Koffein modvirker muskelømhed efter træning


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Morten du mener vist 5mg pr kg kropsvægt og ikke 50mg som du har skrevet. Ellers skal der i hvert fald lidt mere til end Blackmores anbefalede 3 daglige kopper for at opnå en effekt :wink:

:sleepy: Rettet - tak!

Interessant - men stadigvæk - n = 9 - det er godt nok ikke nogen stor population - og smerte er jo også en svær skala at måle på...

Ja, det er lidt usikkert, men fundet bliver støttet af de tidligere studie på akut smertenedsættelse ifm. træning.

Ift. at måle smerte, så var jeg engang forsøgsperson i et forsøg, hvor man skulle teste effekten af morfin givet epiduralt. Smerteoplevelsen blev kvantificeret ved hjælp af nogle små "kogeplader" der blev holdt mod huden mens de skruede op for varmen. Man skulle så sige hvornår man kunne mærke det, hvornår det gjorde ondt - og hvornår det blev uudholdeligt. Det sidste fik de mig naturligvis aldrig til at sige. :devil:

Jeg vidste jo, at hvis deres forsøg var godkendt i etisk komité, så måtte de højest give mig nogle moderate førstegrads forbrændinger. Og det er jo det sjove ved smerte: smerte+frygt+uvished kan gøre afsindigt ondt, hvorimod smerte alene under kontrollerede forhold, blot kan betragtes som højfrekvente aktionspotentialer i afferente nervebaner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med i et smerteforsøg hvir vi fik stød i kæbemuskulaturen.

Først et kalibreringsforsøg, og så 3 forsøg hvor vi skulle bide sammen med forskellig styrke for at se hvordan det påvirkede smerterne.

problemet var at kalibreringen var udført da vi var 3 drenge i rummet = ingen af os påstod at "det der gør ondt"..da man så var alene med forsøget gjorde det nemmere ondt.. machofaktoren var ret hård ved forsøget!

Link to comment
Share on other sites

 Share