Ultimative kost til min træning


Borelli BB
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung gut, som træner ca. 3 gange om ugen i styrkecenter. Jeg har fået lagt et program, hvor jeg får trænet både ben, mave, bryst (kun øvre tror jeg), biceps, triceps og ryg. Jeg startede for et par måneder siden, og man kan allerede se store fremskridt i min træning. Jeg tager de fleste af mine øvelser på en ca. 50 kg, men har også nogle enkle på mere eller mindre. Fx tager jeg Adduktion på 77 kg.

Men så kommer mit store spørgsmål? Får jeg det optimale ud af min træning? Efter jeg har trænet drikker jeg en liter Matilde kakaomælk, og spiser noger ris eller noget pasta med lidt sovs og en anelse kød. Hver morgen spiser jeg en krydderbolle med pålægchokolade, og spiser for det meste en sandwichbolle til frokost. Jeg spiser en masse kiks og små snacks som mellemmåltider, og har da også en sødtand. Jeg er hverken underernæret eller overvægtig. Vejer ca. 65 kg, og er 178 høj. Det skal også siges at jeg går til den i weekenderne med junk food og alkohol.

Er min kost ok? Skal jeg begynde med kreatin og proteinpulver?

Det er bestemt ikke fodi jeg ikke har lyst til at bruge kreatin og proteinpulver, men jeg aner bare intet om det, og om min kost er ok.

Håber i kan hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ung gut, som træner ca. 3 gange om ugen i styrkecenter. Jeg har fået lagt et program, hvor jeg får trænet både ben, mave, bryst (kun øvre tror jeg), biceps, triceps og ryg. Jeg startede for et par måneder siden, og man kan allerede se store fremskridt i min træning. Jeg tager de fleste af mine øvelser på en ca. 50 kg, men har også nogle enkle på mere eller mindre. Fx tager jeg Adduktion på 77 kg.

Men så kommer mit store spørgsmål? Får jeg det optimale ud af min træning? Efter jeg har trænet drikker jeg en liter Matilde kakaomælk, og spiser noger ris eller noget pasta med lidt sovs og en anelse kød. Hver morgen spiser jeg en krydderbolle med pålægchokolade, og spiser for det meste en sandwichbolle til frokost. Jeg spiser en masse kiks og små snacks som mellemmåltider, og har da også en sødtand. Jeg er hverken underernæret eller overvægtig. Vejer ca. 65 kg, og er 178 høj. Det skal også siges at jeg går til den i weekenderne med junk food og alkohol.

Er min kost ok? Skal jeg begynde med kreatin og proteinpulver?

Det er bestemt ikke fodi jeg ikke har lyst til at bruge kreatin og proteinpulver, men jeg aner bare intet om det, og om min kost er ok.

Håber i kan hjælpe..

Din kost lyder på ingen måde optimal...! (Se fed skrift + *) Det er du vel selv klar over. Smid et eksempel på en hel dagskost herind så kan vi vejlede endnu bedre. * = Jeg uddyber i morgen.

Dit træningsprogram lyder som noget maskinhalløj? Smid det ligeledes herind!

Umiddelbart lyder det til at der kan ændres meget før du overhovedet behøver tænke på kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret.

Jo, min træning er noget maskinhalløj. Jeg går i Nautilus styrkecenter. Jeg tager benstræk, bencurl, træk til bryst, biceps, mave, incline, pecfly og så nogle øvelser jeg ikke kan huske hvad hedder. Det er en med ryg, og så er en hvor man ligger albuerne på nogle puder, og trækker ned mens maven bøjer. Tror den træner bryst eller biceps. Det er altså noget ben, men ellers primært overkrop jeg træner. Jeg cykler 6-12 min. før træning, og løber en sjælden gang imellem efter træning. Jeg dyrker fodbold en gang hver/hveranden uge.

Min daglige kost indtagning kunne se sådan ud:

Står op klokken syv, og min morgenmad består der af en ristet krydderbolle med et styk pålægschokolade på. Her indtages også et glas juice. Ca. kl. 10.00 spiser jeg en bagel, eller andet "snackbrød" som smager godt, og mætter for en stund. Kl. 12.00 spiser jeg så en sandwich med karrydressing, miracle whip, agurk, salat, tomat, kalkun og bacon. Her drikkes også en halv liter Matilde Kakao. Kl. 15.00 indtages der så nogle kiks, en pose Malaco, Cup Noodles eller andet hurtigt snack mad. Kl. 17.00 spiser jeg så en snack igen, som regel en kiks. Kl. 19.00 spiser jeg så aftensmad, som er noget ris med noget thaigryderet eller også noget pasta med noget kødsovsagtig til at putte oven på. Fisk bliver meget sjældent indtaget. Kl. 21.00 spiser jeg så lidt hyggeslik, og så har jeg indtaget min mad for den dag.

EDIT: Og det skal siges, at når jeg træner så drikker jeg en liter kakao bagefter. Det er en blanding af at det smager godt, og så har jeg hørt at det indeholder meget protein.

Edited by Borelli BB
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret.

Jo, min træning er noget maskinhalløj. Jeg går i Nautilus styrkecenter. Jeg tager benstræk, bencurl, træk til bryst, biceps, mave, incline, pecfly og så nogle øvelser jeg ikke kan huske hvad hedder. Det er en med ryg, og så er en hvor man ligger albuerne på nogle puder, og trækker ned mens maven bøjer. Tror den træner bryst eller biceps. Det er altså noget ben, men ellers primært overkrop jeg træner. Jeg cykler 6-12 min. før træning, og løber en sjælden gang imellem efter træning. Jeg dyrker fodbold en gang hver/hveranden uge.

Er målet hypertrofi (muskelvækst). Det lyder umiddelbart til at være et typisk maskinprogram sammensat af en eller anden fitnessgut i centeret. Dette er umddelbart overhovedet ikke optimalt!! Du skal i gang med et fundamentprogram med frie vægte. Umiddelbart lyder det til at et fullbody program ville passe perfekt dig med dine 3 træningspas/ugen. Søg på "fullbody program" eller lignende i forumet der er MANGE tråde om emnet:smile:

Min daglige kost indtagning kunne se sådan ud:

Står op klokken syv, og min morgenmad består der af en ristet krydderbolle med et styk pålægschokolade på. Her indtages også et glas juice

Spis hellere noget ordenligt mad. Komplekse kulhydrater, protein og fedtstof af ordenlig kvalitet skal ind allerede fra morgenstunden. Spis f.eks. en ordenlig portion havregryn med mælk + en banan. Juicen kunne med fordel erstattes med mælk/te en gang imellem.

Ca. kl. 10.00 spiser jeg en bagel, eller andet "snackbrød" som smager godt, og mætter for en stund.

:nonono: Junk... Protein? Ordenlige kulhydrater? Fedt? Mener ikke at der er noget grundlag for at spise hurtigt optagelige kulhydrater på dette tidspunkt.

Kl. 12.00 spiser jeg så en sandwich med karrydressing, miracle whip, agurk, salat, tomat, kalkun og bacon. Her drikkes også en halv liter Matilde Kakao.

Umiddelbart fornuftigt nok - bacon indeholder dog en del mættet fedt, men self. kan det spises - alt med måde :smile: Mathilde kakao er fyldt med sukker.

Kl. 15.00 indtages der så nogle kiks, en pose Malaco, Cup Noodles eller andet hurtigt snack mad.

Crap... Hvorfor?! Spis hellere en rugbrød med makrel og nogle grøntsager - så får du sundt fedt og energi til træning.

Kl. 17.00 spiser jeg så en snack igen, som regel en kiks.

Igen, hvad vil du med det snask? Der findes meget bedre måder at komme i kcal-overskud på hvis målet er hypertrofi (og der dermed kræves kalorieoverskud).

Kl. 19.00 spiser jeg så aftensmad, som er noget ris med noget thaigryderet eller også noget pasta med noget kødsovsagtig til at putte oven på. Fisk bliver meget sjældent indtaget.

Umiddelbart mangler der grøntsager (evt. salat med lidt godt fedtstof på) - risen/pastaen kunne med fordel være af fuldkorn.

Kl. 21.00 spiser jeg så lidt hyggeslik, og så har jeg indtaget min mad for den dag.

Igen..?! Hvad vil du med et sukkerchok på dette tidspunkt? Rugbrød med magert, proteinrigt pålæg..

EDIT: Og det skal siges, at når jeg træner så drikker jeg en liter kakao bagefter. Det er en blanding af at det smager godt, og så har jeg hørt at det indeholder meget protein.

Der har lige været en tråd om emnet - søg på kakao - der er ALT for meget raffineret sukker i.

Alt i alt vil jeg sige at det er en ret crappy kost du indtager dig - stort set ligemeget hvad formålet er med din træning. Hvis du ønsker at øge din muskelmasse er kalorieoerskud (og et ordenligt træningsprogram) alfa og omega - men dette kan skabes med meget andet end kiks og kakao :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er målet hypertrofi (muskelvækst). Det lyder umiddelbart til at være et typisk maskinprogram sammensat af en eller anden fitnessgut i centeret. Dette er umddelbart overhovedet ikke optimalt!! Du skal i gang med et fundamentprogram med frie vægte. Umiddelbart lyder det til at et fullbody program ville passe perfekt dig med dine 3 træningspas/ugen. Søg på "fullbody program" eller lignende i forumet der er MANGE tråde om emnet:smile:

Spis hellere noget ordenligt mad. Komplekse kulhydrater, protein og fedtstof af ordenlig kvalitet skal ind allerede fra morgenstunden. Spis f.eks. en ordenlig portion havregryn med mælk + en banan. Juicen kunne med fordel erstattes med mælk/te en gang imellem.

:nonono: Junk... Protein? Ordenlige kulhydrater? Fedt? Mener ikke at der er noget grundlag for at spise hurtigt optagelige kulhydrater på dette tidspunkt.

Umiddelbart fornuftigt nok - bacon indeholder dog en del mættet fedt, men self. kan det spises - alt med måde :smile: Mathilde kakao er fyldt med sukker.

Crap... Hvorfor?! Spis hellere en rugbrød med makrel og nogle grøntsager - så får du sundt fedt og energi til træning.

Igen, hvad vil du med det snask? Der findes meget bedre måder at komme i kcal-overskud på hvis målet er hypertrofi (og der dermed kræves kalorieoverskud).

Umiddelbart mangler der grøntsager (evt. salat med lidt godt fedtstof på) - risen/pastaen kunne med fordel være af fuldkorn.

Igen..?! Hvad vil du med et sukkerchok på dette tidspunkt? Rugbrød med magert, proteinrigt pålæg..

Der har lige været en tråd om emnet - søg på kakao - der er ALT for meget raffineret sukker i.

Alt i alt vil jeg sige at det er en ret crappy kost du indtager dig - stort set ligemeget hvad formålet er med din træning. Hvis du ønsker at øge din muskelmasse er kalorieoerskud (og et ordenligt træningsprogram) alfa og omega - men dette kan skabes med meget andet end kiks og kakao :smile:

Mit mål med min træning er at få størrer og mere synlige muskler på især overkroppen.

Grunden til at jeg spiser alle de usunde mellemmåltider, er simpelthen at jeg er sulten på de tidspunkter, og nogle kiks eller noget slik, simpelthen er den hurtigste måde at få slukket sulten midlertidigt.

Jeg har sammensat et nyt kostprogram, som jeg så vil prøve at opfylde bedst muligt:

07.15: Et glas mælk og en skål havregryn med mælk og sukker.

10.00: En bid brød, dog ikke fuldkorn (har min kantine ikke, desværre).

12.00: En bolle/sandwich med agurk, salat, tomat, karrydressing, Miracle Whip, bacon og kalkun.

15.00: En skive rugbrød med tun, spegepølse eller andet "ikke-usundt" pålæg på-

19.00: En lille skål salat med en anelse dressing på, ris eller pasta (mere fuldkorn end før) og noget kød og sovs.

Mit træningsprogram er noget maskinehalløj som en instruktør fra styrkecenteret har givet mig, men er det ikke optimalt? Jeg er begyndt at bænke lidt på en maskine, men ellers laver jeg ikke andet fri-vægt. Skal jeg begynde på det?

Og endnu en gang tak for tippene. Hvad med kosttilskud som kreatin og protein, er det ikke nødvendigt? Jeg har fået af vide at det ellers skulle gøre fremskridtene i træningen langt større.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg spiser alle de usunde mellemmåltider, er simpelthen at jeg er sulten på de tidspunkter, og nogle kiks eller noget slik, simpelthen er den hurtigste måde at få slukket sulten midlertidigt.

Hurtigt men crappy!!!! Og midlertidigt som du selv siger.. The rest is up to you! Der er mange andre muligheder og det ved du. Madpakke f.eks. - så er man ikke afhængig af hvad kantinen serverer...

Jeg har sammensat et nyt kostprogram, som jeg så vil prøve at opfylde bedst muligt:

07.15: Et glas mælk og en skål havregryn med mælk og sukker.

Sød med noget andet en sukker - f.eks. frisk eller tørret frugt.

10.00: En bid brød, dog ikke fuldkorn (har min kantine ikke, desværre).

Her kommer madpakken ind i billedet...

12.00: En bolle/sandwich med agurk, salat, tomat, karrydressing, Miracle Whip, bacon og kalkun.

15.00: En skive rugbrød med tun, spegepølse eller andet "ikke-usundt" pålæg på-

Bestemt fremskridt :smile: :4mewantfood:

19.00: En lille skål salat med en anelse dressing på, ris eller pasta (mere fuldkorn end før) og noget kød og sovs.

Udemærket - husk nu det sunde fedtstof!

Mit træningsprogram er noget maskinehalløj som en instruktør fra styrkecenteret har givet mig, men er det ikke optimalt? Jeg er begyndt at bænke lidt på en maskine, men ellers laver jeg ikke andet fri-vægt. Skal jeg begynde på det?

Nej det er ikke optimalt. Ja, du skal begynde at træne med frie vægte. Søg på: fullbody program, begynder.

Og endnu en gang tak for tippene. Hvad med kosttilskud som kreatin og protein, er det ikke nødvendigt? Jeg har fået af vide at det ellers skulle gøre fremskridtene i træningen langt større.

Jeg vil mene at du skal få styr på det grundlæggende før du kaster dig ud i kosttilskud.

Mit mål med min træning er at få størrer og mere synlige muskler på især overkroppen.

Kræver bl.a.

  • KalorieOVERSKUD
  • Et ordenligt træningsprogram (et fundament fullbodyprogram passer godt til dine tre træningspas om ugen).
  • Restitution
  • Tålmodighed

Link to comment
Share on other sites

Jeg må altså erkende, at jeg finder der uhyre svært at ligge min kost om. Jeg kan ganske enkelt ikke.

Min tæning har på det seneste kun strukket sig til 2 gange om ugen, og jeg har mærket store fremskridt på papiret, men store tilbagfald visuelt. Jeg er steget i hvad jeg kan tage, men min brystmuskel er slet ikke så stor som den har været.

Er det grundet min kost, eller hvad sker der? Skal jeg begynde med proteinpulveret?

Link to comment
Share on other sites

Prøv at nu at høre efter, i stedet for at blive ved med at stille de samme spørgsmål, indtil du får det svar du ønsker dig.

Keki har lige svaret, at du skal holde dig til det simple i starten. Proteinpulver vil på ingen måde gøre det op for din crappy kost.

Du har fået facitlisten, jo bedre du overholder den, jo bedre resultater vil du få.

Citerer keki:

Kræver bl.a.

* KalorieOVERSKUD

* Et ordenligt træningsprogram (et fundament fullbodyprogram passer godt til dine tre træningspas om ugen).

* Restitution

* Tålmodighed

Link to comment
Share on other sites

Jeg må altså erkende, at jeg finder der uhyre svært at ligge min kost om. Jeg kan ganske enkelt ikke.

:blink:

Det kan være svært at ændre sine kostvaner - specielt hvis man som dig er vant til at fylde kroppen med sukker flere gange dagligt. Du kan ikke fordi du ikke vil lige nu - det siger jeg fodi du i løbet af 10 dage kommer opgivende tilbage. Jeg mener ikke at det er en lang nok periode (10 dage!! :blink: ) til at sige at man har gjort en helhjertet indsats! Er det meget svært for dig kan du jo gradvist - over en periode - gøre din kost mere fornuftig.

Min tæning har på det seneste kun strukket sig til 2 gange om ugen, og jeg har mærket store fremskridt på papiret, men store tilbagfald visuelt. Jeg er steget i hvad jeg kan tage, men min brystmuskel er slet ikke så stor som den har været.

Come on - 10 dage og du proklamerer en synligt mindre brystmuskel..... :blink: Du kan i hvert fald ikke have fulgt råddet om kcal-overskud!

Er det grundet min kost, eller hvad sker der? Skal jeg begynde med proteinpulveret?

Din kost var/er crappy - det kan pulver IKKE ændre på, så få styr det basale i at indtage en fornftig kost før du bruger penge på diverse kostTILSKUD!!

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Man kan, for nu at bruge en fortærsket floskel, hvad man vil - og der er altså sværere ting her i livet end at lægge kosten om. Du har allerede fået masser af gode råd af Keki, som du kan bruge.. så hvad med at tro lidt på dig selv og gøre en indsats for sagen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share