Kondition kontra cutte i maden


TranceT
 Share

Recommended Posts

Hej MOL-boere!

Er lige startet på bachelor uddannelsen indenfor sundhed og ernæring.

Jeg har i den forbindelse stiftet kendskab med nogle forskellige lærere, og vores anatomi-lærer er den vi skal have fat i.

Jeg dyrker noget thai-boxing 3 gange ugentligt, samtidigt med at jeg prøver at cutte nogle kg lidt hurtigt (skal til stævne d. 10 marts). Jeg har efterhånden kørt en del diæter, men aldrig hvor jeg har trænet så hårdt rent konditionsmæssigt. Anyways - Jeg spurgte så vores anatomi-lærer til råds om hvorledes jeg ville kunne optimere min energi under træning, når nu jeg cutter så hårdt.

Han påstod at hvis man (som eksempel) havde et indtag på 8 MJ og et forbrug på 12 MJ (primært hentet ved at cutte i kosten), så ville være bedre stillet ved at have et indtag på 10 MJ og et forbrug på 16 MJ (hvor størstedelen er hentet ved motion) :crazy: (Der skulle være en positiv effekt med nogle hormoner og noget testosteron o. lign.).

Personligt mener jeg at vægttab er vægttab. Forstået på den måde at om man henter det gennem kosten eller gennem motionen er underordnet, bare man rammer den mængde underskud der nu end er behov for og får trænet musklerne jævnligt for at mindske tab af masse.

Han var overhovedet ikke til at stikke i (nåede slet ikke at modargumentere eller noget), men ville lige høre mig til råds på MOL, da manden vel godt kan have en pointe (kender ikke så meget til de forskellige hormoners påvirkning endnu).

Bør måske også nævnes at han har taget en bachelor-grad indenfor idræt (noget i den dur) tilbage i 197x, men ved ikke hvad han ellers har af kundskaber.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL-boere!

Er lige startet på bachelor uddannelsen indenfor sundhed og ernæring.

Jeg har i den forbindelse stiftet kendskab med nogle forskellige lærere, og vores anatomi-lærer er den vi skal have fat i.

Jeg dyrker noget thai-boxing 3 gange ugentligt, samtidigt med at jeg prøver at cutte nogle kg lidt hurtigt (skal til stævne d. 10 marts). Jeg har efterhånden kørt en del diæter, men aldrig hvor jeg har trænet så hårdt rent konditionsmæssigt. Anyways - Jeg spurgte så vores anatomi-lærer til råds om hvorledes jeg ville kunne optimere min energi under træning, når nu jeg cutter så hårdt.

Han påstod at hvis man (som eksempel) havde et indtag på 8 MJ og et forbrug på 12 MJ (primært hentet ved at cutte i kosten), så ville være bedre stillet ved at have et indtag på 10 MJ og et forbrug på 16 MJ (hvor størstedelen er hentet ved motion) :crazy: (Der skulle være en positiv effekt med nogle hormoner og noget testosteron o. lign.).

Personligt mener jeg at vægttab er vægttab. Forstået på den måde at om man henter det gennem kosten eller gennem motionen er underordnet, bare man rammer den mængde underskud der nu end er behov for og får trænet musklerne jævnligt for at mindske tab af masse.

Han var overhovedet ikke til at stikke i (nåede slet ikke at modargumentere eller noget), men ville lige høre mig til råds på MOL, da manden vel godt kan have en pointe (kender ikke så meget til de forskellige hormoners påvirkning endnu).

Bør måske også nævnes at han har taget en bachelor-grad indenfor idræt (noget i den dur) tilbage i 197x, men ved ikke hvad han ellers har af kundskaber.

Bedre stillet? Altså et større vægttab pga. nogle hormoner?

Umiddelbart forstår jeg det heller ikke, i lighed med dig vil jeg mene at det er jo kcal underskuddet der er det afgørende, men man kan jo blive klogere...

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Måske mener han, at det bedre kan betale sig at indtage lidt flere kcal = få dækket sit behov for fx sundt fedt og næringsstoffer. På den måde kan du så give den gas til træning og få et større energiforbrug samt bedre kondition?? Hvis det er det han mener, vil jeg da give ham ret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL-boere!

Er lige startet på bachelor uddannelsen indenfor sundhed og ernæring.

Jeg har i den forbindelse stiftet kendskab med nogle forskellige lærere, og vores anatomi-lærer er den vi skal have fat i.

Jeg dyrker noget thai-boxing 3 gange ugentligt, samtidigt med at jeg prøver at cutte nogle kg lidt hurtigt (skal til stævne d. 10 marts). Jeg har efterhånden kørt en del diæter, men aldrig hvor jeg har trænet så hårdt rent konditionsmæssigt. Anyways - Jeg spurgte så vores anatomi-lærer til råds om hvorledes jeg ville kunne optimere min energi under træning, når nu jeg cutter så hårdt.

Han påstod at hvis man (som eksempel) havde et indtag på 8 MJ og et forbrug på 12 MJ (primært hentet ved at cutte i kosten), så ville være bedre stillet ved at have et indtag på 10 MJ og et forbrug på 16 MJ (hvor størstedelen er hentet ved motion) :crazy: (Der skulle være en positiv effekt med nogle hormoner og noget testosteron o. lign.).

Personligt mener jeg at vægttab er vægttab. Forstået på den måde at om man henter det gennem kosten eller gennem motionen er underordnet, bare man rammer den mængde underskud der nu end er behov for og får trænet musklerne jævnligt for at mindske tab af masse.

Han var overhovedet ikke til at stikke i (nåede slet ikke at modargumentere eller noget), men ville lige høre mig til råds på MOL, da manden vel godt kan have en pointe (kender ikke så meget til de forskellige hormoners påvirkning endnu).

Bør måske også nævnes at han har taget en bachelor-grad indenfor idræt (noget i den dur) tilbage i 197x, men ved ikke hvad han ellers har af kundskaber.

eksemplet er dårligt for energi deficittet er ikke lige stort

Hvis du sammenligner et deficit på 4 MJ ved et ligevægtsindtag på 12 MJ (indtager 8, bruger 12MJ) opnået ved diæt med,

et deficit på 4 MJ ved et ligevægtsindtag på 16 MJ (indtager 12, bruger 16MJ) opnået ved motion

Så er vil det sidste eksempel ihvertfald være sundere og sandsynligvis efterlade dig med større muskelmasse efter diæten... Jo større aktivitet, jo mere forsøger kroppen at spare de væv, der sikrer funktionen og aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Keki -> Njah, at de hormoner du danner ved at indtage det ekstra energi gennem føde, skulle have en ekstra god effekt (ikke nødvendigvis på vægttab i sig selv) :smile:

DBM -> Både og. Løbende vil du jo dræne dine glukogen depoter "max" (ved længere diæt vil de permanent være rimeligt tømte), så på den måde får man jo ikke nødvendigvis mere energi til træning. IMO er det også primært kulhydraterne det går udover ved diæt (for mit vedkommende ihvertfald :blush: ).

Incog -> Den er jeg med på :bigsmile: Men hans eksempel var som det er skrevet. At ved at indtage mere føde i den ene ende, og så skabe underskuddet ved at motionere det mere, ville kunne skabe et større underskud uden at have lige så negativ effekt (sådan forstod jeg det ihvertfald :crazy: ), primært pga den øgede mængde indtag vil danne nogle flere hormoner m.m. end ved lavt indtag.

Link to comment
Share on other sites

Keki -> Njah, at de hormoner du danner ved at indtage det ekstra energi gennem føde, skulle have en ekstra god effekt (ikke nødvendigvis på vægttab i sig selv) :smile:

DBM -> Både og. Løbende vil du jo dræne dine glukogen depoter "max" (ved længere diæt vil de permanent være rimeligt tømte), så på den måde får man jo ikke nødvendigvis mere energi til træning. IMO er det også primært kulhydraterne det går udover ved diæt (for mit vedkommende ihvertfald :blush: ).

Incog -> Den er jeg med på :bigsmile: Men hans eksempel var som det er skrevet. At ved at indtage mere føde i den ene ende, og så skabe underskuddet ved at motionere det mere, ville kunne skabe et større underskud uden at have lige så negativ effekt (sådan forstod jeg det ihvertfald :crazy: ), primært pga den øgede mængde indtag vil danne nogle flere hormoner m.m. end ved lavt indtag.

Kan du ikke spørge ham om hvilke hormoner der er tale om? Så kan det være at muligheden for at få det be- eller afkræftet stiger.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Altså med min lægmandsbaggrund lyder, synes jeg det lyder meget rimeligt, dét din anatomi-lærer siger.

Ved at bevare et stort fødevare indtag, er man vel også bedre sikret mht. mikronæringsstoffer og lign. Kroppen har jo brug for andre ting end protein i form af tun og proteinpulver :cool:

Men ret mig venligst, hvis jeg bruger nogle forkerte udtryk eller hvis det bare er heeelt henne i skoven, det jeg skriver :blush:

Link to comment
Share on other sites

Personligt mener jeg at vægttab er vægttab.

Dit argument med at vægttab er vægttab, mener jeg ikke holder generelt

forestil dig et grænsetilfælde hvor du overhovedet ikke indtager føde, og derved kommer i undeskud som følge af dine basale processer, disse vil dog imidlertid ikke blive dækket som følge af dit ikke eksisterede fødeindtag - Hvilket umuligt kan være sundt.

I dit konkrete tilfælde kan jeg godt følge ræsonnomentet i det din lære siger (hvis jeg forstår det rigtigt.. :bigsmile: )

Jeg har forsøgt at forklare det grafisk på den lidt ubehjælpsomme figur der er vedhæftet

*)Det blå areal angiver dit energiundeskud (skulle gerne være lige stort på begge)

*)Det grå areal angiver din træningsmængde hvor du stadigt ligger i overskud.

*)Det lodrette stykke angiver dit basalstofskifte

Som det ses er den mængde træning hvor du har energi nok markant større på graf 2 end på graf 1, argumentet er så at du ved det store indtag og den store træningsmængde har en større "positiv" træningsmængde =>bedre træningseffekt, for slet ikke at nævne micronæringsstoffer

ps. Verden er desværre ikke lineær, så graferne er kun vejledende

post-10041-1172011501_thumb.jpg

Edited by BTP
Link to comment
Share on other sites

Keki -> Skal nok forsøge, selvom han ikke virkede meget til at snakke med på det punkt :smile:

-Elvirus- -> Det diskuterede en fra klassen og jeg også lidt om, men han har trænet adskille ro-hold og sådan, så lidt forstand må han da have. Derfor jeg har taget det op til diskussion her :bigsmile:

Tiavulu -> Helt enig mht mikro-næringsstofferne, men så vidt jeg ved kan de fleste indtages på pille/kapsel-form uden at der nødvendigvis behøves være kcal i :smile:

BTP -> Fin graf :4thumbup: Hvor mit problem ligger (manglende perspektivering fra min side vil jeg tro), er at selvom jeg cutter kan jeg sagtens være dækket ind på mange af de essentielle næringsstoffer (~1-1,5g protein pr kg legemsvægt, 60-80g fedt og resten kulhydrat) - alt dette kan jo sagtens lade sig gøre for en 1750-2000 kcal. Som jeg ser det vil det øgede indtag fylde en smule mere i mine glycogen-depoter og fodre hjerne, såvel som andre organiske dele, med lidt ekstra energi løbende, men i det store hele vil jeg til træning stadig få tømt mine glycogen depoter max (Idet den er ret hård) + at jeg derudover skulle træne en væsentlig del mere (hvilket enten ville gå udover min nuværende træning stadigvæk, eller føre til en semi-effektiv træning sidenhen). Jeg ville kunne forstå det hvis man kunne tilrettelægge noget træning tidligt, få indtaget de ekstra kcal derefter, og så få trænet igen om aftenen - men i det store hele har jeg lidt svært ved at se om ikke dette ville gå lige op? (ret mig gerne hvis dette ser lidt rodet ud).

Altså for at opsummere sætter jeg det lidt ala: Øget indtag -> Øget mængde kulhydrat -> Øget træning, men den øgede trænings energi forbrug = øgede indtag (evt lidt mindre, men kunne så blive indhentet på efterforbrændingen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share