Hjælp mine ben føles som bly.


John A.
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg er efter ca 10år med et stille-siddende job (eksportchauffør) endelig kommet igang med at løbe og hurra for det.

Jeg har løbet hver anden dag siden den 1. juli og har kan nu løbe 10 km på ca. 51minutter. Men en ting der undrer mig er at jeg stadig skal kæmpe samtlige 10km og det føles som om jeg har bly i skoene når jeg er ude og løbe.

Jeg vil så bare lige høre jer andre af, om i har nogle gode råd til hvordan jeg skal forsætte min løbetræning, så mit løb kan blive lidt mindre "tungt"

Jeg har meldt mig til grænseløbet nede i Kruså, som løbes om 14 dage.

Er der nogen mulighed for at kan forbedre min kondition på så kort tid ved at træne anderledes, da jeg selfølgelig gerne vil løbe så hurtig som mulig den dag?

Lige nu løber jeg bare 10km så hurtig jeg kan, hver anden dag.

Hilsen John.

Link to comment
Share on other sites

Godt du er kommet rigtig godt igang, og jeg skal love for du går til den! :w00t:

Din træning er nok lige ensformig nok, hvis du vil have hurtigere fremgang. Jeg vil anbefale dig at kigge på programmerne på www.run4fun.dk, hvor alle de gale løbere hænger ud. :D

Du kan også kigge i Litopsi's online logbog herinde, der er mange overvejelser om programmer undervejs.

Held og lykke med det fremover. :)

Link to comment
Share on other sites

Godt du er kommet rigtig godt igang, og jeg skal love for du går til den! :w00t:

Din træning er nok lige ensformig nok, hvis du vil have hurtigere fremgang. Jeg vil anbefale dig at kigge på programmerne på www.run4fun.dk, hvor alle de gale løbere hænger ud. :D

Du kan også kigge i Litopsi's online logbog herinde, der er mange overvejelser om programmer undervejs.

Held og lykke med det fremover. :)

Tak jeg tjekker lige dine forslag ud og ser om ikke der skulle være noget jeg kunne lære lidt af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dine ben er tunge fordi du presser dig selv til at løbe så hurtigt at de bliver det :) øh gad vide om det kun var mig der forstod den snørklede sætning :lol:

Jeg prøver lidt mere uddybning:

Eks: første gang du løb 10 km på f.eks. 60 min og havde knoklet dig til det føltes benene tunge. Anden gang tog det måske 58 min fordi du knoklede lige så hårdt som første gang, men nu er din form bedre så du kom længere osv.

Du kan så at sige "vælge" hvilket resultat du vil have af din formfremgang:

1. bedre tider

2. lettere løb

og det ene udelukker det andet.

Så hvis du bare blæser afsted for fuld drøn hver gang er det sådan set meget naturligt at dine ben føles tunge, for du presser dem jo lige så meget som du gjorde i starten. Til et løb (min erfaring er nærmest ikke-eksisterende på det område) presser man vel sig selv så meget som overhovedet muligt, men det er vel ikke ensbetydende med at man er døden nær det meste af turen. Det gælder jo om at planlægge sit løb sådan at man har den rette energi under hele løbet (vistnok det man kalder løbeøkonomi). Hvis du gerne vil kunne spurte op til målstregen nytter det altså ikke noget at du har brændt det hele af på de første 2 km for så at løbe med tunge ben resten af turen. Noget andet er at det er mægtigt hårdt for bentøjet (og psyken) at skulle yde max hver gang.

Held og lykke til løbet :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det gælder jo om at planlægge sit løb sådan at man har den rette energi under hele løbet (vistnok det man kalder løbeøkonomi). Hvis du gerne vil kunne spurte op til målstregen nytter det altså ikke noget at du har brændt det hele af på de første 2 km for så at løbe med tunge ben resten af turen.

Jeg har aldrig kunnet finde ud af sådan noget fint noget, men til gengæld er jeg en sølle sprinter, så jeg kan så nogenlunde vurdere om det er klogt at smække høj fart på, og hvor lang tid jeg har lyst til at være på ruten... Jeg har dog fejlvurderet ret godt (Vestkystløbet i juni, hvor jeg vurderede som jeg plejede... Glemte at jeg ikke havde løbet i knap et år...) og de sidste 5 (Af 9,2 km ;) ) følte jeg også jeg var ved at dø... Jeg holdt (Næsten) tempoet, og spurtede skam også i mål, men dagen var ødelagt... En halv times tid efter løbet fik jeg en sådan hovedpine at jeg lå i sengen resten af dagen...

Prøv at bruge forskellige løbeteknikker... Lange skridt, kortere skidt, en flydende bevægelse, hvor de lander på hælen, og glider op på tæerne, eller bare hvor du smækker fødderne i jorden uden at tænke over det... Det kan gøre meget ved om du løber tungt eller ej... Jeg tager meget lange skridt (Lange skridt=færre skridt=mindre anstrengelse=lavere puls=lettere løB) hvor jeg glider fra hæl til tå... Jeg løber ikke særlig tungt. Jeg er sjældent træt i benene (En fodboldspiller bliver ikke træt i benene!) men min åndedræt kan ikke så godt følge med, og kommer jeg i iltunderskud, og får sat farten ned kan jeg ligesågodt stoppe, for jeg har aldrig kunnet få mig selv op i fart igen...

Prøv dig frem, og jeg synes du skal starte med at få en god kondi, og nogle gode tider, og så langsomt finde en passende tid, som du løber efter...

Link to comment
Share on other sites

Prøv at bruge forskellige løbeteknikker... Lange skridt, kortere skidt, en flydende bevægelse, hvor de lander på hælen, og glider op på tæerne, eller bare hvor du smækker fødderne i jorden uden at tænke over det... Det kan gøre meget ved om du løber tungt eller ej... Jeg tager meget lange skridt (Lange skridt=færre skridt=mindre anstrengelse=lavere puls=lettere lø hvor jeg glider fra hæl til tå...

Jeg vil vove den påstand, at det er noget farligt noget, du bevæger dig ud i her! Det er meget muligt at den rutirede løber på højt niveau, med en god viden i baghånden kan variere sin løbeteknik. Meeeeen for langt de fleste (ikke så rutinerede løbere) vil dette gøre mere skade end gavn. ;)

Det menneskelige bevægeapparat er så smart indrettet, at løbeteknik og åndedræt er automatiseret. Hermed menes, at kroppen/hjerne, hvis man ikke tænker over det, selv vælger det åndedræt og den løbeteknik/-frekvens/-skridtafstand osv. som er mest optimalt til den givne hastihed, intensitet og træningsform. Således vil langt de fleste (ikke-øvede) få inoptimale resultater ud af "at tænke" på åndedræt og teknik, mens de løber :)

Link to comment
Share on other sites

Lige nu løber jeg bare 10km så hurtig jeg kan, hver anden dag.

Det lyder som et hårdt program. Muligvis er du simpelthen bare træt i benene fra sidste løbetur. Prøv at skifte den ene ugentlige løbetur ud med en afslappet 5km - mon ikke dine ben så vil blive lidt mere friske.

En anden forklaring kan i øvrigt være hvis du er overvægtigt. Det vil lægge lidt bånd på hvor gazelle-agtig, din løbestil bliver.

God vind! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share