Konditionstræning


MadsT
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg er helt ny på dette forum, men har læst de fleste artikler angående konditionstræning.

Generelt siger man jo omkring både konditionstræning og styrketræning at der skal være tid til restitution i omkring 48 timer mellem træningspassene, for en ikke særlig trænet.

Men jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor de 48 timer er nødvendige i konditionstræningen, for hvis man ikke udnytter ens muskler maksimalt under træningen vil de ikke have brug for en så lang restitution. Så mit spørgsmål er egentlig om man kan konditionstræne hver dag i ugen hvis man varierer ens træning, eller om der er andre faktore der gør sig gældende her. Vil dette træningsprogram i så fald være muligt?

Mandag: løb

Tirsdag: svømning

onsdag: cykling

torsdag: løb

osv.

Her vil der så være træning hver dag, men med forskellig intensitet i forskellige muskel grupper.

Håber der er nogen der kan opklare det for mig :)

Med venlig hilsen

Mads

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg er helt ny på dette forum, men har læst de fleste artikler angående konditionstræning.

Generelt siger man jo omkring både konditionstræning og styrketræning at der skal være tid til restitution i omkring 48 timer mellem træningspassene, for en ikke særlig trænet.

Men jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor de 48 timer er nødvendige i konditionstræningen, for hvis man ikke udnytter ens muskler maksimalt under træningen vil de ikke have brug for en så lang restitution. Så mit spørgsmål er egentlig om man kan konditionstræne hver dag i ugen hvis man varierer ens træning, eller om der er andre faktore der gør sig gældende her. Vil dette træningsprogram i så fald være muligt?

Mandag: løb

Tirsdag: svømning

onsdag: cykling

torsdag: løb

osv.

Her vil der så være træning hver dag, men med forskellig intensitet i forskellige muskel grupper.

Håber der er nogen der kan opklare det for mig :)

Med venlig hilsen

Mads

Det ser meget fornuftigt ud...Men som du selv skriver, skal du ikke regne med at kunne køre høj intensitet alle dage. Hvis du er utrænet kan du godt regne med at blive lidt øm i starten.

Det eneste du skal være opmærksom på er at lytte til dig selv, der vil komme et tidspunkt, hvor du er træt og trænger til restitution, og så skal du ikke være bleg for at tage en dag eller to fri.

Husk at det ikke er træningspasset i dag eller i morgen der gør den store forskel - men summen af træning over en periode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share