Vækst efter Cut


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Når man efter en diæt, begynder at gå kcal. overskud, har man somregel rigtig gode resultater rent muskelvækstmæssigt. Hvad er det som gør dette og hvilke faktorer spiller ind? :smile:

Fx er mine arme skrumpet lidt mens jeg har cuttet disse snart 8 uger. Dette er sikkert fedt og væske, men T (herfra MOL) påpegede at de sikkert ville eksplodere når jeg begyndte at indtage carbs igen.. hva skyldes dette, sån rent teoretisk? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes først og fremmest at du ikke har kunne undgå at tabe noget muskelmasse under din diæt. På grund af 'muscle memoryen' vil dine muskler hurtigt vende tilbage til den størrelse de havde før din diæt, når du er i kcal-overskud. Dine muskler bliver altså ikke større end de var før diæten, men ligeså store, men med en lavere fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt, at man for svins vedkommende har forsket i, i en periode at fodre dem restriktivt (cutte), så de bliver forholdsvis magre og derefter fodre dem efter ædelyst indtil de skal slagtes. Det skulle kunne give en større andel af magert kød i forhold til fedt. Landmænd og slagterier har jo en interesse i, at det korn der puttes i grisebasserne, bliver til så meget kød og så lidt fedt som muligt.

Hvis man kan parallellisere, er det måske samme effekt en bodybuilder opnår, når han begynder at indtage flere kalorier, end han forbruger, efter i en længere periode at have været i kalorieunderskud.

Heldigvis er der den afgørende forskel at budybuilderen ikke bliver hængt op i tæerne og får skåret halsen over, når han når den passende form. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes først og fremmest at du ikke har kunne undgå at tabe noget muskelmasse under din diæt. På grund af 'muscle memoryen' vil dine muskler hurtigt vende tilbage til den størrelse de havde før din diæt, når du er i kcal-overskud. Dine muskler bliver altså ikke større end de var før diæten, men ligeså store, men med en lavere fedtprocent.

Skide godt.. tak, det hjalp faktisk lidt på det..

Jeg har hørt, at man for svins vedkommende har forsket i, i en periode at fodre dem restriktivt (cutte), så de bliver forholdsvis magre og derefter fodre dem efter ædelyst indtil de skal slagtes. Det skulle kunne give en større andel af magert kød i forhold til fedt. Landmænd og slagterier har jo en interesse i, at det korn der puttes i grisebasserne, bliver til så meget kød og så lidt fedt som muligt.

Hvis man kan parallellisere, er det måske samme effekt en bodybuilder opnår, når han begynder at indtage flere kalorier, end han forbruger, efter i en længere periode at have været i kalorieunderskud.

Heldigvis er der den afgørende forskel at budybuilderen ikke bliver hængt op i tæerne og får skåret halsen over, når han når den passende form. :bigsmile:

Haha, god pointe til sidst der skipper..

Link to comment
Share on other sites

Det kan også godt have noget at gøre med at det tager kroppen 12 dage at tilpasse sig og at gå fra kcal-underskud til overskud giver et chok på 1000kcal.. ABC... diæten som jeg har overvejet en del her på det sidste går jo netop ud på dette med henholdsvis et overskud 1500kcal 12 dage hvorefter et cut 12 dage skulle gaine godt med muskelmasse og samtidig fedtforbrændende.. Du kan jo læse den igennem og se om dit spørgsmål besvares herigennem.. http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=4

Link to comment
Share on other sites

Formodentligt primært kulhydrat og væske, som synes at give en umiddelbar visuel "eksplosion" når underskud (længerevarende) vendes til overskud.

Ved ikke helt hvorfra folk får ideen om den såkaldte "muscle memory" fra, så vidt JEG er informeret har det ikke noget videnskabeligt på sig (endnu).

Har dog hørt hypotese omkring en mulig opreguleret sensitivitet på gen niveau, men at tilskrive begrebret gains efter energiunderskuds periode, synes jeg måske er at strække den lidt.

Hvis nogle er mere opdateret på området er jeg selvfølgelig nysgerrig :smile:

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Formodentligt primært kulhydrat og væske, som synes at give en umiddelbar visuel "eksplosion" når underskud (længerevarende) vendes til overskud.

Lige præcis det som du påpeger her, er jeg interesseret i at vide mere om.. så hvis du har noget litteratur som beskriver lidt om den proces, vil jeg bli meget glad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes først og fremmest at du ikke har kunne undgå at tabe noget muskelmasse under din diæt. På grund af 'muscle memoryen' vil dine muskler hurtigt vende tilbage til den størrelse de havde før din diæt, når du er i kcal-overskud. Dine muskler bliver altså ikke større end de var før diæten, men ligeså store, men med en lavere fedtprocent.

Er muscle memory ikke nærmere et fænomen som man mener kan ses hos atleter som tidligere har trænet meget, og som efter en længere pause genoptager træningen? Jeg har aldrig hørt nogen lufte den teori i forbindelse med cut og bulk.

At folk ofte har gode gains umiddelbart efter cut skyldes nærmere, at de til en vis grad har udsultet musklerne under deres diæt, og derefter atter tilfører kroppen det den har brug for.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ved ikke om det er helt i skoven det her, men alle gykogendepoterne er vel tømt efter cut, de bliver vel hurtigt opfyldt igen?!? Mener der ligger et par kg. alene i glykogendepoterne..

Korrekt. Samt tilførslen af flere kulhdrater. Så vidt jeg husker binder et gram kulhydrat 4 gram vand i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis det som du påpeger her, er jeg interesseret i at vide mere om.. så hvis du har noget litteratur som beskriver lidt om den proces, vil jeg bli meget glad :smile:

De 2 ovenstående indlæg omhandler det lidt, og synes egentligt ikke der er så meget at uddybe derudover.

1 gram kulhydrat (glykogen) binder 2,7 gram vand ved lagring i kroppens depoter (muskler og lever). Depoternes størrelse er meget individuelt afhængigt af blandt andet træningstilstand og kan variere alt imellem at være 300-800gram lagret i musklerne (eksklusiv vand) og 80-150gram i lever.

Så lad os antage at du under længerevarende energiunderskud har mindsket dine glykogendepoter med ca. 300gram, så vil der, når disse ske fyldes igen, ske en vægtøgning på over et kg. Det lyder umiddelbart ikke af så meget, men kan muligvis godt have en visuel effekt på musklerne eftersom det primært er der lagringen sker.

Måske du skulle få nogle af MOL's konkurrence bb'ere til at kigge forbi tråden, de kan vel fortælle, ud fra praktisk erfaring, hvad der sker visuelt efter konkurrence når de begynder at kaste carbs og vand indenbords igen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligvis også have noget at gøre med at man har renset kroppen for affaldsstoffer fordi man i perioden med 'cut' ikke har indtaget så meget foder og derfor har organerne haft et stykke tid til at rense ud. Ori Hofsmækker kommer ind på det i 'Warrior Diet' - et uddrag her

Jvf. artiklen tror jeg at man har en tilbøjelighed til at spise mindre processeret mad når man cutter.

Jeg har flere kammerater som har cuttet fra 90 til 75 :crazy: , derefter er de begyndt at spise igen og hastigt nærmet sig 90 kg igen, så lidt må der være om 'muscle memory', selv på kort sigt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligvis også have noget at gøre med at man har renset kroppen for affaldsstoffer fordi man i perioden med 'cut' ikke har indtaget så meget foder og derfor har organerne haft et stykke tid til at rense ud.
Lad os antage at der vitterligt foregik processer ala at "rense affaldsstoffer" ud, i så fald hvad skulle det så have at gøre med visuelt at se større ud efter endt diæt ?
Jeg har flere kammerater som har cuttet fra 90 til 75 crazy.gif , derefter er de begyndt at spise igen og hastigt nærmet sig 90 kg igen, så lidt må der være om 'muscle memory', selv på kort sigt.

Grunden til de opnår yo-yo effekten svarer du selv på, netop at de er begyndt at spise igen. Det klart hvis man vender tilbage til gamle spisevaner (som svarer til ligevægtsindtag for en på 90kg og ikke en på 75kg), vil kroppen hurtigt nå tilbage mod den vægt hvor det energiindtaget passer med forbruget og status quo opnås.

Jeg er stadig interesseret i at læse mere om det såkaldte "muscle memory" der bruges i flæng.

Link to comment
Share on other sites

Lad os antage at der vitterligt foregik processer ala at "rense affaldsstoffer" ud,

Ja, det antager jeg, ellers donerer jeg gerne min lever og mine nyrer, any takers?

i så fald hvad skulle det så have at gøre med visuelt at se større ud efter endt diæt ?

Læs artiklen jeg refererer til, hvis man da kan tro på hofsmækkeren

Grunden til de opnår yo-yo effekten svarer du selv på, netop at de er begyndt at spise igen. Det klart hvis man vender tilbage til gamle spisevaner (som svarer til ligevægtsindtag for en på 90kg og ikke en på 75kg), vil kroppen hurtigt nå tilbage mod den vægt hvor det energiindtaget passer med forbruget og status quo opnås.

Jeg er stadig interesseret i at læse mere om det såkaldte "muscle memory" der bruges i flæng.

Nej, for hvis der ikke var 'muscle memory'(Eller hvad det nu skal kaldes), så ville en gut der har tabt sig til 75kg skulle starte forfra for at nå 90kg igen.

Hvis vi antager at man tager 10kg nogenlunde lean vægt på på et år, så ville det tage 1½ år.

Det eksempel jeg nævner her er der formentligt flere der kender.

En pænt bygget gut på 90kg beslutter sig for at blive psykotisk lean. Så han cutter til 75kg over 2-3 måneder, men til gengæld ligner han at han er lavet af marmor.

Derefter begynder han at bulke igen og 2 måneder senere er han tilbage på 90kg mere el. mindre lean end da han startede.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det antager jeg, ellers donerer jeg gerne min lever og mine nyrer, any takers?

Læs artiklen jeg refererer til, hvis man da kan tro på hofsmækkeren

Nej, for hvis der ikke var 'muscle memory'(Eller hvad det nu skal kaldes), så ville en gut der har tabt sig til 75kg skulle starte forfra for at nå 90kg igen.

Hvis vi antager at man tager 10kg nogenlunde lean vægt på på et år, så ville det tage 1½ år.

Det eksempel jeg nævner her er der formentligt flere der kender.

En pænt bygget gut på 90kg beslutter sig for at blive psykotisk lean. Så han cutter til 75kg over 2-3 måneder, men til gengæld ligner han at han er lavet af marmor.

Derefter begynder han at bulke igen og 2 måneder senere er han tilbage på 90kg mere el. mindre lean end da han startede.

Hvorfor skulle han starte forfra hvis han taber sig fra 90-->75?

Lad os antage du har et ligevægtsindtag på 3500kcal ved 90 kg, du cutter derefter med ca. 1000kcal om dagen(dog skal der ske en nedjustering løbende), ergo taber du dig ca. 1kg om ugen.

Så Cutter han 3 måneder, vejer derefter 90-12kg, altså 78kg.

Herefter går han tilbage til normale spisevaner + bulk, lad os antage +500kcal om dagen, ergo indtager han 4000kcal om dagen, hans ligevægtsindtag er ved de 78kg omkring 3000kcal.

Han bulker altså med 1000kcal om dagen, hvilket vil give ham samme vægtøgning over samme perioden som cuttet vil.

Heruodver antager vi at han trækker noget vand sammen med glykogendepoterne, noget fedt pga. bulk, muskelmasse pga. energioverskud og træning.

Link to comment
Share on other sites

Ikke forfra, men det er langt mere fordelagtigt at cutte langsomt.

Du vil naturligvis miste en del masse for ikke at tale om styrke, men når du begynder at bulke igen, vil du også være mere modtagelig overfor at lagre fedt. I øvrigt mister mange motivationen og får såkaldte cravings.(sidst nævnte er dog et spørgsmål om karakter - men hvorfor gøre træningen til et helvede?)

Derfor skal du snige fedtet af, det giver bedre resultater på lang sigt. Langsomt cut kan tilmed også tilføre lidt masse og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man følger den artikel som der længere oppe er refereret til fra getbig.

Hvad er så godt at spise i bulke perioden. ?er det eget fedt, eller fødevarer med lavt indhold af fedt og mange kulhydrater ?

eller hvordan ? og hvordan i cut perioden ?

- Jeg tænker her på den 12 dages bulk 12 dages cut teknik (:

Kom gerne med konkrete produkter (: takker på forhånd

,

Link to comment
Share on other sites

Sprinter, kan du ikk oprette en ny tråd til dit spgm? :smile:

Nu er jeg blevet enig med mig selv at cutteriet er slut for denne gang.. Er ikk nede i den fedtprocent som jeg gerne ville være, men skal alligevel cutte en kort periode op til sommer, så hvis jeg ska ha mulighed for at gaine lidt masse igen, så ska det være nu..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle han starte forfra hvis han taber sig fra 90-->75?

Jeg mener at han netop ikke skal starte forfra. Jeg forsøger at underbygge teorien om muscle memory fordi jeg har set det flere gange, endda ved folk der fuldstændigt er holdt op med at træne, et halvt år senere begynder de igen og er i topform(styrke+body comp.) efter meget kort tid = 1-2 måneder.

Lad os antage du har et ligevægtsindtag på 3500kcal ved 90 kg, du cutter derefter med ca. 1000kcal om dagen(dog skal der ske en nedjustering løbende), ergo taber du dig ca. 1kg om ugen.

Så Cutter han 3 måneder, vejer derefter 90-12kg, altså 78kg.

Herefter går han tilbage til normale spisevaner + bulk, lad os antage +500kcal om dagen, ergo indtager han 4000kcal om dagen, hans ligevægtsindtag er ved de 78kg omkring 3000kcal.

Han bulker altså med 1000kcal om dagen, hvilket vil give ham samme vægtøgning over samme perioden som cuttet vil.

Heruodver antager vi at han trækker noget vand sammen med glykogendepoterne, noget fedt pga. bulk, muskelmasse pga. energioverskud og træning.

Jeg prøver bare at byde ind med at der er flere faktorer til cut/bulk end kCal under/overskud, i henhold til det oprindelige spørgsmål om, hvorfor man får drastiske gains efter en cut-periode. Der er for eksempel også insulin sensitivitet. Årsagen til at man finder gains drastiske efter en cut periode er fordi man forventer at skulle spise et hvis antal kalorier for at tage et bestemt antal kg på, sådan forholder det sig bare ikke altid, specielt ikke efter en gang cut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
bump!

Yo-yo-effekt er da helt klart i spil, hvis man overbulker efter en omgang cut. Tror såmænd godt, at man kan cutte hårdt, men overgangen fra cut til bulk skal bare være mere nænsom! Er jeg helt forkert på den?

Jeg har læst lidt af Lyle McDonald og om det passer, aner jeg ikke.

Han siger at man under cut kommer i en hormonal tilstand, hvor kroppen naturligvis vil søge at lagre fedt. Så hvis man går fra cut til bulk med det samme, så vil kcal-overskudet, gå til at lagre fedt.

Han anbefaler derfor at man efter en periode med cut, tager 1-2 uger, hvor man ligger på sit ligevægtsindtag, så man kan få den hormonale tilstand i balance, inden man begynder at bulke up.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share