelse svært ved at forestille mig i praksis.

/Schroinx

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det vil være særligt godt for hendes knæ, før hun kommer lidt ned i vægt :bigsmile:

Svømning (kan man ikke svømme har jeg hørt at vandaerobic er et hit :smile:) kan være et godt alternativ hvis man er overvægtig/har dårlige knæ da man i vandet ikke bærer sin egen vægt. Samtidig er det god motion - mange store muskelgrupper aktiveres.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

artikel på pubmed

pubmed

Så den ekstra efterforbrænding der sker ved vægttræning, hvis denne sker med samme intensitet som cardio, er ikke signifikant efter en time. Men som sagt, hvis vægttræningen udføres med sammen gennemsnitsiltoptag som cardiotræningen. Det har jeg en anelse svært ved at forestille mig i praksis.

/Schroinx

Nu er din EPOC... jo nok ikke den eneste faktor, der spiller ind...!! Man kunne forstille sig, at styrketræning har lidt af den samme effekt som intervaltræning...

Hvilken jo giver en højere efterforbrænding end kontinuerlig træning...., hvis ellers intensiteten er højere..., det har Runnershigh startet utallige tråder om herinde

Jeg har set en artikel, der bekræfter, at styrketræning giver høj efterforbrænding, men hvor kan jeg ikke huske... og jeg orker ikke at lede.!

Link to comment
Share on other sites

Svømning (kan man ikke svømme har jeg hørt at vandaerobic er et hit :smile:) kan være et godt alternativ hvis man er overvægtig/har dårlige knæ da man i vandet ikke bærer sin egen vægt. Samtidig er det god motion - mange store muskelgrupper aktiveres.

Vriddet i knæene ved bryst kan være noget juks, men prøv det...

Nu er din EPOC... jo nok ikke den eneste faktor, der spiller ind...!! Man kunne forstille sig, at styrketræning har lidt af den samme effekt som intervaltræning...

Hvilken jo giver en højere efterforbrænding end kontinuerlig træning...., hvis ellers intensiteten er højere..., det har Runnershigh startet utallige tråder om herinde

Jeg har set en artikel, der bekræfter, at styrketræning giver høj efterforbrænding, men hvor kan jeg ikke huske... og jeg orker ikke at lede.!

EPOC siger nok noget om forbrændingen, da den mig bekendt er noget med kulstof og ilt til kuldioxid, hvorfor mængden af ilt der er indtaget siger noget om hvor meget kulstof der er brugt. Sådan i forsimplet udgave. Pga.mine manglende evner inden for medicin, er jeg beklageligtvis ikke bekendt med hvordan forbrænding ellers måles i videnskabelige undersøgelser?

Man kan forestille sig hvad som helst. Skal vi andre sætte vores lid til det, så er dokumentation altid en rar ting.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

artikel på pubmed

pubmed

Så den ekstra efterforbrænding der sker ved vægttræning, hvis denne sker med samme intensitet som cardio, er ikke signifikant efter en time. Men som sagt, hvis vægttræningen udføres med sammen gennemsnitsiltoptag som cardiotræningen. Det har jeg en anelse svært ved at forestille mig i praksis.

/Schroinx

Der er flere problemer med disse, men især to er værd at nævne.

1) Aktiviteterne er som du siger udført med samme gennemsnitsiltoptag, hvilket resulterede i en løbehastighed på kun 3-5 mph. Ifølge Compendium of physical activities resulterer rimelig hård styrketræning i en MET på 8, hvilket svarer til kontinuerligt løb med en hastighed på ca 5 mph. Derfor vil både EE under aktivitet som EPOC normalt være større ved løb end styrketræning.

2) Højest sansynligt er der et større stress på glukogendepoterne ved styrketræning, hvilket vil betyde at styrketræning i studierne er udført med et højere EE og derved underestimeres EPOC ved løb i forhold til styrketræning.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Stubbe/Schroinx -> Skal nok lige se om jeg kan finde en artikel :bigsmile: Er lige kommet hjem fra træning, så magter minus lige nu :tongue:

Keki -> Svømning er en god ting ja, men hun har self også totalt vandskræk :unhappy:

Schroinx -> Roning er klart en god idé! :smile: Tror jeg også hun hopper på når hun begynder at tage med en veninde i et lokalt træningscenter

Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart meget usandsynligt. Kunne være interessant at få uddybet.

Enig, det passer jo simpelt hen ikke... kroppen vil altid forbrænde en blanding af carbs og fedt... det manden mener kunne måske være at R-værdien er tættere på 0,7 end på 1,0 i hans scenarie

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Det er en hel del år siden jeg læste om de 11 minutter, så jeg kan hverken referere det ene eller det andet, men trækker pænt mit udsagn til mig. Det lød dog meget fornuftigt at når man belaster kroppen, så vil den i førtse omgang bruge de letomsættelige energidepoter, og første senere gå over til det knap så nemt omsættelige fedt.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jammen..det passer simpelthen ikke.. hvis du forbrænder mere end du indtager VIL du tabe dig.

hvor skal energien til forbrændingen ellers komme fra?

Når du ikke ser det skyldes det højest sansynligt at du over underestimeret dit energiindtag eller overestimeret dit forbrug..

de fleste folk der mener de er unikke og har helt særlige stofskifter, lyver bare over for sig selv når de opgør hvor meget de spiser, eller hvor meget de motionerer.

Jeg ved udmærket godt at logisk set så skal man spise mindre eller lave mere for at tabe sig og helst begge dele. Dette virker også fint på mig. Men jeg har altså en søster som jeg trænet sammen med (nu bor vi ikke længere i samme by). Vi trænede virkelig hårdt. 6 gange om ugen, spinning, fitness boksning, squash, konditionsdage på maskiner, styrketræningsdage på maskiner. Vi skrev begge ned hvad vi spiste og vi røg ikke over 1500kcal, medmindre vi en sjælden gang havde været til en familiefest - hvilket i vores familie højst sker 3 gange om året. Jeg tabte mig 20kg fedt og tog 10kg muskler på, jeg tabte mig mange centimeter alle steder. Min søster derimod tabte sig 5kg fedt og kan ikke huske hvor mange muskler hun tog på. Vi spiste det samme i løbet af en dag. Men alligevel virkede det kun for mig. Jeg kan ikke sige dig hvorfor. Men hver gang jeg sætter mig for at tabe mig x kilo, så lykkes det også for mig. Min søster har derimod prøvet utallige ting og snakket med jeg ved ikke hvor mange folk og hun kan bare ikke tabe sig. Nu er hun begyndt at gå til noget behandling, hvor man får elektriske impulser omkring 20 steder på kroppen (der hvor man gerne vil slanke sig) og det virker, nu taber hun både fedt og cm.

Men ja for langt de fleste handler det kun om at spise mindre og lave mere og ja der er en del der lyver for sig selv, fordi de lige glemmer at de spiste en Marsbar om formiddagen og så fik de lige et stykke kage til kaffe osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja din søster Fx :wink:

jeg kan godt se forstå hvorfor du tænker det. Men nej, det gør min søster ikke. Det ville jo være rimeligt latterligt at smide flere tusinde kroner ud af vinduet om året på forskellige eksperter for så at spise søde sager. Hverken min søster eller jeg har slik i huset - eller sodavand. Men jeg ved godt at mange herinde ikke vil tro på det. Det er jo for så vidt også irrelevant om I tror på det eller ej. I har jo ret i jeres holdning i langt de fleste tilfælde, men videnskaben er jo ikke færdige med at undersøge genetikkens rolle i det her og som sagt nu taber hun sig via den nye behandling og hun spiser det samme som før (1500kcal), så burde hun jo også have tabt sig med 6 gange motion om ugen ik? og hvis din teori skulle holde og at hun skulle småspise - hvordan kan hun så tabe sig nu? Men ja, vi har jo alle ret til hver vores holdning.

Link to comment
Share on other sites

jammen..det passer simpelthen ikke.. hvis du forbrænder mere end du indtager VIL du tabe dig.

hvor skal energien til forbrændingen ellers komme fra?

Når du ikke ser det skyldes det højest sansynligt at du over underestimeret dit energiindtag eller overestimeret dit forbrug..

de fleste folk der mener de er unikke og har helt særlige stofskifter, lyver bare over for sig selv når de opgør hvor meget de spiser, eller hvor meget de motionerer.

Hvis det bare var så simpelt :smile:

Det kan sagtens lade sig gøre at ligge i kcal underskud og ikke tabe sig - kroppen kan efter hård diæt vælge at nedjustere sit stofskifte i stedet for at tabe sig.(= jo mindre du spiser, jo mere træt og uoplagt bliver du uden at tabe dig synderligt) Samtidig nægter kroppen at smide fedt omkring de vitale dele (maven bl.a)

Jeg husker tydeligt fra min første cut hvor jeg var lidt for ivrig.

Det KUNNE jo være tilfældet her. Min pointe er at vægttab ikke er sort/hvidt som det fremstilles :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bare var så simpelt :smile:

Det kan sagtens lade sig gøre at ligge i kcal underskud og ikke tabe sig - kroppen kan efter hård diæt vælge at nedjustere sit stofskifte i stedet for at tabe sig.(= jo mindre du spiser, jo mere træt og uoplagt bliver du uden at tabe dig synderligt) Samtidig nægter kroppen at smide fedt omkring de vitale dele (maven bl.a)

Jeg husker tydeligt fra min første cut hvor jeg var lidt for ivrig.

Det KUNNE jo være tilfældet her. Min pointe er at vægttab ikke er sort/hvidt som det fremstilles :smile:

Hvis stofskiftet nedjusteres er det ensbetydende med at ligevægtsindtaget også blir lavere! Det ændrer ikke på at du vil tabe dig hvis du er i kalorieunderskud...

Link to comment
Share on other sites

Du styrer fuldstændig selv, om du vil sætte din lid til det....

Tak. Det er pænt af dig.

At styrketræning kan sammelignes med interval-cardio-træning forbrændingsmæssig og efterforbrændingsmæssigt, har jeg bare svært ved at forestille mig (og lyder mere som en våd drøm for dem som kun vægttræner).

Jeg vil ikke sætte min lid til det, hvis du ikke vil komme med en mere uddybende forklaring til at underbygge din påstand eller bare nogle kilder.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hvis stofskiftet nedjusteres er det ensbetydende med at ligevægtsindtaget også blir lavere! Det ændrer ikke på at du vil tabe dig hvis du er i kalorieunderskud...

Nej, men det vil gå meget langsommere og kroppen vil ikke tabe sig omkring de vitale dele. Samtidig vil du føle dig langt mere uoplagt, og den procentdel af vægttabet der er muskelmasse vs. fedt vil stige :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share