Rød sviende hud ved svømning


banan911
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lille problem som faktisk er lidt smertefuldt og så tænkte jeg at der må være andre herinde som er svømmere og måske kender til problemet?

Jeg har den sidste månede svømmet en times tid til 1½, en enkelt dag om ugen, og det er jo lækkert. Elsker vand :4thumbup:

Men men men. Efter ca en ½ time begynder det at svie i armhulen og når jeg er færdig med at svømme føles det næsten som om huden er i flammer. Det holder først op efter 3-4 dage og gør det helt umuligt at bruge deo :crazy:

Hvad kan man gøre ved det - skal jeg trimme hårene under armene så der ikke er så meget gnidning mens jeg svømmer eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er chloren i vandet der giver din kløe. Sørg for at skylle dig grundigt efter svømning og brug noget fugtighedscreme, evt både før og efter svømning.

Du har sikkert ret. Jeg tror bare ikke at det er nok at smøre mig efter jeg har svømmet for der er skaden allerede sket. Jeg kan allerede mærke det efter jeg har svømmet i 30 min ca, og må man egentlig smøre sig inden man går i vandet?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

det er egentlig ikke smart at smøre sig inden man går i vandet.

Nogle svømmere bruger dog vaseline hvis badedragten gnaver.

Har du prøvet forskellige svømmehaller? Der kan være forskel i indhol af chlor i vandet!

Jeg ved, at nogle svømmere slår ud af at svømme i andre svømmehaller end deres egen.

Hvis det er irritation pga gnidning, så kunne det være en idé at fjerne hårene, men du pådrager dig samtidigt en masse små sår, som risikere at gøre det hele meget værre.

Spørg evt. en hudlæge, hvis ovenstående ikke hjælper.

Link to comment
Share on other sites

det er egentlig ikke smart at smøre sig inden man går i vandet.

Nej det var også det jeg havde på fornemmelsen. Hvad med at smøre sig lidt med Kerodex 71 - det er vandfast og ryger vel så ikke af i vandet? Det beskytter huden mod f.eks kemikalier og dermed vel også mod klor?

Har du prøvet forskellige svømmehaller? Der kan være forskel i indhol af chlor i vandet!

Jeg ved, at nogle svømmere slår ud af at svømme i andre svømmehaller end deres egen.

Næhh det har jeg faktisk ikke, for Århus Svømmestadion ligger lige rundt om hjørnet, men det var selvfølgelig en mulighed

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du skal i hvert fald ikke barbere dine hår under armene af. Når din hud ikke er vant til det, bliver den meget irritabel, og det er næppe ønskværdigt at gøre dit "soft spot" mere udsat end højst nødvendigt.

Måske du skulle korte din tid i vandet af? Gå op når det begynder at genere. Din krop kan måske bedre klare 2 x 25 min om ugen? Det var da et forsøg værd :smile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Det er også muligt at du bare generelt har en tør hud, og at huden ved hyppig kontakt med vandet irriteres heraf.

Synes først du bør prøve at bruge fugtighedscreme i en uge eller to og se om problemet persisterer - du skal ikke se brugen af fugtighedscreme som noget der nødvendigvis skal gøres umiddelbart før eller efter badningen - nærmere at den daglige brug (på hvilket som helst tidspunkt af døgnet) måske kan modvirke irritationen.

Ellers foreligger muligheden for chlor-allergi da helt sikkert også, men synes du bør prøve ovenstående først.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvordan passer udstrækningen af det røde område med at det kune være et skarvesår? Er det ligemeget om du svømmer bryst eller crawl? Hvordan ser det røde område ud, er det bare ensformigt rødt? Kanten? Ser det ud til at være et skarvemærke, eller ligner det eksem?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Lyder som chlor allergi. - Der er ikke ret meget og gøre ved det, kender flere svømmere, som har måtte sætte badetøjet på hyldet pga. det.

Hmm hvordan viser chlor allergi sig, og burde det så være andre steder på huden også?

Det er også muligt at du bare generelt har en tør hud, og at huden ved hyppig kontakt med vandet irriteres heraf.

Jeg har faktisk tendes til ret tør hud og måske kan det da også godt have noget med det at gøre, men igen ville det så ikke komme andre steder på kroppen også?

Hvordan passer udstrækningen af det røde område med at det kune være et skarvesår? Er det ligemeget om du svømmer bryst eller crawl? Hvordan ser det røde område ud, er det bare ensformigt rødt? Kanten? Ser det ud til at være et skarvemærke, eller ligner det eksem?

Jeg tror måske mest det er et skarvesår som keki også nævner. Det virker ikke som eksem umiddelbart, bare mere som irriteret og meget følsom hud. Der er ikke hul eller noget som helst, og det er bare sådan en rød plamage som dækker armhulen ind mod brystet og skulderen. Jeg svømmer udelukkende bryst da min svømmeteknik er til at lukke op og skide i, så jeg føler mig lidt andsvag når jeg prøver på crawl :blush:

Måske jeg bare skulle prøve det med at smøre lidt vaseline ind under armhulen næste gang jeg hopper i vandet?

Edited by banan911
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror måske mest det er et skarvesår som keki også nævner. Det virker ikke som eksem umiddelbart, bare mere som irriteret og meget følsom hud. Der er ikke hul eller noget som helst, og det er bare sådan en rød plamage som dækker armhulen ind mod brystet og skulderen. Jeg svømmer udelukkende bryst da min svømmeteknik er til at lukke op og skide i, så jeg føler mig lidt andsvag når jeg prøver på crawl :blush:

Måske jeg bare skulle prøve det med at smøre lidt vaseline ind under armhulen næste gang jeg hopper i vandet?

Yes, gør som Keki befaler - et ORDENLIGT lag vaseline :tongue: Ej, det er da i hvert fald hver at prøve (det virkede da jeg svømmede) - tænk hvis der ikke skal mere til :smile: Ellers må du tage den derfra og evt. få det undersøgt nærmere!

Link to comment
Share on other sites

Yes, gør som Keki befaler - et ORDENLIGT lag vaseline :tongue: Ej, det er da i hvert fald hver at prøve (det virkede da jeg svømmede) - tænk hvis der ikke skal mere til :smile: Ellers må du tage den derfra og evt. få det undersøgt nærmere!

Jeg prøver at se om det kan gøre tricket - tak for hjælpen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share